Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassosuosituksia
1 2
Zidnick
07.12.2009 22:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tarvittais jouluks uutta bassoa.
Hintahaitari sellanen 500-800e max.
4-kielinen, rockia ja raskaampaa soittelen, joten ei mielellään jazzbassoa.
 
Tällä hetkellä päällimmäisinä vaihtoehtoina:
Schecter Diamond Hellraiser-4
Ibanez BTB 470
Ibanez SR605
Sterling by Music Man SB14 (Joka viimeisenä hintansa takia..)
 
Jotain kokemuksia/mielipiteitöä noista tai myös joistain ihan muista
 
jazzbass-74
08.12.2009 00:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla näytti olevan 4-kielinen Hellraiser. Pari kertaa sellaista kokeilleena uskallan suositella. Toinen niistä oli vielä drop D-vireessä. Soundi on suorastaan röyhkeä ja kaulakin sopivan ohut jopa superohueen Jazzarikaulaan tottuneelle. Ostaosta vaikkei olekaan mulla myynnissä.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Ginga
08.12.2009 10:11:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse taas kuuskielisen BTB:n omistaneena (olikin se jazzari oma juttu enemmän :) voin sanoa että aktiiki-equn myötä murisi tarvittaessa tosi kivasti. Ihan E-kielelläkin siis. Monipuolinen peli oli, ehkä perus blues-soundeja ei saanut pelkällä equlla säätämällä..
Kannattaa kyllä testata bassoja ennenkun ostaa.
 
hollstro
08.12.2009 10:22:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zidnick: Nyt tarvittais jouluks uutta bassoa.
Hintahaitari sellanen 500-800e max.
4-kielinen, rockia ja raskaampaa soittelen, joten ei mielellään jazzbassoa.
 
Tällä hetkellä päällimmäisinä vaihtoehtoina:
Schecter Diamond Hellraiser-4
Ibanez BTB 470
Ibanez SR605
Sterling by Music Man SB14 (Joka viimeisenä hintansa takia..)
 
Jotain kokemuksia/mielipiteitöä noista tai myös joistain ihan muista

 
Jazzbasso on erittäin rock myös, joten älä anna tuon nimen hämätä. On soittoergonomialtaan ja monipuolisuudessaan mun mielestä parempi kuin yksikään noista yllä mainituista. Precision on tietysti myös ilmeinen kandidaatti. Tuohon hintahaarukkaan sopii molemmat erittäin hyvin.
 
Lisäksi harkitsisin Gibsonin SG-bassoa, joita saa sillä halvimmalla pintakäsittelyllä jo tohon hintaan. Kevyt ja räyhäkäs peli.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
PasiB
08.12.2009 11:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jazzbasso on erittäin rock myös, joten älä anna tuon nimen hämätä. On soittoergonomialtaan ja monipuolisuudessaan mun mielestä parempi kuin yksikään noista yllä mainituista. Precision on tietysti myös ilmeinen kandidaatti. Tuohon hintahaarukkaan sopii molemmat erittäin hyvin.
 
Lisäksi harkitsisin Gibsonin SG-bassoa, joita saa sillä halvimmalla pintakäsittelyllä jo tohon hintaan. Kevyt ja räyhäkäs peli.

 
Totta joka sana ja jos et Jazz bassoa missään nimessä halua, niin Precision on Fenderin vehkeistä varma valinta. Tälläkin hetkellä torilla on muuutama varteenotettava vaihtoehto tarjolla. On jenkkipeliä ja japseja jotka menee tuohon sun hintaluokaan.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
pekezu
08.12.2009 11:34:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Totta joka sana ja jos et Jazz bassoa missään nimessä halua, niin Precision on Fenderin vehkeistä varma valinta. Tälläkin hetkellä torilla on muuutama varteenotettava vaihtoehto tarjolla. On jenkkipeliä ja japseja jotka menee tuohon sun hintaluokaan.
 
Komppaan jatsaria tai presaria. Jatsaria ei kannata katsoa jatsibassoksi, sillä periaatteessa se on spekseiltään aivan vastaava noiden "hevikeppien" kanssa. Siinä vain ei ole aktiivihörsmäkkeitä, mutta niitäkin saa kaupasta. Lisäksi sillä voi soittaa myös sitten kaikkea maan ja taivaan väliltä.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
jaakonam
08.12.2009 23:25:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Jatsaria ei kannata katsoa jatsibassoksi, sillä periaatteessa se on spekseiltään aivan vastaava noiden "hevikeppien" kanssa. Lisäksi sillä voi soittaa myös sitten kaikkea maan ja taivaan väliltä.
 
Frank Bello. 'nuff said.
 
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
molder
09.12.2009 10:30:35 (muokattu 09.12.2009 10:39:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zidnick: Nyt tarvittais jouluks uutta bassoa.
Hintahaitari sellanen 500-800e max.
4-kielinen, rockia ja raskaampaa soittelen, joten ei mielellään jazzbassoa.
Jotain kokemuksia/mielipiteitöä noista tai myös joistain ihan muista

 
Komppailen noita muita. Nimestään huolimatta Jazzari menee erinoimasesti myös raskaammassa musassa; mitä se sitten kenellekin tarkalleen tarkoittaa. Ei Jazzari tietenkään näön puolesta mikään viikinki-kirves ole. Noista mistään mainitsemista ei ole kokemuksia, mutta tolla 800€ saat aivan huipun basson loppuiäksesi. Valintasi on tämä ( tai käytettynä torilta tietty): http://www.thomann.de/fi/fender_deluxe_pbass_special_rw_nbm.htm
 
"The SOUND of VOLUME"
sukeltaja-ankka
09.12.2009 18:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekteri on pirun hyvä soittaa, siin on hyvä soundi ja kaula iha ihasteltavan ohut. Sillo joskus menneisyydes ku iteki heviä soittelin, ni Sekuu kuolasin aika tiiviisti. Nyt on ajat muuttuneet.
 
Sitte jos diggaa (eli tämä on mielipide), ni en pidä hieman kalliimpia LTD/ESP-bassoja huonoina. Niissä on varsinkin juuri raskaampaan tavaraan pirun hyvä soundi, varsinki ESP:n aktiivimikeillä varustelluissa tikuissa. Itse kuitenkin jämähdin niitten kanssa ojaan, kun ei tultu kaulan kaa oikee juttuu.
 
Mut kannattaa aina ite tesmii, mikä sopii omaa tumppuu ja omaa kouraa, sillähä se paras tulos syntyy. Ennakkoluulottomasti vaa kokeilee kaikkea.
 
P.S. Harmi et myin mun Ritsin just pois, siin olis ollu sulle semmone hevitykki, et oksat pois ;)
 
Let's make this last forever!
Johannes_t
09.12.2009 21:45:18 (muokattu 09.12.2009 21:49:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon soitellut jazzilla viimeisen vuoden puolitoista, pääasiassa sitä raskaampaa rockia ja metallia, hyvin taittuu. Noista sun suosikeista kallistuisin Ibanez BTB-sarjaan, hyviä pelejä tuntuvat olevan.
 
E: Music Manissa ja sen johdannaisissa tuppaa tulemaan ongelma särökitaroiden kanssa.
 
hollstro
09.12.2009 22:01:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Mä oon soitellut jazzilla viimeisen vuoden puolitoista, pääasiassa sitä raskaampaa rockia ja metallia, hyvin taittuu. Noista sun suosikeista kallistuisin Ibanez BTB-sarjaan, hyviä pelejä tuntuvat olevan.
 
E: Music Manissa ja sen johdannaisissa tuppaa tulemaan ongelma särökitaroiden kanssa.

 
Mulla ei ole moista ongelmaa koskaan ollut.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Johannes_t
09.12.2009 22:28:22 (muokattu 09.12.2009 23:02:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mulla ei ole moista ongelmaa koskaan ollut.
 
Jotenkin aistin tosta aloitusviestistä semmosta metalliasiaa, niissä ympyröissä ei musarimikki oikein pelannut. Ainakaan mun käytössä. Eikä näin äkkiseltään tule yhtään alan hahmoakan mieleen, joka musarilla ruiskisi menemään. Jos multa kysytään, se ei ole sattumaa.
 
E: ekuttamalla sai semmosen kilinä soundin, joka ei sotinut kitaroiden kanssa, mutta semmosta basson kuuloista asiaa ei sitten siihen kontekstiin lähtenyt. Testattu on 79 musarilla ja musarimikitetyllä Warwickilla.
 
E2: muistin just, että Kainulainen soitti tossa puoli vuotta Bongolla Ibanezien välissä. Vahvistaa säännön ;)
 
hollstro
09.12.2009 23:10:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Jotenkin aistin tosta aloitusviestistä semmosta metalliasiaa, niissä ympyröissä ei musarimikki oikein pelannut. Ainakaan mun käytössä. Eikä näin äkkiseltään tule yhtään alan hahmoakan mieleen, joka musarilla ruiskisi menemään. Jos multa kysytään, se ei ole sattumaa.
 
E: ekuttamalla sai semmosen kilinä soundin, joka ei sotinut kitaroiden kanssa, mutta semmosta basson kuuloista asiaa ei sitten siihen kontekstiin lähtenyt. Testattu on 79 musarilla ja musarimikitetyllä Warwickilla.

 
No, toi AC/DC:n viimeisin on kokonaan Sting Ray-kamaa. Eihän se ole enää metallia, mutta on raskaampaa rokkia. Metallican Robert Trujillo soittaa usein SR5:lla, Linkin Parkin ja Disturbedin basistit soitta Stingraylla. Eihän se kaikille toimi, mutta väitän että kaikkeen toimii jos osaa :-)
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Typhus
09.12.2009 23:34:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Music Manissa ja sen johdannaisissa tuppaa tulemaan ongelma särökitaroiden kanssa.
 
Mun täytyy kompata tätä kans. Musarimikkiset bassot ei oo mulla toiminu oikeen ikinä särökitaroiden seassa. Tarkotan siis kahta kitaraa joissa on aika tuhdit säröt.
Mun mielestä musari toimii parhaiten kevyessä musiikissa ja rock-bändissä jossa on vaikka yks kitaristi jolla ei oo kovin "kissantappo" saundi.
Ja niillä hevilevyillä joissa musaria on käytetty niin basso on yleensä semmosta mörinää ettei se oikeen sieltä bändin seasta erotu, mutta tukee sitä vaan semmosella "humina" alapäällä ja kilinä yläpäällä.
 
Tykkään silti musarin saundista ihan hulluna kun se on oikeessa paikassa :)
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
Teijo K.
09.12.2009 23:45:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Mun täytyy kompata tätä kans. Musarimikkiset bassot ei oo mulla toiminu oikeen ikinä särökitaroiden seassa. Tarkotan siis kahta kitaraa joissa on aika tuhdit säröt.
Mun mielestä musari toimii parhaiten kevyessä musiikissa ja rock-bändissä jossa on vaikka yks kitaristi jolla ei oo kovin "kissantappo" saundi.
Ja niillä hevilevyillä joissa musaria on käytetty niin basso on yleensä semmosta mörinää ettei se oikeen sieltä bändin seasta erotu, mutta tukee sitä vaan semmosella "humina" alapäällä ja kilinä yläpäällä.
 
Tykkään silti musarin saundista ihan hulluna kun se on oikeessa paikassa :)

 
Sama. Mitä oon noita Linkin Parkkeja ja uutta Metallicaa radiosta vähän kuullut, niin se basso ei niissä ole ainakaan mitenkään kauheana erottunut, vaan ennemmin juuri huminaa ollut. Myös mitä oon miksatessa muutaman kerran törmännyt yhdistelmään Musari + hewihewimusaa niin aika vaikee on joka kerta ollut saada se basso erottumaan.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Windreaper
10.12.2009 00:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy valitettavasti kans kompata. Mulla on musarihenkinen Esh, joka toimii yhden kitaran hevibändissä kivasti livenä, mutta narulle on tullu vedeltyä melkein järjestään Statuksella (puukottaa vakiona paremmin, kun kitararaitoja alkaa olla enempi).
 
Aloittajan ehdokkaista mulla on myönteisiä kokemuksia Ibanezin BTB400:sta. 35" skaala on kiva alaviremusassa ja elektroniikka on kans mun kokemuksen mukaan asiallista (jenkkibartolinit on tosin aika hifiä tavaraa imo, korealaisista en tiedä, en muista mitkä sähköt nois vanhemmis BTB-sarjalaisissa oli). Toi BTB470 näyttää siltä, että eurot on sijoitettu tehtaalla olennaisiin asioihin (loimukansien, koristelistojen ja custom-upotusten sijaan...) .
 
jaakonam
10.12.2009 13:07:33 (muokattu 10.12.2009 13:30:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Metallican Robert Trujillo soittaa usein SR5:lla, Linkin Parkin ja Disturbedin basistit soitta Stingraylla.
 
Onhan Trujillon Rickenbackerissakin EMG:n aktiivimikit, joten ei se mitään sinänsä todista.
 
http://www.buzzine.com/wp-content/u … ads/2008/10/metallica2_20081022.jpg
http://www.flickr.com/photos/arizonareview/3158093088/
 
(tässä kohden on joidenkin sopivaa vetää iltapäiväkahvit henkeen)
 
E: linkit
 
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
jazzbass-74
10.12.2009 18:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jazzbasso on erittäin rock myös, joten älä anna tuon nimen hämätä. On soittoergonomialtaan ja monipuolisuudessaan mun mielestä parempi kuin yksikään noista yllä mainituista. Precision on tietysti myös ilmeinen kandidaatti. Tuohon hintahaarukkaan sopii molemmat erittäin hyvin.
 
Lisäksi harkitsisin Gibsonin SG-bassoa, joita saa sillä halvimmalla pintakäsittelyllä jo tohon hintaan. Kevyt ja räyhäkäs peli.

 
No tietysti, mitenkäs minä Jazzarin pää-äänenkannattaja jätin sen mainitsematta. Ehkä ton "ei kuitenkaan Jazz Bassoa" -kommentin takia. mm Edesmenneen Audioslaven Tim Commerford soittaa kaiken Jazzarilla ja kyllä toimii ainakin tommosessa puolirankassa rokissa. Aikaisemminhan hän käytti musaria, mutta tuli sittemmin järkiinsä. No itsekin haluaisin kyl Musarin (sinisen) tohon Jazzarin viereen. Gibsoneist en kyl tiiä mitään?
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
pekezu
10.12.2009 22:37:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzbass-74: No tietysti, mitenkäs minä Jazzarin pää-äänenkannattaja jätin sen mainitsematta. Ehkä ton "ei kuitenkaan Jazz Bassoa" -kommentin takia. mm Edesmenneen Audioslaven Tim Commerford soittaa kaiken Jazzarilla ja kyllä toimii ainakin tommosessa puolirankassa rokissa. Aikaisemminhan hän käytti musaria, mutta tuli sittemmin järkiinsä. No itsekin haluaisin kyl Musarin (sinisen) tohon Jazzarin viereen. Gibsoneist en kyl tiiä mitään?
 
Timmy C.:n tuotannossa kyllä huomaa selkeästi missä vaihtui musso jatsariin. Ekalla levyllä on vedetty musarilla, jotenkin ohkainen saundi. Muut levyt jassolla (jossain vaiheessa presarikaulaisella) ja turisee enempi.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
käyhis
11.12.2009 01:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Timmy C.:n tuotannossa kyllä huomaa selkeästi missä vaihtui musso jatsariin. Ekalla levyllä on vedetty musarilla, jotenkin ohkainen saundi. Muut levyt jassolla (jossain vaiheessa presarikaulaisella) ja turisee enempi.
 
Nojoo, totta osittain. Onhan niiden ekan levyn bassomiksaus/equtus niin poikkeuksellisen hanurista kuin olla ja voi. Vaikka onkin yks suosikkilevyistäni.
 
Iso ongelma nois musareis tuntuu olevan se, että jengi hakee sitä kilisevää musarin perussoundia ja vääntää jonkun smileyface eq:n kehiin. Ja sehän on yks varmimmista tavoista saada basso kuullostamaan aika surkeelta. Olen kuullut läjäpäin erittäin hyviä raskaamman musan bassosuorituksia musarilla. Kyllähä n se läpi tulee kuin mikä kun ottaa vaan rohkeesti midit ylös. Soolona kuullostaa aika kauhealta mutta miksissä yleensä ihan siedettävä.
 
Eipä silti, itekin suosin jazzaria. Ainoat biisit mitä ei jazzarilla voi soittaa on ne jotka pitää soittaa kontralla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «