Aihe: Brotherhood of drummers
1 2 3 4 5
Kailis
14.12.2009 12:47:08 (muokattu 14.12.2009 12:47:21)

toba: Samaa mieltä, ja tiedät kyllä myös miksi.

Joo. Tästä se lähti. Tätä ennen oli kaikki hyvin.

Ei jumpe, kuinka helppoa ois ilmottaa sairastuvansa syöpään ni johan ois jengiä ilmasia rumpuja hommaamassa, haha.

Ei jumpe...
toba
14.12.2009 12:51:50

Jep, taisin rikkoa brotherhood of drummers -idyllin. Anteeksi.
markkuliini
14.12.2009 13:10:32 (muokattu 14.12.2009 13:19:44)

toba: Vai onko se perseilyä, että tuo esiin skeptisiä näkemyksiä, eikä niele kaikkea pureskelematta?

No niin, nyt sain mietittyä mikä MUN MIELESTÄ mättää. :) Jos ymmärrät ja sisäistät seuraavan, niin tulet halutessasi aiheuttamaan paljon vähemmän vittuuntumista.

Kyse ei ehkä ole niinkään sun kirjoitusten sisällöstä, vaan sanavalinnoista ja nimenomaan asenteesta.
Esim. koet itse, että tuo Kailiksen siteeraama "Ei jumpe, kuinka helppoa ois ilmottaa sairastuvansa syöpään ni johan ois jengiä ilmasia rumpuja hommaamassa, haha." on sun mielestä vain sellaisen ihmisen skeptinen näkemys joka ei niele kaikkea purematta. Monen muun mielestä taas se on tilannetajuttoman mauttomasti ajoitettua vittuilua. Koettaisit nähdä asian esim. minun, eli ketjun aloittajan näkökulmasta. Kyllähän tuollaiset kommentit aiheuttavat närästystä takuuvarmasti.

Toinen asia mikä joitakin varmasti silittää vastakarvaan, on se, että ukottelet ja äijättelet. Toisaalta et omaa ikääsi kerro. Jos kertoisit, niin saattaisi ehkä monella löytyä enemmän ymmärrystä.

Kolmas asia on sellainen hieman "takki auki"-asenne mikä joitaikin ärsyttää, esim. "sessiointi kiinnostaa" tai "mitäs väliä sillä on paljonko on soittokokemusta". Monet (myös minä) ovat täällä sitä mieltä, että soittokokemus nimenomaan on yksi tärkeimpiä tekijöitä jotka parantavat soittoa. Force of nature-tyyppisiä ihmelapsia/luonnonlahjakkuuksia kuten Tony Williams tai Buddy Rich on toki olemassa, mutta niitä on turkasen harvassa. Ja kylläpä heidänkin soitto kehittyi vielä eteenpäin soittokokemuksen karttuessa.

Koetin ihan aikuisten oikeasti tarkastella asiaa objektiivisesti, ja miettiä mikä sun puolelta aiheuttaa kitkaa. :)

Edit: Neljäs asia, minkä hoksasin vasta kun sen sanoit tuossa ylempänä. Pieni 'sori' tai isompi 'anteeksi' auttavat tosiaan ihmeellisellä tavalla ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Se vaan helposti unohtuu. Niin mullakin tässä meinas.
Eli anteeksi kritiikkini. Ajattelin vain, että jos olet pihalla siitä miksi jengi mäkättää, niin halusin oikeasti auttaa näkemään syyn. :)
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
Strumbali
14.12.2009 13:58:25
Luinpa nyt paremmin tuon aloitusviestin. Ymmärsin, että tämä henkilö on jo parantunut syövästä ja vaatii lähinnä kuntoutusta palatakseen takaisin soiton pariin. Hätäisesti katsottuna jäi vaikutelma, että kyseessä on henkilö, joka sairastaa syöpää tai on siihen juuri uudelleen sairastunut eikä parantumisesta ole tietoa.

Jälkimmäisessä tapauksessa itselläni heräsi mielipide, että ehkä tämmöisissä tapauksissa olisi hyvä ottaa myös omaisetkin huomioon, jos kerätään jotain lahjoitusta. Syövän sairastaminen on kuitenkin kollektiivisesti usean muunkin henkilön koettelemus, kuin vain potilaan.

Näin ei kuitenkaan nyt tainnut olla. Siinä mielessä ihan mukavan jouluinen idea hommassa.

Itse olen kuitenkin muuton myötä tukenut suomalaista huonekaluteollisuutta lähes rahavuorin, tai olisiko peräti rahavuoristoin, niin pidättäydyn tässä vaiheessa lahjoituksista. Voihan näistä minunkin suomalaisista puroista joku työhönpalaaja saada "lääkitystä".
Vallu-Veke
14.12.2009 15:09:18
markkuliini: ....
Brotherhood of drummers! Aika hiton hieno juttu!
En tiä, onks kitaristit tai laulajat tällasii? :)

En tiedä sanoa tuohon viimeiseen kommenttiin. On ne kait ja basistit myös.
Mutta hyvä juttu tämä on :)
toba
14.12.2009 16:17:00 (muokattu 14.12.2009 17:09:29)

markkuliini: Kyse ei ehkä ole niinkään sun kirjoitusten sisällöstä, vaan sanavalinnoista ja nimenomaan asenteesta.

No, eipä täällä muidenkaan sanavalinnat ja asennoituminen ole parhaasta päästä.

Esim. koet itse, että tuo Kailiksen siteeraama "Ei jumpe, kuinka helppoa ois ilmottaa sairastuvansa syöpään ni johan ois jengiä ilmasia rumpuja hommaamassa, haha." on sun mielestä vain sellaisen ihmisen skeptinen näkemys joka ei niele kaikkea purematta. Monen muun mielestä taas se on tilannetajuttoman mauttomasti ajoitettua vittuilua. Koettaisit nähdä asian esim. minun, eli ketjun aloittajan näkökulmasta. Kyllähän tuollaiset kommentit aiheuttavat närästystä takuuvarmasti.

Joo. Sanavalinta olisi ehkä voinut olla vähän aikuismaisempi, mutta asian sisältö täysin tosi ja minä näköjään ainoa joka sen kehtasi sanoa ääneen. Ehkä olin törkeä ja rikoin symbioosin, en tiennyt että teille tämä aihe on niin tärkeä ja pyhä.
Olisit muuten itsekin voinut miettiä kahdesti ennen kun alotit sen lapsellisen aiheesi "hevareista ja hevistä" threadilla "kuinka kauan tämä kestää?".

Toinen asia mikä joitakin varmasti silittää vastakarvaan, on se, että ukottelet ja äijättelet. Toisaalta et omaa ikääsi kerro. Jos kertoisit, niin saattaisi ehkä monella löytyä enemmän ymmärrystä.

22vuotta. Se on sellasta pientä piikittelyä sillon kun vituttaa toisen juppiniskaisuus tms.

Kolmas asia on sellainen hieman "takki auki"-asenne mikä joitaikin ärsyttää, esim. "sessiointi kiinnostaa" tai "mitäs väliä sillä on paljonko on soittokokemusta".

Jos biisi sisältää peruskompin, niin onko sillä sillon väliä että oonko soittanut rumpuja vaikka yhden vuoden jos peruskomppi futaa hyvin? Se oli pointtini. Sessiointi on mahdollinen jos biisit oppii ja näinpoispäin.

Koetin ihan aikuisten oikeasti tarkastella asiaa objektiivisesti, ja miettiä mikä sun puolelta aiheuttaa kitkaa. :)

Jep ihan hyviä näkemyksiä, mutta saatte kyllä mennä itseennekin aikalailla mitä tulee ulosantiin ja sellaseen tietynlaiseen kuplassa elämiseen.

Mutjoo. Mua ei kiinnosta enää vääntää tästä kättä. Seuraavankerran kun rupee menemään henkilökohtaseksi niin juttelen mielummin face to face, kun ei noita pikaviestejäkään näkynyt.
moderndrummer88
14.12.2009 17:20:15
toba:
Jos biisi sisältää peruskompin, niin onko sillä sillon väliä että oonko soittanut rumpuja vaikka yhden vuoden jos peruskomppi futaa hyvin? Se oli pointtini. Sessiointi on mahdollinen jos biisit oppii ja näinpoispäin.

Sen kyllä yleensä kuulee jos, ei oteta huomioon superlahjakkuuksia, että onko sitä peruskomppia vetäny vuoden vai kaksikymmentä... Mitä et nyt ymmärrä?
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Kailis
14.12.2009 17:25:04

Tähän vois sellaisella nobody rumpalilla kun Anssi Nykänen olla jotain sanottavaa. Kun se peruskomppi on aika hankala. Riippuen tietenkin siitä mitä peruskompilla tarkoitetaan. Mä käsitän sen 4/4 rock-komppina.

Mutjoo. Mua ei kiinnosta enää vääntää tästä kättä. Seuraavankerran kun rupee menemään henkilökohtaseksi niin juttelen mielummin face to face, kun ei noita pikaviestejäkään näkynyt.

No multa sait vastauksen. Ja ÄLÄ ala uhkailemaan. Kaikella hyvällä. Goodbye.
moderndrummer88
14.12.2009 17:27:35 (muokattu 14.12.2009 17:27:53)
Kailis: Tähän vois sellaisella nobody rumpalilla kun Anssi Nykänen olla jotain sanottavaa. Kun se peruskomppi on aika hankala. Riippuen tietenkin siitä mitä peruskompilla tarkoitetaan. Mä käsitän sen 4/4 rock-komppina.

Ja jälleen... Cosmic connection!
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Kailis
14.12.2009 17:29:16

moderndrummer88: Ja jälleen... Cosmic connection!

Säälittävää... =D
hansakemanelius
14.12.2009 18:09:33

Ei kai toba ole se kuuluisa Trölli. Ei ole liikkunut pitkään aikaan näillä kulmilla........
Twistkompilla pärjää pitkälle...
toba
14.12.2009 18:24:37

hansakemanelius: Ei kai toba ole se kuuluisa Trölli. Ei ole liikkunut pitkään aikaan näillä kulmilla........

Koskaan kuullutkaan.
markkuliini
14.12.2009 22:33:25 (muokattu 15.12.2009 00:08:21)

toba: No, eipä täällä muidenkaan sanavalinnat ja asennoituminen ole parhaasta päästä.

Huomaatko, että melkein kaikki perustelusi sisältää "kivijalkana" selityksen: mutta kun muutkin. :) Se on tosi huono puolustus, in my book, perustella omia tekemisiä muiden tekemisillä.
Kyllä minua ja muitakin saa kritisoida jos sen tekee rakentavasti ja aiheesta. Ja jos kritiikki sisältää esim. sanoja 'vitun', 'perseestä' tms. niin sitä harva laskee rakentavaksi. ;)

Ei sillä soittovuosien määrällä inänsä ole mitään väliä. Mutta yli kymmenen vuotta rumpujen soittoa opettaneena mun oma havainto on se, että kenenkään peruskomppi ei täysin toimi vielä vuoden tai kahden soittokokemuksella. Ja on mulla ollut melkoisia lahjakkuuksiakin oppilaina.

Peruskomppien mahdollisimman sujuva soitto kun vaatii kaikista tärkeimpinä ominaisuuksina sen, että soittaja kuuntelee omaa soittoaan "ulkopuolisin korvin" ja ymmärtää kuinka pienet asiat sen toimivuuteen vaikuttaa. (The art is in the details!) Yhtäkään aloittelijaa ei ole vielä tullut vastaan joka olisi omaksunut täysin nämä asiat parin ensimmäisen vuoden aikana. Yhteinen nimittäjä kaikille on ollut se ajatus ja asenne, että yksinkertaisiin komppeihin ei tarvitse käyttää treeniaikaa, koska heidän soittamat kompit toimivat jo 100%. Ei siis uskota, että siinä on parantamisen varaa. Ja niin kauan kun elää siinä uskossa, komppi jää tavallisten kuolevaisten tasolle. Ellei ole yksi miljardista-luonnonlahjakkuus.

Tässä muuten minun mielestä sessiorumpalin tärkeimpiä ominaisuuksia.
-Loistava timefiilis
-Sosiaaliset taidot (esim.Helppo tulla kanssaan toimeen. Käsitys siitä milloin ottaa kantaa, ja milloin olla hiljaa. Pystyy luomaan rauhallisen ja luovan ilmapiirin ympärilleen.)
-Monipuolisuus (tyylit, soundit, tempot)
-Egottomuus, ts. usein käytännössä sitä, että suostuu soittamaan yksinkertaisesti, (mutta juurikin sillä loistavalla timefiiliksellä.)
-Kyky soittaa klikin kanssa LUONTEVASTI
-Nopea oppimaan uusia biisejä
-Hyvä nuotinluku ja huom! tulkitsemiskyky. (Mitä nuoteista soittaa ja mitä ei.)

Jos nuo asiat on hallussa, niin eikun vaan pitkän jonon jatkoksi. Nykyään sessiotöitä on to-del-la vähän. Etenkin suhteessa hyviin rumpaleihin.

Seuraavankerran kun rupee menemään henkilökohtaseksi niin juttelen mielummin face to face, kun ei noita pikaviestejäkään näkynyt.

Mä olen koettanut olemaan loukkaamatta ketään henkilökohtaisella tasolla. Musiikista kun puhutaan, niin silloin mulla on välillä vahvoja mielipiteitä.

Niin ja siitä "Kuinka kauan tämä kestää"-ketjusta. Allekirjoitan sen edelleenkin täysin. Musta se on aiheuttanut paljon mielenkiintoistakin keskustelua. Taiteesta ja stereotypioista ja makuasioista hedelmällisesti puhuttaessa pitää mun mielestä käyttää vahvoja kontrasteja.
Niin, ja ihan vaan sivumennen sanoen, ei ole koskaan niin paljon plussia ropissut kuin siitä ketjusta, etenkin aloituksesta. :)

Ps: Mulle ei ainakaan tullut sulta yks.viestiä. (?)
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
markkuliini
14.12.2009 22:34:56

toba: 22vuotta. Se on sellasta pientä piikittelyä sillon kun vituttaa toisen juppiniskaisuus tms.

Arvon vintageukot ja retrosedät, eikun pojittelemaan vaan. :D
Kailis
14.12.2009 22:45:24

markkuliini: Arvon vintageukot ja retrosedät, eikun pojittelemaan vaan. :D

Olen sen verta juppiniskainen etten pojittele.
OPJ1974
14.12.2009 23:00:09

markkuliini: Ei sillä soittovuosien määrällä ole mitään väliä. Mutta yli kymmenen vuotta rumpujen soittoa opettaneena mun oma havainto on se, että kenenkään peruskomppi ei täysin toimi vielä vuoden tai kahden soittokokemuksella. Ja on mulla ollut melkoisia lahjakkuuksiakin oppilaina.

Voin omalta osaltani vaan sanoa, että näin 25 vuoden kolistelu-kilistely-räimintä-raahaus-kiilaus-laahaus-hakkaus-"nythän tämä jo alkaa kuulostaakin soittamiselta"-kehityskaarella sanoa, että ei se peruskomppi mene oikein vieläkään, vaikka kovasti yrittää päästä "sille oikealle tasolle".

Mielestäni - kuuluisaa mainosta lainatakseni - ikä tuo kokemusta ja kokemus tuo varmuutta. Varmuus tuo fiilistä ja fiilis groovea. Ja ne ulkopuoliset korvat kans. Taimikin toivon mukaan kehittyy myös siinä sivussa :) Uskallan siis väittää, että a) kukaan ei ole koskaan valmis näissä soittohommissa mutta b) kymmenen vuotta soittanut on aina valmiimpi kuin vuoden. Kyllä sen soiton ns. laadusta kuulee.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Phil
15.12.2009 00:00:01

Taisin opettaa Tobaa soittamaan muutamia vuosia sitten mutta olisi ehkä pitänyt puhua vähän enemmän positiivisesta asenteesta kuin paradiddleista. No ei muuta kun rauhoittumista kaikille asianosaisille :) Peace
toba
15.12.2009 00:05:24

Phil: Taisin opettaa Tobaa soittamaan muutamia vuosia sitten mutta olisi ehkä pitänyt puhua vähän enemmän positiivisesta asenteesta kuin paradiddleista. No ei muuta kun rauhoittumista kaikille asianosaisille :) Peace

Jes, voi olla. Vuosi oli 2005 ja kevät ja meikä ei sillon treenannut koskaan tai ymmärtänyt sen systemaattisuuden päälle mitään. Tuota "positiivisesta asenteesta" puhumista en kyllä oikein hiffannut.. Meikäläinen on aina skeptinen omaa soittoani kohtaan enkä kovin positiivinen ;) Mutta parempi niin kuin niin, että "nyt olen tarpeeksi hyvä".
Phil
15.12.2009 00:25:54

Mutta parempi niin kuin niin, että "nyt olen tarpeeksi hyvä"
Koskaan ei tuu valmista ja kehityskin hidastuu koko ajan....eli ei kun lisää reeniä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)