Aihe: Mikä on Les Paul -mallisen kitarasi relief
1 2 3 4
McNulty
15.12.2009 21:42:59 (muokattu 15.12.2009 21:45:52)
Juzpe: Onks ne molemmat kakstoimisia rautoja?

Mulla ois sellainen käsitys että kyseessä on vain samasta rautatangosta taivutettu kaksinkerroin oleva kaularauta. Ja nimenomaan perinteisesti yksitoiminen.

Tuollainen löytyi googlaamalla: http://www.flickr.com/photos/8903114@N07/sets/72157608359193882/
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
jra
15.12.2009 23:30:29
Peku911: Sori vaan, että tulin tän sanomaan tänne, mutta sanon silti. Mikähän oli tämänkin kirjoituksen idea?

Tarvitseeko olla muuta ideaa kuin mielenkiinto asiaa kohtaan? Ei, sillä etteikö olisi ideaa voitu avata hieman avauksessa, mutta muuten en näe tässä mitään outoa.

Reliefistä ja sen säätämisestä on esim. juurikin tuossa Erlewinen kirjassa useampi sivu, joten kyllä aiheesta yksi ketju tännekin mahtuu.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Peku911
15.12.2009 23:36:18 (muokattu 15.12.2009 23:36:41)
jra: Tarvitseeko olla muuta ideaa kuin mielenkiinto asiaa kohtaan? Ei, sillä etteikö olisi ideaa voitu avata hieman avauksessa, mutta muuten en näe tässä mitään outoa.

Reliefistä ja sen säätämisestä on esim. juurikin tuossa Erlewinen kirjassa useampi sivu, joten kyllä aiheesta yksi ketju tännekin mahtuu.

No en tiedä, mutta mitä järkee on kerätä numeroita eri käyttäjiltä.. Eihän tässäkään mitään absoluuttista totuutta ole. Ja tämä on niin paljon kitaran mallista kiinni ja kaikkia tekijöitä on niin paljon, että tällainen otsikko on aivan järjetön. Olisi todellakin täytynyt kaventaa aihetta.

Eihän kukaan kirjoita kirjoitelmaakaan otsikolla "musiikki". Tai jos kirjoittaa niin tekstiä saa muutaman vuoden ahertaa. Riittäisiköhän miljoona sivua, että tulisi kaikki käsitellyksi.
jra
15.12.2009 23:45:03 (muokattu 15.12.2009 23:46:20)
Peku911: No en tiedä, mutta mitä järkee on kerätä numeroita eri käyttäjiltä.. Eihän tässäkään mitään absoluuttista totuutta ole. Ja tämä on niin paljon kitaran mallista kiinni ja kaikkia tekijöitä on niin paljon, että tällainen otsikko on aivan järjetön. Olisi todellakin täytynyt kaventaa aihetta.

No, onhan tuossa sentään kavennettu aihetta koskemaan LP-tyyppisen kitaran reliefiä. Tuskin kukaan kopioi suoraan toisten hyväksi havaitsemia arvoja. Eikä joku 0,10mm ole sen oikeampi kuin 0,40mm, mutta jostain syystä ainakin itseä kiinnostaa miksi joku on päätynyt niihin säätöihin millä soittaa, ja miksi omista kitaroista joku tuntuu paremmalta eri säädöillä kuin toinen. Ihmeesti aivan asiallisissa opuksissakin on tosiaan aiheeseen sivuja tuhlattu ja jopa listattu nimimiesten suosimia asetuksia. Jos ei muuta kuin triviana, jotain kiinnostaa, jotain toista ei, missä ongelma?

Järjettömämpää on leikkiä palstapoliisia, ja tulla esittämään tyhjää kritiikkiä ketjuun jonka aihe ei kiinnosta. Siitä jos mistä tulee turhia viestejä.

Eihän kukaan kirjoita kirjoitelmaakaan otsikolla "musiikki". Tai jos kirjoittaa niin tekstiä saa muutaman vuoden ahertaa. Riittäisiköhän miljoona sivua, että tulisi kaikki käsitellyksi.

Tai "elämä". Miksihän pitäisi käsitellä jostain asiasta kaikki?
Peku911
15.12.2009 23:53:07
jra:Järjettömämpää on leikkiä palstapoliisia, ja tulla esittämään tyhjää kritiikkiä ketjuun jonka aihe ei kiinnosta. Siitä jos mistä tulee turhia viestejä.

Ymmärrän tämän ja pahoittelen tätä. Anteeksi, mutta tänään on ollut huono päivä.

Tai "elämä". Miksihän pitäisi käsitellä jostain asiasta kaikki?

Koska jos laittaa otsikoksi tuollaisen, niin se kertoo silloin lukijalle, että tässä tulee kaikki asia elämästä. Näin se kirjallisuuden sääntöjen mukaan menee. Mutta jos otsikkona olisikin "ajatuksia elämästä", niin ei tarvitsisikaan käsitellä kaikkea. Voisi päättää silloin kun itsestä hyvältä tuntuu.
jra
16.12.2009 00:04:19 (muokattu 16.12.2009 00:05:36)
Peku911: Ymmärrän tämän ja pahoittelen tätä. Anteeksi, mutta tänään on ollut huono päivä.

No prob.

Koska jos laittaa otsikoksi tuollaisen, niin se kertoo silloin lukijalle, että tässä tulee kaikki asia elämästä. Näin se kirjallisuuden sääntöjen mukaan menee. Mutta jos otsikkona olisikin "ajatuksia elämästä", niin ei tarvitsisikaan käsitellä kaikkea. Voisi päättää silloin kun itsestä hyvältä tuntuu.

Ei kirjallisuudessa ole, eikä saa olla sitovia sääntöjä, kuten ei taiteessa yleensäkään. Joku akateeminen teksti tai uutinen on sitten eri juttu.

Kirjalla tai novellilla voi olla nimenä vaikka Pilvi, ja se voi kertoa vaikka mädäntyvästä mateesta. Kenelläkään ei ole siihen mitään sanomista.

Siitä olen samaa mieltä että täällä kannattaa panostaa, oli aihe mikä tahansa, otsikkoon ja aloitusviestiin.
Lilli
16.12.2009 07:10:05
jra: No, onhan tuossa sentään kavennettu aihetta koskemaan LP-tyyppisen kitaran reliefiä. Tuskin kukaan kopioi suoraan toisten hyväksi havaitsemia arvoja. Eikä joku 0,10mm ole sen oikeampi kuin 0,40mm, mutta jostain syystä ainakin itseä kiinnostaa miksi joku on päätynyt niihin säätöihin millä soittaa, ja miksi omista kitaroista joku tuntuu paremmalta eri säädöillä kuin toinen. Ihmeesti aivan asiallisissa opuksissakin on tosiaan aiheeseen sivuja tuhlattu ja jopa listattu nimimiesten suosimia asetuksia.

Muistaakseni jossain alkuaikojen Riffissä oli Rauno Niemisen artikkeli kitarankaulan 'kaarevuudesta' ja siihen liittyvästä oheistiedosta. Muistaako kukaan?
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
Sjömanni
16.12.2009 08:58:19
Ketjun aloittaneena ja hiljattain sähkökitaran ostaneena perustelen nyt ketjun aloittamista. Ketjun oli ensi sijassa tarkoitus hyödyttää minua itseäni. Jos joku muu sai siitä itselleen tiedon jyvän niin hyvä. Jos ei, niin haitanneeko suuresti. Ei tämä kuitenkaan lyhyin ketju ole muusiloiden netissä ja bittiavaruuteen mahtuu muutama jonkun mielestä turhakin ketju.

Halusin vähän haarukoida millaisia reliefejä SUUNNILLEEN soittajilla on. Kitaroiden säätämis FAQ-ssa mainittiin reliefin olevan hyvä 0,5 - 1,5 mm luokassa ja puolitoista milliä tuntui yhtäkkiä niin julmetun suurelta kun omassa oli aluksi 0,05 mm. Tästä ketjusta sain nyt jotain otantaa. Kun pienimmät ja suurimmat arvot niistetään pois, niin johonkin 0,2 mm - 0,4 mm välille jäädään.

Se on ihan hyvä tieto aloittelevalle kitaristille kuten minä, joka säätää ensimmäisen sähkökitaransa kaularautaa ensimmäistä kertaa. Tietoa millimääristä oli täällä muusinetissäkin siellä täällä, mutta minun vapaa-aikani on hieman rajattua ja käytän sen mielummin soittamisen harjoitteluun hyvin säädetyllä kitaralla kuin tietojen keräilyyn sieltä täältä.

Olen nyt säätänyt kaulaan 0,3 mm reliefin ja nauhasärinät loppuivat. Kitara soi nyt hyvin ja on mukava soittaa. Ja olenhan oppinut säätämään kitarani itse soittokelpoiseksi myös kaularaudan osalta. Siihen sain tiedot kuusikoiden netin hakua käyttämällä. Jee, ei yhtään ylimääräistä ketjua!

Summa summarum, minua tämä ketju hyödytti. Kiitos vastanneille ja rauhaa vittuilijoille.
mattim
16.12.2009 09:06:21

Raist:eripaksuilla kielillä se relief on jokatapauksessa erilainen

P-man: Tuo ei pidä paikkaansa.

Eripaksuisilla kielilla relief on samalla kaularaudan säädöllä erilainen. Säätämällä kaularautaa saadaan relief pidettyä samana vaikka kielisetti vaihdetaankin ; - )

Matti
HeavyMachinery
16.12.2009 09:28:07

Lilli: Muistaakseni jossain alkuaikojen Riffissä oli Rauno Niemisen artikkeli kitarankaulan 'kaarevuudesta' ja siihen liittyvästä oheistiedosta. Muistaako kukaan?

Muistan hyvinkin. Rauno kirjoitti sen silloin kouluaikaan. Tavallaan se Raunon kirjoitus kumosi reliefin merkityksen.

Onhan selvä että pelkkä Relief ei kerro totuutta koska sen pitäisi olla muuttuva jo sen takia ettei kieltä soiteta vain yhdesta kohtaa. Isoin pointti Raunon jutussa olisi ettei kieli oikeasti värähtele vain päistä ja keskikohdasta vaan se värähtelee koko matkalta.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
jra
16.12.2009 09:45:38 (muokattu 16.12.2009 10:05:59)
HeavyMachinery: Isoin pointti Raunon jutussa olisi ettei kieli oikeasti värähtele vain päistä ja keskikohdasta vaan se värähtelee koko matkalta.

Tuonhan näkee, varsinkin punottujen kielten osalta, sopivassa valossa silmälläkin (paremmin varmaan vaikka strobolla). Kuitenkin kait vaikka vähähtelyhuippuja ja solmukohtia (termit hatusta) on useampi, niin keskellä ja vapaalla kielellä liike on laajin, ja siksi relief niillä paikkeilla on syvin (toisaalta perus konstruktiolla hankala olla muutenkaan).

En oikein ymmärrä miten voi kumota reliefin merkityksen, kun säätämällä molemmat action ja relif särinättömään minimiin, huomaa että reliefiä vähentämällä alkaa jostain särisemään (alanauhoilta), ja taas sitä jonkin verran yli optimin kasvattamalla, mutta action alhaalla alkaa särinä toisesta paikasta (12. paikkeilta). Ja että jos kaula on luotisuora on actionin oltava hieman korkeampi kuin jos reliefiä on edes 0,10mm.

Sen kyllä ymmärrän ja olen huomannutkin että usein se optimi on yllättävän pieni (soittotatsin perusteella voi sitten haluta vähän isommankin), melkein suora, mutta ei kuitenkaan aivan. Jostain syystä oppaissa (kuten aloittajakin sanoi yllä), suositellaan aika hurjia arvoja (0,5 - 1,0 mm tai jopa yli), jotka ovat kait lähtöisin alanauhoilta paksuilla kielillä puhtailla hurjasti twangaavilta tele-miehiltä, tai sitten vain perinteisestä tavasta säätää kitara.

Luotisuora on tosiaan yllättävän monessa paikassa mainittu nykyideaaliksi (tais olla muutamallakin teknikolla ja Ibanezin tehdasasetuksissa?), mutta aina on yleensä mainittu että silloin joutuu kasvattamaan actionia. Kuitenkin hieman liikaa reliefiä niin taas vaatii actionin kasvattamista että ei särise, nyt vain ottaa eri kohdasta.

HeavyMachinery: Onhan selvä että pelkkä Relief ei kerro totuutta koska sen pitäisi olla muuttuva jo sen takia ettei kieltä soiteta vain yhdesta kohtaa.

On tosiaan reliefin säätö aina kompromissi, kuten intonaation säätökin. Kitara ei oikein sovi vimpan päälle perfektionisteille, vaikka niitäkin on - EJ.

Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä tuo juttu, muistaako kukaan vuotta edes suurin piirtein?
Jii-Gee
16.12.2009 10:00:00 (muokattu 16.12.2009 10:26:24)

Sjömanni: Kiitos vastanneille ja rauhaa vittuilijoille.

Tota viimeistä lainia vois viljellä melkein jokaisen kirjoituksen loppuun..allekirjoitusainesta (!?)
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
buju
16.12.2009 17:10:14
Heti alkuun pyydän anteeksi, että jatkan tätä ketjua.
Nyt vaan rupesi kiinnostamaan mahdollisuus säätää eri relief E-kielille.
Jos joku viisaampi voisi auttaa?
Mulla on Les Paul ja haluaisin ala E:lle 0,4mm reliefin ja ylä E:lle 0,5mm.
Kysymys kuuluukin, että miten mä sen säädän?
Damn right, I´ve got the blues
buju
16.12.2009 17:51:30
Explorer: Vastaus löytyy tästä ketjusta.

Ei muuten löydy.
Siis mä haluaisin ohuemmalle E:lle enemmän reliefiä (0,5mm).
Nyt kun joku sanoi, että ON mahdollista säätää eri relief, voisi tulla kertomaan miten.
rattledad
16.12.2009 18:11:01

buju: Heti alkuun pyydän anteeksi, että jatkan tätä ketjua.
Nyt vaan rupesi kiinnostamaan mahdollisuus säätää eri relief E-kielille.
Jos joku viisaampi voisi auttaa?
Mulla on Les Paul ja haluaisin ala E:lle 0,4mm reliefin ja ylä E:lle 0,5mm.
Kysymys kuuluukin, että miten mä sen säädän?

Tästä herää kysymys: miksi? Ei sillä että olisi väärin että relief olisi erilainen eri kielillä vaan siksi että bassokielet tekevät isompaa liikettä kuin yläkielet.
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
Raist
16.12.2009 18:40:26
buju: Ei muuten löydy.
Nyt kun joku sanoi, että ON mahdollista säätää eri relief, voisi tulla kertomaan miten.

Hommaa kitara, johon voi säätää. Eli kaksirautainen. Tai rupea taikuriksi :-)
jra
16.12.2009 20:42:50 (muokattu 16.12.2009 20:45:13)

Itse asiassa kysymys ei ollut siitä voiko reliefiä säätää niin, vaan siitä että se on niin joka tapauksessa. Noin päinhän, kuten "haluat" sitä ei ehyellä kaulalla tai millään normaalilla kielisetillä saa, eikä ole suunnittelussa ajateltu että joku sen noin päin haluaisi, koska ala-E:n värähtely vaatii enemmän tilaa.

Ero vaan on niin pieni, että sillä ei ole yleensä käytännön merkitystä. Se pieni vääntöhän tuli meille kait siitä että sanoit että fysiikan lait ilmiön estävät tai että kaula on kiero. Asia selitettiin, niin että minäkin sen jopa ymmärsin (aikasemmin oli vain kokemus- ja muistikuvatietoa).

Koska kaulaa ei kannata tehdä niin jäykäksi että se vastustaisi 100% kielten vetoa, tulee väistämättä yksikaularautaisella se tilanne, että koska punottujen kielten veto on esim. sen 3 kg suurempi, niin sillä puolen on notkoa hitusen enemmän. Jos se on alle 0,05mm, jota itse käytän mittatarkkuutena, niin tuskin sillä ja sen säätämisellä on mitään väliä. Mitään haittaakaan ei ole siitä että noissa rajoissa bassopuolen relief on hieman suurempi. Jos eroa enemmän tai sitä on ilman kieliäkin, niin sitten kaula on kiero, eikä sille yhdellä kaularaudalla voi mitään, jollain sopivalla tai sekoitetulla kielisetillä ehkä jotain, en tiedä.

Kaksirautaisella kaulalla voi sitten tosiaan hifistellä enemmän.
buju
16.12.2009 21:00:47 (muokattu 16.12.2009 21:31:30)
Tarkoitukseni oli sanoa, että kaulan on pakko kieroutua vähän jos relief on eri E-kielillä. Eikös vaan?
Tottakai minä sen ymmärrän jos on 0.10-0.60 setti ja ohut kaula, siinä on mitattavissa 0.10mm ero, mutta onko se toivottavaa? Ei minun mielestäni. Vaan lähinnä ahdistavaa. Itse en laittaisi kitaraan kielisettiä mikä aiheuttaa selvän kieroutumisen.
Kauhukuva tuli jo mieleen: kohta tulee joku pyytämään multa, että säädätkö mun kaulan reliefin ja sitten antaa mitat eri E-kielille.
Ja vielä kerran anteeksi, että sorruin näppäimistö miekkailuun ;)
HeavyMachinery
16.12.2009 21:44:20

EI ole mahdollista ellei kaulaa ole muotoiltu otelaudan kohdalta.

Edes rickenbackerin 2 kaularautaa ei tee tätä se vain vääntää kaularopelille.

Onpas muuten sittenkin yksi malli jossa on eri relief eri kiellile.

http://www.harmony-central.com/Events/WNAMM99/AGI-Lace/Helix-neck.jpg

Lace Helix on kitaran merkki.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)