Aihe: Opinko koskaan soittamaan bassoa..
1 2
käki
06.03.2004 15:54:20
Onko ehdotuksia mikä ois semmonen piisu missä kuuluu...
muuten onhan mulla toi basson alkeet cd-levy jos se auttas jotain=)

Onko genrellä väliä ? Turun musiikkikirjastosta löytyy vaikka mitä. Sieltähän olet kotoisin ?
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
poppamies
06.03.2004 16:37:18 (muokattu 06.03.2004 16:40:26)

No jos olet aivan alkuteijöissä (missä jokaisella joskus on ollut lupa olla) niin laita joku mieli musa soimaan(perusrokki sopii hyvin vaikkapa Johnny B.Good) ja hae hakemalla vaikkapa A kieleltä joku ääni joka 'sopii', soi yhteen sen kanssa mitä levyllä soitetaan. Soita sitä vaikka neljä kertaa tahdille(sitä samaa ääntä).Kun huomaat että levyllä vaihtavat sointua tai jos se sinun soittamasi ääni ei enään sovi niin hae uusi ääni liuuttamalla sillä samalla A kielellä ylös tai alas niin kauan että osuu. Sitten pian voi alkaa hakemaa samoja ääniä muiltakin kieliltä.
Walking bass kuviot soitat sitten joskus enstaina.
"G-strings are for strippers"
Rokki Rumpali
06.03.2004 16:40:15
ok..kiitoksia kaikille, tämä auttoi minua urallani=)

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
sirdickyj
06.03.2004 17:51:51
En ymmärrä tota korvakuulolla soittamista...kai sitäkin pitää sitten kokeilla

KAIKKI, huom. siis; KAIKKI musiikin soittaminen on korvakuulolta soittamista tavalla tai toisella. En halua olla mitenkään kärjistävä tai liian ehdoton lausunnoissani, mutta tosiasia on että jos ei korvakuulolta soittaminen onnistu, niin aika ankeita soittovuosia on luvassa.

Itse kärsin suunnattomasti huonosta sävelkorvastani, jota kuitenkin onneksi olen treenaamalla onnistunut kehittämään edes jonkinasteiselle tasolle. Jos olisin tabeista tai nuoteista soitellut niin aika vähiin olis musiikissa oivaltamisen ilot jääneet. Nuno Bettencourt sanoi oppivuosistaan; "I´d learn songs by ear, note-by-note, no matter if it took me five minutes or five weeks to figure out the right notes". Suosittelen samaa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Superbeast89
06.03.2004 19:03:00
Tottakai voi oppia!! Itsekin opettelen biisejä tabuista ja hyvinhän siinä oppii. En ole kuitenkaan soittanu kun vajaan vuoden, mutta silti. Kannattaa soinnut ja sävelet opetella.
Maiden! Maiden! Maiden!...
Jonte
07.03.2004 00:56:13
....jos soitan pelkistä tabulatuureista?

Opinko minä? Kukas se voi itseään sanoa basistiksi, ja että osaako soittaa. Riippumatta siitä, miten olet oppisi saanut, niin jos pärjäät keikalla, osaat soittaa. Kyllä yleisö ja muut bändin kaverit antavat palautetta. Eduksi kuitenkin on jos vedät suoraan nuoteista tai sointumerkeistä.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Gangsta
07.03.2004 04:31:58
Kaikki voivat soittaa.
Ne, jotka saavat homman saundaamaan bassolla, ovat kovia jätkiä!
Mä oon aloittanut pianolla, soittanut oboeta ja sitten viimein bassoa. Mun mielestä homma on niin että nuoteilleilla ei oo hevon vitun väliä. Teoria tekee oppimisesta vaan kaavamaista. Helpotaahan se soittamista, jos osaa teorian, mut ei se teoria tee ihmisestä taiteilijaa. Se miltä jokin kuulostaa on merkityksellistä!
Usein opiskellessa musiikia, teoria tekee ihmisestä liian kriittisen(ainakin musta). Teoria on luotu musiikin vuoksi, eikä päinvastoin.
Muusikko on sellainen jätkä, jolta ei vaadita älyä, eikä rappiomeininkiä, vaan soitossa sellaista ajatusta, josta muut voivat ottaa kiinnni...
Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent. -Victor Hugo
Gangsta
07.03.2004 04:48:47
katon eka sointumerkin, ja ajattelen soiton kuitenkin kuvioina enkä sävelinä. Kun sä soitat walking basseja, sä et ajattele että "ahaa, e:n jälkeen soitan f:n", vaan sormet oppii menemään oikeisiin kohtiin.

Näinhän se menee teoriassa, mut kaikki mikä kuulostaa hyvältä, on kova juttu musiikillisesti! Kyllä mä voin rakentaa teorian sen ympärille, mitä sä soitat. Tärkeintä on se, että ihmiset saavat jotain irti siitä musiikista...
Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent. -Victor Hugo
Puavali
07.03.2004 09:53:54
Muusikko on sellainen jätkä, jolta ei vaadita älyä, eikä rappiomeininkiä, vaan soitossa sellaista ajatusta, josta muut voivat ottaa kiinni...

Se ajatus ja sen siirtäminen soiviksi säveliksi on musiikillista lahjakkuutta = älykkyyttä.
Vemmy
07.03.2004 12:00:53
Kokeile ihan perussettiä, Ramonesta yms.

Ramonesin kahden ensimmäisen levyn ensimmäiset CD-painokset ovat parhaat bassottelulevyt kautta aikain, kun basso on toisessa ja kitara toisessa kanavassa. Siitä sitten ensin bassot pintaan, niin ne on helppo opetella, ja sitten kokonaan ne pois niin saa soittaa Dee Deen tilalla... =) Ja noissa on soittimetkin vireessä, muutamalla Ramonesin levyllä on ihan oma vire pojilla. Niin, ja kun Ramones on kaiken lisäksi vielä hyvää musiikkiakin. Se oli oma mielipide. ;)
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
5090156
08.03.2004 17:22:16
Mun mielestä ei kannattais ollenkaan kokeilla niitä tabulatuureja. Niistä ei oikeastaan ole mitään hyötyä basisteille kitaristeille se on vähän eri asia, mutta basistien kannattais opetella suoraan nuotit.
Jos aluksi rupeaa pähkäilemään niiden tabulatuurien kanssa niin siinä kuluu vain turhaa aikaa jonka olisi voinut käyttää vaikka mieluummin perus tekniikan hiomiseen.
Kovinkaan moni keikkaileva bändi ei käytä tabulatuureja ilmeisesti ei yksikään bändi.
Se on niin paljon helpompi hahmottaa nuoteilta soitetettava asia kuin tabulatuurista.
Ja onhan asiallinen nuotti paljon miellyttävämmän näköinenkin kuin tabulatuuri.
Jonte
08.03.2004 17:26:44
Mun mielestä ei kannattais ollenkaan kokeilla niitä tabulatuureja.Se on niin paljon helpompi hahmottaa nuoteilta soitetettava asia kuin tabulatuurista.

Ihan samalla vaivalla, kun opettelee sujuvasti tabulatuureista luvun, opettelee nuotit. Lisäksi nuottipohja antaa paljon monipuolisemman informaation kappaleesta kuin tabulat.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Maisteri
09.03.2004 12:47:22
KAIKKI, huom. siis; KAIKKI musiikin soittaminen on korvakuulolta soittamista tavalla tai toisella. En halua olla mitenkään kärjistävä tai liian ehdoton lausunnoissani, mutta tosiasia on että jos ei korvakuulolta soittaminen onnistu, niin aika ankeita soittovuosia on luvassa.

Samaa mieltä olen. En koskaan soita suoraan nuoteista, kun en niitä enää osaa lukea. Sointumerkeistä suoraan soittaminen luonnistuu jotenkuten, mutta ikävää ja harvinaista on sekin. Lähes aina kaivan kaikki osat biiseistä selville kuuntelemalla ja sitten opettelen kaiken ulkoa.

Tällä tavoin olen pärjännyt rock-bändeissä oikein mainiosti. Pidän musiikillista korvaa huomattavasti tärkeämpänä ominaisuutena näissä rokkipoppitouhuissa, kuin teoria/nuotti/tekniikka-osastoa. Toki nuokin osa-alueet ovat tärkeitä, erityisesti esim. sessiomuusikolle ja klassisen soittajalle, mutta pointtina se, se että rokpop-sarjassa voi pärjätä loistavasti ilman huikeaa teoria- ja tekniikkapohjaakin. Omaan itse kyllä jotain teoriapohjaa ala-asteajan musiikkiopistopianonsoiton ansiosta, mutta aika lailla unholassa ovat ne opit.
sirdickyj
09.03.2004 13:30:46
Pidän musiikillista korvaa huomattavasti tärkeämpänä ominaisuutena näissä rokkipoppitouhuissa, kuin teoria/nuotti/tekniikka-osastoa. Toki nuokin osa-alueet ovat tärkeitä, erityisesti esim. sessiomuusikolle ja klassisen soittajalle, mutta pointtina se, se että rokpop-sarjassa voi pärjätä loistavasti ilman huikeaa teoria- ja tekniikkapohjaakin.

No itse en lähtis ihan noin pitkälle väheksymään teorian osaamista rokkitouhuissa, kyllähän esim. sointukäännösten oivaltaminen on melko vaikeaa, jos ei ole koskaan k.o. käännöstä soittanut, että kyllä mie vaan oon sitä mieltä että teorian ja (sekä soitto- että laite)tekniikan hallinta+ hyvä korva= ammattitaito. Että sikäli en ollenkaan tarkoittanut väheksyä tabulatuureista soittamaan opettelua. Mutta korvakuulolta soittamiselle se ei ole mikään vaihtoehto.
Oan
09.03.2004 17:03:01
Ihan samalla vaivalla, kun opettelee sujuvasti tabulatuureista luvun, opettelee nuotit. Lisäksi nuottipohja antaa paljon monipuolisemman informaation kappaleesta kuin tabulat.

Mutta tabseja tuntuu löytyvän aika lailla helpommin...

Korvakuulolla soittaessa oppi varmasti parhaiten, mutta kyllä siinä turhautuu pahemman kerran kun yrittää grindiriffejä itsekseen kuunnella. Tällöin jonkinlainen notaatio on oiva apu, ja säästyy basistiparka turhilta hermoromahduksilta.

No joo, tabsien/nuottien suurin etu lienee siinä, että niiden avulla saa omat tuotoksensa paperille ja talteen.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
Maisteri
09.03.2004 17:55:52
No itse en lähtis ihan noin pitkälle väheksymään teorian osaamista rokkitouhuissa, kyllähän esim. sointukäännösten oivaltaminen on melko vaikeaa, jos ei ole koskaan k.o. käännöstä soittanut, että kyllä mie vaan oon sitä mieltä että teorian ja (sekä soitto- että laite)tekniikan hallinta+ hyvä korva= ammattitaito. Että sikäli en ollenkaan tarkoittanut väheksyä tabulatuureista soittamaan opettelua. Mutta korvakuulolta soittamiselle se ei ole mikään vaihtoehto.

No enpä kovin pitkälle tarkoittanutkaan väheksyä. Tottahan se on, että mitä enemmän tekniikka- ja teoriatietämystä, sen parempi myös rokkitouhuissa. Mutta sitä korvaa ja korvakuulolta soittamisen taitoa on vaikea korvata muilla ominaisuuksilla. Ja toisinpäinkin toki, eli korvalla on vaikea korvata esim. puutteita teku- ja teoriapuolella. Kaikkia osa-alueita on siis hyvä harjoittaa. Omien tekemisieni kautta koen kuitenkin sen korvan tärkeimmäksi, koska se luovuuden ja yhteispelin kehittämisen ohella kehittää erittäin hyvin myös tekniikkaa ja teoriapuoltakin, kunhan vain on edes jonkinlaista pohjatietoutta jälkimmäisistä.
sirdickyj
09.03.2004 23:33:13
No enpä kovin pitkälle tarkoittanutkaan väheksyä. Tottahan se on, että mitä enemmän tekniikka- ja teoriatietämystä, sen parempi myös rokkitouhuissa. Mutta sitä korvaa ja korvakuulolta soittamisen taitoa on vaikea korvata muilla ominaisuuksilla. Ja toisinpäinkin toki, eli korvalla on vaikea korvata esim. puutteita teku- ja teoriapuolella. Kaikkia osa-alueita on siis hyvä harjoittaa. Omien tekemisieni kautta koen kuitenkin sen korvan tärkeimmäksi, koska se luovuuden ja yhteispelin kehittämisen ohella kehittää erittäin hyvin myös tekniikkaa ja teoriapuoltakin, kunhan vain on edes jonkinlaista pohjatietoutta jälkimmäisistä.

I agree 100%
Kikka Korea
12.03.2004 09:46:48
Absoluuttinen sävelkorva on muuten kätevä! 8)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)