Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhaurien sahaus käsipelillä
1
Juzpe
07.12.2009 12:16:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tossa yksi otelauta ilmeisesti kustua hieman virheellisen nauhojen asennuksen ("nauhat väärässä paikassa"- syndrooma) takia. Heitänpä kysymyksen, että ootteko kokeillu kukaan tehdää esim autocadilla/vast "sahauskarttaa" johon ois merkitty satulan ja nauhojen paikat ja sit vaan printti siitä, se otelauta-aihion päälle ja saha laulamaan..
 
Mahtaako olla kokeilemisen arvonen idea? Jos jollain on tällänen dwg 25,5"-skaalaselle kitaralle valmiina niin sen saa lähettää halutessaan allekirjoittaneen sähköpostiinkin.
 
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
Juzzu
07.12.2009 12:59:30 (muokattu 07.12.2009 13:00:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian paksuja viivoja printtailee. Itse olen mitannut paikkoja nuppineulan päillä merkkaamalla, niin alkaa niitä kymppejä löytymään käsipeleinkin. Sitten pitää vielä saada uitettua se sahanterä siten, että nuppineulan kolon on terän keskellä (tai reunassa, jon on ottanut terän leveyden huomioon kohtaa merkatessa).
 
Ja paprujen kanssa on semmonen ongelma, että kun kopiopaperissa on kuidut enemmän pitkittäin siihen toiseen suuntaan venyy ja vanuu se paperi lämmön ja ilmankosteuksien mukaan vähän miten sattuu.
 
Itse en missään nimessä käyttäisi mitään printtipapereita tuollaiseen, kun metalliset viivaimetkin on keksitty mittaamiseen.
 
Kämis
07.12.2009 13:18:38 (muokattu 07.12.2009 13:24:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin samaa tekemällä A3-kokoisen ps-tiedoston jossa oli nauhojen paikat viivoina. Kun tulostin sen laser-printterillä huomasin, että loppupään nauhojen paikat heittivät useita millejä. Ongelmana lienee joko tuo paperin eläminen ja/tai sitten tulostimessa syntyy mekaanista virhettä kumirullien paksuuksien, luistamisien jne takia. Hautasin idean.
 
Paras konsti lienee tuo hyvän metallimitan käyttö tai sitten hankkia tarvittavat jigit ja sablonit.
 
Volle
07.12.2009 14:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämis: Kokeilin samaa tekemällä A3-kokoisen ps-tiedoston jossa oli nauhojen paikat viivoina. Kun tulostin sen laser-printterillä huomasin, että loppupään nauhojen paikat heittivät useita millejä. Ongelmana lienee joko tuo paperin eläminen ja/tai sitten tulostimessa syntyy mekaanista virhettä kumirullien paksuuksien, luistamisien jne takia. Hautasin idean.
 
Paras konsti lienee tuo hyvän metallimitan käyttö tai sitten hankkia tarvittavat jigit ja sablonit.

 
Tämä on aika perusjuttu, mutta kai olet laittanut asetuksista printterin tulostamaan ilman mitään marginaaleja? Muutaman millin heitto kuulostaa siltä, että joku muukin menee mönkään kuin pelkkä printterin tarkkuus tai paperin eläminen, jotka nekin toki aiheuttavat vääristymää. Mä ihmettelin aikaanaan itse cad-kuvien kanssa, miksei mitat täsmää, kunnes laitoin asetukset oikeiksi. Sen jälkeen mitat meni viivottimella mitattuna millilleen (ainakin A4:lla, A3:lla virhettä voikin tulla jo enempi), mutta en kyllä silti alkaisi nauhojen paikkoja noin sahailemaan.
 
Kämis
07.12.2009 14:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Tämä on aika perusjuttu, mutta kai olet laittanut asetuksista printterin tulostamaan ilman mitään marginaaleja? ....
 
Tämä(kin) on saattanut olla pielessä tulostuksessani.
 
Muuten, itse olisin käyttänyt tulostetta siihen, että olisin tuplatarkistanut sillä käsin merkatut nauhojen paikat.
 
Juzpe
07.12.2009 15:37:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millastas menetelmää te sit suosittelette? Valmis sabla on luonnollisesti yks vaihtoehto.... Mistähä niitä sit sais revittyä? Valmiiks sahattua otelautaa en suostu käyttään.
 
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
Kämis
07.12.2009 16:40:45 (muokattu 07.12.2009 16:43:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....Valmis sabla on luonnollisesti yks vaihtoehto.... Mistähä niitä sit sais revittyä? Valmiiks sahattua otelautaa en suostu käyttään.
 
Korpi-instrument myy niitä, jigi-laatikko täytyy tehdä itse. Sablonan hinta on vain 39€.... Noh saa 25.5" ja 34" samalla kerralla.
 
http://www.korpi-instruments.com/kuvat/kampasabluuna.png
 
http://www.korpi-instruments.com/tuotteet_apulaitteet.html
 
Ja tietysti myös Steward MacDonald'silta:
 
http://www.stewmac.com/shopby/product/4915?actn=100101&xst=1&xsr=5746
 
ja muistakin ulkomaan kaupoista.
 
cimar
13.12.2009 18:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämis: Korpi-instrument myy niitä, jigi-laatikko täytyy tehdä itse. Sablonan hinta on vain 39€.... Noh saa 25.5" ja 34" samalla kerralla.
 
http://www.korpi-instruments.com/kuvat/kampasabluuna.png
 
http://www.korpi-instruments.com/tuotteet_apulaitteet.html
 
Ja tietysti myös Steward MacDonald'silta:
 
http://www.stewmac.com/shopby/product/4915?actn=100101&xst=1&xsr=5746
 
ja muistakin ulkomaan kaupoista.

 
Stewmacilta löytyy calculator free informatiosta jolla saa laskettua nauhojen paikat,
maalarinteippi keskelle otelautaa ja neulalla merkkaa paikat ja sahaa keskellemerkkiä 0,4 mm sahalla paikat vaikka suorakulmaa apuna kayttäen,tässäpä yks vaihtoehto.
 
Jäärä
16.12.2009 10:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Liian paksuja viivoja printtailee. Itse olen mitannut paikkoja nuppineulan päillä merkkaamalla, niin alkaa niitä kymppejä löytymään käsipeleinkin. Sitten pitää vielä saada uitettua se sahanterä siten, että nuppineulan kolon on terän keskellä (tai reunassa, jon on ottanut terän leveyden huomioon kohtaa merkatessa).
 
Ja paprujen kanssa on semmonen ongelma, että kun kopiopaperissa on kuidut enemmän pitkittäin siihen toiseen suuntaan venyy ja vanuu se paperi lämmön ja ilmankosteuksien mukaan vähän miten sattuu.
 
Itse en missään nimessä käyttäisi mitään printtipapereita tuollaiseen, kun metalliset viivaimetkin on keksitty mittaamiseen.

 
Hä? Piti oikein kokeeksi printata viiva 0.05mm vahvuisena, onko tämä sitten liian paksu viiva? Ja voihan tuon tulostaa vaikkapa muoville, niin kesto on parempaa kuin paperille tulostettaessa.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Teijo K.
16.12.2009 10:17:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Millastas menetelmää te sit suosittelette? Valmis sabla on luonnollisesti yks vaihtoehto.... Mistähä niitä sit sais revittyä? Valmiiks sahattua otelautaa en suostu käyttään.
 
Mulla on Steward Mc Doullarssin jigi ja saha ja viivain. Tosin heikkoa on ollut käyttö viime vuosina.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Jäärä
16.12.2009 11:11:15 (muokattu 16.12.2009 11:30:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulostin koemielessä cadistä 600mm levyiselle paperille 500mm pitkän ja 50mm korkean laatikon 0.05mm kynänpaksuudella. Tuon kun tulosti "poikittain", niin mitään venymistähän tulostusvaiheessa ei saa siihen kaulansuuntaisesti, kun paperi kulkeee niiden vetorullien ym. kautta nauhojen suuntaisesti, elikkä mahdollinen venyminen tulee siiten otelaudan leveyteen. Kuitenkin, se otelauta on niin kapea, ettei mitään huomattavaa mittavirhettä voi tulla ja tarjoankin heti kahvit häiskälle, joka pystyy todistamaan mittojen heittoa käsipelillä mitattaessa.
 
Mittasin tulosteen vielä kahdella eri mittatikulla, eikä mitään heittoja ollut.
 
Jos sulla on cadi käytössä, niin marssit piirroksen kanssa johonkin tulostuslaitokseen ja pyydät tulosteen mahdollisimman ohuilla viivoilla tai teet itse kynäasetukset tai määrität viivoille kuvassa paksuudet. Kyllä tommosilla ammattivehkeillä pitäisi saada mittatarkka tuloste. Se ei ole mikään kovinkaan mutkikas piirros.
 
Edit: Vielä tuosta rullien aiheuttamasta venymisestä: ainakin oman duunipaikan suurtulostimilla ei niiden tulostupäiden jälkeen ole mitään rullia, jotka saattaisivat venyttää tulostetta, vaan ne tulostuspäät ovan viimeinen lenkki niissä koneissa.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Juzzu
16.12.2009 11:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonih, hienoa että tuloste toimii. Tarkistakaa nyt kuitenkin varmuuden vuoksi ne mitat niistä valmiista tulosteista.
 
No, mitäs sitte, kun sellainen lappu on tulostettu, mitäs sen kanssa sitten tehdään?
 
MPU
16.12.2009 11:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liimataan se jollain lauta-aihioon ja toivotaan, ettei paperi siinä vaiheessa veny. Hankalaa, sanon ma.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jäärä
16.12.2009 12:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Liimataan se jollain lauta-aihioon ja toivotaan, ettei paperi siinä vaiheessa veny. Hankalaa, sanon ma.
Marko

 
Papereitakin on erilaisia tai jos kovin hirvittää, voi tulostaa muoville.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Kämis
16.12.2009 13:26:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tälläinen mieleen ...
 
Mitähän maksaisi, jos teettäisi kimppatilaushengessä esim. 10 kpl tai enemmän esim. 2-4mm vaneri tms. levyjä johon olisi porattu 3mm reijät nauhojen kohdille. Levy olisi n. 70 cm pitkä ja n. 10 cm leveä.
Reikärivejä voisi sitten olla useampi vierekkäin eri skaaloille. Eli yhdessä levyssä olisi reikärivit esim 8 eri mesuurille.
 
Tälle alustalle jokainen voisi askerella oman jiirilaatikon jossa voisi siirtää 3mm tapin halutun reikärivin kohdalle ja sahata haluamansa skaalaisen otelaudan.
 
StevieRayVehkakoski
16.12.2009 13:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäärä se on jäärä kähkäh =)
 
Mä koin helpoimmaksi tällasen kaavan:
 
1. Stewmacin laskurista printti mitoista
2. Metrin viivain otelaudan päälle
3. Piikillä tökkii nauhan paikat lautaan
4. Suorakulma päälle ja vetelee piikillä raidat urien kohdalle
5. Sahalla urat alkuun
6. Radius ja höylääminen muotoon
7. Nauhaurat loppuun
 
Ennenkuin lautaan tökkii noita paikkoja olen höylännyt sen 6-7mm paksuksi ja kaventanut kauttaaltaan noin 60mm leveäksi. Oon myös laittanut pöytään ruuveilla riman kiinni jolla otan tuon suorakulman ohjauksen lautaan.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Juzzu
16.12.2009 17:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjooh.
 
Itse tein urat kerralla tarpeeksi syviksi, ja otelautaan joka on suorakulmio, joten otelauta saa ohjauksen sahausjigilaation reunasta.
 
Vasta kun orat oli sahattu, kavennan otelaudan mittoihinsa, kartiomaiseksi. Tämän jälkeen liimaus kaulaan, ja radius vasta kun otelauta on kaulassa kiinni.
 
Teijo K.
16.12.2009 17:44:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämis: Tuli tälläinen mieleen ...
 
Mitähän maksaisi, jos teettäisi kimppatilaushengessä esim. 10 kpl tai enemmän esim. 2-4mm vaneri tms. levyjä johon olisi porattu 3mm reijät nauhojen kohdille. Levy olisi n. 70 cm pitkä ja n. 10 cm leveä.
Reikärivejä voisi sitten olla useampi vierekkäin eri skaaloille. Eli yhdessä levyssä olisi reikärivit esim 8 eri mesuurille.
 
Tälle alustalle jokainen voisi askerella oman jiirilaatikon jossa voisi siirtää 3mm tapin halutun reikärivin kohdalle ja sahata haluamansa skaalaisen otelaudan.

 
Stuward mc donaldilta saa ton sahauslaatikon, sahan ja siihen teräksisen viivottimen missä on valmiiksi sahausta varten urat alle pariinsataan. Että en lähtis rimpuilemaan mitään omatekoisia vaneristäkäreitä.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «