Aihe: Surround sound | 1 |
---|
|
Onko nämä Dolby Digital AC-3 yms. systeemit vielä valloittaneet tavallisia äänistudioita lainkaan? Filmithän taidetaan nykyään tehdä jo kaikki jonkinlaisilla surround-äänillä. Etsiskelin dekooderia, joka osasi ottaa sisäänsä sekä S/PDIF-dataa että ainakin yhden stereokanavan, ja ulostaisi analogiset 5.1 linjatasoiset signaalit (siis ei päätevahvistimia). Tulokset on aika laihat. Tämmöise löysin: Minton Audio 5.1 (AD-300), valmistaja on mannerkiinalainen. Tmän voisi epäollä olevan melko edullisen. Sitten on raskassarjalaisia, hinnaltaankin puoliammattilaisille vähintään tarkoitettuja. Tässä vielä kuvaa mun tulevaisuuden suunnitelmista (turkoosilla on nuo suunnitelmat): http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjec … 9/12/13/8143010478557035804orig.png Albert Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. | kivi 13.12.2009 02:52:56 (muokattu 13.12.2009 02:55:03) | |
|
albert18: Onko nämä Dolby Digital AC-3 yms. systeemit vielä valloittaneet tavallisia äänistudioita lainkaan? Filmithän taidetaan nykyään tehdä jo kaikki jonkinlaisilla surround-äänillä. Etsiskelin dekooderia, joka osasi ottaa sisäänsä sekä S/PDIF-dataa että ainakin yhden stereokanavan, ja ulostaisi analogiset 5.1 linjatasoiset signaalit (siis ei päätevahvistimia). Tulokset on aika laihat. Siis haetko sä nyt hardwarea? Ei käsittääkseni kannata, katso vain että äänikort(e)issa on kaikki tarvittavat tulot ja lähdöt, ja hoida homma softan puolella. TC Electronic UnWrap löytyy sekä Powercorena että TDM:nä. Kannattaa katsoa jos samalla sais TC:n LM5D-mittarin. | albert18 13.12.2009 12:20:26 (muokattu 13.12.2009 12:24:19) | |
|
Kuulostaa järkeenkäyvältä. Mutta samallahan tuo tarkoittaa että äänikortissa olisi oltava enemmän kuin 2 lähtöä. 5.1:lle 5 tai 6, riippuen subwooferista. Taitaa sitten jäädä mun äänikortin S/PDIF hyödyntämättä. Kun aika jättää EMU:sta ja USB 3.0 äänikortteja on ollut markkinoilla useamman vuoden, pitää tarkastella asiaa uudelleen. Albert Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. | kivi 13.12.2009 15:13:27 | |
|
albert18: Kuulostaa järkeenkäyvältä. Mutta samallahan tuo tarkoittaa että äänikortissa olisi oltava enemmän kuin 2 lähtöä. 5.1:lle 5 tai 6, riippuen subwooferista. Taitaa sitten jäädä mun äänikortin S/PDIF hyödyntämättä. Kun aika jättää EMU:sta ja USB 3.0 äänikortteja on ollut markkinoilla useamman vuoden, pitää tarkastella asiaa uudelleen. Ei kai se nyt niin mahdoton ajatus ole hakea nykyisen äänikortin rinnalle joku halpa 8I/O -kortti tai ADAT-kortti + siihen muunnin (vaikkapa se Behringerin ADA8000). Halvemmaksi se tulee kuin erikoistuneen raudan ostaminen, ja samallahan saat halutessasi koneestasi kunnollisen työaseman moniraitaäänityksiinkin. | |
Kysynpä tässä ketjussa nyt vähän toisenlaista asiaa. Eli tietääkö joku onko vieläkään mihinkään biisiin tehty sellaista psykoakustista juttua, että kuulokkeilla kuunnellessa ikäänkuin toinen soolo ajaisi toista sooloa takaa siinä päätä ympäröivässä 3D tilassa? Toihan olisi varmaan mahdollista jos sellainen holophonic juttukin on. | |
ReBeat: Eli tietääkö joku onko vieläkään mihinkään biisiin tehty sellaista psykoakustista juttua, että kuulokkeilla kuunnellessa ikäänkuin toinen soolo ajaisi toista sooloa takaa siinä päätä ympäröivässä 3D tilassa? Rupesi naurattamaan koko ajatus, joten minäkin olen kiinnostunut :D Yleisestihän ihmisen kuulo ei osaa seurata kauhean montaa tärkeää juttua samanaikaisesti ja (särökitara)soolot vievät kuuntelijan huomion aika tehokkaasti. Sen takia niitä ei usein ole päällekäin, sillä molempien kuunteleminen keskittyneesti olisi hankalaa. Sitten kun ne pistetään vielä jonkun muljuttimen läpi lepattamaan pään takana vaihevirheiden avulla voi kokemus olla aika kaukana ekstaattisesta. | ReBeat 29.12.2011 22:26:13 (muokattu 29.12.2011 22:40:43) | |
|
Sama aavistus itsellä kävi mielessä että voi tulla ihmisaivojen kapasiteetti vastaan siinä vastaanottamisessa. Mutta mutta. Jos ne seurattavat materiaalit ei siirtyis koko aikaa aivan tuossa lähellä päätä, vaan välillä kävisivät jossain suunnassa hyvin kaukanakin.... eli hiljentymistä.... ja sitten sieltä toinen edellä taas lähemmäs voimistuen ja vierestä pään ohi.... ja toinen kohta perässä :) Ehkä tehtävä siis helpottuisi, jos ympäröivä tila olisi aika laaja. e: Niin ja sellainen juttu, että sävellyspuolen eroavaisuuksilla voisi yrittää tuoda esiin jonkinlaista dramatiikkaa siinä. Jälkimmäisenä tuleva ääni ei missään tapauksessa olisi mikään delay-kopio ensimmäisestä, vaan eri soundinen... ja erilaisella askelpainolla kulkeva. Ensimmäisen äänen pitäisi kuulostaa karkuunpyrkivältä pikkulinnulta joka yrittää räpistellä karkuun kohti häkkinsä kulmaa. Jälkimmäisenä tuli sitten läskeillä askelilla joku peto, joten melodia voisi olla paljon hitaampi ja töyssähtelevämpi. Että pankaas tehden jollekkin pitkäsoitolle tollanen. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|