Moikka m.nettiläiset ja ennen kaikkea m.netin (tulevat) varusmiessoittajat!!
Olen jo pitkään suunnitellut inttihommien suorittamisa varusmiessoittajana, ja edelleen sitä mieltä olen että sinne yritän pyrkiä. Informaatiota vain kyseisestä asiasta on jokseenkin pienimuotoisesti.
Pienimuotoista tietoiskua tosiaan löytyy ihan mil.fi sivujen kautta
http://www2.mil.fi/sotilasmusiikki/sotilassoittajaksi/index.dsp , mutta juuri paljon kaivatut kokemukset ja kertomukset puuttuvat. M.netin omilta foorumeilta löytyi myös keskustelua kyseisestä aiheesta, tosin suurin osa oli jo lähemmäs kymmenen vuotta vanhoja tarinoita ja tietoja, joten oletan asioiden kuitenkin muuttuneen tästä.
Vaikka olenkin kolunnut läpi mil.fi sivujen tietoiskuista Varusmieskirjaseen ja m.netin foorumeihin ei kuitenkaan omalla kohdallani ole vielä kuva tästä hommasta kovin selkeä. Ennakkokutsuntaterveystarkastuksessa, jossa esitietolomake piti palauttaa laitoin toiveisiin varusmiessoittokunnan. Kutsunnat minulla on parin päivän päästä, jossa varmasti jonkin sortin tietoiskua on, mutta luultavasti vain samat asiat kuin netissä ja Varusmieskirjasessa. Mutta koska siellä kutsunnoissa se siis päätetään, mihin joukko-osastoon mennään niin kai sielä sitten on joku asiantuntija joka osaa vielä neuvoa selkeyttävästi. Vai? Miten teillä muilla varusmiessoittajilla?
Itselläni pääinstrumentti on piano/koskettimet, mutta taitoja löytyy myös kitarasta ja tällä hetkellä soitan myös bassoa metallibändissä. Osaan myös tarpeen tullen laulaa taustoja tarpeen vaatiessa. Teoriaopintoja/-tutkintoja olen suorittanut paikallisessa musiikkiopistossa, joten luultavasti nuotinluku- ja teoriataidoista paikka ei ole kiinni.
Monestihan juuri varusmiessoittajasta tulee mieleen torvea soittava tai bassorumpua paukuttava varusmiespukuinen musikantti, mutta ilmeisesti varusmiessoittajille löytyy paikkoja ihan "OIKEISTA" bändeistä, joita ilmeisesti muodostellaan varusmiessoittajien omien mieltymysten mukaan. VAI OLENKO OIKEASSA? Eli minullakin olisi ilmeisesti mahdolisuus useampaankin rooliin tuolla..
Mutta joo, nyt se tärkein, tällä topikilla haen: TEIDÄN OMIA KOKEMUKSIA KYSEISEN ASIAN TIIMOILTA!!
Saa kertoa ihan mitä ikinä mieleen juolahtaa, vaikka et ikinä olisi päivääkään varusmiessoittaja ollutkaan. ENITEN KAIPAAN KUITEKIN KOMMENTTEJA, KOKEMUKSIA JA FAKTOJA PALVELUKSESTA(ESIM. PÄIVÄOHJELMA JNE. MUODOSSA), PÄÄSYKOKEISTA, ESIINTYMISISTÄ, HARJOITUKSISTA, EROISTA NORMAALIIN PALVELUKSEEN JNEJNEJNE.. HILJATTAIN PALVELUKSEN VARUSMIESSOITTAJANA SUORITTANEILTA.
Lisäksi jos joku asiasta tietoinen kertoisi ihan lyhyesti ja ytimekkäästi näihin vastaukset:
1. Mistä asioista/osista pääsykoe muodostuu? (Omavalittu biisi,Prima Vista..?)
2. Miten minulle käy käytännössä, olen Oulusta, varusmiessoittokunta on Lahdessa, missä suoritan palvelukseni? (P-vaihe, soittohommat?)
Lisäilen tähän näitä juttuja kunhan mieleen juolahtaa.
Jos ei halua tähän kertoa asiaansa niin otan enemmän kuin mielelläni mailia vastaan waldema@windowslive.com
ISO KIITOS OSALLISTUMISESTASI TÄHÄN TOPIKKIIN!