Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäinen strato, 1000e budjetti
1 2 3
hemuu
20.12.2009 22:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tähän mennessä soitellut vain Les Paul mallisella sähkiksellä (Gibsonin Les Paul Studio). Kovasti tekee mieli hankkia strato, mitä nyt siellä täällä päässyt vähän kokeilemaan. Mutta nyt pyytäisin pikkusen jeesiä tähän vaihtoehtojen viidakkoon.
 
Budjettini on noin 1000e. Lähtisin mielummin ehkä uutta ostamaan kuin käytettyä, koska en osaa vielä arvioida maksanko hyvää vai huonoa hintaa, enkä ole kovin hyvä korjailemaan itse kitaraa. Ihan perusasit toki sujuu. Mitä stratoja mun kannattaa tässä hintaluokassa lähteä kokeilemaan ja mitä huomioida? Pystyykö muodostamaan jotain aika selkeetä muutaman vaihtoehdon ryhmää?
 
jaspiq
20.12.2009 22:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

American standard strato sopis hyvin ainakin budjettiin, joten siinä olis ainakin ensimmäinen vaihtoehto.
 
Trendkeel
20.12.2009 22:51:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta ihmeessä käytetty. Täältä voi kysellä yleistä mielipidettä hintatasosta ja ei käytetty kitara ole todellakaan sama asia kuin rikkinäinen kitara. Vai kuinka pidät itse kitaroistasi huolta? :) Käyt itse testaamassa ennen ostoa, niin ei tule väärinkäsityksiä kitaran kunnosta tms.
 
Jos pistät joskus kitaran kiertoon, koko touhussa ei ainakaan pitäisi tulla senttiäkään takkiin - uusi kitara tiputtaa arvoaan n euroa välittömästi kun kannat sen liikkeestä ulos. Käytetyt kitarat tuskin näyttävät enää rikki menemisen merkkejä, joten sikäli takuu ei ole tarpeellinen. Perinnestrato on muutenkin niin helposti muokattava, ettei moista kannattane pelätä.
 
Tonnin budjettiin taitavat mennä Fenderin Dlx Stratot ja Stankkua saa 7-800 euron pintaan, mikäli kaikkea ei ole tarvis käyttää.
 
Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1
Jucciz
20.12.2009 23:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun neuvo on vaikka lehtiä jakamalla venyttää budjettia vielä pari-kolme sataa ja ostaa American Vintage -sarjan Stratocaster. Ne ovat parasta, mitä Fender tekee Custom Shop:in ulkopuolella - erittäin hyviä kitaroita.
 
hemuu
20.12.2009 23:36:14 (muokattu 20.12.2009 23:37:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun neuvo on vaikka lehtiä jakamalla venyttää budjettia vielä pari-kolme sataa ja ostaa American Vintage -sarjan Stratocaster. Ne ovat parasta, mitä Fender tekee Custom Shop:in ulkopuolella - erittäin hyviä kitaroita.
 
Budjetissa voipi olla venymisvaraa kyllä. Jaksatko vielä vähän avata, mitkä elementit tekevät American Vintage -sarjalaisista sun mielestä niin hyviä?
 
Ja tuosta uusi/käytetty jutusta... oon niin perkelen huono ostamaan (ja myymään) mitä vain tavaraa käytettynä, mutta ehkä näiden kitarakamojen kanssa pitäisi tuo puoli opetella :)
 
oiva tumpeloinen
20.12.2009 23:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonnin budjettiin menee jotakuinkin American Deluxe, jos DV247:sta tilaa.
 
BigPapa
20.12.2009 23:42:24 (muokattu 20.12.2009 23:43:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei liian hintavia niin:
 
FENDER '62 REISSUE STRATOCASTER: 2008, Sunburst, Case, 3.31kg... 1390e
 
http://www.kitarapaja.com/pics/f62ristrat3ts081_1024_768.JPG
 
FENDER COMMEMORATIVE 1957 STRATOCASTER: 2007, Blonde, Case, 3.24kg ... 1500e
 
http://www.kitarapaja.com/pics/fcomm571_1024_768.JPG
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Vladi
20.12.2009 23:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemuu:
Ja tuosta uusi/käytetty jutusta... oon niin perkelen huono ostamaan (ja myymään) mitä vain tavaraa käytettynä, mutta ehkä näiden kitarakamojen kanssa pitäisi tuo puoli opetella :)

 
Älä tästä asiasta huoli, täällä on paljon asiantuntevaan porukkaa joka neuvoo mielellään jos vaan esität asiasi ystävällisesti. Minä en tosin kuulu niihin jotka mitään osaa sanoa stratoista. :)
 
Kyllä se siitä.
Jucciz
20.12.2009 23:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemuu: Budjetissa voipi olla venymisvaraa kyllä. Jaksatko vielä vähän avata, mitkä elementit tekevät American Vintage -sarjalaisista sun mielestä niin hyviä?
 
Ne on tänä päivänä niitä Fendereitä, jotka käsittääkseni pyritään tekemään kaikista eniten alkuperäisten esikuviensa mukaisesti (jos se nyt siis sulle on plussa), jos ei Custom Shop:in soittimia lasketa: niissä on hyvät puut ja laadukkaat metalli- ja sähköosat. Mulla on pari American Vintage -Fenkkua ollut ja niistä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa.
 
Ja tuosta uusi/käytetty jutusta... oon niin perkelen huono ostamaan (ja myymään) mitä vain tavaraa käytettynä, mutta ehkä näiden kitarakamojen kanssa pitäisi tuo puoli opetella :)
 
Nyt on hyvä sauma opetella. Käytettyjen kanssa ei tule takkiin välttämättä ollenkaan, jos joskus tulee tarve luopua.
 
PJS
20.12.2009 23:54:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemuu: Budjetissa voipi olla venymisvaraa kyllä. Jaksatko vielä vähän avata, mitkä elementit tekevät American Vintage -sarjalaisista sun mielestä niin hyviä?
 
Ja tuosta uusi/käytetty jutusta... oon niin perkelen huono ostamaan (ja myymään) mitä vain tavaraa käytettynä, mutta ehkä näiden kitarakamojen kanssa pitäisi tuo puoli opetella :)

 
American vintage ja American Deluxe muuten käsittääkseni painivat laadullisesti ikäänkuin samassa sarjassa. Oletusarvoisesti siis. American vintaget on tehty jonkun tietyn hyvänäpidetyn fenderkauden speksien mukaan, eli kaulan profiili, nauhojen määrä/koko, mikit, väritys, etc. seikat vastaavat tietyntyyppisen straton vastaavia. American deluxet on sitten hyvistä puista valmistettuja, hyvin viimeisteltyjä stratoja modernein standardein. Mahdotonta sanoa kumpi sopii sulle paremmin.
 
Itse olen tottunut soittamaan 60's spekseillä varustettua stratoa eli on se ohuehkolla c profiililla varustettu tikkukaula ja ne ohuet vintage nauhat ja 21 nauhaa jne. Siksi ostin just vastaavan American Vintagem ja pakko sanoa et oon kyl äärettömän tyytyväinen, helpposoittoinen skeba mikä saundaa hyvältä ja näyttää kivalta.
 
Mut joo. Ehdottomasti suosittelen ainakin kokeilemaan noita pari kolme sataa euroa kalliimpiakin vaihtoehtoja. Eihän niitä sit oo pakko ostaa jos ne ei tunnu sen erotuksen arvoisilta, mut väitän et aika helposti ne voi kyl toimia itselle kivemmin ;D
 
Peace!
hemuu
21.12.2009 00:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukavasti tulee asiantuntevia vastauksia tällä palstalla, ja nopeasti. Nyt onkin jo selkeesti parempi kuva mitä lähtee testailemaan. Thanks!
 
MuzaK
21.12.2009 03:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaula, kaula ja kaula!! Se ekaksi selväksi, eli mikä paksuus, profiili, radius ja nauhojen koko. Siitä lähteepi kitaran osto kun sopiva kouraan istuva kaula löytyy. Sitten tulee mikkipuoli ja soundimaailma, eli haetaanko hottia vai matalaa outputtia ja missä on mikkien taajuuskorostuma vai onko leikattu jotain. Loput kuten body, talla ja väritys on kosmetiikkaa :) Ja hyvät säädöt (nauhojen hionta, yläsatula, talla, kaularauta, mikkien korkeus, potikoiden ohmit) lopuksi, niin unohtuu soitin jammaillessa ja voi keskittyä itse musiikin ulostamiseen.
 
Musakaupoissa kannattaa kokeilla erilaisia kauloja, paitti Suomessa on aika hintsusti niitä tuuman halkoja.
 
Miun mielestä näin!
 
Teppo2
21.12.2009 03:59:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta pari Squierin Classic Vibea. Ne on hyviä.
 
"I fought the GAS and the GAS won."
msm40
21.12.2009 09:15:10 (muokattu 21.12.2009 09:18:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MuzaK: Kaula, kaula ja kaula!! Se ekaksi selväksi, eli mikä paksuus, profiili, radius ja nauhojen koko. Siitä lähteepi kitaran osto kun sopiva kouraan istuva kaula löytyy. Sitten tulee mikkipuoli ja soundimaailma, eli haetaanko hottia vai matalaa outputtia ja missä on mikkien taajuuskorostuma vai onko leikattu jotain. Loput kuten body, talla ja väritys on kosmetiikkaa :) Ja hyvät säädöt (nauhojen hionta, yläsatula, talla, kaularauta, mikkien korkeus, potikoiden ohmit) lopuksi, niin unohtuu soitin jammaillessa ja voi keskittyä itse musiikin ulostamiseen.
 
Musakaupoissa kannattaa kokeilla erilaisia kauloja, paitti Suomessa on aika hintsusti niitä tuuman halkoja.
 
Miun mielestä näin!

 
Tohon kaulahommaan komppia. Ekana mieleinen kaula profiileineen ja nauhoineen ja siihen resonoiva body niin muun (mikit, raudat jne.) voikin melkein mielensä mukaan muokata ajan mittaan.
 
Toi kaula sen takia että itelleni olen huomannut Fenderin kaulat täysin henkilökohtaiseksi jutuksi, tokihan millä vain soittaa mutta jos ite laittasin tonnin kiinni niin ettisin kyllä sellasen kaulan mikä on just. Meinaan tonnilla saa jo valkata mieleisen. Lisäksi noi nauhajutut on suht hinnakkaita alkaa remppaamaan, esim. nauharempan hinnan siirtäisin itse mielumin uuteen kitaraan. Mulla Am Std tyylisellä ohut-c kaulalla käsi puutuu, paksu profiili on must ja jopa v menee. Otelaudan radius mielellään 9,5-12. Nauhat ihan mitä vaan vintagea isompaa, jos valkkaamaan pääsee ni medium jumbot.. Nämä siis vain mun juttuja, mars kauppaan kokeileen mikä käy ittelle räpylään.
 
All you really need is a Tele... For now..
duc
21.12.2009 09:22:54 (muokattu 21.12.2009 09:23:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msm40: Mulla Am Std tyylisellä ohut-c kaulalla käsi puutuu, paksu profiili on must ja jopa v menee. Otelaudan radius mielellään 9,5-12. Nauhat ihan mitä vaan vintagea isompaa, jos valkkaamaan pääsee ni medium jumbot.
 
Mulla on sama juttu ollut tuon Fenkun modernin c-profiilin kanssa. Kompatessa kipeytyy käsi (tosin avin Stratolla, Telessä tuo profiili menee, varmaan kapeamman kaulan ansiosta). Am. Deluxeja on kyllä V-profiilillakin olemassa, tosin ei niin monia eri malleja kuin c-profiililla. Ne Deluxet joita olen testaillut tai omistanut ovat olleet todella hyviä kepukoita. Kaulaprofiilin ohella tosin myös mikit ovat niissä sellaset, etteä ottaisin ennemmin toisenlaiset. Deluxeissa on nimittäin hurinattoman SCN-mikit, jotka eivät kuulosta ihan samanlaisilta kuin laadukkaat AlniCo-magneetilla varustetut yksikelaiset. Mutta noita kannattaa tosiaankin itse testailla ja kuunnella...
msm40
21.12.2009 09:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Mulla on sama juttu ollut tuon Fenkun modernin c-profiilin kanssa. Kompatessa kipeytyy käsi (tosin avin Stratolla, Telessä tuo profiili menee, varmaan kapeamman kaulan ansiosta). Am. Deluxeja on kyllä V-profiilillakin olemassa, tosin ei niin monia eri malleja kuin c-profiililla. Ne Deluxet joita olen testaillut tai omistanut ovat olleet todella hyviä kepukoita. Kaulaprofiilin ohella tosin myös mikit ovat niissä sellaset, etteä ottaisin ennemmin toisenlaiset. Deluxeissa on nimittäin hurinattoman SCN-mikit, jotka eivät kuulosta ihan samanlaisilta kuin laadukkaat AlniCo-magneetilla varustetut yksikelaiset. Mutta noita kannattaa tosiaankin itse testailla ja kuunnella...
 
Sama vika Rahikaisella.. Eikös vintage malleissa (sekä S että T) ole otelaudan leveys 42mm ja moternit (AmStd, AmDlx, jne.) sitten 43mm.. Tuo 43mm on mun räpylään saatanasta jos ei kaulassa ole tarpeeksi muhkua, 42mm menee paremmin mutta saa siinäkin läskiä takapuolella olla.
 
All you really need is a Tele... For now..
spedu ray
21.12.2009 13:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla tällä hetkellä potentiaalisia keppejä on oikeastaan toi Clapton malli, mikäli se on artist-sarjalainen, ilmoitus on vähän epämääräinen. Myös toi esp vintage plus vaikuttaa aika kovalta, joskin se ei ole fenkku. Mutta jos jaksat odottaa kuukauden tai pari, niin torilla takuulla vilahtaa myös am. vintage ja artist-sarjalaiset.
 
Noita 70-80 luvun fenkkujakin tuolla pyörii nyt enemmän kuin laki sallii, niistä ei oikein uskalla sanoa mitään yleistä. Voi olla, että löytyy huippuyksilö tai sitten sellainen joka on upotettu lavasta kiinni pitäen lakkaämpäriin jne. Ne kannattaa testata huolella jos alkaa sellainen kiinnostamaan. Myös niiden hinnoista voidaan olla montaa mieltä, Esim. 1500e 80-luvun stankkustratosta on mun mielestä naurettava hinta.
 
Tohon budjettiin järkevintä on tosiaan ostaa joko american vintage sarjalainen tai sitten artist-sarjan keppi. Itsellä ollut artist sarjalaisia: jimi, srv, bonnie raitt ja testannut muitakin, niissä on hinta ja laatu todella hyvässä suhteessa kun käytettynä metsästät torilta. Vintage-sarjalaiset ovat mielestäni suurin piirtein samaa tasoa.
 
ps. Uutena ei tosiaan kitarakamoja kannata ostella, ellei muutenkin ole harrastuksena heitellä rahaa parvekkeelta alas satoja euroja. Sitähän se uuden ostaminen on. Varsinkin kun on näin hyvä kauppapaikka olemassa. ;) Hyvät joulut!
 
Nii se ny vaan o.
hollstro
21.12.2009 14:34:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan parhaat alle 1000 € Stratot on Japanissa valmistetut, niitä joskus liikkuu ja jos tuuri käy saattaa JV-Squier tarttua lapaseen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=378479
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
B-tone-flat
21.12.2009 14:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemuu: Olen tähän mennessä soitellut vain Les Paul mallisella sähkiksellä (Gibsonin Les Paul Studio).
Mitä stratoja mun kannattaa tässä hintaluokassa lähteä kokeilemaan ja mitä huomioida? Pystyykö muodostamaan jotain aika selkeetä muutaman vaihtoehdon ryhmää?

 
Tossa sun kirjoituksessa on pari seikkaa jotka ehkä vähän selkeyttää sun valintaa straton suhteen. Ensinnäkin jos olet Les Paulilla paljon soitellut on sun handu todennäköisesti tuttunut sen kaulaan. Silloin stratosta kannattaa valita malli jossa kaulan radius on vähintään 9.5" (modernit std stratot esim) tai mielellään 12" (esim SRV). Nauhat ehkä jumbot/medium jumbot tai 6105:t (Mayer).
 
This is what you want, This is what you get!
Dunga
21.12.2009 14:53:40 (muokattu 21.12.2009 14:54:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Tossa sun kirjoituksessa on pari seikkaa jotka ehkä vähän selkeyttää sun valintaa straton suhteen. Ensinnäkin jos olet Les Paulilla paljon soitellut on sun handu todennäköisesti tuttunut sen kaulaan. Silloin stratosta kannattaa valita malli jossa kaulan radius on vähintään 9.5" (modernit std stratot esim) tai mielellään 12" (esim SRV). Nauhat ehkä jumbot/medium jumbot tai 6105:t (Mayer).
 
Mitä järkeä tässä nyt on?
 
Jos kirjoittaja on soitellut _vain_ yhden tyyppisellä kitaralla, niin mielestäni todellakin kannattaisi tutustua muihinkin kaulamalleihin, eikä tottumuksen takia jumittua sokeasti samaan tyyliin.
 
War... war never changes.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «