Aihe: You tube sukupolvi
1 2 3 4 5
Eemil
20.12.2009 20:42:49
BigPapa: No aika pian näköjään tällä palstalla käydään näköjään henkilökohtaisuuksiin.

Jep, ensimmäisestä kirjoituksesta alkaen:

Jotenkin on vaan pieni aavistus, että muusikoiden netin kitarasankareista aika iso siivu on juuri näitä hyödyttömiä, tilupettereitä, joilla ei ole mitään käsitystä mistään perusasioista edes.
BigPapa
20.12.2009 20:47:27

BigPapa: No aika pian näköjään tällä palstalla käydään näköjään henkilökohtaisuuksiin.

Jep, ensimmäisestä kirjoituksesta alkaen:

Jotenkin on vaan pieni aavistus, että muusikoiden netin kitarasankareista aika iso siivu on juuri näitä hyödyttömiä, tilupettereitä, joilla ei ole mitään käsitystä mistään perusasioista edes.

Niin, mitähän ihmettä tämä nyt sitten mulle kuuluu, tietääkseni en kirjoittanut tuota.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
BigPapa
20.12.2009 20:48:13 (muokattu 20.12.2009 20:52:32)

Tonski: Mä kyllä sanosin ettei sillä kokoonpanolla oo mitään väliä sen kannalta, että sen kokoonpanon sisällä (oli se minkälainen tahansa) jokasen pitää tietää millon on oikee hetki soittaa ja mitä. En usko että tossa nyt kyse oli siitä että blyysbändiin pitää kuttuu Herman Li soittamaan arpeggioita, vaan siitä että tietää, mitä soittaa.

Kyllähän mulla oli vähän tälläinen ajatus juuri tossa mitä yritin sanoa. Mut munsta tollasella trio hommalla basson toimiminen sointusoittajana ei oo oikein kaiken kattavaa mikäli kitaristi koko biisin ajan revittää sooloa. Eikä toisaalta basson toiminta soolosoittimena pääasiallisesti tollasella ryhmällä oo oikein pidemmän päälle ainakaan mun korville just se juttu. Että kyllä sitä pitää kitaristinkin se komppaus hallita noin lähtökohtaisesti, mun mielestä ja sit kun on soolon paikka niin sit on.

Kyllä minä sitten taas tälläisestäkin diggaan:

http://www.youtube.com/watch?v=MblGNQnIpFY

Edit. Ja riippuu se hiukka soitettavasta musastakin, että mitä tehdään.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Tonski
20.12.2009 20:50:52

BigPapa: Kyllähän mulla oli vähän tälläinen ajatus juuri tossa mitä yritin sanoa. Mut munsta tollasella trio hommalla basson toimiminen sointusoittajana ei oo oikein kaiken kattavaa mikäli kitaristi koko biisin ajan revittää sooloa. Eikä toisaalta basson toiminta soolosoittimena pääasiallisesti tollasella ryhmällä oo oikein pidemmän päälle ainakaan mun korville just se juttu. Että kyllä sitä pitää kitaristinkin se kommpaus hallita noin lähtökohtaisesti, mun mielestä ja sit kun on soolon paikka niin sit on.

Kyllä minä sitten taas tälläisestäkin diggaan:

http://www.youtube.com/watch?v=MblGNQnIpFY

Joo ja eikös ne sano, että komppaus on tärkeempi taito kun soolon soitto. Mun mielestä niiden sointujen kautta voi just löytää helvetin hienoja melodisia arpeggiokuvioita kun soittaa pidempään yhtyeissä monimutkasempia sointukuvioita, enemmänhän se täydentää soolosoittoo kun vie siltä pois.
ihku
Dr. Muff
20.12.2009 20:52:21 (muokattu 20.12.2009 20:55:50)
BigPapa: Kyllähän mulla oli vähän tälläinen ajatus juuri tossa mitä yritin sanoa. Mut munsta tollasella trio hommalla basson toimiminen sointusoittajana ei oo oikein kaiken kattavaa mikäli kitaristi koko biisin ajan revittää sooloa.

Jos kitaristi tajuaa just noin paljon soittamisesta että revittää koko ajan sooloa niin oppiskohan se komppaamaan yhtään sen tyylikkäämmin?

Mut siis joo kyl mä luulen et kaikki tajuaa mitä ajoit takaa. Mut ainakin mulle liian tiukat raamit ja ennakkoasetukset siitä miten PITÄÄ tehdä, antavat sellaisen kuvan mikä mulla tulee myös joidenkin musalajien puristien jutuista. Eli pitää tehdä kuten aina on tehty. Jos ei tehdä se ei ole puhdasta ja juurevaa, eikä se voi sillon olla hyvää. Ja kääntäen, jos tehdään niinkun aina ennenkin se on aina hyvää ja aitoa, oli se sitten oikeasti kuinka hampaatonta tahansa.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
BigPapa
20.12.2009 20:54:51

Dr. Muff: Jos kitaristi tajuaa just noin paljon soittamisesta että revittää koko ajan sooloa niin oppiskohan se komppaamaan yhtään sen tyylikkäämmin?

No lueppa tän ketjun alotus viesti niin tiedät miksi tälläästä kirjootin. Ja se, että opettelee sitä komppi osastoa, saattais vähän avartaa tota soitto osastoa muuhunkin, kuin siihen pelkkään revittämiseen.
kimurantti1
20.12.2009 21:17:08
Mä en ole kyllä tavannut sellaista kitaristia, jolta oikeasti lähtisi jotenkin hyvän kuuloisesti pilitykset, arpeggiot ja tappingit, mutta että ei olisi ollut hajua komppauksesta, rytmeistä ja tahdeista. Monilla on kyllä tekemistä ihan sekä komppaamisessa, sooloilussa että noiden yhdistelmissä. Toisin sanoen musta aloittaja aivan tarpeetta mollaa vaan kitaristeja, jotka on vielä aika alkutaipaleella soittoharrastuksessa.

Mitä tulee noihin "tän ja tän bändin biisejä pitää osata kompata" -juttuihin, niin se menee ihan samaan kastiin kun toi "5 biisiä joita kitaristin pitää osata" -ketju. Mä sanon että jokaisen kitaristin pitää osata soittaa Van Halenin Eruption, pomppia samaan aikaan päällään ja soittaa jaloillaan ilmakitaraa. Jos ei pysty, on täys paska, jollaiselle ei ole mitään tilausta rokkibändissä eikä ilmavoimien puhallinorkesterissakaan. Näin tää asia katsokaas menee.

Toinen vaihtoehto on sitten soittaa sitä mitä itseä kiinnostaa. Tietysti bändisoitossa tarvii osata tiettyjä juttuja, kuten toisten kuunteleminen. Roskia viedessä täytyy osata avata ainakin roskiksen kansi. Jos ei osaa, niin niitä roskia ei kannata viedä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
BigPapa
20.12.2009 21:21:03

Kaikki taaplaa tyylillään, kunhan vastailin tohon alotukseen jotain, mikä sekin vastailu lienee jonniin joutavaa hommaa.
Tonski
20.12.2009 21:26:18

kimurantti1: Roskia viedessä täytyy osata avata ainakin roskiksen kansi. Jos ei osaa, niin niitä roskia ei kannata viedä.

Häikäisevää symboliikkaa!
ihku
Kefiiri
20.12.2009 21:58:04
Petaamattomankin sängyn laidalla soitteleminen luultavasti voittaa kroonisen keskustelufoorumeilla märisemisen.

Hah hah! Hyvin sanottu. +
aalataur
20.12.2009 22:16:53 (muokattu 20.12.2009 22:28:40)

Se on kyllä todellakin väärä tapa ensin opetella shreddaamaan. Ensin kannattaisi soitella komppikitaraa ihan rauhassa pari vuotta. Itsekin ensimmäiset 3 vuotta soitin 95% pelkkiä komppeja. Lisäksi 10 v rumpuja monissa eri bändeissä ja opistollakin takana, joka pisti aikanaan ajattelemaan timea ja sen tärkeyttä (hermoromahduksen partaalle asti). Bassoakin soitettu bändissä aikanaan pari vuotta, basson soitto on helvetin hauskaa, passoahan ei turhaan sanota bändin testikkeleiksi. Jopa konemusaakin tein joskus lukioaikoina, vaikka lähinnä yritin imitoida eläviä instrumentteja ja sävelsin/sovitin bändeille träkkerillä. Paskat neliraiturit on käyty läpi ja ajat ennen kun Guitar Prosta, PC-pohjaisesta äänittämisestä tai edes internetistä oli kuultukaan. Vasta viimesen vuoden aikana olen kiinnostaunut ns. shredding -tyylisestä soitosta ja alkanut pyrkimään sitä kohti. Silti välillä on mukava lätkyttää ihan komppiakin. Mun mielestä Paul Gilbertin tilu ja Beatles/Eagles/Black Sabbath on ihan yhtäläisen hienoa. Miksi pitäisi kuulua vain yhteen leiriin? Entä onko sallittua pitää musiikista, mihin omat tekniset kyvyt eivät vielä (tai koskaan) riitä? Tässä olemme nyt jännittävien kysymyksien äärellä.

Mut niin.. en mä kyllä usko että se on mahdollista, että joku shreddaa HYVIN ja hyvänkuuloista kamaa, mutta sillä ei olisi HAJUAKAAN komppaamisesta.
Vladi
20.12.2009 22:33:27
aalataur: Se on kyllä todellakin väärä tapa ensin opetella shreddaamaan. Ensin kannattaisi soitella komppikitaraa ihan rauhassa pari vuotta. Itsekin ensimmäiset 3 vuotta soitin 95% pelkkiä komppeja. Lisäksi 10 v rumpuja monissa eri bändeissä ja opistollakin takana, joka pisti aikanaan ajattelemaan timea ja sen tärkeyttä (hermoromahduksen partaalle asti). Bassoakin soitettu bändissä aikanaan pari vuotta, basson soitto on helvetin hauskaa, passoahan ei turhaan sanota bändin testikkeleiksi. Jopa konemusaakin tein joskus lukioaikoina, vaikka lähinnä yritin imitoida eläviä instrumentteja ja sävelsin/sovitin bändeille träkkerillä. Paskat neliraiturit on käyty läpi ja ajat ennen kun Guitar Prosta, PC-pohjaisesta äänittämisestä tai edes internetistä oli kuultukaan. Vasta viimesen vuoden aikana olen kiinnostaunut ns. shredding -tyylisestä soitosta ja alkanut pyrkimään sitä kohti. Silti välillä on mukava lätkyttää ihan komppiakin. Mun mielestä Paul Gilbertin tilu ja Beatles/Eagles/Black Sabbath on ihan yhtäläisen hienoa. Miksi pitäisi kuulua vain yhteen leiriin? Entä onko sallittua pitää musiikista, mihin omat tekniset kyvyt eivät vielä (tai koskaan) riitä? Tässä olemme nyt jännittävien kysymyksien äärellä.

Plussaa tälle, äijä puhuu asiaa. Bassonsoitto on muuten oikeasti hemmetin hauskaa ja ei todellakaan niin helppoa kuin vois luulla. Juu, kyllähän sitä peruskitaristi jotenkin bassoa rämpyttää mutta hyvänkuuloista bassosoittoa varten tarvii kokemusta.

Tän ketjun perusteella mulla ei oo mitään mahdollisuuksia päästä mihinkään bändiin jo yrittäisin hakea. Pitäis näköjään osata tilut ja kompit, taimit, soinnut, pyykinpesu, virkkaaminen ja ruohonleikkurin korjaus. Ainakaan en itse koe olevani hyvä oikein missään noista, pyykkiäkin pesen niin, että kaikenvärisiä sekaisin. Toistaiseksi sillä on pärjätty.

Toisaalta jos laittaa täysin avoimen haun päälle, niin silloin voi varmasti odottaa niitä makuuhuonekitaristeja jotka eivät VIELÄ tajua bändisoitosta. Nyt kun bändiin ei päästykään, niin toivokaamme että heistä jokainen menee kotiin miettimään, että mikä meni pieleen ja miksei kutsuttu uudestaan soittamaan. Ja ottavat opiskensa! Perusjutut pitää osata bändisoittoa varten, mutta rajansa kaikella. Tietty jos bändi, johon haettiin, on jo semipro-tasoa, niin sitten ehkä hieman eri juttu.
Kyllä se siitä.
aalataur
20.12.2009 22:44:44 (muokattu 20.12.2009 22:50:02)

Vladi: Plussaa tälle, äijä puhuu asiaa. Bassonsoitto on muuten oikeasti hemmetin hauskaa ja ei todellakaan niin helppoa kuin vois luulla. Juu, kyllähän sitä peruskitaristi jotenkin bassoa rämpyttää mutta hyvänkuuloista bassosoittoa varten tarvii kokemusta.

Tängs. Basso muuten joo vaatii sitä kokemusta, basson soitto ei *enää* ole hauskaa koska teen sitä vain himaproggiksien taustoihin ja bassot on yleensä äänittämisen (lähes) vaikein vaihe. Mut se oli hauskaa sillon kun se sujui. Sormilla soitin, enää en osaa. Sormien kulma sen verran eri kuin kitaran sormisoitossa.
Vladi
20.12.2009 22:46:42
aalataur: Tängs. Basso muuten joo vaatii sitä kokemusta, basson soitto ei *enää* ole hauskaa koska teen sitä vain himaproggiksien taustoihin ja bassot on yleensä äänittämisen vaikein vaihe. Mut se oli hauskaa sillon kun se sujui. Sormilla soitin, enää en osaa. Sormien kulma sen verran eri kuin kitaran sormisoitossa.

Juu, ite on ainakin yks hääkeikka tullu vedettyä basistina eikä se kyllä mitään helppoa hommaa ole. Oli pakko soitta plekulla ku ei sormet oikeassa kädessä pysy mukana. Muuten sormilla soittelen minäkin silloin harvoin.
Kyllä se siitä.
Väsykäsi
20.12.2009 22:48:02
aalataur: Tängs. Basso muuten joo vaatii sitä kokemusta, basson soitto ei *enää* ole hauskaa koska teen sitä vain himaproggiksien taustoihin ja bassot on yleensä äänittämisen vaikein vaihe. Mut se oli hauskaa sillon kun se sujui. Sormilla soitin, enää en osaa. Sormien kulma sen verran eri kuin kitaran sormisoitossa.

Basson soittaminen on kyyllä musta kivaa ja vaikeetakin. Iskä sattuu olemaan semi-pro tason pompottelija yrittänyt jotain opettaakin mulle, mutta kun sen sormisoitto tekniikka on niin jännä. Ehkä lähin vertaus tyylille on Jack Brucen passottelu.
Hiukan enemmän toivoisi nyrkkiä naamaan saavansa. -Räbbänä
aalataur
20.12.2009 22:49:26

Tonski: Mä aloin oman sähkökitaran saatuani opettelemaan heti tiluumista, ja siks se kehityskaari onkin ollu päin vittua. :D Klasarin soitto ennen sähkökitaraan siirtymistä ehkä kuitenkin autto vasemman käden sormivoimaan. Opeteltavat asiat kuitenkin menny aika huonossa järjestyksessä, nyt vasta päässy vähän oikeempaan suuntaan.

Toi klasari on auttanut varmasti ja äijä tiluttaa sen verran helpon näkösesti, että enpä jotenkin usko että ne kompitkaan mitenkään perseelleen menis..
Tonski
20.12.2009 22:57:55

aalataur: Toi klasari on auttanut varmasti ja äijä tiluttaa sen verran helpon näkösesti, että enpä jotenkin usko että ne kompitkaan mitenkään perseelleen menis..

Komppaaminen on kivaa bändissä, monet luulee että beat-kompilla ja avokielillä soitettavilla soinnuilla pärjää vaikka missä biisissä, mut kun se ei aina joka biisiin käy. Niitä komppaustyylejäkin on niin paljo rytmityksittäin ja dynamiikoittain että siinä on tekniikallekin haaste jos meinaa kaikki nelisoinnut soittaa käännöksineen, tai varsinkin jos soittaa sellasessa kokoonpanossa missä vastaan tulee kaikenmaailman G13sus(#9) tai mitälie.
ihku
padaa@dadaa!
20.12.2009 23:24:44

aalataur:Entä onko sallittua pitää musiikista, mihin omat tekniset kyvyt eivät vielä (tai koskaan) riitä? Tässä olemme nyt jännittävien kysymyksien äärellä.

Tää on vähän outo kysymys. Miljardi ihmistä ei osaa soittaa edes Sunrise Avenuen biisejä ja silti joku siitä pitää (minä en)
SirElwood
20.12.2009 23:29:40
aalataur: Entä onko sallittua pitää musiikista, mihin omat tekniset kyvyt eivät vielä (tai koskaan) riitä? Tässä olemme nyt jännittävien kysymyksien äärellä.

Jos tämä joku keksisi kieltää, voisin siitälähin kuunnella enimmäkseen G-duurin rämpyttämistä. Tämä ei ole jännittävä kysymys, vaan tyhmä kysymys.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)