Aihe: Putkivahvari ja kotisoitto
1 2 3 4 5
B-tone-flat
29.12.2008 23:41:33
Kuinkahan paljon tää alkuperäisen kysymyksen esittäjä on saanut valaistusta ongelmaansa tästä offtopicin puolelle menevästä pääteastesärö-väittelystä?

Alkaa kuullostamaan aikalailla sellaselta "meijän iskä on parempi kun teijän iskä" kinailulta. Never ending story.
baba o riley
30.12.2008 08:33:17
Mitä mä olen, lähinnä sun puheista, ymmärtänyt, niin noi hiivatit on melkoisen tehokkaita vahvistimia. Ja headroomia piisaa. Eli soitteletko sä hiivatilla päätesärön kanssa?

Joo, en ole toista 100wattista kuullut vastaavalla headroomilla, mutta kyllä sekin ruvettuu. snadisti etussäröa mukaan ja avot. Juttu on siinä että kun hiwatteista puhutaan että ne ei mee särölle on siinä että jengi ei luukuta niitä. Eikä sitä tarvitse edes nupit kaakossa luukuttaa (melkein). Sitten riippuu minkä vuoden peli kyseessä, etenkin etuasteissa. 70 luvun puolivälissä huomattavasti enemmän gainia kuin aikaiset.

Soundi on päätesärön kanssa ihan tajuttoman dynaaminen, rouhee ja punchy. Tosin käytän useimmiten myös pedaaleja esim stonerkamas.

Toiset miksaajat saa slaagin, mutta kun bändi muutenkin saatanan kovaääninen ja rumpalilla raskas käsi niin lavabalanssi on yleensä aika kohallaan, kannut ja basso mikitetään, kitrara pienemmillä klubeillä jää kyllä ilman mikkiä ja isoimmilla sillä nyt lähinnä vähän levitetään sitä soundia ja kaikki on tyytyväisiä :)
Janne19691
30.12.2008 08:37:51

Niin no, kyllähän sen hyvänkin vahvistimen saa ruuvattua kuulostamaan huonolta, jos haluaa...

No sanoisin että joidenkin vintage tyylisten NMV vahvistinten säädöt on sen verran hienovaraisia että pelkästää ruuvaamalla EQ ja volume nuppeja ei saa aikaiseksi kovin hurjia eroja. Joten jos tykkää vahvistimesta niin ei sitä kovin huonolta saa kuulostamaan.
Rule #1: There are no rules.
Åboensis
30.12.2008 09:53:56 (muokattu 30.12.2008 11:45:28)

Joten jos tykkää vahvistimesta niin ei sitä kovin huonolta saa kuulostamaan.

Tämä toimii muuten myös käänteisesti, eli jos jostain vahvistimesta ei tykkää, ei sitä saa millään kuulostamaan kovin hyvältä, vai mitä? XD

Kuinkahan paljon tää alkuperäisen kysymyksen esittäjä on saanut valaistusta ongelmaansa tästä offtopicin puolelle menevästä pääteastesärö-väittelystä?

Toivottavasti ainakin jotain. Kyllähän tuolta ketjun alkupuolelta löytyy paljonkin hyviä neuvoja ja mielipiteitä asiasta. Ihan hyvä kuitenkin muistuttaa asiasta välillä.

Alkaa kuullostamaan aikalailla sellaselta "meijän iskä on parempi kun teijän iskä" kinailulta. Never ending story.

Valitettavasti nämä tämäntyyppiset keskustelut (joita mnetissä on käyty ennenkin) luiskahtavat useimmiten ennemmin tai myöhemmin vähän offarin puolelle. ;D

E: Mikäli asia on ketjun aloittajalle vielä akuutti, suosittelisin hankkimaan erilliset vermeet koti- ja treeni-/ keikkakäyttöön: kotiin joku pieni transistorikombo ja keikalle putkivermes oman maun (ja lompakon) mukaan.

Jos kuitenkin haluaa tai on pakko pärjätä vain yhdellä vahvistimella, kannattaa hankkia hyvä mastervolumella varustettu 30 - 50w, 1x12" tai 2x12" kombo. Sen tehot riittävät keikalla (ja lisäpotkua saa tarvittaessa vielä esim. 2x12" lisäkaapilla), mutta mastervolumen ansiosta sitä voi käyttää järkevästi myös kotona. Näin siis IMHO ; ).
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
sepisti
30.12.2008 14:05:52
E: Mikäli asia on ketjun aloittajalle vielä akuutti, suosittelisin hankkimaan erilliset vermeet koti- ja treeni-/ keikkakäyttöön: kotiin joku pieni transistorikombo ja keikalle putkivermes oman maun (ja lompakon) mukaan.

Naulan kantaan. Eikö voitaisi kylmästi myöntää, että jos haluaa soittaa samalla vahvistimella kotona ja keikalla, jommassa kummassa joutuu 90% varmuudella tekemään kompromisseja. Jos ei halua tehdä kompromisseja niin täytyy olla rahua... Joko useammat kamat tai selainen talo, jossa voi luukuttaa.

Vertailun vuoksi kysyn, että moniko on käynyt klubikeikalla, jonne on ahdettu stadion-luokan PA-kamat?
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
skeba
14.12.2009 08:42:18 (muokattu 14.12.2009 08:59:29)
Onko tälläsessä kytkennässä järkeä makuuhuonesoitteluun:

putkivahvistin -> uraltone line-out box -> trankkupääte -> kaappi

Värittääkö trankkupääte soundia, eli meneekö hyvä putkisoundi piloille ajettuna trankun läpi? Tolla sais helposti säädettyä äänenvoimakkuuta suoraan trankkupäätteestä sopivaksi ja huudattaa samalla pääteputkia sweet-spotissa.
Tinippa84
14.12.2009 09:00:11

skeba: Onko tälläsessä kytkennässä järkeä makuuhuonesoitteluun:

Värittääkö trankkupääte soundia, eli meneekö hyvä putkisoundi piloille ajettuna trankun läpi? Tolla sais helposti säädettyä äänenvoimakkuuta suoraan trankkupäätteestä sopivaksi ja huudattaa samalla pääteputkia sweet-spotissa.

Mikäs se sun putkivahvari olikaan?
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Antti1
14.12.2009 09:00:59
skeba: Onko tälläsessä kytkennässä järkeä makuuhuonesoitteluun:

Ei trankkuvahvari automaattisesti mitään pilaa, päinvastoin itseasiassa: hyvä transistoritoteutus on melko värittymätön --> saat sen sun mööpelin soundin paremmin hanskaan. Ei tuo mikään uusi keksintö ole. Kannattaa kokeilla, jos on mahdollisuus.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
skeba
14.12.2009 09:52:43
Tinippa84: Mikäs se sun putkivahvari olikaan?

Tällä hetkellä mesa boogie studio 22+ combo, mutta ainahan noi menee aika-ajoin vaihtoon ku kaipaa uusia virikkeitä leikkimiseen.

Samalla sais laitettua multiefektin siihe line-out boxin ja trankkupäätteen välii ku jotku isot pojat puhunu että toimis hyvin siinä välissä.
Tinippa84
14.12.2009 10:13:01

skeba: Tällä hetkellä mesa boogie studio 22+ combo, mutta ainahan noi menee aika-ajoin vaihtoon ku kaipaa uusia virikkeitä leikkimiseen.

Joo, itellä kanssa Mesa, dual rectifier tosin. Ei mulla oo siinä mitään virityksiä kotisoitossa. Ainakin tuossa on pirun toimiva master volume, joten volumen saa aika hyvin kuriin ja silti kuulostaa hyvältä.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
H-Diddy
14.12.2009 11:15:50
Mulla ei oo ollu ainakaan 15v trankkuvahvistinta, joten ihan kotonakin ollaan noilla putkivehkeillä pärjätty. Soitin jopa vuosia Fenderin Super Twinillä kerrostalossa. Jos joku ei ole kyseiseen vahvistimeen törmännyt, niin ei sitä voi hänelle selittää. Tehoa muistaakseni 160w kahden 12" skoben läpi. Putkia aivan saatanasti liikaa ja painoa varmaan 70kg. Hyvältä kuitenkin kuullosti veikkei sitä särölle saa ees Australian kokoisessa tilassa.

Tosta päätesäröstä en jaksa kinata, mutta itselle se on suht sama kummasta vahvistusasteesta se tulee kunhan hyvältä kuullostaa. 15w putkarissa treeniksellä luukuttaessa on aina enemmän ja vähemmän molempia säröjä mukana. Se vasta kuullostaakin hyvältä. Päätesärössä juurikin se dynamiikka on aivan eri luokkaa kuin etuasteen särössä. Metalli musassa soittotatsilla säröön vaikuttaminen ei ole ihan se kaikkein tärkein juttu, joten etusellahan siinä genressä mennään ja hyvin mennäänkin.

Aloittajalle vielä vinkiksi, että kannattaa ihmeessä ostaa kotiinkin mieleisensä putkivahvistin tehoista välittämättä, jos aikeissa on joskus lähitulevaisuudessa bändissä soitella. Sillä varauksella että käyt liikkeessä kokeilemassa sen volumen. Joissain vermeissä ei kuulu ku sirinää volumen ollessa ykkösellä ja sitten siitä ylöspäin se onkin jo liian kovalla. Harjoitusvahvistimeksi riittää ihan mikä tahansa purnukka mistä saa mieluista ääntä ulos vaikka kuulokkeilla.
jra
14.12.2009 11:49:53 (muokattu 14.12.2009 11:51:31)
H-Diddy: Aloittajalle vielä vinkiksi, että kannattaa ihmeessä ostaa kotiinkin mieleisensä putkivahvistin tehoista välittämättä, jos aikeissa on joskus lähitulevaisuudessa bändissä soitella. Sillä varauksella että käyt liikkeessä kokeilemassa sen volumen. Joissain vermeissä ei kuulu ku sirinää volumen ollessa ykkösellä ja sitten siitä ylöspäin se onkin jo liian kovalla. Harjoitusvahvistimeksi riittää ihan mikä tahansa purnukka mistä saa mieluista ääntä ulos vaikka kuulokkeilla.

En tiedä kuinka epäortodoksinen ratkaisu on, mutta itse olen ratkaissut muutamassa tilanteessa Master vola -ongelman niin että olen laittanut efektilenkkiin kompuran, jossa kompressio on säädetty melkein olemattomiin ja pedaalin outputtia sopivasti pudottamalla olen saanut lisää säätövaraa vahvarin omaan vol-säätöön. Kyllähän tuo enemmän tai vähemmän värittää vahvistimen omaa soundia, mutta jos natsaa kohdalleen niin ei välttämättä huonoon suuntaan. Kompromissiratkaisuhan tuo on myöskin, mutta mahdollistaa sopivassa tapauksessa kotikäyttöön muuten liian kovaäänisen, mutta perussoundiltaan itseä miellyttävän pelin käytön kotona.

Kompuran tilalla voi tietysti käyttää eq:ta tai jotain clean boosteria (jos leveliä saa pudotettua) sen mukaan mikä on saatavissa tai minkä toiminta tuossa tarkoituksessa miellyttää.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
jussi1976
14.12.2009 12:58:00 (muokattu 14.12.2009 13:09:20)
Twinin kanssa vääntäminen onnistuneesti kerrostalossa/rivarissa on kyllä hieno suoritus. Tosin olen itse käyttänyt sitä samaa vehjettä pienellä teholla menestyksellä, joten toi Twin on siitä erikoinen et so tosiaan saundaa ihan ok pienelläkin volalla, mutta säröä siitä ei mainittavasti saa. Marsusta taas sitä saa kyllä irtoamaan ja rutosti...

Itse soitan omakotitalossa satasen Marsulla menemään ja kyllähän se kuuluu. Eli tota tota... ehdotan ainakin sen tehon puolittamista ja kokeilemista, toimiiko sillä? Ellei toimi, niin pistä powerbrake väliin, niin kyllä varmana irtoaa sopivasti ääntä pienellä volalla. Putkisatanen on kyllä rivariin ja kerrostaloon aika saatanallinen vehje. Itse sain useamman häätöuhkauksen kun tulitin menemään 2x50W Marsulla. Oli pakko vaihtaa vähän pienemmälle... ;o)

Missäs kappaleessaan Steve Vai lisää sinne piisin loppuun että "shut up" Taisi olla Alien Love Secrets - levyllä (kai?), eli tuttu ilmiö kaikille muusikoille, heheh...

Ps. Toi Marshall 410 soi muuten erittäin hyvin suht pienelläkin volalla kun ottaa huomioon että se on täysputki ja 100W, siitä irtoaa tosi murinaa kun laittaa nupit kaakkoon - paitsi sitä volaa ei tarvitse. Kokeilkaa joskus.
Antti1
14.12.2009 13:42:47
jussi1976: Missäs kappaleessaan Steve Vai lisää sinne piisin loppuun että "shut up" Taisi olla Alien Love Secrets - levyllä (kai?), eli tuttu ilmiö kaikille muusikoille, heheh...

"Shut up. We know you can play. Jesus..." Taitaapa olla Juice kyseessä, ellen väärin muista.
jussi1976
14.12.2009 13:46:30 (muokattu 14.12.2009 13:47:26)
Ei ole. Ainakaan mun tapauksessani. Vai se oli, koska kuuntelin ko. levyä juuri, ja mulla ei ole yhtään Juicen levyä kaapissa.
Vladi
14.12.2009 14:01:13
H-Diddy:
Aloittajalle vielä vinkiksi, että kannattaa ihmeessä ostaa kotiinkin mieleisensä putkivahvistin tehoista välittämättä, jos aikeissa on joskus lähitulevaisuudessa bändissä soitella. Sillä varauksella että käyt liikkeessä kokeilemassa sen volumen. Joissain vermeissä ei kuulu ku sirinää volumen ollessa ykkösellä ja sitten siitä ylöspäin se onkin jo liian kovalla. Harjoitusvahvistimeksi riittää ihan mikä tahansa purnukka mistä saa mieluista ääntä ulos vaikka kuulokkeilla.

Katos katos, mun vanha ketju.

Tarkotatko aloittajalla kenties mua vai tuota hlöä joka ketjun nosti haudasta?
Kyllä se siitä.
Antti1
14.12.2009 14:46:43
jussi1976: Ei ole. Ainakaan mun tapauksessani. Vai se oli, koska kuuntelin ko. levyä juuri, ja mulla ei ole yhtään Juicen levyä kaapissa.

No voi makea jeesus sentään... :D Miten olis Steve Vain Alien Love Secrets -lätty ja siitä kappale nro. 2, joka on nimeltään Juice.
H-Diddy
16.12.2009 13:03:17
Vladi: Katos katos, mun vanha ketju.

Tarkotatko aloittajalla kenties mua vai tuota hlöä joka ketjun nosti haudasta?

En mä oo enää ihan varma. Tää aihe oli karannut niin pahasti hanskasta että laitoin jotain vaan mietteitä asiasta.

P.S. Se super twin olikin 2x12" 180w http://www.ampwares.com/amp.asp?id=104 järjetön laite mut halvalla sai joskus. Tosi mainio vehje aavikkorokkiin, koska sen kokosen tilan tollanen vaatii.
baba o riley
16.12.2009 14:31:15
H-Diddy: En mä oo enää ihan varma. Tää aihe oli karannut niin pahasti hanskasta että laitoin jotain vaan mietteitä asiasta.

P.S. Se super twin olikin 2x12" 180w http://www.ampwares.com/amp.asp?id=104 järjetön laite mut halvalla sai joskus. Tosi mainio vehje aavikkorokkiin, koska sen kokosen tilan tollanen vaatii.

toi supertwini lähtee usein ihan pilkkahintaan. se ei mun ymmärtääkseni koskaan mikään erityisen suosittu ollut, enkä itsekään sitä kokeilleena ainakaan joitain vuosia sitten lämmennyt. Blonde tai esiCBS blackface soundaa huomattavasti paremmalta... tai miks ei oikeastaan mikä tahansa muu twini...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)