Aihe: Passiivimikkien järkevät outputit?
1 2 3 4 5 6 7
fox
20.12.2009 13:01:10

Jucciz: Mua kummastuttaa ihan järjettömän paljon se, miksi mikeistä pitää käämiä ihan uskomattomia tehomörssäreitä isomman särön toivossa kun sitä gainia voidaan nostaa missä tahansa muuallakin kohtaa signaaliketjua ja tällöin ei menetetä mahdollisuutta maltillisempiinkin soundeihin.

Et sitten lukenu mitä ylempänä kirjoitin.. ;)
Larry DiMarzion ensimmäinen "jälkiasennusmikki" joka tuli yleiseen myyntiin, oli "klassikko" Super Distortion, joka itse asiassa on keraamisilla magneeteilla varustettu, toki varsinaisesti se ei oo mikään "mörssärien mörssäri", mutta kolmas Larryn mikki nuo luonnehdinnat täyttää tänäkin päivänä, eli se oli X2N. Myönnettävä on, että noita käytettäessä siihen soundin rakenteluun on panostettava, mutta se ei ole mahdotonta. Kuuntele vaikka Adrian Leggin levyä "Technopicker", kyllä siinä on X2N:sta saatu myös lämpimiä sävyjä. Sävyistä puheenollen, otetaanpa vertaus vaikka maalaustaiteen puolelta: jättääkö taiteilija käyttämättä niitä kaikkein kirkkaimpia valkoisen sävyjä, ja pitäytyy vaan noissa kellertävään taitetuissa "vintagevalkoisissa"?? =)
On toki myös totta, että keraaminen magneetti verrattuna metallimagneettiin (vaikka AlNiCo tai CuNiFe) on ehkä "kirkas, hauras ja päälletunkeva" mutta kyllä siitä säätämällä saa lämpöä ja pehmeyttä, ei sitä tarvitse säädöt tapissa komentaa. Aina. Edelleen, toki noilla on myös ominaisuus, että esimerkkinä vaikka tuo X2N kyllä käskettäessä kyykyttää etuastetta ihan kiitettävästi, mutta jos ja kun rullaa volaa takaisinpäin, lisää treblejen vuotoa maihin sillä kitaran (mielellään hyvintoimivalla) todesäädöllä, ja tukee näitä toimia vielä vahvistimen monipuolisilla sävysäädöillä, joita esim. kunnollinen transistorivahvistin tarjoaa, pääsee melko mureisiin lopputuloksiin.
Etuina tulee sitten tuo jo aiemmin mainitsemani eri kytkentätapojen "sieto" ilman suuria eroja ulostulossa.
Tämän sanottuani tähdennän, että en tosiaankaan missään tapauksessa kunnon lämmintä AlNiCo-mikkiä väheksy, päin vastoin. Sillä on ehdottomasti paikkansa. Missään tapauksessa ei kuitenkaan ole toivottavaa, että keraamisista magneeteista pyritään tekemään joku "halveksittava Mnet-hylkiö" jota ei kukaan itseään kunnioittava pro-kitaristi (saati siksi aikova) omiin äänentuottojärjestelmiinsä voi hyväksyä. Tätä vastaan protestoin. Jollekin on tuo keraamisten juttu vaan se oma, joillekin ei.
On muitakin setuppeja kuin "Japanin Tokai, JB & Jazz -"Seemore Dunkin" mikeillä ja siitä reilunkokoisen steppilaudan läpi _putki_ vahvistimeen, mielellään isohkoon" -lähestymistapa.
Jaa niin, kannattaa kokeilla Elginin pajan käämelöimiä -57 Classic Plus -mikkejä myös... =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
20.12.2009 13:22:35
fox: On muitakin setuppeja kuin "Japanin Tokai, JB & Jazz -"Seemore Dunkin" mikeillä

Jep. Onneks. :)

Ihan hyviä pointteja joo, mutta jos volumen pudottamisella saavutettaisiin sama efekti kuin kevyemmin käämityillä mikeillä, kukaan tuskin ottaisikaan kitaraansa mitään muuta kuin turbokäämittyjä 50 kilo-ohmin mikkejä, kun sieltähän sitten löytyisi orkkis-PAF:it volumen ollessa kakkosella, Dimebucker sieltä jostain nelosen-vitosen paikkeilta jne. ;)

Ja toki: eihän ole olemassa huonoa soundia, on vaan vääriä paikkoja kullekin soundille.
jussi1976
20.12.2009 13:27:10 (muokattu 20.12.2009 13:29:17)
Ainakin minä olen pitänyt Alnicoa parhaana etenkin Rock/Blues - linjalle, mutta noihin hevikitaroihin, kuten Jemeihin sun muihin keraaminen toimii kiistatta paremmin - ja siis Evoissahan on juuri keraaminen. Omaan soittotyyliini kuitenkin keraaminen on "The Magneetti", jota sitten suosin keskeisesti, koska siitä saa tehoa ulos. Jotenkin se on myös feedbackiltään hallittavampi ja herkempi.

Ja siis mullajan on jo JVM:ssä kaikki nupit kaakossa ja säröpurkkikin välissä, mutta silti sitä potkua haluaisin hieman enemmän. Saundi itsessään on ERITTÄIN hieno jo, mutta jos ton saundin saisi pidettyä kohillaan, mutta tehoa lisää, niin ai-jai...
Jucciz
20.12.2009 13:47:47 (muokattu 20.12.2009 13:48:05)
jussi1976: Ainakin minä olen pitänyt Alnicoa parhaana etenkin Rock/Blues - linjalle, mutta noihin hevikitaroihin, kuten Jemeihin sun muihin keraaminen toimii kiistatta paremmin

Vai "kiistatta"? Odotan innolla eriäviä mielipiteitä. Tuskinpa kaikki hevikitaristitkaan keraamisen nimeen vannovat.

Ja siis mullajan on jo JVM:ssä kaikki nupit kaakossa ja säröpurkkikin välissä, mutta silti sitä potkua haluaisin hieman enemmän.

Meinaat, että soundissa ei ole nyt tarpeeksi säröä, vai onko potku sama kuin särö? Tehokkaammilla mikeillä luonnollisesti koko paketti säröytyy entisestään, mutta oletko aivan sataprosenttisen vakuuttunut, että saat soundiisi lisää potkua nimenomaan siten, että säröä on VIELÄ lisää? Mun havaintojen mukaan nimittäin kitarasoundi on siitä jännä juttu, että kun särön määrä ylittää tietyn rajan, soundista tulee itse asiassa vain vaisumpi ja tukkoisempi eikä se potki enää läheskään niin paljon, koska dynamiikkaa ei enää ole ja tuloksena on tylsää, puuduttavaa ja tasaista pötköä.

Sit on tietty vielä sekin seikka (joka ei luonnollisesti koske makuuhuonekitaristeja, koska he eivät koskaan oikean rumpalin ja basistin kanssa pääse soittamaan), että kokonaissoundi "potkii" PALJON enemmän, kun rumpali ja basisti soittavat tanakasti yhteen ja kitarasoundi EI OLE niin älyttömän leveä, korkea ja kaiken peittävä: tällöin ylä- ja varsinkin alakertaan jää tilaa muille soittimille. Jos kitaristin soundi syö kaiken tilan vaikkapa bassorummulta ja bassolta, on joko a)kitaristin nöyrryttävä ja opeteltava vähän perusasioita tai b)rumpalin ja basistin parempi vaihtaa bändiä.

Saundi itsessään on ERITTÄIN hieno jo, mutta jos ton saundin saisi pidettyä kohillaan, mutta tehoa lisää, niin ai-jai...

Tehoahan saa lisää vaihtamalla tilalle tehokkaamman vahvistimen tai sitten vaan ostat toisen samanlaisen ja kytket kitaran molempiin, jolloin saat 100% lisää tehoa, eli teoriassa 3 desibeliä lisää mökää. Kitaramikeillä ei voida tuottaa yhtään enempää tehoa, koska tehon lopullinen pullonkaula on aina vahvistimen pääteaste, joka ei määräänsä enempää tehoa anna ulos.
aristoteles666
20.12.2009 13:56:42

mikin hyvyys ei ole kiinni siitä onko se alnico vai keraaminen, eikä mikin "lämpö" tai mikään muukaan ominaisuus, toi on roskapuhetta.
HeavyMachinery
20.12.2009 14:00:31

aristoteles666: mikin hyvyys ei ole kiinni siitä onko se alnico vai keraaminen, eikä mikin "lämpö" tai mikään muukaan ominaisuus, toi on roskapuhetta.

Entäs Akun tai Hessun ?

Eihän tuossa sun postauksessa ole mitn järkeä. Jos mikin hyvyys ei ole kiinni ominaisuuksista niin mistä se sitten on ? Merkistä kenties ?
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jucciz
20.12.2009 14:00:43
aristoteles666: mikin hyvyys ei ole kiinni siitä onko se alnico vai keraaminen, eikä mikin "lämpö" tai mikään muukaan ominaisuus, toi on roskapuhetta.

Niin just: kaikista mikeistä saa minkä tahansa soundin. Ihan suotta noita edes vertaillaan, koska ne on ihan samanlaisia - mikään mikin ominaisuus ei riipu millään tapaa siitä, millainen mikki on kyseessä.

Mä toivoisin, että vain asiat keskustelevat, eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin, mutta voisko joku näyttää mulle tältä palstalta edes yhden aristoteles666:n kirjoituksen, jossa on ollut millään tavalla hyödyllistä asiaa edes jollekulle? Ihan joulun kunniaksi, please?
Jucciz
20.12.2009 14:01:57
HeavyMachinery: Entäs Akun tai Hessun ?

Eihän tuossa sun postauksessa ole mitn järkeä. Jos mikin hyvyys ei ole kiinni ominaisuuksista niin mistä se sitten on ? Merkistä kenties ?

No tätäpä mäkin jäin ihmettelemään. Mut jos totta puhutaan, mun havaintojen mukaan tuo kirjoitus oli ihan linjassa kirjoittajan muihin kirjoituksiin - yhtä vähän asiaa.
jussi1976
20.12.2009 14:46:33
No Jucciz, sanotaanko näin päin, vähän toisella sanavalinnalla; Vähän enemmän säröä, mutta enemmän gainia, koska se tuo herkkyyttä. Saundi voisi olla hieman hotimpi vielä, vaikka toi nykyinen saundi on - kuten korostin - tosi hyvä sinällään. Ehkä tää kuvaus on tarkempi sen suhteen, mitä haen. Mutta hyviä pointteja sulla Jucciz.
aristoteles666
20.12.2009 14:47:08 (muokattu 20.12.2009 14:47:29)

Jucciz: Niin just: kaikista mikeistä saa minkä tahansa soundin. Ihan suotta noita edes vertaillaan, koska ne on ihan samanlaisia - mikään mikin ominaisuus ei riipu millään tapaa siitä, millainen mikki on kyseessä.

tietenkin ihan lukeminen auttaisi, mikki voi ollla hyvä tai huono oli se alnico tai keraaminen, jos joku mikki on mielestäsi "lämpöinen", se ei ole sitä sen takia että se on alnico.

Mä toivoisin, että vain asiat keskustelevat, eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin, mutta voisko joku näyttää mulle tältä palstalta edes yhden aristoteles666:n kirjoituksen, jossa on ollut millään tavalla hyödyllistä asiaa edes jollekulle? Ihan joulun kunniaksi, please?

voisiitko näyttää omasi joka tekisi saman.
Jucciz
20.12.2009 15:13:15
aristoteles666: voisiitko näyttää omasi joka tekisi saman.

Voin ja niin voi varmasti moni muukin. Mistä aihepiiristä saisi olla? Löytyy soittotekniikasta, treenaamisesta, teoriasta, soinnuista, kitaroista, vahvistimista, pedaaleista, putkista ynnä muusta. Tässä esim. yksi 82 plussan kirjoitus:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575

Sinun vuorosi.
Jucciz
20.12.2009 15:14:33
jussi1976: Vähän enemmän säröä, mutta enemmän gainia

Jees, mä yritän muistaa tän.
aristoteles666
20.12.2009 15:24:56 (muokattu 20.12.2009 15:27:05)

Jucciz: Voin ja niin voi varmasti moni muukin. Mistä aihepiiristä saisi olla? Löytyy soittotekniikasta, treenaamisesta, teoriasta, soinnuista, kitaroista, vahvistimista, pedaaleista, putkista ynnä muusta. Tässä esim. yksi 82 plussan kirjoitus:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575

Sinun vuorosi.

ja mitä ton piti todistaa? ja mitä tekemistä plussilla on minkään kanssa, säälittävää.

lähinnä olet kirjoittanut kielioppivirheistä tai siitä kuinka ihmisten ei pitäisi ostaa esp:tä vaan gibson , tai painanut varoitusta kun joku on kysynyt jotain jota mielestäsi ei saisi kysyä, ym muuta roskaa.

sori, mut täytyy häipyä, koska oikeassa elämässä tapahtuu kaikkea kivaa, täällä ei,
joten saat olla keskenäsi.
esprit de corps
20.12.2009 15:28:54
aristoteles666: ja mitä ton piti todistaa? ja mitä tekemistä plussilla on minkään kanssa, säälittävää.

lähinnä olet kirjoittanut kielioppivirheistä tai siitä kuinka ihmisten ei pitäisi ostaa esp:tä vaan gibson , tai painanut varoitusta kun joku on kysynyt jotain jota mielestäsi ei saisi kysyä, ym muuta roskaa.

Oliko tuo etuasteputkivertailukin siis kannanotto kielioppivirheisiin ja statment sen puolesta, että kenenkään ei kannata ostaa mitään ESP:tä?

Kaikkineen, vaikka Juccizen tyyli ilmaista itseään välillä vähän riepoo minuakin, on hän kuitenkin yksi parhaimmista sisällöntuottajista tällä palstalla. Silloin kun puhutaan asiaa.
"This is a chord, this is another, this is a third. Now form a band."
jussi1976
20.12.2009 15:47:51 (muokattu 20.12.2009 16:03:29)
No kyllä niillä plussilla on merkitystä ilman muuta. Ne antaa yleiskuvaa siitä, että kirjoitus on yleisesti koettu positiiviseksi, kehittäväksi ja olennaisuuksia käsitteleväksi. Enkä ainakaan itse näe siinä mitään jos joku kirjoittaja kirjoittaa tyylillä, joka saattaa joskus nyppiä, jos vain kirjoittaa asiaa ja hyviä huomioita ja perusteluineen. Henkilökohtaisuuksiin meneminen on sitten asia erikseen. Mut jatketaan itse mikkiasiaa nyt.

Ja kyllä, mun mielestä huippukeraamiset, kuten Evot on hyviä mikkejä mättöön. Ei voi mitään. Alnico on jees, mutta mulla on niin erikoisettyyppinen high-gain vaatimus aina, että keraamiseen menee väkisinkin.
Traditional
20.12.2009 15:50:52 (muokattu 20.12.2009 15:52:34)
aristoteles666: ja mitä ton piti todistaa? ja mitä tekemistä plussilla on minkään kanssa, säälittävää.

Mä haluan samoja lääkkeitä kuin sä.

Ensinnäkin. Jucciz on puristi. Hyvässä ja pahassa. Jukkis-setä tietää paljon, mutta sanoo jos ei miellytä. Toisekseen, en löytänyt tekstistäsi yhtään argumenttia joka olisi ollut toimiva tai hyvien tapojen mukainen. Leikkiähän tämä vain on, mutta ei kannata suivaantua jos ei päteminen ilman tietopohjaa/selkeyttä/kielioppia/virtuaalipippeliä onnistu. Iso mies, munat ja kaikki.

sori, mut täytyy häipyä, koska oikeassa elämässä tapahtuu kaikkea kivaa, täällä ei,

Epäilen että se ei tälle palstalle tee pahaa.

E. Ja plussat asiaketjuista antavat osviittaa ja kannustavat jatkamaan hyvää linjaa. Turhuuspalsta ja hevipalstan ketjut on sitten oma lukunsa...
No siis en todella tiedä. Kunhan päden.
Mr. Speed
20.12.2009 15:54:09

Ai sulla on ihan oikeakin elämä? Joka päivä sitä oppii jotain uutta.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
fox
20.12.2009 16:18:56

Jucciz: Jep. Onneks. :)

Ja toki: eihän ole olemassa huonoa soundia, on vaan vääriä paikkoja kullekin soundille.

Juurikin tämä.. ;) Tämän vuoksi eri jälkiasennusmikkien valmistajilla onkin aika mittava "valikoima" eri mikkejä, eri konfiguraatioilla - ja eri käyttötarkoituksiin ovat omiaan ne. Ihan sama ku niissä "mikkien alustoissa" eli soittimissakin. Totta hiidessä VOI jotain musiikkia soittaa paremmin johonkin toiseen tyyliin optimoidulla skeballa, mutta - miksi hommasta tekis vaikeaa "hieman epäsopivalla" työkalulla, kun siihen optimoitukin löytyy..
Turha tässä on mitään esimerkkejä ruveta kirjoittelemaan, ne jotka tietävät, tietävät. Ne jotka ei tiedä, kysyvät. =)
Ne jotka ei tiedä, eikä kysy (tai parhaimmillaan eivät usko, jos joku vinkkiä antaa) sitten manailevat ja mutisevat. Ehkä kirjoittavat eri palstoille surkeita kirjoitelmia.
Kun niissä mikeissä kumminkin niitä eroja on...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
20.12.2009 16:19:56

Eihän plussat mitään välttämättä kerro muuta kuin sen, että kirjoituksella on ollut joko viihdearvoa, hyödyllistä sisältöä tai molempia. Jos plussilla ei mitään väliä ole, voit varmaan ihan hyvin paljastaa myös oman saldosi - mä voin sit kertoa paljonko mulla niitä on.

Melkoisen hyvin olet onnistunut valikoimaan, mitä kirjoituksiani luet ja muodostamaan kuvan sen perusteella - vaan eipä ihmekään: olethan näköjään ollut jo yli puoli vuotta foorumin rekisteröitynyt jäsen. Mä luin tätä foorumia parin-kolmen vuoden verran ihan "ulkopuolisena" - tosin rakenne oli silloin muutenkin toisenlainen - ennenkö rekisteröidyin jäseneksi joskus kesällä 2003.

Tekisit oikean elämän kavereillesi palveluksen ja pysyisit täällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)