Ite oon muutamia pieniä bändejä miksannu pienissä tiloissa. Ovareita ei oo käytetty/tarvittu kertaakaan. Kerran yhdessä bänditapahtumassa ne olivat ulkonäkösyistä (rumpalin toive), mutta mikseristä oli säädetty nolliin ne. Soundcheckissä kokeiltiin niitä saada mukaan, mutta niin pieni tila jne niin turhiahan ne olivat. Isoissa tiloissa välttämättömiä tietenkin ja ulkonäkösyyt ovat myös usein kyseessä You know it's sad but true... |
Tämä on sitten tosi paljon kiinni musatyylistä. Jos on kevyempää kamaa, ammattisoittaja, hyvät ja hyvin viritetyt kannut, kaikista parhaan saundin saa hyvillä overeilla ja basarimikillä. Ei se tästä.. |
jannu: Riippuu aikalailla tilanteesta, mestan koosta, musasta, rumpalista ja hänen balanssistaan, whatnot. Itse tulee tehtyä keikkaa pääosin näissä pienemmissä mestoissa, ns. pitserioissa ja yleensähän niissä riittää pelkkä pönttöjen lähimikitys. Mutta jos kyseessä on vaikka bändi, jolla on paljon äänivallia ja massaa musassa, tykkään laittaa overita, tai ainakin mikittää haikan ja riden, ajaen niistä pelkkää yläpäätä miksuun, ihan vain selkeyden ja musan yleisen preesenssin lisäämiseksi. Vaikka bassari ja virppa potkis kuinka, niin kyllä biittiin tulee ihan eri meininki, kun hieman ajaa sekaan sitä pellinpalan nakutusta. Mut rumpalia varten ne överit on hyvä sinne laittaa jos vaan mahtuu. Säästyy selittämästä et "miksei oo ouverheadeja kun siellä ja sielläkin oli kun plaaplaaplaa". Jättää vaan kanavat kiinni, tai vielä parempaa, jättää kytkemättä valtakaapeliin. Kokeiltu juttu ja toimi kuin tauti. Mun mielestä tommosissa mestoissa ei lähtökohtaisesti pitäis esittää livemusaa. Siis jos oikeasti löytyis se mesta, missä puoliltaöin jengi ei huuda niin kovaa, että akkarin tai yleensä mitään kuulis ilman vahvistusta. Kyllä me ollaan irkkubändin kanssa esiinnytty paljonkin silleen, että laululle on mikrocube ja homma toimii ilman mitään muuta vahvistusta. Mutta siinä onkin ideana se, että ne jotka haluaa kuulla tulee lähemmäs bändiä ja ne jotka haluaa vaan dokata menee kauemmas. |