Aihe: 50-70 luvun kitarat
1 2 3 4 5
jussi1976
21.12.2009 14:04:24
Just. Luulis että koska Gary tekee kuitenkin keikkaa niin paljon, että kai olisi pätäkkää muuten riittäny. Mut eikös Garylläkin ole joku vuoden 1956-59 Les Paul? Käsittääkseni sillä on kitaroita luokkaa 60 kpl? Jostain luin.
0101978
21.12.2009 14:11:48
jussi1976: Just. Luulis että koska Gary tekee kuitenkin keikkaa niin paljon, että kai olisi pätäkkää muuten riittäny. Mut eikös Garylläkin ole joku vuoden 1956-59 Les Paul? Käsittääkseni sillä on kitaroita luokkaa 60 kpl? Jostain luin.

No eikös just sen -59stä tuossa kirjoitettu, joka siis myytiin heti muutamaan kertaan
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Les Fender
21.12.2009 15:50:03 (muokattu 21.12.2009 15:50:24)
Jostain luin.

Jaa;)

Noh, tässä Mooren Kartsa esittelee jotain vanhoja huonorautaisia romuja:
http://www.youtube.com/watch?v=lqAus53TEI4&feature=player_embedded
"Living is easy with eyes closed!"
joku muu sikko
21.12.2009 16:05:24
Välillä säälittää kun näkee jonkun yrittävän myydä 70 luvun keppejä, sitten on maininta että joo mikit vaihdettu eikä orkkiksia ole missään tai puuta on jyrsitty että saa humpparit sinne tai lankku maalattu uusiksi. Siinä se arvo menee, soitin on ihan ok monesti mutta "vintage" arvo on mennyttä. Eipä sitä tavallinen soittaja ajatellut varmaan 25 vuotta sitten että kun lankun maalaa uusiksi niin se on tonneja pois hinnasta joskus tulevaisuudessa :)
Tande
21.12.2009 17:18:18
Kuinka vanhoja PUUT näissä 50-luvun lespoissa, eli kuinka vanhoina kitaroihin käytettävät mahongit ja vaahterat kaadettiin? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
In Rock.
fox
21.12.2009 18:12:15

Tande: Kuinka vanhoja PUUT näissä 50-luvun lespoissa, eli kuinka vanhoina kitaroihin käytettävät mahongit ja vaahterat kaadettiin? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Melko "mahdoton" rasti selvittää - nuo tehtaat ostaa/ostivat puunsa eri toimittajilta, jotka sitte ostivat ne taas jostain muualta.
Sen verran kai voi ihan HiRa-menetelmällä (Hihasta Ravistamalla) ajatella, että ehkä tuolloin 40-50 vuotta sitten se "varaston kiertonopeus" oli pienempää. Ei kuitenkaan mitenkään huomattavasti, sillä eihän nuo mitään "puuvarastoja" ole, eli tuskin silloinkaan ostivat varastoon seisomaan mitään älyttömiä määriä hyvää puuta, niin hyvää puuta..
Tuostahan juurikin näillä sivustoilla, niinkuin monilla muillakin, oli huomattavaa julkisuutta, kun GIBSON oli ostanut saksalaiselta tukkurilta Madagaskarin ruusupuuta, jota sitten ei oltu ihan niin hyvin kaiketi dokumentoitu, vaikka tukkuri oli ilmoittanut ihan luvallista puuta olleen kyseessä. Näet CITES-sopimuksen puitteissa joitakin puulajeja seurataan hyvinkin tarkasti, ettei (yleensä uhanalaiset) jalopuulajit ajaudu häviämisen kynnykselle. Madagaskarilla ei ilmeisesti se ollu niin justiinsa, niitten kaataminen... ;)
Saapa nähdä kenen muun varastoista tuota vielä löytyykään...ja jos löytyy, saavuttaako se yhtä suurta julkisuutta.. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
weetube
21.12.2009 18:51:01
Dr. Muff: Älä säkään vielä lopeta niiden testaamista, jos kerta noin jyrkästi tota mieltä olet.

Juu en.Enkä ole tota mieltä jyrkästi.

Kirjoitin vain siltä pohjalta mikä mulla 70's stratoista on.
Niitä on laitettu,testattu ja muuten menny käsien läpi.

Ja on siellä niitä hyviäkin.
Freewheeler
21.12.2009 19:04:44
weetube: Juu en.Enkä ole tota mieltä jyrkästi.

Kirjoitin vain siltä pohjalta mikä mulla 70's stratoista on.
Niitä on laitettu,testattu ja muuten menny käsien läpi.

Ja on siellä niitä hyviäkin.

Tässä on yksi sellainen. Saa ostaa pois :-)

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=369689
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Artist
21.12.2009 20:28:05 (muokattu 21.12.2009 20:30:43)
joku muu sikko: Välillä säälittää kun näkee jonkun yrittävän myydä 70 luvun keppejä, sitten on maininta että joo mikit vaihdettu eikä orkkiksia ole missään tai puuta on jyrsitty että saa humpparit sinne tai lankku maalattu uusiksi. Siinä se arvo menee, soitin on ihan ok monesti mutta "vintage" arvo on mennyttä.

Itseäni taas kiinnostavat eniten just tällaiset soittimet, ja viime aikoina on tullut ihan tosissaankin harkittua useaakin refinished ja/tai muutenkin modattua vintagekeppiä, usein vielä niistä malleista, jotka ei ihan halutuimpia ole.

Toki, itsehän en Stratoista tai LP Standardeista ulkonäöllisesti ihan älyttömästi välitä, joten kiinnostavia vintage kitaroita pystyn bongaamaan, periaatteessa, ihan siedettäviinkin hintoihin.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
fox
22.12.2009 00:15:24

jussi1976: Voihan sitä ostaa saman tien jonkun huippucustomoidun Zemaitiksen, johon sitten ei 5k riitäkään...

Harvoin myynnissä, mutta nyt taas... tuosta sitte "vähän halvempi" ihka oikee Zemaitis..
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390133573696
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
VIPMetal
22.12.2009 04:17:22

Tulipa mieleen, että mistähän ne Amerikoissa kaivaa vielä näitä 50-60 -lukujen mint-kappaleita?
http://www.youtube.com/user/frettedamericana#g/u

Hieman ot, mutta löysinpäs pitkästä aikaa "uuden" huippukitaristin! Kiitoksia vain paljon linkistä..

Guitarworldissä oon nähny tämän tyypin piikikkäät hiukset ja mietiskellyt mielessäni, että joku Numetal häiskä... kuinka väärässä sitä ihminen onkaan ensi vaikutelman perusteella. Kyllä tässä on pakko saada se strato vihdoinkin...

Tässä kaveri vetää Little Wingin:

http://www.youtube.com/watch?v=nLb6-m4Qudc
Pessimistikin pettyy kuitenkin - ole siis optimisti
joku muu sikko
22.12.2009 09:20:52 (muokattu 22.12.2009 09:21:55)
Tunsin lievän gas-värähdyksen alavatsassa kun kävin kitarapajan listaa läpi ja siellä on noita -79 vuoden 25th anniversary stratoja parikin kappaletta. Ei pahan hintaisia ja ehkä tulevia vintage kitaroita. Noissa tuskin ainakaan taloudellisesti ottaa takkinsa jos hankkii ilokseen tässä vaiheessa. Tai nojoo, onhan noilla hintaa.
hollstro
22.12.2009 11:02:54

joku muu sikko: Tunsin lievän gas-värähdyksen alavatsassa kun kävin kitarapajan listaa läpi ja siellä on noita -79 vuoden 25th anniversary stratoja parikin kappaletta. Ei pahan hintaisia ja ehkä tulevia vintage kitaroita. Noissa tuskin ainakaan taloudellisesti ottaa takkinsa jos hankkii ilokseen tässä vaiheessa. Tai nojoo, onhan noilla hintaa.

Noiden hinta perustuu keräiltävyyteen joten sen puoleen tuskin hinta putoaa. Kitaroina en ole vielä kuullut kenenkään niitä kehuvan, eikä omatkaan kokemukset niistä ole kummoisia. Melko kuolleita pelejä ovat olleet, enpä tosin ole enää vuosiin niitä soittanut. Liekö 30 vuotta parantanut sointia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
p130
22.12.2009 11:40:47

hollstro: Noiden hinta perustuu keräiltävyyteen joten sen puoleen tuskin hinta putoaa. Kitaroina en ole vielä kuullut kenenkään niitä kehuvan, eikä omatkaan kokemukset niistä ole kummoisia. Melko kuolleita pelejä ovat olleet, enpä tosin ole enää vuosiin niitä soittanut. Liekö 30 vuotta parantanut sointia.

Mulla oli aivan kauhea 25th Anniversary -gas monta vuotta. Jokaisen vastaan tulleen yksilön tyyppäsin, kymmenkunta yhteensä. Yksikään myynnissä olleista ei ollut sellainen, että kelpaisi minulle soittimeksi. Yksi tutun tutun vehje oli melko ok, mutta ei kuitenkaan hyvä tai edes keskinkertainen soitin. Muita parempi silti selvästi. Olisi silti pitänyt ostaa ne kaikki, (pyynti)hinnat ovat tainneet melkeinpä tuplaantua muutamassa vuodessa. Jostakin syystä Anniversaryt ovat juuri sellaisia, kuin 70-luvun Fenderien maine antaa ymmärtää. Normituotanto on (minun vähäisten kokemusten perusteella) parempaa. Ilmeisesti Anniversaryn maalipinta vaikuttaa sointiin.

Muistaakseni Kivi sanoi joskus törmänneensä hyvään Anniversaryyn. Silloin niitäkin täytyy olla olemassa...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Ossi
22.12.2009 12:06:12 (muokattu 22.12.2009 12:06:59)

hollstro: Liekö 30 vuotta parantanut sointia.

Kyllä on. Uutena hankkimani Anniversary Strato soi nykyään aivan mainiosti ja soitan sillä paljon mielummin kuin esim. jenkkiläisellä 60's Vintage re-issuella. "Tavalliseen" Stratoon tottunut saattaa tosin kavahtaa mm. soittopelin painoa ja paksuhkoa kaulaa ja luokitella värkin noiden perusteella epäkelvoksi. Itse en pidä noita ominaisuuksia vikoina.
Seuraava!
p130
22.12.2009 12:16:48 (muokattu 22.12.2009 12:17:56)

Ossi: Kyllä on. Uutena hankkimani Anniversary Strato soi nykyään aivan mainiosti ja soitan sillä paljon mielummin kuin esim. jenkkiläisellä 60's Vintage re-issuella. "Tavalliseen" Stratoon tottunut saattaa tosin kavahtaa mm. soittopelin painoa ja paksuhkoa kaulaa ja luokitella värkin noiden perusteella epäkelvoksi. Itse en pidä noita ominaisuuksia vikoina.

Painaahan ne, ja painavalla saarnella on oma soundinsa. Silti Anniversaryt ovat soundiltaan minun mielestäni erilaisia (=kuolleempia) kuin muut saman ajan painavat stratot. Mutta vastaan tulleissa ei ole kyllä yhdessäkään ollut mitenkään erityisen paksua kaulaa (se olisi käteen sopivuuden osalta plussaa ja varmaankin parantaisi sointiakin). Kiveen luotan kuin... kiveen, joten niitä hyviäkin yksilöitä on oltava seassa. Ei vain ole minun kohdalleni sellaisia sattunut.

Toki "hyvä kitara" on täysin subjektiivinen asia, aivan kuten paksu kaulakin...

Edit: pikkulisäilyä/tarkennusta
Ossi
22.12.2009 12:28:17

p130: Kiveen luotan kuin... kiveen, joten niitä hyviäkin yksilöitä on oltava seassa.

Mahtoikohan mies viitata tuohon mun kitaraan, jota on saattanut joskus meillä käydessään kokeilla? :)
Seuraava!
p130
22.12.2009 12:31:49

Ossi: Mahtoikohan mies viitata tuohon mun kitaraan, jota on saattanut joskus meillä käydessään kokeilla? :)

Pieni maa, pienet piirit... ;)
BigPapa
23.12.2009 13:02:33 (muokattu 23.12.2009 13:02:58)

Freewheeler: Tässä on yksi sellainen. Saa ostaa pois :-)

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=369689

On tää kans menny ihmeelliseks, höh, jengi puhuu 70-Fendereistä ihan niinku ne olis jotain vintagee, munsta vintagee on 50 ja 60 -lukujen Fenkut ja Gibsonit yms
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)