Aihe: Twist Twist Erkinharju
1 2 3 4 5 6
badcompany
18.12.2009 16:38:56
Cimble: Ai Albert ja Cissekin olivat huonoja..? Olen törmännyt usein siihen, että koulutetut tai muuten "vakavat" muusikot valittavat Ganesin taidoista tai siitä että kun se on niin ala-arvoinen bändi soitannollisesti. Toki arvostelenhan itsekin Remua, vaikka olen ihan muuta kuin koulutettu tai vakava muusikko. Mutta kun Ganesin musiikki toimii erinomaisesti tyylissään, menossaan ja luonteessaan, niin onhan se soittotaidon arvostelu aika turhaa. Yritän turhaankin ymmärtää muusikoita, jotka ovat mielestään niin ylhäisiä ja huipputaitavia, etteivät voi kuin haukkua yleisesti Ganesin "rämpytystä". Enkä nyt tarkoita suoraan sinua hollmi, vaikka sulla oli vähän semmoista vivahdetta tuossa.

Jos noilla ylhäisillä huipuilla olisi todella "silmät auki", eivät he törmäisi aina niin kovaa Ganesin "ala-astetasoiseen" soittoon. Sitä paitsi olihan bändissä aina Suomen ykköstason kitaristit ja yksi aikansa kovimmista rockbasisteista. Harva negatiivinen arvostelija on itse maan kärkeä, tai edes jollain lailla näkyvissä.

kyllä ne perusrokkarit ovat suolattua kalaa akateemikkojen silmissä

näin sitä bassoa ja rumpuja soitetaan
http://www.youtube.com/watch?v=DNvNgLEDIvU
badcompany
18.12.2009 16:51:27
Kailis: Mä kuuntelen vieläkin ihan sujuvasti Hurriganesin alkupään jutskia. Ei siinä musassa tarvinnut olla mitään muuta. Less was more.

mulle aukes silmät kun kuulin tämän biisin että miten keskinkertaisia oikeesti ganesin jätkät olivat soittaa

http://www.youtube.com/watch?v=DNvNgLEDIvU
Lucky 7
19.12.2009 16:06:57
Onko näitten kirjotusten tarkotus todistaa, että kannattaa kouluttautua mahdollisimman hyvin? Sitten on mahdollisuus päästä hyvä palkkaseen taustapändiin soittaan suoraa piittiä, ja esitellä turhautumistaa märkä korvaisille alottelijoille (tulin muuten just suihkusta).

Onhan se selvä että rokin kehuminen jatsarille, on sama kuin syöttäs koiralle kumiluuta.

Twist Twist Erkinharju on minunkin mielestä yksi Suomen kovinpia rumpaleita, ja yksi syy siihen miksi kiinnostuin koko touhusta. Toki siltä listalta löytyy monia muitakin lahjattomiksi arvosteltuja soittajia, mutta niillä on sattunu oleen soitossaan se juttu, mikä ilmeisessti puuttuu enemmän oikein soittavilta. Tai ne paremmat ei ole suostuneet lähteen moisiin virityksiin mukaan.
Oppinein rumpali, mitä kuuntelin nuorena miehenä, oli Markus Heikkerö.
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
hollmi-5
19.12.2009 16:25:53
Onko näitten kirjotusten tarkotus todistaa, että kannattaa kouluttautua mahdollisimman hyvin? Sitten on mahdollisuus päästä hyvä palkkaseen taustapändiin soittaan suoraa piittiä, ja esitellä turhautumistaa märkä korvaisille alottelijoille (tulin muuten just suihkusta).

Ei se ole rumpalille haitaksi, jos on treenannut oiekeita asioita tekniikan suhteen tai jopa kouluttautunut rumpaliksi. Sitä suoraa biitiäkin näkee soitettavan niin monella tavalla, että on sekin joku indikaattori rumpaliudesta.

Hemmetin monta tuplisjauhajaa olen nähnyt, jotka eivät saa suoraa biittiä plaaniin.

Ja se on niin, että Twist Twistiltä lähti duunipaikka ryypiskelyn seurauksena. Muissa sen bändeissä ei ole samanlaista päätoimisuutta havaittavissa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
MK73
19.12.2009 17:40:17
hollmi-5: Ja se on niin, että Twist Twistiltä lähti duunipaikka ryypiskelyn seurauksena. Muissa sen bändeissä ei ole samanlaista päätoimisuutta havaittavissa.

Niin se lähti John Bonhamiltakin, lopullisesti. Twist Twist on sentään edelleen (ainakin hyvänä päivänä) erinomainen rock-rumpali. Kyllä mä olen iloinen, että mies on kuitenkin vielä soittokuvioissa mukana.
Hiki ja vääntö.
Kailis
19.12.2009 18:09:42

Niin se lähti John Bonhamiltakin, lopullisesti.

Ottelu keskeytetty teknisellä tyrmäyksellä.
Pieni rumpalipoika
19.12.2009 19:43:57

Kailis: Ottelu keskeytetty teknisellä tyrmäyksellä.

Hehe. Naurahdin.

Onhan Holmilla pointti, mutta toisaalta. Voidaanko koko miehen ura niputtaa "yhteen pikku haksahdukseen", kuten Andy sanois.

Kova poika viinaa vetämään se on Twist Twistikin, mutta niin on melkein kaikki muutkin ja varsin useilla homma lähtee hetkellisesti lapasesta. Osalla ikävä kyllä pysyvästi. Mutta veteleehän se ihan vanhaan malliin Los Bastardosissa.

Ja ihan noin yleisesti, vetää se paremmin gänässä sitä biittiä ku moni meistä selvin päin joogan ja puun halailun jälkeen ;D
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Bobana
19.12.2009 23:34:12
Antakaa nyt vähän edes siimaa vanhalle äijälle joka on kuitenkin luonut osan suomalaisesta rock kulttuurista. Kyllähän sen näkee ja kuulee ettei Remun taidot kovin kummoiset ole.
Mutta mitä voi odottaa mieheltä joka on elänyt puskaradion ja telegrammin aikana...? Ei ainakaan sitä tasoa jonka nyky finninaamat ja pullamössöt vahtaa internetistä kaikkine ohjeineen...
Hurriganes on hienointa suomalaista rock´n rollia ja voin lähes varmuudella sanoa että toista yhtä hyvää ei tule.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Sonormies
20.12.2009 00:10:11
Hurriganes on hienointa suomalaista rockn rollia Huolimatta joistakin teknisistä puutteista rumpalismin osalta edellä lausuttu on täysin totta. Uranuurtajille korkea hatun nosto.
"Seuraavaksi herääkin kysymys että kauanhan kyseinen jantteri kerkeää hyväsydämisten ostamilla rummuilla paukuttamaan ennen kun heittää lusikan nurkkaan? :) Sinne ne rahat sitten menivät." - nimim. Toba
Lucky 7
20.12.2009 14:20:59
MK73: Niin se lähti John Bonhamiltakin, lopullisesti. Twist Twist on sentään edelleen (ainakin hyvänä päivänä) erinomainen rock-rumpali. Kyllä mä olen iloinen, että mies on kuitenkin vielä soittokuvioissa mukana.

Eräässä jatsista kertovassa dokumentissa luonehdittiin jatsin vaiheita näin: -30 luvulta lähtien jazz kehittyi whisky tynnyreissä ja saavutti luovan ilmaisuvoimansa heroiinin kautta -50 luvulle saavuttaessa.
Esimerkkinä oli Luis Amstrong California vuosinaan. Äijä veteli koni notkuissa täydellisiä ottoja kertalaakista, kun vaan saatiin ensin heräteltyä studion lattialta.

Minä olen ymmärtänyt asian näin: Selvän valkoihoisen on turha lähtee edes yrittään samaa, minkä neekeri narkkari on jo tehnyt hyvin.
Ei se rentous tule samalla tavalla ilmi, jos kurvataan velka vaunulla, nukke-vaimo vieressä konserttisalin takaovelle. Se on sama asia kun matkustaa Suomesta venäjälle: Ihmisiä sieläkin asuu, vaan eri kulttuurissa.

Blues on kuitenkin keiken äiti.
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
Bobana
20.12.2009 17:20:43
hollmi-5:

Eniten Remussa kuitenkin tökkää asenne. Vittuillaan kaikille ja inistään milloin mistäkin. Yleisökin on ihan perseestä. Ne on kuitenkin kaikki ostaneet lipun ja tulleet katsomaan keikkaa.

Jep. Tämä on valitettavasti tullut todistettua.
Lohjalla, täälä MEILLÄ, ole hurriganesin tai ties minkä keikka joskus -90 luvun lopulla.
Hienosti Remu kenkäs tikun nokassa olleen pa-kaapin lattialle ihan silleen vauhdissa vaan. Eikä soitto kärsinyt yhtään. Sitä silloin hämmästeltiin. Mutta, sen se ukko osaa. Vittuilun jalon taidon.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Cimble
21.12.2009 14:45:10 (muokattu 21.12.2009 14:54:20)
hollmi-5: Erkinharjun kanssa on turistu takahuoneessa ja yhden keikan katsoin lavan sivustassa. Teijo pyysi, kun se valitteli peltien hajoilevan ja minä ehdotin tekniikkavirhettä. Ei siinä mitään virhettä ollut. Pellit eivät vain kestäneet sitä rankaisua, minkä ne paksusta palikasta ja lyönnin voimasta saivat. Tämä vuonna 1986 Kuopiossa.

Jotain noihin aikoihinhan Erkillä ja Cinnarin Peculla oli soppari Paisteen kans. Näillä äijillä hajos Paiste Rudeja ennätystahtiin ja umpimieliset hiplaajat tuomitsivat tekniikkavirheeksi ja huonoksi soittotaidoksi... ;)

Ulkomailla Paisteen tehtailla oltiin ihmeissään, kun Suomessa oli pari hullua, jotka hajottivat heidän laatupeltejään. Upi Sorvali kävi Paisteen edustajana tutkimassa ainakin Cinnarin soittoa, mutta ei siinä mitään väärää todellakaan ollut. Metalli ei vain kestänyt paksun kapulan sekä huomattavan napakoiden ja tiheiden lyöntien yhteiskuormitusta kovin kauaa. Tosin tais loppua sopimukset siltä osin siihen. Tämä kaksikko oli otteiltaan "tylsän" standardin ja perusturvallisen rokkisoiton ulkopuolella...
Cimble
21.12.2009 14:53:44
Bobana: täälä MEILLÄ, ole hurriganesin tai ties minkä keikka joskus -90 luvun lopulla.
Hienosti Remu kenkäs tikun nokassa olleen pa-kaapin lattialle ihan silleen vauhdissa vaan. Eikä soitto kärsinyt yhtään.

Ei kai se soitto siitä enää ole kärsiny vuosituhannen vaihteessa, vaikka minkä kävis potkaisemassa kesken kaiken... ;) Legendan show on ollu vaan parempi.
markkuliini
21.12.2009 15:08:28

Cimble:Metalli ei vain kestänyt paksun kapulan sekä huomattavan napakoiden ja tiheiden lyöntien yhteiskuormitusta kovin kauaa.

Siinähän se tekniikkavirhe olikin. ;)
Samalla lavalla on varmasti kanssasoittajilla ollut miellyttävää...

Niissä kovaa soittamissakin on eroja. Tietyn rajan jälkeen sillä ei ole enää mitään muuta vaikutusta kun sattuu vain korviin enemmän. Soundi ei muutu mutta v****skäyrä nousee kaikilla muilla.
Mitään muuta vihaa niin paljon kuin liian pienissä paikoissa liian lujaa soittavia kuuroja urpja. En sano sillä että Twist tai Pecu kuuluis tähän kategoriaan. En ole heidän soittoaan juuri seurannut, Twistiäkin vain kerran livenä kuullut.
Mutta en siis itse lähtisi glorifioimaan täysillä mättämistä joksikin "standardien rohkeaksi rikkomiseksi" vai mitä se oli.Yleensä se on haluttomuutta tai laiskuutta opetella laajempaa dynamiikkaa.
Totta kai, pääasia on se että soitto kulkee, mutta kun ei se kovaa soittaminen tunnu missään jos ei soita hiljaa välillä.
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
Cimble
21.12.2009 22:15:11 (muokattu 21.12.2009 22:19:16)
markkuliini: Siinähän se tekniikkavirhe olikin. ;)
Samalla lavalla on varmasti kanssasoittajilla ollut miellyttävää...

Bändit huomioiden kanssasoittajilla on varmasti miellyttävämpää kuin hissumpien rumpaleiden kans.

Mitään muuta vihaa niin paljon kuin liian pienissä paikoissa liian lujaa soittavia kuuroja urpja.

Tämä on selvää, noita löytyy. Jos soittaa rokkia napakasti, ei kannata mennäkään pieniin koppeihin keikalle, jos ei ole aikomusta tai taitoa saada setistään hiljempaa ääntä. Ja eipä Erkin tai Pecun tarvitse käydäkään kopeissa keikoilla, saa mättää sitä äänekästä settiään.

En sano sillä että Twist tai Pecu kuuluis tähän kategoriaan. En ole heidän soittoaan juuri seurannut, Twistiäkin vain kerran livenä kuullut.

Kieltämättä ainakin Pecun rumpujen koot, kalvot ja kapulat sekä pellit yhdistettynä herran kehuttuunkin soittotatsiin aiheuttavat melko kovan lavavolan. Joskushan koko bändin joutuu ajamaan PA:sta siksi niin helkkarin kovaa jossain pubikeikalla, että saisi säädettyä koko bändin saundit hyviksi kokonaisvolan kustannuksella. Siinä mielessä kyllä vähän semmoista, mutta toisaalta on ymmärrettävä sellaisen kaluston ja tyylin kuuluminen varsinkin Tarotin live-esiintymiseen. Nämä on näitä asioita...

Mutta en siis itse lähtisi glorifioimaan täysillä mättämistä joksikin "standardien rohkeaksi rikkomiseksi" vai mitä se oli.

Noiden herrojen kohdalla se ei ole teennäistä rohkeutta, vaan se lähtee heistä itsestään ja on rehellistä ja näyttävää intohimoa yhdistettynä oman tyylinsä kiistattomaan taitoon. Sitä minä tuossa glorifioin, jos jotain.

Yleensä se on haluttomuutta tai laiskuutta opetella laajempaa dynamiikkaa.
Totta kai, pääasia on se että soitto kulkee, mutta kun ei se kovaa soittaminen tunnu missään jos ei soita hiljaa välillä.

Yleensä se rock on vapautuneisuutta, sekä voimakasta ja estotonta tulkintaa. Jos se vola joskus nousee niin shit happens to akustinen akateemikko. Eikä ne hyvät raskaamman musan rumpalit aina mätä niin paljon kuin irtoo. Ja munakkaiden, tyylissään taitavien sekä vahvojen rokki/hevirumpaleiden soitto ei sekään olisi niin tehokasta ja näyttävää, jos ei olisi vastapainoksi hissuttelevia, eleettömiä ja koulutuksilla persoonallisuuden kitkevään kuriin suitsittuja humpparumpaleita jogurttipurkin kokoisine rumpuineen ja hyvin karsittuine setteineen. Huomaa aavistuksen provosoiva sävy, arvoisa markkuliini... ;)
markkuliini
21.12.2009 22:52:19 (muokattu 21.12.2009 23:01:58)

Cimble:
Ja eipä Erkin tai Pecun tarvitse käydäkään kopeissa keikoilla, saa mättää sitä äänekästä settiään...

Kieltämättä ainakin Pecun rumpujen koot, kalvot ja kapulat sekä pellit yhdistettynä herran kehuttuunkin soittotatsiin aiheuttavat melko kovan lavavolan. Joskushan koko bändin joutuu ajamaan PA:sta siksi niin helkkarin kovaa jossain pubikeikalla...

Päätäs nyt jo kummin se on. ;)
Ja siis mun mielestä kaikki about Tavastiaa pienemmät on sellaisia koppeja jossa pitää ottaa huoneen koko soittovoluumissa huomioon.

Ja munakkaiden, tyylissään taitavien sekä vahvojen rokki/hevirumpaleiden soitto ei sekään olisi niin tehokasta ja näyttävää, jos ei olisi vastapainoksi hissuttelevia, eleettömiä ja koulutuksilla persoonallisuuden kitkevään kuriin suitsittuja humpparumpaleita jogurttipurkin kokoisine rumpuineen ja hyvin karsittuine setteineen. Huomaa aavistuksen provosoiva sävy, arvoisa markkuliini... ;)

-Jos tarkoitit sitä, että kontrastit vahvistavat ääripäiden synnyttämää kokemusta, niin se on 100% oikein. :) Hauska rinnastus, btw. Kuvittele jos Souvareiden rumpali soittaisi isolla tuplasetillä, sis.12 kpl. Paisteen mahdollisimman paksuja Rude-symbaaleja (korvien onneksi puolet jo halki) , koko ajan täysillä lyöden. Eihän silloin kukaan voisi diggailla raskaskätisiä heavyrumpaleita. Niiltähän katoais "se" juttu aivan täysin. "Toi vetää ihan niinkuin joku humpparumpali. Hyi hitto!"

-Jos tarkoitit myös minua, niin tiedoksi, saat puhua tuohon sävyyn sitten kun olet käynyt keikalla mua katsomassa. Sit ennen ZIP IT! :D
Mun tyyli on se, että soitan huoneen mukaan. Kopissa hiljempaa, ulkona voi vetää täysillä. Sitä mä en halua, että yleisön eturivissä silmät räpsähtävät kiinni jokaisella virvelin iskulla. Mä en halua että kukaan tulee mulle koskaan sanomaan, että "olin sun keikalla toissa vuonna ja seuraavana päivänä korvat soi. Ja soi edelleen." En kestäis sellaista.

Olen opetellut saamaan mahd.ison soundin myös hiljaa soitettaessa. Mä nimittäin en ole treenannut peilin edessä, vaan korvia käyttäen. Mulle on ihan sama miltä mun soitto näyttää vaikka joidenkin skidien silmissä. Se miltä kuulostaa on mulle tärkeintä. :)

-Jos tarkoitit, että koulutus kitkee persoonallisuuden, niin puolustelet ehkä oikeasti vain sitä, että et ole ottanut rumputunteja. Jos nimittäin et ole ottanut tunteja, niin et tiedä mistä puhut ja tuokin kommentti ole ihan liian höttöistä mutua mun makuun.

Edit: Millainen olisi näyttelijä joka huutaisi kaikki vuorosanansa? Tai maalari joka käyttäisi pelkkiä suoria viivoja? TAI KIRJAILIJA JOKA KIRJOITTAA KOKO AJAN ISOLLA?! Jne jne...
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
moderndrummer88
21.12.2009 22:55:02 (muokattu 21.12.2009 22:55:31)
Noni, joku hakee taas kahinaa illan ratoksi. Ajattelin katsoa Sopranosia, mutta tämä vaikuttaakin paljon jännemältä...
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
markkuliini
21.12.2009 22:56:53 (muokattu 21.12.2009 22:59:22)

moderndrummer88: Noni, joku hakee taas kahinaa illan ratoksi. Ajattelin katsoa Sopranosia, mutta tämä vaikuttaakin paljon jännemältä...

:D
Mulla on ainakin ihan rento meno. Just saunoin ja ehkä pientä iltapalaa nytten. Eli älä mun varaan liikaa laske.

Vitsi, tekis mieli ostaa keikki Sopranosin kaudet ja alkaa tutustumaan.
Tankero
21.12.2009 23:01:30
markkuliini: Päätäs nyt jo kummin se on. ;)
Ja siis mun mielestä kaikki about Tavastiaa pienemmät on sellaisia koppeja jossa pitää ottaa huoneen koko soittovoluumissa huomioon.

-Jos tarkoitit sitä, että kontrastit vahvistavat ääripäiden synnyttämää kokemusta, niin se on 100% oikein. :) Kuvittele jos Souvareiden rumpali soittaisi isolla tuplasetillä, sis.12 kpl. Paisteen mahdollisimman paksuja Rude-symbaaleja (korvien onneksi puolet jo halki) , koko ajan täysillä lyöden. Eihän silloin kukaan voisi diggailla raskaskätisiä heavyrumpaleita. Niiltähän katoais "se" juttu aivan täysin. "Toi vetää ihan niinkuin joku humpparumpali. Hyi hitto!"

-Jos tarkoitit myös minua, niin tiedoksi, saat puhua tuohon sävyyn sitten kun olet käynyt keikalla mua katsomassa. Sit ennen ZIP IT! :D
Mun tyyli on se, että soitan huoneen mukaan. Kopissa hiljempaa, ulkona voi vetää täysillä. Sitä mä en halua, että yleisön eturivissä silmät räpsähtävät kiinni jokaisella virvelin iskulla. Mä en halua että kukaan tulee mulle koskaan sanomaan, että "olin sun keikalla toissa vuonna ja seuraavana päivänä korvat soi. Ja soi edelleen." En kestäis sellaista.

Olen opetellut saamaan mahd.ison soundin myös hiljaa soitettaessa. Mä nimittäin en ole treenannut peilin edessä, vaan korvia käyttäen. Mulle on ihan sama miltä mun soitto näyttää vaikka joidenkin skidien silmissä. Se miltä kuulostaa on mulle tärkeintä. :)

-Jos tarkoitit, että koulutus kitkee persoonallisuuden, niin puolustelet ehkä oikeasti vain sitä, että et ole ottanut rumputunteja. Jos nimittäin et ole ottanut tunteja, niin et tiedä mistä puhut ja tuokin kommentti ole ihan liian höttöistä mutua mun makuun.

Edit: Millainen olisi näyttelijä joka huutaisi kaikki vuorosanansa? Tai maalari joka käyttäisi pelkkiä suoria viivoja? TAI KIRJAILIJA JOKA KIRJOITTAA KOKO AJAN ISOLLA?! Jne jne...

Plussan sinulle komppasin.
Humppajyrä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)