Aihe: Sormet vai plektra?
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17
molder
01.12.2009 15:04:02
klovni: Nifelheim!
Ja mitä kysymykseen "sormet vai plektra" tulee, niin olen tasaisen surkea molemmissa.

Onko täällä jo sanottu, että HAMPAILLA?:

http://www.youtube.com/watch?v=Eh7f9tjs5W0
"The SOUND of VOLUME"
mahi
02.12.2009 16:31:37
Ite ainaki pyrin siihen, että nopeus ei rajota kummalla vetää (neljä sormee käytössä, vaikka ei oo mikää gilbertin pikkurilli) pleku sopii paremmin omaan musaan, släppi on kans hyvä...
handegunnar
03.12.2009 22:48:05
Roger Clover soittaa plektralla. Onkohan hän rock uskottava?
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
ekikoo
03.12.2009 23:02:05
Kitaran rinnalle kun ostin basson vuoden alkupuolella, aloin vetelemään yksinomaan sormillla ihan syystäkin että ylipäätään oppii bassoa soittamaan. Plektralla olisi ollut vähän mistä-aita-matalin keino mun kohdalla kun siihen on tuntumaa tullut haettua ihan vähän pitemmän aikaa...
Kipaleita missä ihan suosiolla kuitenkin otan plekun mukaan on pippureitten Parallel universe, toki Ace of spades, Megadöödis ja muut tällaiset hevimmät.
Toivon jonain päivänä handlaavani sormisoiton ja muut tekniikat sen verta hyvin että julkisestikin kehtaisi. Nyt jos joutuisin, soittaisin plektralla.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
poppamies
03.12.2009 23:02:37

handegunnar: Roger Clover soittaa plektralla. Onkohan hän rock uskottava?

Ei ole. Vain sormikoittokunnan jätkät on uskottavia.
G strings are for strippers!
Teijo K.
04.12.2009 00:07:48

poppamies: Ei ole. Vain sormikoittokunnan jätkät on uskottavia.

Eli Carol Kaye ei ole uskottava. Ei kyllä musta tuntuu että sä et oo nyt uskottava.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
pekezu
04.12.2009 00:08:00

poppamies: Ei ole. Vain sormikoittokunnan jätkät on uskottavia.

Niin, plekumiehethän on niitä epäonnisia kitaristeja.
Kamat kusee, ei ihmiset.
Windreaper
04.12.2009 01:54:43
Teijo K.: Eli Carol Kaye ei ole uskottava. Ei kyllä musta tuntuu että sä et oo nyt uskottava.

Carol Kaye on kova täti, mutta hänen näkemyksensä Ainoasta Oikeasta tavasta soittaa bassoa plekulla (soita paksulla plekulla kaulan vierestä ettei käsi vahingossakaan vammaudu, käytä kuminauhakieliä ja jos vahingossakaan haluat palm mutettaa niin kisko mielumin vaahtomuovia tallaan...) aiheuttaa allekirjoittaneessa hieman kummastusta. Tosin se fakta, että täti vetää vielä noi luvut mittarissa bassoa (ilman hirveitä kipuja) todistaa kuitenkin jotain metodin tepsivyydestä.

Kayella on kyllä todella hieno (ja genreen sopiva) saundi kuten alla olevasta klipistä kuuluu:

http://www.youtube.com/watch?v=s9idtdWAAEA
Jättis
05.12.2009 13:07:16
Heitetääs tähän jokerisektori - peukkupleku + 3 sormea. Suosittelen, saa samassa biisissä helposti pleku/sormisaundia riippuen tarpeesta. Saattaa tuntua ihan aluksi oudolta, mutta siihen oppii nopeasti.
Rantsula
05.12.2009 23:56:11
Kokeilin itse tuota peukkuplegua mutta jouduin sen jättämään pois kun sillä en voi soittaa kuin alaspäin. Muuten soitan peukku + kolme sormea klasarityylillä.
Jättis
06.12.2009 16:02:28
Oletko kokeillut käyttää tuota peukkulpekua niinkuin normaalia plektraa? Meinaan siis että nappaat siitä useammalla sormella kiinni kun menet plekulla ja sormeillessa siirryt sitten pelkkiin sormiin? Ainakin oma soittotyylittömyys menee tuolta pohjalta.
handegunnar
07.12.2009 23:20:54
Täytynee uskooa se vanha sanonta, että satiiri on vaikea laji - varsinkin yleisölle.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
Rantsula
08.12.2009 21:16:09
^^Olen kokeillut myös pitää peukkuplegusta kiinni, mutta ei toiminut mulla. Ite kun käytän Dunlopin 3mm Big Stubbyjä jotka liukuvat eritavoin kuin tuollainen ohkanen plegu. Normipleguja en halua bassoillessa käyttää, stubbyt toimii mulla paremmin.
sukeltaja-ankka
09.12.2009 18:34:24
pekezu: Niin, plekumiehethän on niitä epäonnisia kitaristeja.
Niimpä. Soitan plektralla, en ole uskottava. Mutta olen kuitenkin liian hyvä komppikitaristiksi.
Let's make this last forever!
pekezu
10.12.2009 01:12:10

Teijo K.: Oudosti sanottu, mun mielestä. Komppikitarassahan vasta hyvä pitääkin olla.

Samoilla linjoilla. Hyfät koNppikitaristit on kiven alla, tai niistä on tullut keskinkertaisia soolokitaristeja. Toisaalta jos muu bändi soittaa jämptisti, komppikitaristikin, on soolokitaristin taival iisimpi. Sen kun heittää nasevaa pentatoonista tms. ja irvistelee niin yleisö diggaa.
Kamat kusee, ei ihmiset.
sukeltaja-ankka
10.12.2009 20:40:39
No toi nyt viittas vaa siihe läppää et "jos ei osaa soittaa ees bassoa, niin laitetaan soittaa komppikitaraa", mut se nyt ei ottanu oikee tuulta alleen.
Let's make this last forever!
Teijo K.
10.12.2009 20:46:06

sukeltaja-ankka: No toi nyt viittas vaa siihe läppää et "jos ei osaa soittaa ees bassoa, niin laitetaan soittaa komppikitaraa", mut se nyt ei ottanu oikee tuulta alleen.

Äh, mä oon kuullut tosta tarinasta ihan erilaisen version.
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Easy Living
19.03.2010 08:59:17
ja täytyy sanoa, että joitain bassoja on helvetin vaikea soittaa sormilla ja tuntuu, että ne olis tarkotettu plekulla häärääjille. tällä meinaan että peukkua on vaikea pistää minnekkään E:tä pomputellessa, kun siinä ei ole mitään peukkutukea. En tiiä sitten pystyykö joku toinen soittamaan semmosella sormin.
käyhis
19.03.2010 14:55:21
Easy Living: ja täytyy sanoa, että joitain bassoja on helvetin vaikea soittaa sormilla ja tuntuu, että ne olis tarkotettu plekulla häärääjille. tällä meinaan että peukkua on vaikea pistää minnekkään E:tä pomputellessa, kun siinä ei ole mitään peukkutukea. En tiiä sitten pystyykö joku toinen soittamaan semmosella sormin.

Joo..

Ei niitä peukkutukia varsinaisesti tarvitse yhtään mihinkään. Tietty jos soittaa jotain, missä lähinnä möyritään e-kieltä, niin se voi helpottaa. Itelläni tuli ainakin jokseenkin luonnostaan taipumus siirtää peukku aina soitettavaa kieltä alemmalle kielelle lähinnä demppausta varten. E kielelle mentäessä peukku sitten joko on tyhjän päällä tai nojaa yksinkertaisesti runkoon. Tosin kyllä se omakin peukalo joskus mikrofonin päälle tiensä löytää, mutta harvemmin, koska ei jaksa rajoittaa soittoasemaa sen mukaan, missä niitä mikkejä nyt sattuu olemaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)