Aihe: Rumpalit
1 2 3 4 5 6 711 12 13 14 15
Snaques
12.12.2009 20:13:10
Pelästyin jo ettei kukaan oo vielä maininnu Porcupine Treen Gavin Harrisonia, mutta Lamina sen sentään listas. Tää jannuhan on aivan jotain ainutlaatusta:
http://www.youtube.com/watch?v=5OTivGZmhYQ
http://www.youtube.com/watch?v=WKCIUpW3q9s

Soiton napakkuus jatkuvasti vaihtuvissa tahtilajeissa on vaan jotain äärimmäisen miellyttävää kuunneltavaa.
ukko idänmies
12.12.2009 20:38:39
Jeff Porcaro ja Ian Paice. Kaksi herraa, joiden soitto miellyttää korvaani. Molemmat osaavat nojata tarvittaessa sopivan letkeästi takakenoon.
Jokapaikanapina
12.12.2009 21:37:44 (muokattu 12.12.2009 21:37:56)
Sami Kuoppamäki on mahtava, erityisesti viimeaikoina on ilahduttanu. Gruuvaa ja vetää tosi inspiroivia juttuja. Rummuttelu täydentää biisiä mahtavasti. En oo kunnolla paneutunu Kingston Wallin ulkopuoliseen rummutteluun, kai se muutenkin on hyvin vetäny. Ainakin Kingstonin aikasesta saundista oon digannu.

Ian Paice, syyt melko samat ku Kuoppamäen kohdalla. Nykyään ote kyllä on alkanu lepsuun ja sitä huonoa saundiakin on Purplen huonommilla levyillä. Vastapainona Made In Japan joka on kaikinpuolin mahtava.

John Bonham. Komppi lähtee ja raskaasti. Kiinnostava rumpali. Saundikin oli hyvä kautta Zeppelin-uran. Hieno partakin.

Keith Moon. Parhaimmillaan Live At Leeds -levyllä. Varsinkin tuohon aikaan rummuttelu oli niin hullua ja omaperästä että ei voi olla ihailematta. Viimesinä elinvuosina rummuttelusta oli se sekoilu jääny aika suureks osaks pois, jolloin jäi vähän tylsä eikä kovin massoista erottuva tyyli.

Ringo Starr. Ihan vaan A Day In The Lifen rummuttelun perusteella. Niin ja vetihän se kyllä tosi siistiä juttua Abbey Roadilla ja Lennon sooloillakin.

EDIT: Ringolle sukunimi
Jyrken
12.12.2009 22:05:37
Jokapaikanapina: John Bonham. Komppi lähtee ja raskaasti. Kiinnostava rumpali. Saundikin oli hyvä kautta Zeppelin-uran. Hieno partakin.

Soolo vasta Bonzolta lähtikin!
Ai mikä allekirjotus
Atomic Cafe
12.12.2009 23:01:46 (muokattu 12.12.2009 23:02:05)
anttipi
12.12.2009 23:48:23 (muokattu 12.12.2009 23:57:45)

Tykkään Eric Singeristä (Kiss, Alice Cooper jne.). Soittotatsista ja -maneereista. Kirsikkana kakun päällä mies vaikuttaa haastattelujen perusteella harvinaisen fiksulta ja maanläheiseltä jampalta. Ehkä toi vuokramuusikkona toimiminen on pitänyt terveellä tavalla nöyränä?
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
Epävirtuoosi
12.12.2009 23:53:22
Motörheadin Mikkey Dee. Sopivan yksinkertaista soittoa ilman mitään tuhansia fillejä ja silti kuulostaa mahtavalta.
Just because you're better than me, doesn't mean I'm lazy.
Icy-Sun
13.12.2009 00:03:55
Epävirtuoosi: Motörheadin Mikkey Dee. Sopivan yksinkertaista soittoa ilman mitään tuhansia fillejä ja silti kuulostaa mahtavalta.

Osaahan tuo kikkaillakin.

Itse olen kitaristi, mutta Bill Wardin 70-lukuinen soitto on aivan hunajata korville jazz-vaikutteineen. Eläimellinen paiskekin kuulostaa vanhoilla livepätkillä hyvälle ;)
detroit442
13.12.2009 00:44:25
John Bonham, Gavin Harrison, Dave Grohl, Danny Carey, Dave Lombardo, Mitch Mitchell, Neil Peart, Martin Lopez, Sami Kuoppamäki, Mikkey Dee

Bonham, Harrison ja Lombardo varsinkin huippuja
Driving by on my way to somewhere else
taikakameli
13.12.2009 01:10:08
Mutta missä on Akira Jimbo?
Atomic Cafe
13.12.2009 02:58:35 (muokattu 13.12.2009 03:34:26)
Mad-Mike
13.12.2009 03:21:28 (muokattu 13.12.2009 03:22:30)
Cozy Powell (Rainbow,Gary Moore) R.I.P.
Herman Rarebell (ex-Scorpions)
Mike Terrana (Axel Rudi Pell, Masterplan)
Mikkey Dee (Motörhead)

Äijillä hienon kuulosta soittoa
-Ei se nopeus vaan se taito-
Epävirtuoosi
13.12.2009 03:21:41
Icy-Sun: Osaahan tuo kikkaillakin.

Osaahan se , mutta pointtini olikin että kyseisen rumpali tietää mikä kuulostaa hyvältä ja tietää koska niitä kikkailuja sitten. :)
Just because you're better than me, doesn't mean I'm lazy.
anttipi
13.12.2009 05:32:22

Atomic Cafe:
Carmine Appice

Olen lukenut, että Paul Stanleyn ekan soolon äänityksissä Kartsan kanssa työskentely oli hieman hankalaa, kun mies viskeli fillejään niin valtoimenaan, että paketti ei tahtonut pysyä kasassa. Mutta lopputulos "Take Me Away" -biisissä on ainakin mun korviin hyvänkuuloista rumpaloinnin osalta, ja varsinkin muksuna se teki suuren vaikutuksen.
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
Cloud Nine
13.12.2009 09:58:22
Robban Eriksson (ex-hellacopteri) on aivan loistava sekä levyllä, että etenkin livenä. On tosin paljon velkaa Keith Moonille mutta kuitenkin.. Toivottavasti ajautuu vielä johonkin hyvään pumppuun!
"How could I care about fuckin' politics, 'cause all I want is just a bottle of wine!"
Monkey Man
13.12.2009 11:54:26
Levon Helm. Hieno tatsi & omaperäisiä juttuja...
Atomic Cafe
13.12.2009 16:07:01 (muokattu 13.12.2009 18:11:52)
anttipi: Olen lukenut, että Paul Stanleyn ekan soolon äänityksissä Kartsan kanssa työskentely oli hieman hankalaa, kun mies viskeli fillejään niin valtoimenaan, että paketti ei tahtonut pysyä kasassa. Mutta lopputulos "Take Me Away" -biisissä on ainakin mun korviin hyvänkuuloista rumpaloinnin osalta, ja varsinkin muksuna se teki suuren vaikutuksen.

Sellaisia lapsuuden sankareitahan ne molemmat veljekset ovat. Nämä rumpalit edustavat kaikkea sitä mille nykyään nauretaan kun puhutaan 80-luvun hevimusiikin pahimmista kliseistä. Mutta hyviä kannuttajia ne ovat aina silloin kun muistavat että rytmimusiikki on muutakin kun rumpujen pauketta.
MK73
13.12.2009 19:53:34 (muokattu 13.12.2009 21:25:03)
Mun TOP-5 tällä hetkellä:

1. Ringo Starr - Beatlesin uusien remaster-julkaisujen myötä Ringon rummuttelu aukesi mulle aivan uudella tavalla. Heppu osasi keskittyä olennaiseen, silti välillä erikoisia ja persoonallisiakin ratkaisuja. Aikajanalle asetettuna Ringo oli todella aikaansa edellä, kuten koko bändi. Tosi ytimekäs pop-rumpali !

2. Anssi Nykänen - ikisuosikkini, jonka monipuolisuus, hyväntuulisuus ja tilanteisiin eläytyminen ovat omaa luokkaansa. Varsinainen pelimanni !

3. Twist Twist Erkinharju - Mr Rock-rumpali, se nyt vaan on. Peer Guntin Good girls don't.. albumin rumputykitys niillä tynnyrisoundeilla hakee vertaistaan vieläkin. Lisäksi värikäs persoona. "Älkää tehkö mitään niin kuin minä teen, älkää tehkö edes niin kuin minä sanon" on hänen neuvonsa nuorille rumpaleille. :-)

4. John Bonham - Bonzo oli Bonzo. Luonnonlapsi, painokasta rock-soittoa, mutta hirmuisesti linkkejä jazziin.

5. Jeff Porcaro - Miten vain biisiä voi kompata... tee se paremmin..

Sitten tulevat Vinnie Colaiuta, Phil Rudd, Bernard Purdie, Keith Carlock, Steve Gadd, Sami Kuoppamäki, Miri Miettinen, Heikki Tikka, Jim Keltner, Stewart Copeland, Hanne Pulli, Kari Saaristo, Alina Toivanen, Kalle Torniainen, Terry Bozzio, Manu Katche... jne... tyyliniekkojen lista on piiiitkä.
Hiki ja vääntö.
Thothmes
14.12.2009 20:21:08 (muokattu 14.12.2009 20:23:54)
Muutama, jotka itseä miellyttää kovasti. Eivät ole järjestyksessä, koska mahdoton pistää järjestykseen.

Dave Grohl: Aivan mieletön meininki. Kunnon rock-rummutusta ja lyö kunnolla eikä kilkuttele. Onhan se kelpo kitaristilaulajakin, mutta rumpalina kyllä kaksin verroin kovempi. Kuunnelkaa nyt saatana tuotakin alkua etenkin reilun minuutin ajan: http://www.youtube.com/watch?v=SOrmjhWpPrY

Nick Mason: Teknisesti kai aika kelvoton, mutta ei Floyd kuulostaisi läheskään noin hyvältä jos siinä soittaisi kuka tahansa muu. Se laahaava komppi ja hitaat muutaman iskun tomifillit löysäksi viritetyillä kalvoilla on niin oleellinen osa Floydia mun mielestä, että pakko nostaa hattua. Soittaa niinsanotusti ensisijaisesti musiikkia eikä rumpuja. Sitäpaitsi näyttää maailman cooleimmalta Live in Pompeijilla viiksissä ja aurinkolaseissaan.
http://www.youtube.com/watch?v=uLJ_QVfT_wM

Gavin Harrison: Ihan eri sarjaa näiden kanssa, mutta soiton tarkkuus ja monipuolisuus vetää hiljaiseksi. Osaa soittaa paljon mutta hyvällä tyylitajulla, mikä on todella vaikeaa. Lähtee niin herkistely kuin tuplabasarimättökin. Tavallaan Nick Masonin vastakohta tyylillisesti, mutta molemmat on kovia. Ei syyllisty ärsyttävään kikkailuun, vaikka taidot siihen leikiten riittäisivätkin, vaan osaa myös kompata ja antaa tilaa.
http://www.youtube.com/watch?v=5OTivGZmhYQ&feature=related

Muista allekirjoittanutta miellyttävistä mainittakoon Chad Smith, John Bonham, Brad Wilk, Mitch Mitchell...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)