Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävellyksen nimen keksimisen vaikeus
1 2
EelisHyvarinen
11.12.2009 18:52:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi tätä luomisen tuskaa. Sävellys ollut työn alla melkein puoli vuotta (joskin suurimman osan ajasta hautautuneena), valmistui pari viikkoa sitten, enkä ole vieläkään keksinyt sille mitään nimeä. Minulla tämä sävellysprosessikin on aina niin nurinkurinen: ensin alan säveltää, siitä tulee temaattinen materiaali ja vasta lopuksi kappaleen aihe & nimi. Aina sama ongelma. Näytelmämusan teko oli tässä suhteessa helpompaa - siinä kun aihe ja nimet tulevat valmiina.

Kyllähän netistä löytyy jos jonkinlaisia nimigeneraattoreita (Google: title generator), mutta en nyt oikein tiedä onko "Nurse Deserting the Canvas" tai "The Absent Shards" kovin sopiva nimi.

Ei muuta. Halusinpahan vuodattaa.
 
Keep On Rockin' In The Ritala World
Topi Nambur
11.12.2009 19:15:59 (muokattu 11.12.2009 20:00:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EelisHyvarinen:
Kyllähän netistä löytyy jos jonkinlaisia nimigeneraattoreita (Google: title generator), mutta en nyt oikein tiedä onko "Nurse Deserting the Canvas" tai "The Absent Shards" kovin sopiva nimi.

 
Eivätkö suomen- tahi ruotsinkieliset nimet kelpaa? Kokemuksesta tiedän, että niitä on huomattavasti helpompi keksiä kuin vieraskielisiä.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
levesinet
11.12.2009 19:17:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se 100 kitaran orkesterille ja kuudessa stemmassa?
 
EelisHyvarinen
11.12.2009 20:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Eikö suomen- tahi ruotsinkieliset nimet kelpaa?
 
Kyllä suomenkieliset (miksei vaikka ugandan?) nimet kelpaavat varsin hyvin. Tai vaikka ei mitään tarkoittava, äänteellisesti tai visuaalisesti miellyttävä sana. Esimerkkini vain olivat englanninkielisestä nimigeneraattorista.
 
levesinet: Onko se 100 kitaran orkesterille ja kuudessa stemmassa?
 
Juu, tämä mainitsemani sävellys on sadalle kitaralle (mutta neljässä stemmassa, oli väärää tietoa liikkeellä aiemmin), mutta ongelmani on koskenut tähän mennessä kaikkia kappaleitani näytelmämusiikkeja lukuunottamatta.

Boulder (Colorado) on mulle tärkeä paikka ja ehkä oli hieman taustalla vaikuttamassa tähänkin kappaleeseen. Boulder Creek on joki, joka laskee Kalliovuorilta ja Boulderin läpi. Sävellyksen voisi hyvinkin ajatella kuvaavan tätä jokea. Mutta pahus kun Boulder Creek ei äänteellisesti ole mielestäni ollenkaan hyvä nimi tälle kappaleelle. Kriik on vähän ikävä sana suomalaiseen korvaan. Flatirons? Wonderland Lake? Shining Mountain? Ei, ei, ei, kuulostaa liian tyhmältä ja yksinkertaiselta... kuten englanninkieliset nimet aina. Jos perään lisää jonkin yleisemmän määritteen, kuten prelude, overture tms, tulee vähän paremman kuuloista. Unkariksi käännettynä Boulder Creek on Blokk Patak, kuulostaa jo paremmalta. Mutta turhan oudolta tähän kontekstiin... himpura.

Kerron sitten kun olen keksinyt nimen. Ja sen pitäisi tapahtua tämän viikonlopun aikana :| Jos en keksi muuta, nimeksi tulee Boulder Creek mahdollisella lisämääreellä ja tyydyn siihen.
 
Keep On Rockin' In The Ritala World
John Titor
11.12.2009 21:51:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän siinä muuta, kuin että joko se nimi tukee musiikkikokemusta, on vastasuhteessa siihen, tai on täysin neutraali. Ja nämä eriasteisina. Ei kuulija kuitenkaan tiedä, eikä sitä kiinnosta, mitä sä oot säveltäjänä kokenut tehdessäs kappaletta, sen nimen pitäis olla lähestyttävä ilman taustatietoa. Tärkeäähän on vaan se, että se nimi yhdessä musiikin kanssa tuottaa sen kokemuksen jonka sä haluat tuottaa kuulijalle. Se nimi voi olla loppujen lopuksi vaikka Kikkeli korvassa, jos se palvelee tarkotusta.
Ei se niin vakavaa oo! Mulle ei tuu Boulder Creekistä muuta mieleen ku jotain Ennio Morriconee tai jotain Syvä Joki -tyylistä. Onks se sitä mitä sä haluat kuulijan kelaavan?
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
levesinet
11.12.2009 23:12:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EelisHyvarinen: Boulder (Colorado) on mulle tärkeä paikka ja ehkä oli hieman taustalla vaikuttamassa tähänkin kappaleeseen. Boulder Creek on joki, joka laskee Kalliovuorilta ja Boulderin läpi. Sävellyksen voisi hyvinkin ajatella kuvaavan tätä jokea.
 
Boulderesque!
 
EelisHyvarinen
12.12.2009 11:29:00 (muokattu 12.12.2009 11:32:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Ei se niin vakavaa oo!
 
Aivan totta, mutta kun tässä kohtaa mun pää on aina oikeasti aivan tyhjä! Ja kun mitään spontaania ideaa ei tule, täytyy alkaa jotenkin analysoida ja miettiä, mikä taas ei välttämättä ole ollenkaan hyvä asia.

Mutta taisi taas vuodatus avata joitakin neuronisolmuja: Masurkka. Se sopii konsertin ohjelmaan ja kappalekin jotenkin löyhästi voidaan lukea masurkaksi - ovathan Chopinin masurkatkin jokseenkin "laajennettuja" käsityksiä aiheesta. Kappale on sen verran pienimuotoinenkin, että mielestäni tällainen yleinen määrite sopii nimeksi paremmin kuin ihan erisniminen nimi. Ja voi tuohon lisätä vielä jonkin yksilöivämmän määreen, tai vaikka hieman muuttaa sanaa (Masurka tms.)
 
Keep On Rockin' In The Ritala World
JPQ
12.12.2009 11:46:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä säveltämisen vaikein vaihe itselle ja tätä vois muuten Sibelius akatemiassa ottaa oikein luennon aiheeksi jossa säveltäjät luonnoi nimien keksimisistään.:)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Hauler
13.12.2009 13:29:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikseivät yksinkertaiset nimet, kuten vaikka Fantasia, enää kelpaa?
 
Jyrken
13.12.2009 17:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tylsää pistää biisin nimeksi Apulanta-tyyliin pelkkä yksi sana. Lopputuloksena syntyy yleensä aika laimeita otsikoita.
 
Joo eipä muuta mulla
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
JPQ
13.12.2009 23:13:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Mikseivät yksinkertaiset nimet, kuten vaikka Fantasia, enää kelpaa?
 
Mullre kelpaa. ps. täti (entinen musa ope) ehdotti Symphony 3 etc tyyliä..
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Farski
18.12.2009 18:25:10 (muokattu 18.12.2009 18:26:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus jollain kurssilla on asiaa käsitelty ja päteviä vinkkejä olenkin saanut. En vaan nyt muista kunnolla mitä, ja muistiinpanot ovat muualla. Lähinnä kevyttä musiikkia koskien voisi kai sanoa, että nimen olisi hyvä olla
- selkeä
- helposti muistettava
- sidoksissa biisin
- erottuva
- ei yliampuva
 
Ja mitä olikaan. Jokaisesta noistahan voisi kirjoittaa pitkänkin jutun, opetella ulkoa, tai pohtia liian pitkään. Jos löydän aineiston niin kerron tarkemmin.
 
Itse taisin kaatua, opista huolimatta, ojaan kun minulla nimen (työnimike) keksiminen ei ole rationaalista, pohdittua, eikä vaikeaa. Nimeän sävellyksen sen mukaan mitä tulee ensimmäisenä mieleeni(ei välttämättä edes oikea sana). Samaa pyrin tekemään itse sävellysten kanssa: ei sensuuria luovassa vaiheessa, karsin sitten myöhemmin. Pieniä vaikeaselkoisia sääntöjä ja kummallisia poikkeuksia kuitenkin on, joilta säästän teidät. Nimi syntyy siinä vaiheessa kun tiedosto täytyy kiireisesti tallentaa ja keksiä sille joku nimi. Jos joku sanottaisi sävellyksen, saisi hän päättää nimestä. Käytännössä työnimike jää eloon, koska kukaan ei ole vielä sanoittanut sävellyksiäni. Jos sävellys on instrumentaali, nimi pysyy automaattisesti. Ja jos päätän jakaa biisin kahdeksi tai useammaksi biisiksi (kuten monesti käy), tulee sävellysten nimiksi esim. röyh, röyh2, röyh3 ja röyh4. Tämän käydessä alkaa sävellysten navigoiminen hankaloitua, joten älkää kokeilko tätä kotonanne!
 
Nimeämisellähän on kai tarkoitus erottaa teokset toisistaan, ja minun tavallani tuotetut nimet ovat kyllä aika karseita, mutta eihän se mitään biisistä kerro. Tässä pahimpia: endosytoosi, viljelyautomaatti, urean, puutarhuri, virta...
 
edit: lisäys
 
- -
EelisHyvarinen
18.12.2009 22:59:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Farski: Nimi syntyy siinä vaiheessa kun tiedosto täytyy kiireisesti tallentaa ja keksiä sille joku nimi.
 
Tällä periaatteella mun biisien nimiä olisivat mm. Guitar6i, Koljaasi, Haistakaa paskaCB, Hullua, Työnimi, Koklua, Kouluork, Haista sinä mursu paska, FDSFSASAFDAS, Lipasakdflsafkla_full-02 jne. Ja tietysti jokaiseen perään vielä tiedostotunniste .sib ;)
 
Seuraavan teokseni nimeksi tulee Sinfonia no. 1. Olen siihen aivan liian epäkypsä säveltäjänä, mutta teen sen kuitenkin. Siitä tulee massiivinen teos massiiviselle orkesterille, ja Aamulehdessä Harri Hautalan arvostelun otsikoksi tulee "Hyvärinen rikkoo hyvän maun rajat" (vrt. "Hakola koettelee hyvän maun rajoja").
 
Keep On Rockin' In The Ritala World
Farski
19.12.2009 08:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eelis, juurikin tuon tyylisiä minunkin tiedostot ovat. Aina välillä kuitenkin täytyy miettiä niitä nimiä vähän tarkemmin.
 
- -
John Titor
19.12.2009 10:11:57 (muokattu 19.12.2009 10:13:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EelisHyvarinen: Tällä periaatteella mun biisien nimiä olisivat mm. Guitar6i, Koljaasi, Haistakaa paskaCB, Hullua, Työnimi, Koklua, Kouluork, Haista sinä mursu paska, FDSFSASAFDAS, Lipasakdflsafkla_full-02 jne. Ja tietysti jokaiseen perään vielä tiedostotunniste .sib ;)
 
Seuraavan teokseni nimeksi tulee Sinfonia no. 1. Olen siihen aivan liian epäkypsä säveltäjänä, mutta teen sen kuitenkin. Siitä tulee massiivinen teos massiiviselle orkesterille, ja Aamulehdessä Harri Hautalan arvostelun otsikoksi tulee "Hyvärinen rikkoo hyvän maun rajat" (vrt. "Hakola koettelee hyvän maun rajoja").

 
Se vasta oiskin siistiä, kun joku maan ykkösbändeistä kantaesittäisi vakavasti otettavan, massiivisen sinfonisen kokonaisuuden nimeltään Haista sinä mursu paska! :D Mä ainakin nostaisin hattua säveltäjälle, nauraisin ääneen ja menisin ehkä jopa katsomaan onko musiikki yhtä radikaalia kuin nimi.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
EelisHyvarinen
19.12.2009 11:06:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Se vasta oiskin siistiä, kun joku maan ykkösbändeistä kantaesittäisi vakavasti otettavan, massiivisen sinfonisen kokonaisuuden nimeltään Haista sinä mursu paska! :D
 
Heh, voisihan tuota harkita alaotsikoksi ;D
 
Keep On Rockin' In The Ritala World
levesinet
19.12.2009 11:26:09 (muokattu 19.12.2009 15:15:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EelisHyvarinen: Seuraavan teokseni nimeksi tulee Sinfonia no. 1. Olen siihen aivan liian epäkypsä säveltäjänä, mutta teen sen kuitenkin. Siitä tulee massiivinen teos massiiviselle orkesterille
Hooo, tosta hyvästä yllytyksestä saat plussan. Minäkin voisin taas hakata päätäni seinään joululoman ratoksi.
 
Voi ei
http://maihinnousu.net/s/6362
 
Torniojaws
06.01.2010 16:33:59 (muokattu 06.01.2010 16:34:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EelisHyvarinen: Tällä periaatteella mun biisien nimiä olisivat mm. Guitar6i, Koljaasi, Haistakaa paskaCB, Hullua, Työnimi, Koklua, Kouluork, Haista sinä mursu paska, FDSFSASAFDAS, Lipasakdflsafkla_full-02 jne. Ja tietysti jokaiseen perään vielä tiedostotunniste .sib ;)
 
:D Mitähän itsellä on noita nimiä ollut. Vanhat projektit on jo käsitelty läpi, tiedostonniminä on lopullinen nimi, mutta tulevalla levyllä on mm. Horror, Simuladoom, Test, UusVSTtesti, Kova Groovebasso, Evil, Kemikaalikomppi, Tuskaa 125 bpm, teknopili, lowpätkä ja Outolead :D
Ianuarius
15.01.2010 11:38:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, ite tykkään tehä nimiä ja aina tuleeki värkättyä joku, mikä jostain riffistä tms. tulee itelle mieleen. Ne on jotain tällasii tosi vakavan kuulosii aina. Ongelma on vaan se, et sit en ikinä siitä nimestä muista, että mikä riffi tai biisi oli kyseessä.
 
Jos ne ois just näitä homokomppi, upponalletilu ja salmiakkikuviot, niin silloin aina tietäisi että missä mennään.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
EelisHyvarinen
08.06.2010 08:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EelisHyvarinen: Kerron sitten kun olen keksinyt nimen. Ja sen pitäisi tapahtua tämän viikonlopun aikana :| Jos en keksi muuta, nimeksi tulee Boulder Creek mahdollisella lisämääreellä ja tyydyn siihen.
 
Pieni viive...

Boulder Creek siitä tuli. Eilen esitettiin ja sain kumartaa Tampere-talon isossa salissa tuhatpäisen yleisön edessä. Oli ihan siistiä :)
 
Keep On Rockin' In The Ritala World
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «