heikkimononen: Osta isompi kiintolevy. Esim joku 320gb ei maksa läppäriinkään nykysin hirveästi. Samalla saat vähän lisää nopeutta meininkiin jos hommaat 7200rpm pyörivän kiintolevyn. Joo tai sit isompi sisäinen levy. Time Machinella backup, palautus uudelle levylle, en tiä mahtaaks toimia iha heittämällä, mut ehkä... Joku mac-nörde varmaan osaa kertoo. Ite pitäis tehdä sama operaatio, mut ei jaksais räjäyttää kaikkien softien rekisteröintei. ... http://www.adamantiumstudios.com |
HTMono 21.12.2009 20:43:41 | |
---|
sami_sumea: Joo tai sit isompi sisäinen levy. Time Machinella backup, palautus uudelle levylle, en tiä mahtaaks toimia iha heittämällä, mut ehkä... Joku mac-nörde varmaan osaa kertoo. Ite pitäis tehdä sama operaatio, mut ei jaksais räjäyttää kaikkien softien rekisteröintei. ... Juu siis sisäistä juuri tarkoitinkin. Se on aika helppo homma, ei mitään ihmeellistä oikeastaan, jonkin verran saa odotella jos on ihan mahottomasti kamaa kovolla. Ja kaikkea ei tarttee välttämättä rekisteröidä uusiksi, ainakin IK Multimedian tuotteet ei kyselly operaation jälkeen mitään. If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
dyydfromhell 21.12.2009 20:45:57 | |
---|
heikkimononen: Osta isompi kiintolevy. Esim joku 320gb ei maksa läppäriinkään nykysin hirveästi. Samalla saat vähän lisää nopeutta meininkiin jos hommaat 7200rpm pyörivän kiintolevyn. Voisitko antaa jonku esimerkkimallin tai vaikka linkkiä. Onko kyse jostain ulkoisesta laitteesta vai joku joka vaatii jotain säätöä koneeseen? Onko maciin erilaiset kuin windowsiin? Tämä on minulle ihan uusi juttu, pahoittelen tietämättömyyttäni. |
HTMono 21.12.2009 20:58:35 | |
---|
dyydfromhell: Voisitko antaa jonku esimerkkimallin tai vaikka linkkiä. Onko kyse jostain ulkoisesta laitteesta vai joku joka vaatii jotain säätöä koneeseen? Onko maciin erilaiset kuin windowsiin? Tämä on minulle ihan uusi juttu, pahoittelen tietämättömyyttäni. No kerro ensin minkälainen kone sulla on. Macbook? Macbook Pro? Niihin käy tuollainen kiintolevy: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24652 Ja se siis asennetaan sinne koneen sisälle, eli vaatii vähän säätämistä. Muutamat ruuvit irti jne. Sen lisäksi tuo aiemmin mainittu tiedostojen varmuuskopiointi ensin jonnekkin talteen ja sieltä tallesta sitten tuolle uudelle kiintolevylle. Ellet halua asentaa kaikkea aivan alusta jolloin ei ole kuin vaihtaa tuo uusi levy sinne ja pistää Leopardin levy koneeseen ja asennella homma käyttökuntoon. Tosin atk-liike tuon vaihdon tehnee puolestasi jos heille hieman ylimääräistä maksat. Tai nörtähtävä tuttava, jos sellaisia lähipiiristä löytyy =) If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
Aki 21.12.2009 21:47:57 | |
---|
On saatavilla myös kovalevykoteloita jotka muuttaa vanhan kovalevysi USB-kovalevyksi. Tällöin tarttee siirtää kovalevyn sisällön vain kerran. Levyn kloonaukseen tai Time Machine -varmuuskopioihin se tosin ei taida soveltua, eli tiedostot pitää siirtää käsin. Mun MacBookin sisällä ollut 80GB on nykyään tuollaisessa. Niitä myy ainakin Halvathinnat.com. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
dyydfromhell 21.12.2009 22:09:56 | |
---|
Tää kuulostaa hirveän monimutkaiselta. Selviänkö jos en lähde laajentamaan muistia? Leopardista sanottua: # Mac-tietokone, jossa Intel-prosessori # 1 Gt muistia # 5 Gt vapaata levytilaa # DVD-asema asennusta varten Minun säälittävät 14G-5G= 9G, selviääkö 9 gigalla kotiäänityksissä? |
sami_sumea 21.12.2009 22:11:58 | |
---|
dyydfromhell: Tää kuulostaa hirveän monimutkaiselta. Selviänkö jos en lähde laajentamaan muistia? Leopardista sanottua: # Mac-tietokone, jossa Intel-prosessori # 1 Gt muistia # 5 Gt vapaata levytilaa # DVD-asema asennusta varten Minun säälittävät 14G-5G= 9G, selviääkö 9 gigalla kotiäänityksissä? Hmm, siis kyllähän Tigerkin jonkin verran syö levytilaa, ei sulta varmaan 5 gigaa lähde... ... http://www.adamantiumstudios.com |
HTMono 21.12.2009 22:13:43 | |
---|
sami_sumea: Hmm, siis kyllähän Tigerkin jonkin verran syö levytilaa, ei sulta varmaan 5 gigaa lähde... ... Mutta on tuo ~10 gigaa vapaata tilaa silti aika samperin vähän jos ei muka ole mitään ylimääräistä roipetta kovolla ja äänitellä haluaa. Ei se mikään pakko ole tietenkään jos saa kaiken mahtumaan mutta itse henk. koht vaihtaisin sen kovon. If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
dyydfromhell 21.12.2009 22:18:08 | |
---|
heikkimononen: Mutta on tuo ~10 gigaa vapaata tilaa silti aika samperin vähän jos ei muka ole mitään ylimääräistä roipetta kovolla ja äänitellä haluaa. Ei se mikään pakko ole tietenkään jos saa kaiken mahtumaan mutta itse henk. koht vaihtaisin sen kovon. Täytyy kattoa jos sieltä jotain lähtisi pois. En tiedä mihin se suurin osa edes menee. Tai sitten menee kovalevy ostoon... |
Cathi777 22.12.2009 00:44:23 | |
---|
heikkimononen: Juu siis sisäistä juuri tarkoitinkin. Se on aika helppo homma, ei mitään ihmeellistä oikeastaan, jonkin verran saa odotella jos on ihan mahottomasti kamaa kovolla. Ja kaikkea ei tarttee välttämättä rekisteröidä uusiksi, ainakin IK Multimedian tuotteet ei kyselly operaation jälkeen mitään. Itse asiassa juuri IK Multimedian tuotteet joutuu kyllä uudestaan rekisteröimään. Only pop music can break my heart... |
HTMono 22.12.2009 00:51:08 (muokattu 22.12.2009 00:51:24) | |
---|
Cathi777: Itse asiassa juuri IK Multimedian tuotteet joutuu kyllä uudestaan rekisteröimään. Sanon että ei tarvitse, hyvin jyllää mulla nimittäin. En tosin käyttänyt Time Machinea kopiointiin vaan Carbon Copy Cloneria, jos se siis mitään eroa tuohon tekee... If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
Aki 22.12.2009 01:12:17 | |
---|
Kovalevyllä on syytä olla vähintään 10% tyhjää jotta se toimisi odotetusti. En tiedä miten iso kiekko sulla on, mutta ei se tyhjä tila itsestään lisäänny. Isompaa on syytä hankkia, joko koneen sisälle tai piuhan päähän. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
anapena 22.12.2009 02:15:24 | |
---|
heikkimononen: Sanon että ei tarvitse, hyvin jyllää mulla nimittäin. En tosin käyttänyt Time Machinea kopiointiin vaan Carbon Copy Cloneria, jos se siis mitään eroa tuohon tekee... Mulla pelas hienosti toi CCC, kun suurensin vanhan eMacin sisäisen levyn moninkertaiseksi. Verkkokaupasta löytyi halpa firewire kotelo ide-levylle, siihen uusi iso levy sisään, katsotaan formaatit kohdalleen, CCC käyntiin, pannu kahvia, kone palasiksi, imurointi sisältä ja uusi levy sisään. Kaikki matskut ennallaan, mutta yhtäkkiä vapaata levytilaa yli 200 gigaa... |
Cathi777 22.12.2009 12:35:12 | |
---|
heikkimononen: Sanon että ei tarvitse, hyvin jyllää mulla nimittäin. En tosin käyttänyt Time Machinea kopiointiin vaan Carbon Copy Cloneria, jos se siis mitään eroa tuohon tekee... Ehkä se voikin olla juuri siitä kiinni. Itse, kun käytin Time Machinea niin joutui ne uudelleen rekisteröimään. Only pop music can break my heart... |
sami_sumea 22.12.2009 17:31:05 | |
---|
anapena: Mulla pelas hienosti toi CCC, kun suurensin vanhan eMacin sisäisen levyn moninkertaiseksi. Verkkokaupasta löytyi halpa firewire kotelo ide-levylle, siihen uusi iso levy sisään, katsotaan formaatit kohdalleen, CCC käyntiin, pannu kahvia, kone palasiksi, imurointi sisältä ja uusi levy sisään. Kaikki matskut ennallaan, mutta yhtäkkiä vapaata levytilaa yli 200 gigaa... Nyt alkoi kiinnostaa. Onnistuiskohan tuo vastaavasti jonkunsortin USB-kotelon kanssa, ja ilmeisesti sun piti formatoida toi uus levy ensin (vai mistä toi kone tajus että se on 200gb isompi?) ... http://www.adamantiumstudios.com |
HTMono 22.12.2009 17:46:20 | |
---|
sami_sumea: Nyt alkoi kiinnostaa. Onnistuiskohan tuo vastaavasti jonkunsortin USB-kotelon kanssa, ja ilmeisesti sun piti formatoida toi uus levy ensin (vai mistä toi kone tajus että se on 200gb isompi?) ... Itse tein siis homman juurikin usb-kovon kanssa. 1. Tavarat talteen CCC:llä ulkoiselle 2. Uusi kovalevy maciin 3. Boottaus usb-levyltä 4. CCC:llä kopiointi takaisin uudelle sisäiselle levylle 5. Voitto. If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
ultra 22.12.2009 18:05:30 (muokattu 22.12.2009 18:06:29) | |
---|
heikkimononen: Itse tein siis homman juurikin usb-kovon kanssa. 1. Tavarat talteen CCC:llä ulkoiselle 2. Uusi kovalevy maciin 3. Boottaus usb-levyltä 4. CCC:llä kopiointi takaisin uudelle sisäiselle levylle 5. Voitto. http://www.youtube.com/watch?v=kp47AQinUM8 Itse toimin noiden ohjeiden mukaan ja käytin juurikin ilmaista SuperDuperia. Jos osaa käyttää maccia, niin osaa kyllä tehdä myös tuon. Suosittelen lämpimästi. Nykyisin siis Macbookissa 7200 rpm 320GB Western Digital ja se vanha on siinä ulkoisessa kotelossa Time Machine -levynä. |
Cathi777 22.12.2009 21:52:18 | |
---|
ultra: http://www.youtube.com/watch?v=kp47AQinUM8 Itse toimin noiden ohjeiden mukaan ja käytin juurikin ilmaista SuperDuperia. Jos osaa käyttää maccia, niin osaa kyllä tehdä myös tuon. Suosittelen lämpimästi. Nykyisin siis Macbookissa 7200 rpm 320GB Western Digital ja se vanha on siinä ulkoisessa kotelossa Time Machine -levynä. Time Machinen kanssa tuo homma on muuten vielä huomattavasti kätevämpi. Kun on uuden levyn heittänyt sisään niin ei muuta kuin asennuslevy sisään ja sieltä vaan valitsee, että asenna käyttöjärjestelmä käyttäen Time Machinea. Sitten odottelet alle tunnin ja kaikki on jälleen samassa pisteessä kuin aikaisemmankin levyn kanssa. Erittäin kätevää! Only pop music can break my heart... |
moscowian 23.12.2009 10:39:37 (muokattu 23.12.2009 10:46:55) | |
---|
dyydfromhell: Tyhmien kysymyksien sarja jatkuu. Ei macissa sattuisi olemaan jotain muuta tapaa järkätä tilaa kuin poistaa? Olisipa "freeze" nappi ohjelmille, koska koneessa ei ole mitään turhaa. Macin valmiit ohjelmat, logic, rumpu ja orkkakirjastot. En tietenkään tee mitään millään shakilla, mutta en haluaisi poistaa mitään. Onko ulkoisesta kovalevystä mitään apua? Yksi tapa, jolla OS X:n tarvitsemasta tilasta saa jopa viitisen gigaa pois, on poistaa tarpeettomia lokalisointeja, eli ohjelmistojen ja käyttöjärjestelmän kielipaketteja. Se hoituu kätevästi tällä: http://monolingual.sourceforge.net/ Monikaan kun ei välttämättä arabian tai mandariinikiinankielistä versiota tarvitse. Samoiten kannattaa poistella Universal Binary -versiot, Power-PC -rautaa tukevat tiedot, jos käytössä on jo Intel vehje. Ja Universal Binaryt voi pyyhkiä esimerkiksi tällä: http://pcwizcomputer.com/slimtool/download.html "Un-freakin'-believable!!"
Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php |
jjsound 23.12.2009 19:11:29 | |
---|
No niin: Nyt rumpujen päristystä... Meitsi ottaa ensimmäisen Mac koneen käyttöön: Mac book pro tuli taloon ja vasta nyt ehdin sitä päästä testailemaan. WUHUU!!! "No mitäpä sitä ei basisti rahaa vastaan tekisi..." |