Aihe: ENGL-vahvistimien clean?
1 2 3
kimurantti1
13.12.2009 01:01:42 (muokattu 13.12.2009 02:34:09)
Englit on varmasti omassa jutussaan toimivia koneita, mutta jos vahvistimelta on haussa nimenomaan hyvä puhdas soundi ja säröosasto on toissijainen, niin Englejä ei musta kannata harkitakaan. Thunder, Screamer, Powerball ja Classic on kunnolla kokeiltu, tää mielipide perustuu niihin. Siis ihan oikeasti, vaikka niiden puhtaat kanavat joidenkin mielestä ihan jees onkin, niin ei ne vaan kevyessä musassa ole omimmillaan, kun markkinoilta löytyy todella paljon nimenomaan kevyempään musaan suunniteltuja vahvistimia. Särökoneita ja raskaammassa musiikissa omimmillaan kaikki Englit kuitenkin on, vaikka jotkut niistä kevyempääkin ostastoa jotenkin klaaraisikin.

En haluaisi juntata mielipiteitäni liiaksi, mutta mulla olisi kysymys kaikille joiden mielestä Screamerissa ja mahdollisesti muissa Engleissä on tosi hyvä puhdas: Oletteko joskus ihan tosissane soittaneet rautalankaa tms. kevyttä musaa, jossa soitetaan puhtaalla soundilla 95% ajasta?

Jos Fenkku oli liian pistävä yläpäältään, niin miten olisi se iänikuinen Voxin AC30? Yläpää on vähän eri paikassa, ja soundi ei ole ihan niin hyökkäävä kuin Fenkun Hot Rodissa.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
nakedzen
13.12.2009 10:35:07
Saa Powerballistakin keskiäänivoittoista murinaa pihalle kunhan käyttää korviaan eikä silmiään säätäessään. ;)

Henk.koht. suosittelisin aloittajaa tutustumaan ennemmin vaikka Diezelin (Einstein) tai Framuksen (Ruby Riot) tuotteisiin jos haluaa monipuolista vehjettä.
Vetehinen
13.12.2009 11:27:52 (muokattu 13.12.2009 11:29:32)
Powerballin crunch-kanavasta gain-potikka johonkin alle klo 9:ään, ja rokkisaundiakin saa irti. Lead-kanavat kannattaa jättää heavy/metal osastolle suosiolla, kun Black Sabbathit lähtee Soft lead -kanavalla gain-potikan klo 9 asennolla.

Henk. koht. en haluaisikaan nähdä ENGLiä käytettävän humppakeikalla tai rautalangassa. ;)

Puhutaan yleisellä tasolla: kahden kitaristin bändissä kannattaa säätää saundit niin ettei taajuusalueet mene identtisesti päällekkäin. Tämän sanottuani suosittelen geneerisesti jotain laadukasta Fenderin putkinuppia. Esim. http://www.dv247.fi/invt/61435/
Omia korvia pitää kuitenkin totella, eli jos mahdollista niin ota liikkeestä lainaan/vuokralle nuppi ja kokeile treeneissä hyvän kaapin kanssa.
shouting at an empty boat
nakedzen
13.12.2009 12:57:44
beliel: Black Sabbathit lähtee Soft lead -kanavalla gain-potikan klo 9 asennolla.

Itsellä lähtee death metal tuolla asetuksella. :D
F_Lame
13.12.2009 13:07:48
_Petri_: Juu. TJEU: Absoluuttinen Nollapiste livenä.

Samaa oon monta kertaa miettiny kun täällä on tuomittu Screamer pelkäksi hevisirkkeliksi.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Raist
13.12.2009 13:38:50
jussimus: Vähän kuulostaa siltä kun kerjäisit turpaas tällä kommentilla :-D

No en mä tiedä että onko toisen lainaaminen turpaan kerjäämistä, toki jokaisella on oma käsitys turpaan kerjäämisestä :-)
jussimus
13.12.2009 13:40:33
Raist: No en mä tiedä että onko toisen lainaaminen turpaan kerjäämistä, toki jokaisella on oma käsitys turpaan kerjäämisestä :-)

Vähän kuulostaa siltä kun puhuisit itseäsi pussiin tällä kommentilla :-)
aoi
13.12.2009 13:56:41
Juu. TJEU: Absoluuttinen Nollapiste livenä.

Samaa oon monta kertaa miettiny kun täällä on tuomittu Screamer pelkäksi hevisirkkeliksi.

Ja mie kans. Lääkkölä taikoo sen verran hyvät rokkisaundit tuosta, että melkein vois ostaa tuon jo sen perusteella.

http://www.youtube.com/watch?v=NQNmPx42IC8
mettju-5
13.12.2009 18:13:26
Kiitos asiallisista kommenteista. Jotenkin palstan tekstien perusteella olin jo ajatellutkin, ettei Engl ole minun vahvistin. Peaveyn Classicia olen toki miettinytkin ja kokeillutkin. Se oli tosiaan vähän pehmeämpi ja lämpimämpi Hot Rodiin verrattuna. Tuo Band Master tuli ihan puskista. Ei näy paljon käytettynä. Muistuttaako se jotain muuta Fenderin tuotetta? Onko porukalla kokemuksia? Tietysti kaappi vaikuttaa. Mitenkähän kävis kaks 2 X 12" Vintage 30?

Uutena vaihtoehtona on tullu mieleen Carvin Nomad. Siitäkin kirjoitetaan täällä ihan hyvää.
Kapane
13.12.2009 19:08:43

Entäpä Mesa Boogien Stiletto sarjalaiset?
Skenehuora jo 7,5 vuotta.
HeavyMachinery
13.12.2009 19:14:43

slipoilfan: Entäpä Mesa Boogien Stiletto sarjalaiset?

Tai mark. Toisaalta pitäisin ehkä jo mesaa liian pehmeänä rautalankaan.

Villinä korttina heittäisin JazzChoruksen jos halutaan soittaa siis oikeasti puhtaalla. Itselle kun rautalanka soundissa on aina hieman säröä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
F_Lame
13.12.2009 20:10:59
aoi: Ja mie kans. Lääkkölä taikoo sen verran hyvät rokkisaundit tuosta, että melkein vois ostaa tuon jo sen perusteella.

Tosin se on vaan valitettavan paljon soittajasta kiinni. Harva taikoisi Lääkkölän soundia vaikka sen kamoilla soittaisikin.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
mettju-5
13.12.2009 21:09:08
Jazz Choruksesta löytyy kokemusta ja siitä löytyy kyllä todella PUHDASTA. Samaa mieltä, että rautalankasoundista pitää löytyä aavistus myös säröä. Hot Rodissakin rautalankasoundin ainakin minä löysin sieltä säröpuolelta. Mutta täytyyköhän aloittaa uusi aihe, että Band Masterista löytyy kommenttia. Haullakaan ei löytynyt mitään!!
mhaarala
13.12.2009 22:17:33
Mr. Speed: Nojaa.. Sehän riippuu mihin vertaa, mutta mun mielestä esim. Savage on myös melkoisen kompressoitunu ja tiheä säröltään. Ei se kuitenkaan mikään P-ball ole, mutta puhuinkin aiemmin ketjuun liittyen. Eli itse suuntaisin katseeni johonkin muualle aloittajan tilanteessa.

Minusta Savage taas ei ole mitenkään ylikireä. Sen kanssa vain täytyy osata hakea ne soundit ja jos on huonosti sopiva kitara ja/tai kaappi niin se todellakin kuuluu siitä soundista läpi. Minulla Savage on tällä hetkellä aika kevyessä käytössä, lähinnä tuonne hard rock-tasolle mennään kovimmillaan kun nuo vähän raskaammat rokkihommat loppuivat. Painon takia olisin halukas vaihtamaan johonkin kevyeen comboon mutta soundien takia taas en olisi millään tavalla halukas vaihtamaan. Tämä siis Savagella missä on kolme Telefunkenia etusessa ja Eminence The Wizardit komerossa.

Onko se sitten oikea kesyyn soittoon, siihen en ota kantaa. Minusta humppaveikkojen ikivihreisiin on olemassa parempiakin vaihtoehtoja, mutta jos haluaa tasapainoisen "all-arounderin" ja on valmis laittamaan pennejä jonoon niin siihen Savage on oikein hyvä vaihtoehto.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Vetehinen
13.12.2009 23:04:27
mettju-5: Jazz Choruksesta löytyy kokemusta ja siitä löytyy kyllä todella PUHDASTA. Samaa mieltä, että rautalankasoundista pitää löytyä aavistus myös säröä. Hot Rodissakin rautalankasoundin ainakin minä löysin sieltä säröpuolelta. Mutta täytyyköhän aloittaa uusi aihe, että Band Masterista löytyy kommenttia. Haullakaan ei löytynyt mitään!!

Aloita ihmeessä. Tokkopa vannoutuneet Fender-miehet näitä ENGL-ketjuja kovin tarkkaan lukee.
shouting at an empty boat
Icy-Sun
14.12.2009 00:01:56
Engelin vahvistimissa minusta töppää se helkkarin vintage 30 siellä comboissa. Kirkassoundinen Screamer esim. josta tuossa puhuttiin vaatisi mielestäni tuhdimman kaiuttimen.
ravensoul
14.12.2009 14:57:51
Icy-Sun: Engelin vahvistimissa minusta töppää se helkkarin vintage 30 siellä comboissa. Kirkassoundinen Screamer esim. josta tuossa puhuttiin vaatisi mielestäni tuhdimman kaiuttimen.

Ehdottomasti. Ja vielä lämmintä putkea johonkin väliin etusta. Laadukas kasiykkönen vaiheenkääntäjäksi sekä bias-viritys alkoi jo irrottaa sitä lämmintä ja pehmeää kliiniä sekä rokkimaisempaa säröä vrt. vakioon.

Mutta enpä silti ainakaan tuota Screameria suosittelis jos painotus on yhtään iskelmään kallellaan vaikka ihan mukiinmenevän yleistyökalun siitä voi saadakin.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Jucciz
16.12.2009 22:04:12
Mun on kyllä pakko sanoa, että niin paljon kuin mä Absoluuttisesta nollapisteestä tykkäänkin ja bändin uraa arvostankin, en ole koskaan ollut Lääkkölän kitarasoundeista mitenkään erityisen tulessa (en livenä enkä levyllä), vaikka miehen soitto onkin erittäin toimivaa ja asiaankuuluvaa. Mä niin mielelläni kuulisin siellä jonkun muun vahvistimen kuin ENGL Screamerin. Clean-osasto on mun makuun just semmosta kylmää ja kolkkoa "hevivahvistimen" cleania (tietynlainen lämpö, joka vaikkapa Fenderissä ja VOX:issa on, puuttuu) ja joku niissä särösoundeissakin mättää ottaen huomioon, että bändin biisimateriaali (ja esim keyboard-soundit) ovat vahvasti 70-lukuhenkistä.

Mielipide vain, muiden joukossa.
pekurides
17.12.2009 00:25:48 (muokattu 17.12.2009 00:32:13)

aoi: Ja mie kans. Lääkkölä taikoo sen verran hyvät rokkisaundit tuosta, että melkein vois ostaa tuon jo sen perusteella.

Nyt kyllä pakko myöntää että en yhtään ymmärrä mitä hienoa tuossa oli......

edit. stratossa kyllä kiva twängi ja klangi.
They see me rollin, they hatin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)