Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mark IV-combolle 1x12 kaveriks
1 2 3 4
Vladi
12.12.2009 20:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello hello!
 
Hämmentävän vähän löytyi juttua 1x12-kaapeista haulla joten röyhkeästi aloita uuden aiheen.
 
Kuten ehkä joku tietääkin, tuli tässä hankittua Mesan Mark IV compact combo. Hemmetin kova peli, mutta kaipailisin sille lisäkaappia isomman soundin ja tiukemman bassontoiston saamiseksi. Combo kun on takaa avoin niin suljettu pönttö olis aika kova. Ja varmaankin V30:llä, kun kovasti suositellaan joka puolella tuon vahvarin kaveriks tota elementtiä ja on vissiin myös parempi äänityskäytössä kuin mesan Black Shadow(näin youtubessa väittivät).
 
Onhan noita kaappeja maailma pullollaan, muttakun olen nirso ulkonäön suhteen. Haluaisin että kaappi matchaa kivasti tuon combon kanssa. Siksipä tutkailin mesan kaappeja. Löytyis ainakin recto-1x12 ja jotain muitakin. MUTTA:
 
Hinnat alkaa 500 eurosta. Onko 1x12:sta mitään järkeä maksaa 500e? Käsittääkseni tolla rahalla saa hyviä mittatilaustyönä tehtyjä komeroita? Vai onko nuo Mesan pöntöt niin ylivertaisen hyviä? Asiasta enemmän tietävät, kertokaa toki kokemuksianne! :) Tyhäkin komero vois olla vaihtoehto.
 
Ja mitä ulkonäköön tulee, niin riittää, että tolex ja etukangas olisivat lähes samanlaisia. Ei kait mesalla mitään patenttitolexeja kuitenkaan oo?
 
Budjettia ei tavallaan ole, eli jos kannattaa ostaa Mesa niin sen ostan. Mutta ainahan olis mukava päästä halvemmalla.
 
Kyllä se siitä.
Tande
12.12.2009 20:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orangen 1x12?
 
In Rock.
Antti1
12.12.2009 20:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Orangen 1x12?
 
Pörr, pörrr, pörinää... Ei pärjää Mesalle mitenkään, jos tiukka toisto hakusessa.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Vladi
12.12.2009 20:20:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Orangen 1x12?
 
Eikös noi Orangin 1x12 ollu sitä jotain halpaa kiinasarjaa verrattuna esim. 2x12:siin? Sitäpaitsi ei ihan taida ulkonäkö matchata Mesan kanssa ;)
 
Kyllä se siitä.
Shredator
12.12.2009 21:34:43 (muokattu 12.12.2009 21:38:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi:
 
Kuten ehkä joku tietääkin, tuli tässä hankittua Mesan Mark IV compact combo. Hemmetin kova peli, mutta kaipailisin sille lisäkaappia isomman soundin ja tiukemman bassontoiston saamiseksi.

 
Kyllä siitä saat tiukkaa soundia aikaseksi, vetäset vaan 80 Hz -sliderin alaspäin...Loppu on kiinni soittajasta ;)
 
Mutta pitäisi alle 500e irrota noita Mesan 1x12-kaappeja käytettynä. Vintage 30:t ehdottomasti, elä edes harkitse muita.
 
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
Vladi
12.12.2009 21:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Kyllä siitä saat tiukkaa soundia aikaseksi, vetäset vaan 80 Hz -sliderin alaspäin...Loppu on kiinni soittajasta ;)
 
Mutta kyllä pitäs alle 500e irrota noita Mesan 1x12-kaappeja. Vintage 30:t ehdottomasti, elä edes harkitse muita.

 
Kyllä minä tiukkaa siitä oon saanukkin. Muttakun hyvällä kaapilla sais laittaa lisää bassoa ja soundi pysyis silti tiukkana ;) Sitäpaitsi 2x12 kuulostaa niin paljon isommalta kuin 1x12.
 
Mistähän noita saa halvalla? Esim. pikkurectokaappia ei taida käytettynä liikkua ollenkaan.
 
Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
12.12.2009 22:07:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos isoa soundia haluaa, niin kyllä 2x12 potkii jo ihan eri tavalla. Sen Mesan 1x12 hinnalla saa jo vaikka mitä 2x12 lootia. Koko voi tietty muodostua ongelmaksi.
 
The Crookmachine Project
kimurantti1
12.12.2009 22:08:39 (muokattu 12.12.2009 22:24:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistaiseksi kaikki Mesat joita olen kokeillut on toimineet parhaiten Mesan omalla kaapilla. Mutta nyt kysymys kuuluu, miksi nimenomaan 1x12 -kaappi? Jos sulla mitään tosi tiukkaa budjettia ei ole, niin mä suosittelisin samantien sitä 2x12 Recto-kaappia. Mun mielestä 1x12 -kaapista ei ole järkeä maksaa 500 euroa, ei ainakaan uutena, ja Mesan 1x12 -kaappeja saa kyllä uutena snadisti 500 euron alle.
 
Mutta mä suosittelen edelleenkin sitä 2x12 -kaappia ihan sitäkin silmällä pitäen, jos kerran jossain vaiheessa meinaat hankkia nupin.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Vladi
12.12.2009 22:15:37 (muokattu 12.12.2009 22:24:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä just myin oman 2x12-kaapin roudaussyistä. Tarkotus olis käyttää sekä combon omaa elementtiä että lisäkaappia. Toi olis vaan niin kätevä roudausmielessä, ku tarvittaessa vois ottaa pelkän combon mukaan, mutta jos on autossa tilaa, voi ottaa myös lisäkaapin kaveriks.
 
E: Ainakin oon käsittäny, että homma toimis noin varsin mainiosti? Ei mitään vaihevirheitä tai mitään?
 
Kyllä se siitä.
kimurantti1
12.12.2009 22:23:19 (muokattu 12.12.2009 22:30:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees. Sitten sellainen vaihtoehto vielä, että Mesalla on se 2x12 3/4 puoliavoin komero. Se on pienempi ja melkein 10kg kevyempi kuin Recto-kaappi. Tosin ei ole täysin suljettu, jos nimenomaan suljettu kaappi on haussa. Soundaa musta oikein hyvältä, oon sellaista muutaman vuoden treenikämpällä kuunnellut. Äänityksissä tuli todettua että ei ole yhtä jytky soundiltaan kuin 2x12 Recto, mutta pesee musta täysin takaa avoimet 1x12 combot heittämällä.
 
Mun muistaakseni torilla meni juuri yksi Mesa 1x12 -kaappi alta neljän sadan, olisko ollut jopa 350 tai jotain sellaista. Jos ei älytön kiire ole niin kantsii kytätä, kyllä niitä sinne välillä kohtuuhinnallakin tulee.
 
Vladi: Ainakin oon käsittäny, että homma toimis noin varsin mainiosti? Ei mitään vaihevirheitä tai mitään?
 
Ei pitäisi olla niin kauan kun sulla on vaan se yksi vahvistin. Jos sulla olisi kaksi erilaista vahvistinta, niin ne olisi kai hyvä pitää ainakin puolisen metriä erillään toisistaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
maxillaris
12.12.2009 22:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.godsmistake.it/Images/MarshallSilverJubilee2553.JPG
 
Tuollaisen 2 x 12" löysin 250€:lla Istuu tuo marsun oma 2554 combo päällä loistavasti ja mesan compacti mk IV kanssa. Elementit kun jaksais vielä vaihtaa. 2554:ssa on jo vintage 30(mesassa EV)). Niin ja eihän tuo ole tietysti mustalla vinyylillä, liekkö koskaan edes tehty, toisin kun niitä nuppeja?. Minusta jämäkkyydessä ja ulkonäöllisesti ja roudauksen helppoudessa kepitää oman 2 x 12" framuksen 10-0
 
Vladi
13.12.2009 14:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks kaikki suosittelee yhtäkkiä mulle 2x12:sta? :D
 
Haen siis nimenomaan 1x12:sta kaappia, toisena elementtinä toimii combon oma. 2x12 on liian iso roudattava nykyisellään. Ja vaatimuksena oli siis hyvä soundi ja edes suunnilleen matchaava mustan Mark IV-combon kanssa.
 
Kuulisin mielelläni mielipiteitä noista custom-kaapeista mitä vissiin ainakin uraltonelta saa. Saako niitä mittatilauskokoisina ja haluamillaan tolexeilla ja etukankailla? :)
 
Kyllä se siitä.
maxillaris
13.12.2009 15:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehe..olen pahoillani ymmärtämättömyydestäni. Uskon, että 1 x 12" kaapin löydät hyvän mesalta, kun hintakaan ei vissiin ole este, toisinkuin minulla oli :)
 
jussi1976
13.12.2009 17:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulikin tosta mieleen, että jos hankkii 4x12 marsun kaapin, sehän muuttaa hönkää ihan toisenmoiseksi. Kiitos vinkistä, en tullut ajatelleeksikaan asiaa noin!
 
HeavyMachinery
13.12.2009 18:12:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Miks kaikki suosittelee yhtäkkiä mulle 2x12:sta? :D
 
Koska tämä on Mustikoiden.net
 
Itse lähestyisin ajatuksena saada lähes identtinen kaappi kuin kombon oma. Tämä siksi että soundi olisi siten tasapainoisempi. Mesalta löytyneen itseltään suoraan sellainen.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Vladi
13.12.2009 19:19:21 (muokattu 13.12.2009 19:19:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Koska tämä on Mustikoiden.net
 
Itse lähestyisin ajatuksena saada lähes identtinen kaappi kuin kombon oma. Tämä siksi että soundi olisi siten tasapainoisempi. Mesalta löytyneen itseltään suoraan sellainen.

 
Näin minäkin voisin asiaa lähestyä, mutta tässäpä pari asiaa miksi tulin tänne kyselemään:
 
Vastaava kaappi olis varmaankin Mesan Thiele. Mutta sen kanssa on pari ongelmaa:
 
a) Sekin maksaa vajaa 500e.
b) Siinä on se Black shadow-elementti, monen eri nettilähteen mukaan V30 + Black shadow yhdessä kuulostaa paremmalta kuin 2 Black shadowta ja sen lisäksi V30 on parempi äänityskäytössä. Tosin tästä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jos asia tulee ilmi monessa eri nettilähteessä ni kai siinä jotain perää on?
 
Oikeesti, eikö täällä oo kukaan tilaillu mittatilaustyönä 1x12:sia?
 
E: Enkä tosiaan mitenkään kuittailuna tarkoittanut, hyvä pointti sulla. :)
 
Kyllä se siitä.
HeavyMachinery
13.12.2009 19:29:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Näin minäkin voisin asiaa lähestyä, mutta tässäpä pari asiaa miksi tulin tänne kyselemään:
 
Vastaava kaappi olis varmaankin Mesan Thiele. Mutta sen kanssa on pari ongelmaa:
 
a) Sekin maksaa vajaa 500e.
b) Siinä on se Black shadow-elementti, monen eri nettilähteen mukaan V30 + Black shadow yhdessä kuulostaa paremmalta kuin 2 Black shadowta ja sen lisäksi V30 on parempi äänityskäytössä. Tosin tästä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jos asia tulee ilmi monessa eri nettilähteessä ni kai siinä jotain perää on?
 
Oikeesti, eikö täällä oo kukaan tilaillu mittatilaustyönä 1x12:sia?
 
E: Enkä tosiaan mitenkään kuittailuna tarkoittanut, hyvä pointti sulla. :)

 
c) 2xv30 kuulostaa paremmalta kuin V30 + Black shadow :)
 
Ja onko netti lähteisiin uskomista ? Itse olen todennut sen että ne jotka kirjoittaa näitä netti juttuja on sellaisia hertsiheikkejä jotka ei todellusuudessa käytä kitara koamoja muuhun kuin virtuaalipätemiseen :)
 
Eri elementtien käyttöä samassa kaapissa en itse suosi ja syy on ihan se että se mitä kuulet sellaisella kaapilla ei ole lähellekkään sitä miten se soundi toistuu kun se mikitetään. En ole vielä tavannut kahta elementtiä jotka olisi herkkyydeltäänkään sellaiset etteikö toinen jäisi toisen jalkoihin.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
duc
13.12.2009 19:31:56 (muokattu 13.12.2009 19:41:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki Mesan elementit ovat nimeltään Black Shadow, se ei kerro mitään valmistajasta tai mallista. Oliskohan nykyään Thieleissäkin Celestionin G12 Classic Lead 80 niinkuin Mark IV:ssä. Ihan hyvä soundi niissä, mutta hajoavat helposti.
 
edit: Jaha, Celestion C90 näyttäisi uusissakin Thieleissä olevan, mutta intternetti kertoo että tuo on melkein sama kuin G12 CL 80. Ota nyt nuista selvää.
Vladi
13.12.2009 19:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: c) 2xv30 kuulostaa paremmalta kuin V30 + Black shadow :)
 
Ja onko netti lähteisiin uskomista ? Itse olen todennut sen että ne jotka kirjoittaa näitä netti juttuja on sellaisia hertsiheikkejä jotka ei todellusuudessa käytä kitara koamoja muuhun kuin virtuaalipätemiseen :)
 
Eri elementtien käyttöä samassa kaapissa en itse suosi ja syy on ihan se että se mitä kuulet sellaisella kaapilla ei ole lähellekkään sitä miten se soundi toistuu kun se mikitetään. En ole vielä tavannut kahta elementtiä jotka olisi herkkyydeltäänkään sellaiset etteikö toinen jäisi toisen jalkoihin.

 
No jos sais sen ite kaapin V30:llä halvemmalla ku Thielen tai Rectopöntöt, ni sittenhän sitä vois päräyttää vaikka kumpaankin V30:sen ;)
 
Kyllä se siitä.
Vladi
13.12.2009 21:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäpä muuten saa teidän mielestä Mesaa halvimmalla? Onko näin, että Tampereen musiikki on kaikkein halvin koko euroopassa?
 
Kyllä se siitä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «