Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: heikko pikkurilli
1 2
Pipsqueak
05.03.2004 18:30:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon harjotellu tota neljällä sormella näppäilemistä ja se sujuukin melko hyvin.
Mutta aina kun näppään pikkurillillä, kuulu erilainen ääni.
Se kulllostaa vähän tältä: bum bum bum ping bum bum bum ping..
Se johtunee kai siitä että mun pikkurilli on paljon heikompi kuin muut sormet kun yleensä oon soittanu kolmella..
Joten oisko kellään neuvoa aloittelijalle, miten sitä pikkurilliä sais vahvistettua tehokkaasti?
 
Oan
05.03.2004 18:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joten oisko kellään neuvoa aloittelijalle, miten sitä pikkurilliä sais vahvistettua tehokkaasti?
 
Soittamalla, soittamalla ja soittamalla.
 
On toki olemassa kaikenlaisia värkkejä, joilla voi harjoittaa "sormijumppaa", mutta eiköhän totuus ole kuitenkin se, että soittamaan oppii parhaiten soittamalla. Sama pätee tähän: parhaan kosketuksen saat aikaan vain käyttämällä pikkurilliäsi mahdollisimman paljon.
 
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
Pipsqueak
06.03.2004 11:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisitko lisää noista värkeistä. Mistä sellaisia voi hankkia?
 
ffs u mofo
Incarnation
06.03.2004 12:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisitko lisää noista värkeistä. Mistä sellaisia voi hankkia?
 
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/daddario/gripmaster.htm
 
Esim tuo Gripmaster on tällainen sormitreenari. Minä kuitenkin suosittelisin harjoittelemista soittamalla. Täydellistä oikotietä ei katsos ole.
 
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
Pipsqueak
06.03.2004 15:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin kokeilla jotain tollasta. Ei se kai pahaakaan tee jos, tollasella treenaa soiton lisäksi.
 
ffs u mofo
Niskamies
06.03.2004 16:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin kokeilla jotain tollasta. Ei se kai pahaakaan tee jos, tollasella treenaa soiton lisäksi.
 
Kerrotko että mihin tarttet pikkurilliä soitossa? Eikö edes kolme sormea riitä?
 
Soita bassoa ja ole uromies!
Pipsqueak
06.03.2004 16:36:12 (muokattu 06.03.2004 16:37:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:) Yksinkertasesti siitä syystä, että mun mielestä se näyttää cuulimmalta jos soittaa neljällä. Varsinkin mulla se pikkurilli heiluu "hassusti" missä sattuu soittaessani kolmella sormella.
 
Ja kai sitä ainakin teoriassa soittaa nopeammin neljällä sormella.
 
ffs u mofo
poppamies
06.03.2004 21:46:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki saa soittaa oikean käden neljällä sormella ja vielä peukuttaa väliin jos tekee mieli mutta tärkeämpää kaikin tavoin on käyttää vasemman käden kaikki neljä sormea.
Ei se taito ole siinä kuinka nopeasti soittaa oikealla kädellä. Se on enemmänkin siinä mihin vasemmankäden sormet laittaa...
 
"G-strings are for strippers"
da_Punk
06.03.2004 21:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki saa soittaa oikean käden neljällä sormella ja vielä peukuttaa väliin jos tekee mieli mutta tärkeämpää kaikin tavoin on käyttää vasemman käden kaikki neljä sormea.
Ei se taito ole siinä kuinka nopeasti soittaa oikealla kädellä. Se on enemmänkin siinä mihin vasemmankäden sormet laittaa...

 
Hitsi, veit jalat suustani =)
 
Ei sillä pahemmin ole mitään väliä monella sormella soittaa. Itse soitan kaikille neljällä sormella ja annan peukun silloin tällöin paukkua. Soitankin vähän erikoista musaa
 
Jokainen meistä on alasti, vaatteidensa alla
basistivol666
08.03.2004 11:48:49 (muokattu 08.03.2004 11:50:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Ja kai sitä ainakin teoriassa soittaa nopeammin neljällä sormella.

Ei kai sitä nyt ihan tiluttaan tarvitse bassolla alkaa; )
 
edittiä: No kyllä neljän sormen taito varmasti ihan hyödylline taito on.
 
Pääasia on soittaa vain heviä, samahan se millä sitä soittaa kunhan soittaa. - Aadolf Virtanen
Quu
08.03.2004 11:56:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se hyödyllisempää ja parempaa yms soittaa otelaudalla 4:llä sormella kuin yhdellä tai kahdella (minä).
Ja pikkauskädellä kannattaa kanssa soittaa monella... Se nopeuttaa soittoa.
 
Mitään en oo koskaan ottanu! Koskaan en oo mitään ottanu!
Karlsson
08.03.2004 12:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analysoidaanpa hieman. Sormilla näppäilyssä soundiin vaikuttavia tekijöitä on näppäily kulma ja se miten paljon läskiä kieltä näppäilee. Eron voi jälkimmäisestä huomata jos näpäytät kieltä vain aivan sormen kärjellä ja sen jälkeen rykäiset sillä niin että käännät sormea kielten suuntaisesti (siis somenpää osoittaa taallaa kohti) ja yrität saada sormea mahdollisimman paljon kielellä näpäyttäessä. Jälkimmäisen tekniikan pitäisi kuulostaa tuhdimmalta.
 
Ja kun tuota pikkurillä hieman katselee niin voi huomata että se on jonnin verran pienempi ja heiveröisempi kuin muut sormet, joten soundiero on selitettävissä sillä. Lisäksi pikkurilli on huomattavasti muita sormia lyhyempi joten se väistämättä näppää kieltä eri kulmassa kuin muut. Tämä vaikuttaa myös soundiin.
 
Sitten on eri asia tarvitseeko neljän sormen tekniikkaa mihinkään. Oma kantani on että ei. Ainut funktio sille taitaa olla tuo brassailu ja sen käyttö musiikillisena lähtökohtana voidaan jättää omaan arvoonsa.
 
Ja noilla sormen vahvistajavermeillä ei tee paskaakaan. Niiden käyttö on verrattavsissa siihen, että harjoittelee kymmensormijärjestelmää nostelemalla puntteja salilla.
 
"I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan
Basismi
08.03.2004 12:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi pikkurilli on lähempänä tallaa kuin muut, joka edelleen ohentaa soundia. Täysin turhaa tuo, opettele vaikka täppäämään, siinä sitä pikkurilliäkin voi olla hyötyä käyttää.
 
Sanokaas joku hyvä basisti joka pikkaa pikkurillillä.
 
It's hard to be humble when you're so fucking big!
absqua
08.03.2004 12:21:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Right on, Sam! Puhut asiaa!
 
En ole livenä ikinä nähnyt kenekään soittavan neljällä sormella, paitsi silloin kun on ollut kyse jostain erikoishommasta, kuten Flamencokitara-lähestymistavasta bassoon. Mutta siis konventionaalisempia bassojuttuja olen todistanut vain 2-3 sormella soitettavan.
 
Itsekin pikkunassikkana veivasin pitkään kolmella nakilla, kunnes kokeilin kahta ja huomasin että a) nopeutta tuli lisää b) yleinen kontrolli soundiin parani paljon. Kolmella nakilla en sitten millään saanut soitettua tasaista 1/8 tai 1/16 puputusta siten että sieltä ei olisi se nimettömän heikompi tatsi erottunut joukosta.
 
Mutta kukiin taaplatkoon tyylillään.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
käki
08.03.2004 12:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samin linja ei horju, hyvä niin. Yhdyn tähän, perusasiat kuntoon vähillä sormilla. Nauhoittakaapa vaikka oma soittoanne c-kasetille. Huomaatte, että bassonsoitto on tarkkuuslaji, vakaamman kuuloista soittoa saa aikaan käyttämällä etu- ja keskisormea, ainakin useimmiten.
 
Ei siksi, että itse en soittaisi nopeita kohtia tai nopeaa musiikkia, kyllä teen sitäkin, mutta 2 sormella se kuulostaa vakuuttavammalta, tasaiselta.
 
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
Karlsson
08.03.2004 12:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanokaas joku hyvä basisti joka pikkaa pikkurillillä.
 
Minä.
 
Siis nenän kaivamiseen.
 
"I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan
käki
08.03.2004 12:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivan itse nenää oikean käden etu- ja keskisormella. Se on oleellinen osa soundia.
 
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
käki
08.03.2004 12:57:06 (muokattu 08.03.2004 12:58:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivan itse nenää oikean käden etu- ja keskisormella. Se on oleellinen osa soundia.
 
edit: monisorminäppäilyyn pätee sama kuin muuhunkin, joka mainittiin jo edellä. Harjoitus tekee maisterin.
 
edit: no nyt tästä tulikin oma uusi teksti, eikä editoitu sellainen...
 
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
basistinalku
08.03.2004 13:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yks hyvä esimerkki on steve harris
 
BoboboBom Bo Bom Bo Bom Bo Bom Bobobobo Bom Bo Bom Bo Bom Bobobobo (Hurriganes - Bourbon Street)
hemmo
08.03.2004 13:40:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yks hyvä esimerkki on steve harris
 
Ahaa, kukas se on? Joku personal little-finger-trainer vai?
 
Kaikki on hyvää, paitsi....
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «