Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: hammond urut
1 2 3 4 5
tyyppityyppi
18.12.2009 22:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minulla on tuollaiset vanhat hammond urut. osaako joku sanoa mistä niistä saisi lisää tietoa? onkohan ne arvokkaat ja onkohan niitä kallista kunnostaa? mallia en löydä uruista mistään, mutta tuollaiset kookkaamman puoleiset ne on. netistäkin olen koittanut selata sivuvja joista saisi vihiä, mutta tuloksetta. olisi kiva tietää noista enemmän!? kertokaa jos jotain osaatte!
 
Torsti Suomi
18.12.2009 22:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin ne minkään arvoiset on. Mä voin tulla jeesaamaan, viedään ne kirpputorille jonkun ristiksi.
 
Olipa kerran Ihmemies, Teräsmies ja Batman - samassa baarissa...
mack the knife
18.12.2009 22:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyyppityyppi: minulla on tuollaiset vanhat hammond urut. osaako joku sanoa mistä niistä saisi lisää tietoa? onkohan ne arvokkaat ja onkohan niitä kallista kunnostaa? mallia en löydä uruista mistään, mutta tuollaiset kookkaamman puoleiset ne on. netistäkin olen koittanut selata sivuvja joista saisi vihiä, mutta tuloksetta. olisi kiva tietää noista enemmän!? kertokaa jos jotain osaatte!
 
Laita kuva siitä omaan profiiliin, niin vois helpommin ruveta selviämään.
 
COVS n:o 1.
jurpontor
18.12.2009 22:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kuvaa kehiin. Realistinen hinta voi olla mitä tahansa kahdenkympin ja useamman tonnin väliltä riippuen mallista. Arviolta 98% tapauksista kuitenkin tuolla kahdenkympin tietämillä.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Thothmes
19.12.2009 00:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Laitteen arvo 20-6000 euroa, mutta sinuna odottaisin tuota 20 euroa. Malli, vuosimalli tai kuva tarvitaan tarkempaan hinnanmääritykseen.
 
Tai kerropa ensin, onko siinä erilliset Start- ja Run-kytkimet. Sillä päästään hyvään alkuun.
 
Prophet
19.12.2009 00:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko siinä mustia ja valkoisia drawbareja eli liukutankokytkimiä?
 
Thothmes
19.12.2009 00:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Onko siinä mustia ja valkoisia drawbareja eli liukutankokytkimiä?
 
Eipä nekään vielä paljon kerro. On niitä mun mielestä joissain noissa kasaritrankkuhammondeissakin. Noi erilliset start- ja run-kytkimet on varmempi merkki.
 
Sori jos kuulostan besserwisseiltä :) Itse asiassa olen näissä asioissa enemmänkin schlechterwisser.
 
Torsti Suomi
20.12.2009 00:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syötetään peikkoa vaan....
 
Pistä myyntiin ne urkus niin katsotaan niitten markkinahinta.
 
Olipa kerran Ihmemies, Teräsmies ja Batman - samassa baarissa...
tyyppityyppi
20.12.2009 11:21:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin nyt kuvan. jos siitä ois apua. muuten kyllä kertosin kaikkea noista uruista mut suoraan sanottuna en tiedä niistä muuta, kun että ne toimii noin niinku suunnilleen :D mut jospa nyt saisin jotain suuntaa antavaa tietoa!
 
Thothmes
20.12.2009 11:56:56 (muokattu 20.12.2009 12:02:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo ole B3000, eli suht hyvät mutta ei kuitenkaan läheskään halutuimpien arvoinen.
 
Kyllä noista kai jonkun verran vois irrota. Muutama satanen?
 
edit:Prophet totesikin saman sillä välin kun korjasin tuon mallimerkinnän.
 
Prophet
20.12.2009 12:00:21 (muokattu 20.12.2009 12:00:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas, Hammond B-3000 ja transistoripohjainen.
 
Prophet
20.12.2009 12:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on c-kasetti, Aarno Raninen & Hammond B-3000. Ihan hyvältä se siinä kuulostaa, paitsi niissä kohdissa, joissa on käytetty piano- ja vibrafoniperkussiota.
 
musamies
20.12.2009 13:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla ihan kiva urku:
http://muusikoiden.net/dyn/users/67709.jpg
 
Transistoriurkua saattaa jaksaa siirrelläkin.
 
Itsellä on transistorpohjainen WLM-Trip ja jotkut on tullut keikoilla kiittelee sen saundeja.
 
Thothmes
20.12.2009 13:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WLM kuulostaa kyllä tosi hyvältä, etenkin toi Trip. Siihen putkivahvari ja lepa tai putkilepa perään niin kuulostaa kyllä tosi yllättävän muhevalta.
 
Myöhemmissä malleissa on vissiin aika erilainen elektroniikka. Olikos se nyt jotain että joka äänelle on oma oskillaattorinsa tai jotain tuossa Tripissä ja myöhemmissä ne on jotenkin jaettu. Asiasta on tälläkin palstalla enemmän tietoa.
 
Ei toi B3000:kaan kai hassumpi urku ole, ainakin Rhoda Scott on tolla mallilla jossain vaiheessa vetänyt. Ei toi kuitenkaan ole lähelläkään noita B3/C3/A100/RT3. Eikäkai edes M100/L100:n arvoa, mutta ihan mukava laitehan tuo kai on. En ole kyllä ikinä itse kokeillut, mutta isot pojat on kertonut.
 
musamies
20.12.2009 16:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myöhemmissä malleissa on vissiin aika erilainen elektroniikka. Olikos se nyt jotain että joka äänelle on oma oskillaattorinsa tai jotain tuossa Tripissä ja myöhemmissä ne on jotenkin jaettu. Asiasta on tälläkin palstalla enemmän tietoa.
 
Joo, noin näyttää olevan! Sen sisällä on vähän ku elektronisii urkupillejä iso määrä vähän samal tapaa ku generaattoriurussa mekaanisia.
 
Roki
24.12.2009 01:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyyppityyppi: minulla on tuollaiset vanhat hammond urut. osaako joku sanoa mistä niistä saisi lisää tietoa? onkohan ne arvokkaat ja onkohan niitä kallista kunnostaa? mallia en löydä uruista mistään, mutta tuollaiset kookkaamman puoleiset ne on.
 
Hassua että on noinkin uudesta urusta tyyppikilpi karissut pois. Jonkun esittämä muutaman satasen hinta-arvio ei mennyt pahasti metsään. Alle tonnin keksintö joka tapauksessa.
 
Hammondien kunnostaminen on lähtökohtaisesti aina kallista. Vintage-arvoa omaavien mallien kunnostaminen saattaa korottaa soittimen arvoa enemmän kuin korjauskulut ovat. Tuollaisen transistori-ihmeen myyntiarvo ei hirveän ylös nouse vaikka miten laittaisi. Tietysti jos käyttöarvoa on riittävästi, niin ei pieni remontti hirveitä kustanna.
 
Been there - done that - don't ask.
maza
24.12.2009 10:59:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa trankkuhammondeissa on jonkin verran erikoistilauksena tehtaalle valmistettuja IC-piirejä, joiden saatavuus on nykyään huono. Toimiva B-3000 kyllä on paria satasta arvokkaampi ainakin Suomessa ihan jo kabinettinsa ansiosta. Onkohan vehkeen kaverina Leslie-kaappia? Tuosta urusta yksinäänhän ei ääntä lähti.
Roki
24.12.2009 12:01:26 (muokattu 24.12.2009 12:03:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Noissa trankkuhammondeissa on jonkin verran erikoistilauksena tehtaalle valmistettuja IC-piirejä, joiden saatavuus on nykyään huono. Toimiva B-3000 kyllä on paria satasta arvokkaampi ainakin Suomessa ihan jo kabinettinsa ansiosta.
 
IC-piirien saatavuus taitaa jäädä varaosasoittimien harteille. Onneksi noista löytyy ennemminkin hapettuneita trimmereitä ja kuivuneita elkoja yms.
 
Tuon soittimen komea kabinetti varmaan nostaa arvoa, mutta en siltikään usko sen nelinumeroisiin lukemiin yltävän. Reilulla tonnilla kun voi saada jo hyväkuntoisen L-sarjan edustajan.
 
edit: Tai enhän minä noista hinnoista täysin varma voi olla, kun en noita osta ja myy. Huollan vaan.
 
Been there - done that - don't ask.
musamies
24.12.2009 15:24:02 (muokattu 24.12.2009 15:25:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ei ole mitenkään ehdottaman välttämätöntä, että urussa pitää olla pyörivä generaattori. Nytkin laitoin soimaan Jack Telman:in joululevyn. Tulee mieleen, että se on mahdollisesti soitettu Wurlitzer electrostatic reed organilla.
 
Minua pyydettiin mukaan pienimuotoiseen äänitteeseen soittamaan Hurriganesia ja urkusaundeja kokeillessa tietokoneelta B4 ohjelmasta melkein parhaiten on iskenyt kokeilemaani biisiin raaka VOX Continental saundi ja sehän lähtee oikeesti transistoreista.
 
maza
24.12.2009 16:38:29 (muokattu 24.12.2009 16:45:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän Lepan kanssa B-3000 on ihan hyvä urku. Itse ottaisin kyllä sen ennen L-100:sta (joita muuten saa kyllä jo viiteensataan); M-3 tai M-100 kyllä veisi voiton. Olettaen siis, että ei tarvitse soitella käsibassoa - se kun noilla spineteillä ei onnistu.
 
Kyllä niitä IC:täkin saa, kun osaa kysellä oikeista paikoista, mutta haastavaa se voi olla. Mulla on jokunen, mitä sain joskus joidenkin toisten piirien ostamisen yhteydessä joltain pajaansa sulkemassa olleelta vanhalta gurulta jostakin päin vanhaa mannerta. En ikävä kyllä nyt muista tarkemmin malleja.
 
Lisättäköön vielä mun mielestä suhteellisen asialliset hinnat yleisimmistä generaattoriurkumalleista Suomessa. Oletuksena on, että urku toimii ja on siistissä kunnossa; urut ilman Leslietä.
 
T-100/200/500, L-100: 700-900 euroa
M-100: 1000-1200 euroa
M-3: 1200-1400 euroa
E-100: 1500-2000 euroa
A-100/C-3: 4000-6000 euroa
B-3: 5000-7000 euroa
 
Nää hinnat on _mun mielestä_ (ei siis mikään yleispätevä totuus välttämättä) reiluja sekä ostajan että myyjän kannalta. Mikäli urut vaatii laittoa, se pitäisi ehdottomasti huomioida hinnassa - näin ei läheskään aina tunnu olevan. Lisäksi katkotut keikkamallit ja spinetit, joista on paljon koskettimia murtunut jne. ovat asia erikseen. Ts. jostain L-100:n raadosta en yli 300 euroa maksaisi täällä Suomessakaan.
 
Leslieistä vastaava, jälleen sillä oletuksella, että vehkeet toimii täysin ja ovat asiallisessa kunnossa:
 
710/722/822: 500-800 euroa
760, keikkamalli: 600-800 euroa
760, puukuoret: 800-1000 euroa
22H/21H/47 tms. 2-nopeusmodatut putkikoneet: 1300-2200 euroa
122/142/145/147/251: 1500-2500 euroa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «