Aihe: 1Spot kapasiteetti
1 2 3 4
darrell
16.12.2009 23:26:10
Mulla on kaksi 1Spottia, ja parikymmentä spedua joita käytän melko satunnaisesti eri kombinaatioissa aivan mikä sattuu kullonkin kiinnostamaan.

Jos ilmenee jostain syystä häiritseviä hurinoita ja oletan niiden johtuvan enimmäkseen eristämättömistä lähdöistä, niin ketjutan spedut uusiksi noihin kahteen 1Spotiin ja yleensä "ongelma" ratkeaa sillä.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Janne19691
17.12.2009 08:11:04

jra: Mikä olisi riittävä näyttö? Mulla on halvoista reguloiduista ei hakkurivirtalähtestä kokemusta että ne pääsosin hurisevat. Pedaalivalmistajien brändäämät taas ovat toimineet muuten ok, mutta niiden viirranantokyky on erittäin rajallinen. Yksi omista 1Spotin hintaisista on ollut tähän mennessä ok. Jos 1Spot on sen hankittuani tämän veroinen, niin voin katsoa että se on osoittautunut omassa käytössäni paremmaksi kuin useat muut halpisvirtalähteet.

Sulla on aivan selvästi asenne, että haluat haastaa, mutta et kuitenkaan halua pistää itseäsi peliin. Ei kovin hedelmällinen asenne keskusteluun, enemmänkin haiskahtaa tarkoitushakuiselta.

"Oikean" tutkimuksen tasolla olevia perusteluja ja todistuksia väitteille tai kokemuksille jos olet hakemassa, niin silloin tietysti tämä on väärä paikka, mutta tuskin löydät tällä alla niitä mistään muualtakaan.

Mulla ei ole vielä 1Spotissa senttiäkään kiinni, joten mielellään muitakin ehdotuksia veihtoehdoiksi kuin joku Ibanezin...

Ihan yksinkertaisuudessaan mun pointti on se että jos joku väittää "Jees. Toisin sanoen sille ei löydy kilpailijaa hintaluokassaan." pitäisi olla jotain kättä pidempää näyttää.

Toisin kuin tässä keskustelussa on yritetty esittää niin en ole puolesta enkä vastaan, se mikä mun mielestä mättää kaverieden argumentoinnissa on se että kun kysystään perusteluja niitä ei tule. Vai näitkö sen häiriöttömyyttä painottavan vertailevan tutkimuksen jossain tässä ketjussa?

Ymmärrän toki että mitään tutkimusta harva viitsii tehdä. Sehän vaatisi jotain muuta kuin että vaan kirjoittaa "tää on paras hintaluokassaan", se vaatii työtä ja taitoa. Vääränä paikkana tätä en pidä mutta perin harvinaistahan se on. Poikkeuksiakin on nähty jopa mnetissä.

On myös totta että mua ei kiinnosta 1Spot yhtään laitteena (mulla on ihan hyvä Ibanezi :) se mikä nyppii on nämä manifestit vailla perusteita.
Rule #1: There are no rules.
Rämppy
17.12.2009 09:21:47 (muokattu 17.12.2009 09:23:30)
jlummaa: Ymmärrän toki että mitään tutkimusta harva viitsii tehdä. Sehän vaatisi jotain muuta kuin että vaan kirjoittaa "tää on paras hintaluokassaan", se vaatii työtä ja taitoa. Vääränä paikkana tätä en pidä mutta perin harvinaistahan se on. Poikkeuksiakin on nähty jopa mnetissä.
On myös totta että mua ei kiinnosta 1Spot yhtään laitteena (mulla on ihan hyvä Ibanezi :) se mikä nyppii on nämä manifestit vailla perusteita.

Noh, tämä on keskustelupalsta, ei väitöskirjatilaisuus, joten turha vaatia mitään " tutkimustuloksia". Tällä esitetyt kommentit ja manifestit perustuu käyttäjäkokemuksiin (ja osittain ei niihinkään). Postauksia täytyy vain lukea suodattimet päällä -kuuluu keskustelupalstan luonteeseen. Multa löytyy monen merkkistä virtalähdettä hintaluokassa 15-100 euroa, ja näistä 1-Spot on mun käytössä häiriöttömin ja virransyötöltään ylivoimainen. Myös Bilteman reguloitu laite löytyy, mutta se hurisee enemmän kuin meikäläisen toleranssi kestää.
En sitten malttanut olla sanomatta.
atha
17.12.2009 09:31:55
Tässä ketjussa on nyt kymmenkunta omistajaa todennut, että ei ole hurinoita ilmennyt. Parilla on ongelmia tullut, mutta silti ainakin toinen kokee laitteen positiivisesti, koska sen virranantokyky on hyvä ja vie vähän tilaa.

Ihmeen paljon näitä positiivisia empiirisiin tuloksiin perustuvia kommentteja vastaan pitää ihmisen, joka ei ole kiinnostunut asiasta, vängätä. Varsinkin, jos ei ole puolesta eikä vastaan.
PekKampela
17.12.2009 11:01:26

Hei, hyvä ketju! Jlummaan provo uppos kivasti.

Minä yritin pitkään selvitä 1Spotilla. Otin siitä virtaa parhaimmillaan/pahimmillaan viidelle pedaalille.
Toisten pedaalien kanssa se ei vain suostunut toimimaan häiriöittä vaan vehkeet vinkuivat ja suhisivat. Keikka- tai treenipaikalla oli toki suuri merkitys asiassa; toisissa häiriöt korostuivat - toisissa pysyivät siedettävinä.

Homma meni siihen, että aloin valita pedaalini sen mukaan, mitkä sattuivat toimimaan kyseisen virtalähteen kanssa. Ei hyvä.

Sain vihdoinkin aikaiseksi myydä sen mäkeen ja ostaa kunnon virtalähteen (T-rex).
Nyt voin huoletta valita ketjuuni pedaalit, joista pidän ja laittaa ne järjestykseen, josta pidän.

Myönnän kyllä, että 1spot on ihan näppärä laitos mutta ei millään tavalla ylivoimainen.
Ibanezeissa, Mascoteissa sun muissa ei ehkä ole antaa milliamppeereita yhtä paljon mutta ovat toiminnaltaan jopa parempia ja hinnatkin ovat halvemmat. Puhunen omasta näkökulmastani ja kokemuksistani mutta niinhän me kaikki.

Mutta jos jollakin 1spot toimii, niin sehän on hyvä! Jokaisella meillä on omat tarpeemme ja esimerkiksi toisen bändini toinen kitaristi ei edes huomaa/välitä niistä häiriöistä, joita virtalähde (1spot) aiheuttaa. Itse olisin hiilenä.
Torvi.
jra
17.12.2009 12:26:33 (muokattu 17.12.2009 12:38:57)
PekKampela: Hei, hyvä ketju! Jlummaan provo uppos kivasti.

Oliko edes provo? Muutama lause ehkä sinne suuntaan, mutta enemmän oli kyse siitä miten asian esittää. Siinä vaiheessa kuitenkin kun aletaan arvostelemaan muiden kokemusperäisiä mielipiteitä ja vaatimaan kärjistettynä tieteelliset kriteerit täyttävää vertailua, niin mennään pahasti metsään oli provo tai ei, varsinkin jos itsellä ei ole ketjussa ja viestihistoriassa mitään vastaavaa panosta forumille. Siinä Jlummaan kyllä onnistui että muutama hyväkin vastaus olisi jäänyt varmaan tulematta ilman.

Provoilu sen itsensä vuoksi on kyllä turhinta puuhaa mitä keskusteluissa on, mutta sopivaan paikkaan taitavasti tehtynä potkii monesti jämähtänyttä jatinaa johonkin mielenkiintoiseen suuntaan. Yleensä provoilu ei vaan ole taitavaa, tai anna kenellekään mitään, mitä nyt provonikille itselleen lämpimän tunteen. Kiivaskin väittely, kun pysytään asiassa on sen sijaan aina hyvästä, eikä sillä ole provoilun köyhän "osui, ja upposi", "se koira älähtää..." -meiningin kanssa mitään tekemistä.

Näyttää tosiaan että tietystyyppisten pedaalien kanssa on ongelmia, ja miksikään jokapaikan ihmevehkeeksi 1Spotista ei ole, eikä täydelliseksi korvaajaksi "oikeille" virtalähteille, kuten ei tuohon hintaan ja kokoon kukaan varmaan siitä uskokaan olevaksi.

Olisko niin, että tuohon hintaan, jos haluaa pärjätä yhdellä virtalähteellä 1Spot on ok-ratkaisu, mutta hieman jos pistää lisää tai vähän vielä lisää, niin huomattavasti varmempiakin ratkaisuja on tarjolla. Jos taas riittää huomattavasti pienempi virrananto, niin Ibanezin tms. virtalähteistä saattaa löytyä vaihtoehto, jossa ei ole 1Spotin joissain tilanteissa ja pedaaliyhdistelmissä ilmeneviä ongelmia?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
PekKampela
17.12.2009 15:30:30 (muokattu 17.12.2009 15:37:30)

Jos taas riittää huomattavasti pienempi virrananto, niin Ibanezin tms. virtalähteistä saattaa löytyä vaihtoehto, jossa ei ole 1Spotin joissain tilanteissa ja pedaaliyhdistelmissä ilmeneviä ongelmia?

Joo, näin mä asian näkisin, kokisin ja tuntisin! ;)
Ainakin EHX:n ja MXR:n polkimien kanssa mulla oli ongelmia. Etupäässä reverbien ja delay-polkimien.

Provo tai ei, niin ainakin perustelut puolesta ja vastaan paranivat. Aivan kuten itsekin sanoit. Jlummaan uskon olevan ketjun parissa huomattavasti löysemmin rantein mitä hänen kirjoituksensa ovat antaneet ymmärtää, joten Joulunrauhaa kaikille!
Torvi.
kimurantti1
17.12.2009 15:48:17 (muokattu 17.12.2009 16:20:21)
jlummaa: Ihan yksinkertaisuudessaan mun pointti on se että jos joku väittää "Jees. Toisin sanoen sille ei löydy kilpailijaa hintaluokassaan." pitäisi olla jotain kättä pidempää näyttää.

Ymmärrätkö itse mitä sä tuossa penäät? Olisiko tässä ketjussa sitten pitänyt listata ja kokeilla kaikki saatavilla olevat virtalähteet, parin kymmenen eri pedaalin kanssa parissa kymmenessä paikassa ja tehdä jokin tilasto? Sä kun näppäränä kaverina näistä jutuista tunnut tietävän enemmänkin, niin siinähän olisi sulle projekti. ;-D Muista toki itsekin kun seuraavan kerran kerrot jostain asiasta mielipiteesi, liittää se tieteellinen tutkimus mukaan, ettet vaan sorru muiden nettifoorumilaisten kanssa samalle tasolle.

Edelleenkin noi T-Rexit ja Voodoo Labit maksaa n. 5-10 _kertaa_ enemmän kuin 1-Spot. Niitä ei voi vetää samaan vertailuun mukaan. Minkä verran se sun halpa Ibanez antaa virtaa, antaako edes 1000mA? Tuskin, jos se on perinteisellä teknologialla toteutettu muuntaja. Bossin oma muuntaja, ainoa joka sivuiltaan tällä hetkellä löytyy, antaa 500 mA virtaa. Se on alle kolmasosa 1-Spotin kapasiteetista, plus että sekin taitaa olla toteutettu tuolla switching-teknologialla, jota aiemmin laittamassani linkissä parjataan. Ainakaan n. kymmenen suurimman nettipuljun sivuilla ei ollut listattuna lähestulkoon saman hintaista laitetta, joka antaisi saman verran tehoa ulos. Myöskään sulla, eikä ilmeisesti kellään muullakaan ollut osoittaa kilpailijaa 1-Spotille.

Jos nämä tiedot ei riitä, niin kerro toki mikä on se peruste, jolla voidaan sanoa ettei samassa hintaluokassa ole laitetta, joka antaa enemmän virtaa yhtä vähäisillä häiriöillä kuin 1-Spot?
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Rämppy
17.12.2009 16:10:46
Sen verran vielä jatkaisin, että mun käytössä kaikkien halpojen ja halvahkojen virtalähteiden kanssa törmää silloin tällöin hurinaongelmiin, tosin aina niistä on jotenkin selvitty. Varsinkin vanhempien keikkaliiterien (seurojen-, työväen- ja wpk- talot) sähköt välillä on mitä on... Kuitenkin mun käytössä 1-Spot on ollut varsin luotettava ja häiriöiltään vähäinen. Ibanezin, Bossin ja muiden vastaavien virtalähteiden kanssa on ollut huomattavasti enemmän ongelmia, kun meikäläisenkin laudassa on monen merkkistä pedaalia. Jos 1-Spot ei nappaa ja suht. edullista virtalähdettä pitäisi saada, niin esim. Mascotilla on ihan laadukkaita tuotteita -mulla ne ovat toimineet siinä missä 1-Spottikin.
En sitten malttanut olla sanomatta.
PekKampela
17.12.2009 16:24:05

Mun T-Rex maksoi kolme kertaa enemmän kuin 1-Spot.

Kuka muuten tarvitsee 1700mA virtaa? Yleensä ne virtasyöpöimmät polkimet haluavat myös isompaa jännitettä ja silloin 1Spot on voimaton. Pedaalit tosin ovatkin mulle vaan niitä pakollisia ja pyrin pärjäämään mahdollisimman pienellä ja vähällä. Eli ehkä olen jäävi sanomaan.

Lopetetaan jo.
Torvi.
kimurantti1
17.12.2009 16:43:08 (muokattu 17.12.2009 16:43:42)
PekKampela: Kuka muuten tarvitsee 1700mA virtaa?

Esimerkiksi Bossin DD-20 imaisee 200mA. Pari noita Bossin tuplapedaaleita ja tavan muuntaja kyykkää. Kuten myös se Line6:n DL4 ja muuta saman sarjan purkit syö aika paljon virtaa, eivätkä ole mitään kovin harvinaisia laitteita.

Miksi pitäisi lopettaa, kun on lähtenyt juttu käyntiin? Ei kai täällä nyt niin herkkänahkaista porukkaa ole? :-)
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jra
17.12.2009 16:45:38
PekKampela: Lopetetaan jo.

Se mikä jlummaan panoksessa tähän ketjuun tökki eniten, oli sitten löysin rantein tai ei, että vaati jotain mitä ei itsekään ole esittänyt, ei tässä eikä muuallakaan, ja nosti muutamassa lauseessa itsensä muun porukan tai keskusteluforumin yläpuolelle, se ei koskaan ole hedelmällinen lähtökohta kommunikaatiolle.

Kyllä kait tässä oli omalta osalta kaikki, ellei sitten juku vetäise sitä tutkimusraporttiaan esiin.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
letthekidout
17.12.2009 20:28:01

Mulla toi 1Spot on toiminut 5-12 pedaalin virtalähteenä.
About 100 keikkaa oon tolla vetänyt ja jossain mestassa hurisee, jossain ei, pedaalimäärä ei ole asiaan juurikaan vaikuttanut. Jos on pelkässä efektilenkissä purkkeja, ei ongelmia ole, mutta jos pistää mitä vaan eteen niin hurinoita alkaa ilmetä, jos on ilmetäkseen.
Musta ihan jepulis virtalähde, jokseenkaan ei mitään auvoa tarjoa.

Vähän offtopic homma mutta:
Mitäs noista pedalpowereista suosittelisitte, jos ei kuitenkaan 200e tarvisi laittaa?

Jos Biyangin voi saada tohon 35e, niin voiko se olla hurinaton ja luotettava kun esim voodoo labin "hieman" kalliimat.?
Tai t-rex?

Voisi olla seuraava hankinta kyllä lautaan.
Playlist full of shit, You drove us all to Kill the Radio!!!
PekKampela
17.12.2009 21:25:35

Mä en oo kyllä kokenut, että kukaan olisi itseään muiden yläpuolelle nostanut.

jra:Kyllä kait tässä oli omalta osalta kaikki, ellei sitten juku vetäise sitä tutkimusraporttiaan esiin.

Kimuranttihan heitti jo ensimmäiselle sivulle hyvän linkin. Aikoinaan olen samat sivut lukenut. Niin ja siinä 1Spottia ei ainakaan ylistetä. ;)
Torvi.
darrell
17.12.2009 22:52:02
letthekidout:
Jos on pelkässä efektilenkissä purkkeja, ei ongelmia ole, mutta jos pistää mitä vaan eteen niin hurinoita alkaa ilmetä, jos on ilmetäkseen.

Hyvä huomio, näin muuten taitaa olla. Pitääpä testata.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Zeeboo
17.12.2009 23:14:35
PekKampela: ...Kuka muuten tarvitsee 1700mA virtaa? ...

Joitain monilähtöisiä pedaalipowereita olen rakennellut itse niin, että jokaisella lähdöllä on oma maa. Olen näihin laittanut lähtöön 78XX tai 79XX regulaattorit, jotka kestävät 1A kuormaa/ rekku. Ihan vaan sen takia, ettei se lähtö takuulla kyykkää. Ekaan taisi tulla valittua nämä siksi, että niitä sattui olemaan miljoonalaatikossa... Eihän se, että poweri pystyy tuottamaan jonkin virran nimellisjännitteellä meinaa sitä, että sitä kaikkea tarvitaan. Tässä suhteessa itse mieluummin yli- kuin alimitoitan powerin.

Joku mietti noiden Simbsalabim-merkkisten virtalähteiden regulointia... Vaikka kaikkia niitä ei pidä tuomita samassa nipussa, on sanottava, että niissä jotka olen suolestanut, on tuo regulaattori ollut enempi myyntilauseen lisuke...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
timppis
18.12.2009 00:34:33
Juicy: Ainoat hurinat mulla on tullut 1spotin kanssa kun on ollut Bossin digidelay samassa ketjussa muiden pedaalien kanssa. Tai pikemminkin se Bossin tap-tempo kuului napsuina sen ollessa pois päältä.

Nykyään on laudassa Biyangin Pedal Power jossa on eristetyt lähdöt, joten ei ole enää sitäkään ongelmaa.

Itse asiassa... Biyangin Pedal Powerissa ei ole eristettyjä (erotettuja) lähtöjä. Tasajännitelähdöt saa kaikki syöttönsä yhdestä ja samasta käämistä tasurin läpi. Jokaiselle lähdölle on kylläkin oma regulaattorinsa, mutta maa on yhteinen. Ne AC-lähdöt saavat sitten syötön omista käämeistään, kuten tietysti pitääkin.

1Spot:in ero perinteisiin virtalähteisiin on se, että se on toteutettu hakkuritekniikalla perinteisen muuntaja-tasasuuntaaja-yhdistelmän sijasta. Tästä on kaksi etua. Hakkuritekniikalla (suuri taajuus) voidaan sama teho muuntaa huomattavasti pienemmällä muuntajalla (tai kuristimella), kun verkkotaajudella. Ts. 1Spot:sta saadaan se 1700mA ihan pienestä mokkulasta. Toinen etu on se, että hakkurin kytkentätaajuus on tarkoituksellisesti kuulokynnyksen yläpuolella, jolloin syntyvä rippeli ei itsessään kuulu ihmisen korvaan. Ongelmia on tuottanut se, että ilmeisesti toisinaan tuo suuritaajuinen rippeli saa siihen kytketyn pedaalin elektroniikan sekoilemaan siten, että sen sekoilu onkin kuultavissa. Ts. ei kuulla itse rippeliä, vaan sekoilua jonka ko. rippeli aiheuttaa.
Juicy
18.12.2009 00:54:42

timppis: Itse asiassa... Biyangin Pedal Powerissa ei ole eristettyjä (erotettuja) lähtöjä. Tasajännitelähdöt saa kaikki syöttönsä yhdestä ja samasta käämistä tasurin läpi. Jokaiselle lähdölle on kylläkin oma regulaattorinsa, mutta maa on yhteinen. Ne AC-lähdöt saavat sitten syötön omista käämeistään, kuten tietysti pitääkin.

1Spot:in ero perinteisiin virtalähteisiin on se, että se on toteutettu hakkuritekniikalla perinteisen muuntaja-tasasuuntaaja-yhdistelmän sijasta. Tästä on kaksi etua. Hakkuritekniikalla (suuri taajuus) voidaan sama teho muuntaa huomattavasti pienemmällä muuntajalla (tai kuristimella), kun verkkotaajudella. Ts. 1Spot:sta saadaan se 1700mA ihan pienestä mokkulasta. Toinen etu on se, että hakkurin kytkentätaajuus on tarkoituksellisesti kuulokynnyksen yläpuolella, jolloin syntyvä rippeli ei itsessään kuulu ihmisen korvaan. Ongelmia on tuottanut se, että ilmeisesti toisinaan tuo suuritaajuinen rippeli saa siihen kytketyn pedaalin elektroniikan sekoilemaan siten, että sen sekoilu onkin kuultavissa. Ts. ei kuulla itse rippeliä, vaan sekoilua jonka ko. rippeli aiheuttaa.

Jahas, kiva tietää. No mulla ainakin tuo toimii niin kuin pitääkin, eli poistaa sen ärsyttävän napsutuksen. Se riittää mulle...
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
Janne19691
18.12.2009 08:02:20

Rämppy: Noh, tämä on keskustelupalsta, ei väitöskirjatilaisuus, joten turha vaatia mitään " tutkimustuloksia". Tällä esitetyt kommentit ja manifestit perustuu käyttäjäkokemuksiin (ja osittain ei niihinkään). Postauksia täytyy vain lukea suodattimet päällä -kuuluu keskustelupalstan luonteeseen. Multa löytyy monen merkkistä virtalähdettä hintaluokassa 15-100 euroa, ja näistä 1-Spot on mun käytössä häiriöttömin ja virransyötöltään ylivoimainen. Myös Bilteman reguloitu laite löytyy, mutta se hurisee enemmän kuin meikäläisen toleranssi kestää.

Ei sen väitös tarvitse olla, eikä edes gradu. Jos pystyy (jokainen pystyy peruskoulupohjalta) vertailemaan muutamaa laitetta ja miettimään hyviä ja huonoja puolia niin mun mielestä ollaan selkeästi sillä linjalla jolloin jonkun väitteen vois uskoakin. Paino tässä on sanoilla KÄYTÄNNÖSSÄ VERTAILU.

Kuinka moni käytännössä vertaili tässä ketjussa jotain laitteita?
Rule #1: There are no rules.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)