Aihe: Viimeksi pelaamasi peli ja sen arvosana
1 2 3 4 526 27 28 29 3067 68 69 70 71
Borlag
23.11.2009 19:22:25

Dragon Age: Originia tuli pelailtua viime viikko. Noin 80 tuntia pelailua ja koko homma oli ohi. Suht hyvä vastine rahalle pelin keston suhteen, ja ilmeisesti uuttakin tekemistä löytyisi eri hahmoluokilla tai roduilla pelatessa, joskin suht vähän verrattuna koko juoneen ja yleistehtäviin. Pelissä löytyy tällä hetkellä turhan paljon bugeja, ja varsinkin pidemmät (yli 6 tunnin) pelisessiot tuppaavat alkaa jumittamaan joka alueen vaihdon yhteydessä. Myös satunnaisia kaatumisia oli silloin tällöin. Välillä kävi myös niin että alueelta ei yksinkertaisesti päässyt pois käynnistämättä peliä uudelleen ja kokeilemalla sen jälkeen. Näistä huolimatta sanon silti että paras tietokone roolipeli sitten Neverwinter Nightsin ja Baldur's Gate sarjan.

Onnistuu siinä missä Oblivion epäonnistui, eli laaja maailma jossa oikeasti riittävästi tekemistä ilman että koko homma alkaa tuntumaan saman luolan/raunion läpikoluamiselta tuhannetta kertaa.

8/10
markkuliini
25.11.2009 22:46:52

Kun täällä jauhetaan tätä iänikuista näppis vs. padi, niin mielenkiinnosta pakko kysyä:
Miten näppiksellä liikutaan esim. räiskintäpeleissä hitaasti tai muihin kuin kahdeksaan ilmansuuntaan? Eli analoginen tatti vs. digitaalinen nuolinäppäin.
Ainakin ne pc-pelaajat jotka ovat luonani pelanneet padilla ovat olleet usein aika lailla on-off tyyppisiä liikkujia peleissä, eli suuntatatti täysillä kaakkoon tai ei ollenkaan. Ollut aika kömpelöä, ja padia on tietenkin syytetty. :)

En epäile etteikö hiirellä tähtääminen olisi tarkempaa, mutta jotenkin tuntuisi pahalta luopua sitä vastaan analogisesta ohjauksesta kun sen hienovireisyyteen on tottunut.

Jaa, viimeisin peli? Batman: Arkham Asylum. Hard:illa tietenkin.
Hieno taistelusysteemi, ja loistava tunnelma.
9/10
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
Jokku
26.11.2009 09:50:10

markkuliini: Kun täällä jauhetaan tätä iänikuista näppis vs. padi, niin mielenkiinnosta pakko kysyä:
Miten näppiksellä liikutaan esim. räiskintäpeleissä hitaasti tai muihin kuin kahdeksaan ilmansuuntaan? Eli analoginen tatti vs. digitaalinen nuolinäppäin.
Ainakin ne pc-pelaajat jotka ovat luonani pelanneet padilla ovat olleet usein aika lailla on-off tyyppisiä liikkujia peleissä, eli suuntatatti täysillä kaakkoon tai ei ollenkaan. Ollut aika kömpelöä, ja padia on tietenkin syytetty. :)

En epäile etteikö hiirellä tähtääminen olisi tarkempaa, mutta jotenkin tuntuisi pahalta luopua sitä vastaan analogisesta ohjauksesta kun sen hienovireisyyteen on tottunut.

Jaa, viimeisin peli? Batman: Arkham Asylum. Hard:illa tietenkin.
Hieno taistelusysteemi, ja loistava tunnelma.
9/10

Jäbä ei siis ole koskaan pelannut näppiksellä räiskintää? Aukko yleissivistyksessä. Usein pelissä on joko automaatti juoksu ja esim shiftiä painamalla sitten kävelee, tai toisinpäin. Ja ilmansuuntiin kävely sujuu helposti, kun painaa vaikka vasemmalle ja eteenpäin. Thöh.
bedlam
26.11.2009 11:11:16

Jokku: Usein pelissä on joko automaatti juoksu ja esim shiftiä painamalla sitten kävelee, tai toisinpäin. Ja ilmansuuntiin kävely sujuu helposti, kun painaa vaikka vasemmalle ja eteenpäin. Thöh.

Joo, mutta on toi silti paljon kankeampaa kuin pädiohjaus.
Jokku
26.11.2009 11:23:01 (muokattu 26.11.2009 11:23:13)

bedlam: Joo, mutta on toi silti paljon kankeampaa kuin pädiohjaus.

Mielipideasioita. Ei se musta ole sen kankeampi. Hyvin toimii molemmat.
markkuliini
26.11.2009 13:49:11 (muokattu 26.11.2009 13:50:13)

Jokku: Jäbä ei siis ole koskaan pelannut näppiksellä räiskintää? Aukko yleissivistyksessä. Usein pelissä on joko automaatti juoksu ja esim shiftiä painamalla sitten kävelee, tai toisinpäin. Ja ilmansuuntiin kävely sujuu helposti, kun painaa vaikka vasemmalle ja eteenpäin. Thöh.

Näppiksellä räiskinnän pelaaminen kuuluu yleissivistykseen? Tuskin. Sori, mut mä oon ihan aikuinen ihminen. :)

Mun pelaaminen rajoittuu massiiviseen commodore 64 pelailuun 80-luvulla (joystick) jonka jälkeen musiikki vei. Uudelleen aloin pelaamaan vasta 2000-luvulla ensimmäisen xboxin (padi) ilmestyttyä. Mulle tää pelaaminen ei ole ollenkaan vakava asia, vaan ihan vaan viihdettä. Ja mulle näppäimistö on työkalu jolla voi kirjoittaa tai antaa pikakomentoja Logicille. :)

Ja mähän nimenomaan kysyin, miten näppiksellä liikutaan MUIHIN kuin niihin kahdeksaan ilmansuuntaan. Että thöh vaan itselles.
Ja juokseminen/kävely on sitten ilmeisesti ns jokotai, eli välimalleja ei ole?
Sori nyt vaan, mutta kyllähän tuo aika kivikautiselta kuulostaa. Tulee mieleen ohjauksesta esim. klassikko Airborne Rangers. Tai Gauntlet.
Mut mikäs siinä, kyllähän minäkin esim. kuuntelen enemmän vanhaa kuin uutta musiikkia. :P
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
Jokku
26.11.2009 14:05:27

markkuliini: Näppiksellä räiskinnän pelaaminen kuuluu yleissivistykseen? Tuskin. Sori, mut mä oon ihan aikuinen ihminen. :)

Mun pelaaminen rajoittuu massiiviseen commodore 64 pelailuun 80-luvulla (joystick) jonka jälkeen musiikki vei. Uudelleen aloin pelaamaan vasta 2000-luvulla ensimmäisen xboxin (padi) ilmestyttyä. Mulle tää pelaaminen ei ole ollenkaan vakava asia, vaan ihan vaan viihdettä. Ja mulle näppäimistö on työkalu jolla voi kirjoittaa tai antaa pikakomentoja Logicille. :)

Ja mähän nimenomaan kysyin, miten näppiksellä liikutaan MUIHIN kuin niihin kahdeksaan ilmansuuntaan. Että thöh vaan itselles.
Ja juokseminen/kävely on sitten ilmeisesti ns jokotai, eli välimalleja ei ole?
Sori nyt vaan, mutta kyllähän tuo aika kivikautiselta kuulostaa. Tulee mieleen ohjauksesta esim. klassikko Airborne Rangers. Tai Gauntlet.
Mut mikäs siinä, kyllähän minäkin esim. kuuntelen enemmän vanhaa kuin uutta musiikkia. :P

Äh, ei mun ollut tarkoitus ihan noin töykeältä kuulostaa. Vitsinä mä sen yleissivistyksenkin yritin sanoa. Ilmansuunnat on mun moka. Ja se juoksu, yllättävän hyvin sillä "jokotailla" pärjää, ainakin mun kokemuksen mukaan. Toisaalta mulla on yleensä juoksu aina pohjassa.
Hätä pois, mullekkin pelaaminen on vain viihdettä, vaikka joskus pelatessa kovin vakavalta meininki tuntuu, ainakin kun ei oikein onnistu ja menee huonosti... Sen verran tulee kirottua aina.
Pädi on kyllä musta oikeen toimiva ohjaustapa ja vaikkei se ammattilaistasolla pärjää varmastikkaan hiirinäppikselle, niin ei se musta kyllä sen huonompi ole kuin hiirinäppis. Paitsi RTS:issä.
bedlam
26.11.2009 14:56:50 (muokattu 26.11.2009 14:57:26)

Jokku: Toisaalta mulla on yleensä juoksu aina pohjassa.

Itse olen koettanut luopua tästä ainakin tietynlaisten kohdalla. Uncharted 2 on esim. työn alla ja tulee juostua vain sellaisissa kohdissa kun oikeastikin juoksisi. Lähtee näin elokuvamaisesta pelistä se elokuvamainen fiilis jos juoksentelee päin seiniä ja pyörii kuin hyrrä muiden hahmojen katsellessa vierestä.
Bacchus
26.11.2009 18:27:33
markkuliini: Kun täällä jauhetaan tätä iänikuista näppis vs. padi, niin mielenkiinnosta pakko kysyä:

Ihan hyvä pointti. Näppäimistöllähän se liikkuminen on joko on tai off. Erikseen on sitten juoksu-, kävelykomennot. Omasta mielestäni tämä kuitenkin toimii. Liikkuminen tapahtuu periaatteessa sykäyksittäin, hiirellä luonnollisesti määritellään suunta.

En näe tässä kuitenkaan hirveätä kofliktia realismin kanssa. Harva varmaan muutenkaan miettii liikkuessaan "nopeutan liikettäni 2 %, nyt liikun 37 %:lla maksiminopeudesta".

Esimerkiksi Batmanin kaltaisissa peleissä padi on ihan omiaan. Sellaisissa peleissä hiiri+näppis on kömpelö. Räiskinnöissä hiirtä ja näppistä taas ei voita mikään.;)
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
markkuliini
26.11.2009 20:09:10 (muokattu 26.11.2009 20:10:08)

Bacchus:
En näe tässä kuitenkaan hirveätä kofliktia realismin kanssa. Harva varmaan muutenkaan miettii liikkuessaan "nopeutan liikettäni 2 %, nyt liikun 37 %:lla maksiminopeudesta".

Tuotahan me tehdään kokoajan. Ei ehkä tiedosteta sitä, tai prosentteja ajatella, mutta tarkkailepa ihmisten tai omaa liikkumistasi. Kyllä siinä on nopeusvivahde poikineen. :)

Armeijassakin kun räiskittiin, niin välillä juostiin, välillä hiivittiin, välillä marssittiin jne. :)

Edit: Jes! Batman meni läpi viimeyönä 5:30. Vielä puuttuis 3 riddleä. Saa nähdä jaksaako etsiä loppuja.
Bacchus
26.11.2009 22:36:32
markkuliini: Tuotahan me tehdään kokoajan. Ei ehkä tiedosteta sitä, tai prosentteja ajatella, mutta tarkkailepa ihmisten tai omaa liikkumistasi. Kyllä siinä on nopeusvivahde poikineen. :)

Armeijassakin kun räiskittiin, niin välillä juostiin, välillä hiivittiin, välillä marssittiin jne. :)

Eri nopeusvivahteita toki on, mutta ehkä niitä ei niin jouhevasti ajatella. Joko lompsitaan tuohon suuntaan, tai sitten sprintataan toiseen.

Yleensähän räiskinnöissä onkin kontrollit juoksemiselle ja hiipimiselle/kävelylle. Analogisesti niitä ei tietenkään pysty näppikseltä kontrolloimaan, vaan se on joko tai. Se on ihan totta.

Edit: Jes! Batman meni läpi viimeyönä 5:30. Vielä puuttuis 3 riddleä. Saa nähdä jaksaako etsiä loppuja.

Mä en jaksanut kaikkia etsiä, vaikka niiden jahtaaminen ihan hauskaa olikin. Batman on kyllä parasta toimintapeliviihdettä pitkään aikaan. Siinä on hienosti onnistuttu löytämään sellainen elokuvamainen vivahde. Ehkä tässä onkin konsolien vahvuus, jos niitä lähdetään miettimään.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Informaatiokameli
27.11.2009 01:02:03

markkuliini: Jes! Batman meni läpi viimeyönä 5:30. Vielä puuttuis 3 riddleä. Saa nähdä jaksaako etsiä loppuja.

Itellä ois vielä muutama challenge-hommeli tekemättä, että napsahtaisi 100 prossaa hardilla täyteen. On vaan niin tuhottoman hankalia ne jotkut extreme-kentät, että taju lähtee. Tuossa pelissä muuten on se huono puoli, että kaikkien muiden pelien turpaanmättämiskohdat tuntuvat nyt helvetin jähmeiltä. Esimerkiksi uudessa Assasins Creedissa tulee kova ikävä tuota freeflow-systeemiä kun lähtee porukkaa pieksemään.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
cldron
28.11.2009 01:23:04
Informaatiokameli: Tuossa pelissä muuten on se huono puoli, että kaikkien muiden pelien turpaanmättämiskohdat tuntuvat nyt helvetin jähmeiltä. Esimerkiksi uudessa Assasins Creedissa tulee kova ikävä tuota freeflow-systeemiä kun lähtee porukkaa pieksemään.

Sama homma aikanaan God of Warin kanssa. Siitä ei kyllä enää taistelu jouheammaksi mennyt.
Borlag
28.11.2009 12:25:27

Jaahas, on sitten Steamissa aikamoisia tarjouksia menossa. Seuraavan viiden ja puolen tunnin ajan mm. Star Wars Knights Of The Old Republic peli on saatavilla huimaan 2.24€ hintaan. Seuraavien viiden päivän aikana joka päivä vaihtuu pelit jotka ovat tarjouksessa, näyttää menevän niin että kaksi isompaa pelipakettia alessa kerrallaan, yksi uutuus peli -25% (Left For Dead 2 tällä hetkellä), kolme indie peliä puoleen hintaan ja kolme randomia -75%.

Mites tämä liittyy pelien arvosanaan? No ei sitten mitenkään, mutta tässä ketjussa tämä tarjous voi jonkun kiinnostuneen tavoittaakin.
bedlam
01.12.2009 12:33:42 (muokattu 01.12.2009 12:34:28)

UNCHARTED 2

Eilen tuli vihdoin läpäistyä ja kyllä tämä ekasta osasta petrasi huimasti. Hahmot olivat kiinnostavampia ja elokuvamaisia WAU-elämyksiä tarjoiltiin varsinkin alkuvaiheilla paljon. Muutama ketuttava tilanne söi tunnelmaa ("bossien" lisäksi pari kertaa kävi niin, että tiesin kyllä mihin suuntaan pitäisi päästä, mutta en vain yksinkertaisesti meinannut bongata köysiä/kiipeiltäviä ulokkeita mistään), mutta loppupeleissä plussan puolelle päädyttiin. Ekaa osaa en voisi kuvitellakaan pelaavani uudestaan läpi, mutta tälle voisin sen suodakin. Harmittaa vain, että se alun/puolenvälin kertakaikkisen täydellinen meno jossain vaiheessa alkoi töksähdellä.

Ja visuaaliselta tasoltaan peli on HUIKAISEVA.

Asteikolla 1-10 annetaan 8,5.
Ei tämä Batmania vuoden pelin paikalta omalla kohdallani siltikään horjauta.
Rahkonen
08.12.2009 11:02:32

Resident Evil 5:ta on tullut nyt hakattua ja kyllä toimii. Nelonen on kovimpia pelejä koskaan, tämä ei ihan samalle tasolle pääse, mutta aivan saatanan kova peli silti. Co-op on hemmetin hauskaa ja kenttäsuunnittelu on rautaa.
Ainoa asia missä hävitään neloselle, on tunnelma ja persoonattomat pelihahmot. Arvosana 9/10.
Rakoni
09.12.2009 23:29:28
Borlag: Jaahas, on sitten Steamissa aikamoisia tarjouksia menossa. Seuraavan viiden ja puolen tunnin ajan mm. Star Wars Knights Of The Old Republic peli on saatavilla huimaan 2.24€ hintaan.

Niin ja just maksoin jonkin aikaa sitten siitä levyversiosta semmoset 30 euroa...
miscage
15.12.2009 08:56:56
Rahkonen: Resident Evil 5:ta on tullut nyt hakattua ja kyllä toimii. Nelonen on kovimpia pelejä koskaan, tämä ei ihan samalle tasolle pääse, mutta aivan saatanan kova peli silti. Co-op on hemmetin hauskaa ja kenttäsuunnittelu on rautaa.
Ainoa asia missä hävitään neloselle, on tunnelma ja persoonattomat pelihahmot. Arvosana 9/10.

Mä olen (kai) kohta mennyt tämän läpi ja onhan peli ihan kohtuullinen, mutta itseäni häiritsi se että tuo on jo aivan täysverinen toimintapeli ilman kauhua. Nelonen vielä oli tunnelmaltan kauhumenoa ja toimi loistavasti, mutta tämä on jo vähän turhan jenkkimättö. Tulee sellainen fiilis, että miksi pelata tätä kun voi pelata Gears Of Waria...

Niin ja asiaan

Gears Of War 2

Ykkösestä pidin paljon, pelasin läpi sekä yksin että co-oppina. Kakkonen otettiin kaverin kanssa vkolopun mittaiseen käsittelyyn suoraan co-oppina ja jumalauta että tässä oli hurjan kova peli. Ylläytin siitä, kuinka paljon loppujen lopuksi ykkösestä oli petrattu. Juuri kuten jossain arvostelussa sanottiin - kakkonen on vielä bad-assimpi ja hurjempi kuin eka. Loistavasti rytmitetty ja käsikirjoitettu toimintapläjäys joka viedään joka asiassa edeltäjäänsä pidemmälle. Aivan mahtava kokemus.

9,5/10
en vittu tiiä. juon vaan - Grunge-Jukka
markkuliini
15.12.2009 22:19:23

miscage:

Niin ja asiaan

Gears Of War 2...

Tykkäsin kanssa paljon, ja ykkösestäkin jo, mutta kakkoseen oli hienosti petrattu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)