Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rudimeteista vaihteeksi
1 2
TJORMA
21.09.2009 18:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens !
 
Olen ollut sen verran laiska noiden rudimenttien kanssa, että pitänee ruveta tosissaan naputteleen. Teipattu puhelinluettelo vaikuttaa ihan ok- välineeltä ja kun vaan jaksaa istua jakkaran takana, myös Rolandin pädit toimii. Olisko teillä vinkkejä tuon alustan suhteen ? Ongelmana tietenkin tuo naputuksen ääni.
 
Sitten itse harjoittelusta. Oletteko "helpottaneet" oppimista millään apumateriaalilla - esim. DVD:t, videot (esim. netissä) jne. Itse olen opiskellut soittamiseni "perse edellä puuhun"- metodiikalla, eli soitellen vaan sekä bändin kanssa että ilman. Nyt kun kotona on sähkörummut, harjoittelun on mahdollista - tosin hyvin pieninä pätkinä, kun kersat juokseen ympäriinsä.. :) Tuossa rudimenttiharjoittelussa tulisi vähän tutuksi myös nuotit, jotka on totaalisen unohtuneet (siis niiden sujuva lukeminen).
 
Vapaata kommentointia vaan - nimim. taas tuntuu, että ei osaa paskaakaan.
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
Kailis
21.09.2009 19:01:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Give me fife! Mulla on ihan sama! Eli soittelen vaan sekä bändin kanssa että ilman.
 
TJORMA
21.09.2009 19:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, bändin kanssa ja ilman...sitä bändiä. Anteeksi huono ulosanti kiireessä. Tarkoituksenani on ilmaista, että harjoittelu ei ole ollut systemaattista, jatkuvaa eikä ohjattua - oikeastaan missään vaiheessa. Ja taukoakin on välistä ollut 15 vuotta.
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
OPJ1974
21.09.2009 20:31:24 (muokattu 21.09.2009 20:33:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJORMA: Niin, bändin kanssa ja ilman...sitä bändiä. Anteeksi huono ulosanti kiireessä. Tarkoituksenani on ilmaista, että harjoittelu ei ole ollut systemaattista, jatkuvaa eikä ohjattua - oikeastaan missään vaiheessa. Ja taukoakin on välistä ollut 15 vuotta.
 
Joo, kuulostaa tutulta. Itse aloitin varsinaisesti harjoittelemaan rumpujen soittoa viime syksynä, kymmenen vuoden tauon jälkeen. Olen kyllä hakannut, läiminyt ja joskus soittanutkin rumpuja ja siihen verrattavissa olevia 25 vuotta.
 
Tauon aikana koin jonkinlaisen valaistumissen ja aloin opetella rudimentteja, siis naputtelemalla milloin minihinkin pintaan millä tahansa rumpukapulaa muistuttavalla (ja ne näsäviisaat ja mielikuvaterroristit voivat tässä kohdin pitää sen hauskan letkautuksen omana tietonaan).
 
Pari vuotta ennen setin hankintaa ostin itselleni treenipädin, HQ:n Real Feel, muistaakseni on se. Maksoi peräti 14 euroa. Ihan hyvä korvike ja tekniikka kehittyi kun jaksoi illat naputella. Tosin nyttemmin huomaa, että kyllä varsinaisessa virvelissä on kuitenkin se paras tatsi.
 
Eli: ei sillä niin väliä, millaiseen pintaan naputtelee ja treenaa niitä perusjuttuja. Mitä monipuolisemmin jaksaa nähdä vaivaa, sitä parempi, minusta. Vähemmän kimmoisa pinta kehittää myös, ja käsitekniikka vaan analyysiin. Netistä saa perusrudimentit kaapattua, vaikka Vic Firthin sivuilta. Siellä on jopa äänisampletkin, muistaakseni. Ja hei, jos ei vielä osaa, niin oppii pikkuhiljaa ne nuotitkin:
 
http://www.vicfirth.com/education/rudiments.html
 
Tuosta oli mulle aloittaessani apua, paljonkin.
 
EDIT. Joo, osasithan sä. Siis ne nuotit. Ainakin teorissa. Voisin joskus ajatuksella lukea noi postaukset IHAN LOPPUUN ASTI.
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Epämuusikko
22.09.2009 14:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Give me fife ja muita drums & bugle corps-läppiä!
 
Ja tarkkasilmäinen rumpuhistorioitsija huomasi, ettei tämä ollut off-topiccia!
 
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Ruutikallo
17.12.2009 11:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJORMA: Morjens !
 
Olen ollut sen verran laiska noiden rudimenttien kanssa, että pitänee ruveta tosissaan naputteleen. Teipattu puhelinluettelo vaikuttaa ihan ok- välineeltä ja kun vaan jaksaa istua jakkaran takana, myös Rolandin pädit toimii. Olisko teillä vinkkejä tuon alustan suhteen ? Ongelmana tietenkin tuo naputuksen ääni.

 
Morjens vaan, myöhässä tullaan.
 
Tuosta Remon pädistä tosiaan tulee aika kova napina.
Zildjianilla vai millähän se nyt oli, on sellainen kaksipuolinen harjoituspädi, jossa on "kumimainen" lyöntipinta. Melko hiljainen, mutta ehkä turhankin roima rebound.
Sitten on tarjolla polvipädi. Nauhalla kiinni jalan ympäri ja naputtamaan on hiljainen, joskin rebound vähäinen.
Ite naputtelen keikkamatkalla sitä. En valitettavasti muista valmistajaa.
 
Kotiin väänsin duunissa remon lisäksi tuollaisen: http://s1012.photobucket.com/albums … /?action=view¤t=Self-made.jpg
 
Huonekaluprofiilia, vaneria, kumimattoa ja sen päälle solumuovia. Näkyy siinä keskellä ympyrää.
Tai ei se ole suoranaisesti makuualustasolumuovia vaan vähän tukevampaa.
Etuina hiljaisuus ja reboundin vähyys vs. remon pädiin.
Tällä säilyy kotirauha, ainakin voluumin suhteen. Toki myös polvipädillä.
Polvipädistä sen verran että siitä saattaa olla hankala saada ergonomista soittoasentoa.
 
Sitten itse harjoittelusta. Oletteko "helpottaneet" oppimista millään apumateriaalilla - esim. DVD:t, videot (esim. netissä) jne. Itse olen opiskellut soittamiseni "perse edellä puuhun"- metodiikalla, eli soitellen vaan sekä bändin kanssa että ilman. Nyt kun kotona on sähkörummut, harjoittelun on mahdollista - tosin hyvin pieninä pätkinä, kun kersat juokseen ympäriinsä.. :) Tuossa rudimenttiharjoittelussa tulisi vähän tutuksi myös nuotit, jotka on totaalisen unohtuneet (siis niiden sujuva lukeminen).
 
Vapaata kommentointia vaan - nimim. taas tuntuu, että ei osaa paskaakaan.

 
DVD:istä on apua, (poikkeuksia lukuunottamatta), ainakin motivointimielessä
ja on noita hyviä paljonkin.
Esim. Jojo Mayerin: Secret Weapons for modern drummer ja monia muita.
Tai kotimainen Tommi Rautiaisen: Groove is here.
 
Nuotin lukuun sopii mainiosti Ludwigin Drum method, sitä olen käyttänyt oppilailani pitkän.
Rudimentteihin suosittelen Alan Dawson: Rudimental Ritualia. (kysäseppäs Markkuliinilta mistä tuon hommasi, kun muistelen että hän sitä hiljattain kehaisi.)
Ja toki Stick Control.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
jtannin
17.12.2009 12:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainio harjoitusalusta on DRUM MUTE. ...muistaakseni nimeltään. F-Musiikki myy.
14" Padissa on w. amabssador kalvo sekä normaali vanne. Muistuttaa siis sikäli rumpua ja tuntuma on melko lähellä oikeaa virvelin kalvoa. Lisäksi pädiin voi treenailla myös vispilöillä, koska siinä on oikea kalvo. Jos haluat lisää "autenttisuutta" voit laittaa sen virvelin päälle, jolloin mukaan tulee hieman maton soundia.
Pientä kopinaa pitää, muttei kuulu naapuriin.
 
Hyviä rudimenttikirjoja on paljon. NARD hyvä ensimmäinen hankinta
 
Videot:
JoJo Mayerin DVD hankintaan!!!!!!
 
toba
17.12.2009 16:11:52 (muokattu 17.12.2009 16:12:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän harjoittelin tänään padiin, sen jälkeen virveliin mihin laitoin käsipyyhkeen päälle demppariksi. Sopivasti karsi reboundiakin, iskut erottu hyvin ja vähän joutu tekemään enemmän töitäkin!
 
lrz
17.12.2009 17:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtannin: Mainio harjoitusalusta on DRUM MUTE. ...muistaakseni nimeltään. F-Musiikki myy.
14" Padissa on w. amabssador kalvo sekä normaali vanne.

 
Tarkoitat varmaan Sabian Quiet Tonea.
 
Videot:
JoJo Mayerin DVD hankintaan!!!!!!
 
Tuolla levyllähän käytetään juuri yo. pädiä, mustalla kalvolla vain.
 
dumbass
18.12.2009 11:49:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lrz: Tuolla levyllähän käytetään juuri yo. pädiä, mustalla kalvolla vain.
 
Minusta se kuulosti ja näytti kireältä marssirummulta.
 
markkuliini
18.12.2009 11:51:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dumbass: Minusta se kuulosti ja näytti kireältä marssirummulta.
 
?! Kyllähän se pädi on. Joskin se on virvelin päällä, joten sekin soi samalla.
Ootkos kuinka ajatuksella tuon katsonut? :P :D
 
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
jtannin
18.12.2009 20:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lrz: Tarkoitat varmaan Sabian Quiet Tonea.

 
No just tuota. Oli takavuosina nimellä Quiet Tone: Drum Mute, jollainen minullakin on. Mutta sama vehje ja hyvä on ;-)
 
TJORMA
19.12.2009 15:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin tilata/hakea musiikkikaupasta vihdoin tuon harjoituspädin. Mistäköhän kannattas ostaa. Niin ja minkämerkkinen olisi hyvä peli ? Tässähän tulikin jo yks suositus. Edukkaitahan nuo on (jos joku ylipäätään edukasta on)
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
TJORMA
19.12.2009 15:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJORMA: Ajattelin tilata/hakea musiikkikaupasta vihdoin tuon harjoituspädin. Mistäköhän kannattas ostaa. Niin ja minkämerkkinen olisi hyvä peli ? Tässähän tulikin jo yks suositus. Edukkaitahan nuo on (jos joku ylipäätään edukasta on)
 
Niin ja tarkoitus olisi raahata pädiä mukana esim. reissussa, kun on hotellissa yötä.
Eli pienestä koosta ei ole haittaa, kunhan toimii ja muistuttaa aitoa vippaa tatsiltaan...
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
Ruutikallo
19.12.2009 16:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJORMA: Niin ja tarkoitus olisi raahata pädiä mukana esim. reissussa, kun on hotellissa yötä.
Eli pienestä koosta ei ole haittaa, kunhan toimii ja muistuttaa aitoa vippaa tatsiltaan...

 
Remo on hjuvä, mutta äänekäs kuten jo ilmi tuli.
Se kaksipuolinen, pöydälle asetettava on oiva ja hiljainen peli.
Hitto kun en muista valmistajaa. Muistaakseni Laineelta yksi kollega oli moisen ostanut.
 
Siinä on toinen puoli "joustavampi", siis enemmän reboundia ja toisella puolella vähemmän.
Luulen että muistelen oikein. Voin tarkistaa tässä lähipäivinä kun näen tyypin.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Speedy
19.12.2009 16:38:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Olen kyllä hakannut, läiminyt ja joskus soittanutkin rumpuja ja siihen verrattavissa olevia 25 vuotta.
 
Pyydän jo etukäteen anteeksi, mutta luin tuon viimesen sanan vuotiaita, piti oikein tarkistaa... joo-o, vuotiaita siinä lukee... Loppu tekstin lukeminen olikin jotenkin hupaisaa..=) Piti vielä lopuksi tarkistaa, sitten osasinkin lukea jo tarkemmin...=I
 
Sori........
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
hansakemanelius
19.12.2009 16:54:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJORMA: Niin ja tarkoitus olisi raahata pädiä mukana esim. reissussa, kun on hotellissa yötä.
Eli pienestä koosta ei ole haittaa, kunhan toimii ja muistuttaa aitoa vippaa tatsiltaan...

 
Tällaista polvipädiä raahaan mukanani, jopa etelän reissuille:
http://www.musikshopen.com/wincent-slimpad-p-4901.html
Tarranauha reiden ympäri ja treenata voi vaikka bussissa.
Ostin aikoinaan Unisoundista Vaasasta, mutta ei näytä enää firman nettisivuilta löytyvän. Tuossa Musikshopen'in linkissä hinta on kruunuissa, joten pari kymppiä oikeata rahaa.
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Ruutikallo
19.12.2009 17:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hansakemanelius: Tällaista polvipädiä raahaan mukanani, jopa etelän reissuille:
http://www.musikshopen.com/wincent-slimpad-p-4901.html
Tarranauha reiden ympäri ja treenata voi vaikka bussissa.
Ostin aikoinaan Unisoundista Vaasasta, mutta ei näytä enää firman nettisivuilta löytyvän. Tuossa Musikshopen'in linkissä hinta on kruunuissa, joten pari kymppiä oikeata rahaa.

 
Tuollainen juuri itelläkin kulkee matkassa, lähes aina. Kiva ja vaivaton kaveri, joka ei lyömisestä nokkiinsa ota.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
jtannin
21.12.2009 15:14:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kanssa tuollainen polveen sidottava padi, mutta en tykkää. Toimii joten kuten lämmittelyyn, mutta ei harjoitteluun. SOittoasento on aina huono, kyynärpäät joutuu vetämään taakse. Hotellipyyhe taitettuna tuolille on ollut mukavampi.
 
Quiet Tonesta on saatavana myös 10" (vai olikohan 12") versio. Se tosin aina vaatii sen virvelistandin tai juuri oikean korkuisen muun alustan
 
markkuliini
21.12.2009 15:53:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtannin: Mulla on kanssa tuollainen polveen sidottava padi, mutta en tykkää. Toimii joten kuten lämmittelyyn, mutta ei harjoitteluun. SOittoasento on aina huono, kyynärpäät joutuu vetämään taakse. Hotellipyyhe taitettuna tuolille on ollut mukavampi.
 
Sama juttu mullakin noista polveen sidottavissa, en oikeen tykkää.
Jos treenaan padiin, niin haluan kunnon pompun. Mun mielestä polvimalleissa on sellainen välimallin pomppu, jalka jotenkin vaimentaa sitä liikaa. Tai sitten mulla on vaan liian läs..lihaisa jalka. :)
 
Mä tykkään treenata joko ilman pomppua reiteen/polveen. Tai sitten padiin joka on kovalla alustalla.
 
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «