Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten katkeilu..
1
Peku911
08.12.2009 17:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kysellä, kun tänään taas tuli eteen tilanne, jossa kaverilta katkes kieli skitastaan. Mites on muilla, katkeileeko teiltä kielet? Useinkin?
 
Kun itseäni ihmetyttää, koska itse en ole katkaissut kuin kerran soittourani aikana kielen.
H-kieli tais vielä olla. Ihmettelen todella, että joillakin katkeilee vähän väliä ja olen alkanut miettiä, että mistähän asia johtuisi. Itselläni on tosin aina ollut kitaroissa käytössä 11-setti ja akustisessa 12-setti, niin sekin tosin avittaa asiaa, mutta kuitenkin ei siinä varmasti koko totuus ole. En ole kavereidenkaan kitaroista katkaissut, vaikka 9-settiä tms. on kiinni.
 
Onko kyse loppupeleissä tekniikasta ja miten plekua käyttää? Plektran paksuuskin vaikuttaa kaiketi? Itse käytän dava controlleja. Mutta miten on muilla asian laita? Saako olla koko ajan varakielet messissä vai meneekö seuraavaan "perus" kielivaihtoon asti samoilla kielillä?
 
JamesHetfield
08.12.2009 18:07:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Ajattelin kysellä, kun tänään taas tuli eteen tilanne, jossa kaverilta katkes kieli skitastaan. Mites on muilla, katkeileeko teiltä kielet? Useinkin?
 
Kun itseäni ihmetyttää, koska itse en ole katkaissut kuin kerran soittourani aikana kielen.
H-kieli tais vielä olla. Ihmettelen todella, että joillakin katkeilee vähän väliä ja olen alkanut miettiä, että mistähän asia johtuisi. Itselläni on tosin aina ollut kitaroissa käytössä 11-setti ja akustisessa 12-setti, niin sekin tosin avittaa asiaa, mutta kuitenkin ei siinä varmasti koko totuus ole. En ole kavereidenkaan kitaroista katkaissut, vaikka 9-settiä tms. on kiinni.
 
Onko kyse loppupeleissä tekniikasta ja miten plekua käyttää? Plektran paksuuskin vaikuttaa kaiketi? Itse käytän dava controlleja. Mutta miten on muilla asian laita? Saako olla koko ajan varakielet messissä vai meneekö seuraavaan "perus" kielivaihtoon asti samoilla kielillä?

 
soittotatsi vaikuttaa kait jonkun verran mutta ehkä enemmän kuitenkin se kitaran laatu, esim. onko niissä rautaosissa teräviä kulmia mihin kieli osuu jne...
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Numb
08.12.2009 18:23:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Ajattelin kysellä, kun tänään taas tuli eteen tilanne, jossa kaverilta katkes kieli skitastaan. Mites on muilla, katkeileeko teiltä kielet? Useinkin?
 
Ei usein, mutta kyllä niitä joskus napsuu. Osittain varmaan senkin takia, kun olen niin laiska vaihtamaan...
 
Akustisesta paukkuu varmaan sen takia, kun sitä tulee rapattua aika kovalla kädellä varmaan. .13 -setin punottua g:tä etenkin.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Miqueltozzz
08.12.2009 22:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielisetti vaikkuttaa tosi paljon (ainakin itselläni)
vanhalla kitaralla D'addariot katkeili 1-2kk välein, mutta DR:n vähän paksummalla heavy-bottom setillä ei oo kielet katkeillu, oon vaan vaihtanu setin n.3kk välein viimeistään.
 
JamesHetfield
08.12.2009 22:30:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miqueltozzz: Kielisetti vaikkuttaa tosi paljon (ainakin itselläni)
vanhalla kitaralla D'addariot katkeili 1-2kk välein, mutta DR:n vähän paksummalla heavy-bottom setillä ei oo kielet katkeillu, oon vaan vaihtanu setin n.3kk välein viimeistään.

 
Mulla oli tossa vähän aikaa sitten D'adarion 10-pohjanen setti e-vireessä varmaan yli puol vuotta eikä mitään ongelmia, vaikka soittelenkin suht paljon ja tatsi on suht kova. ehkä se kitara sitten on vaan niin hyvä, hehe. ehkä ei.
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Ianuarius
08.12.2009 22:30:50 (muokattu 08.12.2009 22:32:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR:iä itelläki on. Muistan kun joskus menneisyydessä kielet katkeili itelläki. En oo vaihtanu about kahteen vuoteen yhtäkään kieltä. :)
 
Ite uskon myös että tatsilla on vaikutusta. Eli jos kuokit niitä kieliä plekulla ja riuhdot oikein rajusti, niin voi olla että napsuvat useastikin. Sama homma ku rummuilla. Toisilla soittajilla menee kalvoja, peltejä ja keppejä ku leipää ja toisilla taas kestävät samat vuodesta toiseen (kuten isälläni).
 
EDIT: On myös tullu täällä palstalla vastaan ehdotuksia että joskus esim. tallassa joku osa voi olla sen verran huonoa työtä, että siinä joku terävä kulma tms. katkoo niitä kieliä.
 
Ei se multa oo pois, että joku toinen on taitava kitaristi. Päin vastoin.
aalataur
08.12.2009 22:45:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Ite uskon myös että tatsilla on vaikutusta. Eli jos kuokit niitä kieliä plekulla ja riuhdot oikein rajusti, niin voi olla että napsuvat useastikin.
 
Tatsista se on kii joo. Tai jos tallapalat on kulunut urille, ne voi hiertää kielen poikki nopeastikin. Niitä voi koittaa hioa esim. vanhalla punotulla kielellä hinkkaamalla edestaas. Tietysti myös ohuet setit voi mennä herkemmin kuin paksut, etenkin jos se tatsi on julma.
mll
08.12.2009 22:53:17 (muokattu 08.12.2009 23:21:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika usein tuo kielten katkeilu johtuu huonosta tallasta tai satulasta. Mulla katkeili jossain vaiheessa toisesta akkarista koko ajan D- ja G-kielet. Soitinrakentajan visiitin jälkeen katkeilu loppui. Tallassa oli jotain skröpöä. Toisesta akkarista ei ole koskaan katkennut kieiliä. Soitan 0.13-setillä ja enkä todellakaan hiplaa sitä kitaraa vaan päinvastoin, usein tulee rouhittua todella kovalla tatsilla.
 
Vastaus kysymykseen: epäilen, että kitarassasi on joku vika.
 
aalataur
08.12.2009 23:11:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Soitin 0.13-setillä ja enkä todellakaan hiplaa sitä kitaraa vaan päinvastoin, usein tulee rouhittua todella kovalla tatsilla.
 
Vastaus kysymykseen: epäilen, että kitarassasi on joku vika.

 
13-setti ei ole ihan ohut. Ysisetti alkaa olla ohut, multa meni ennen ysejä yhtenään poikki, nykyään oon parempi soittaja, kevyempi tekniikka, ja enää ei mee yhtään. Tallalle tai satulalle ei ole tehty välissä mitään.
mll
08.12.2009 23:24:32 (muokattu 08.12.2009 23:26:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: 13-setti ei ole ihan ohut. Ysisetti alkaa olla ohut, multa meni ennen ysejä yhtenään poikki, nykyään oon parempi soittaja, kevyempi tekniikka, ja enää ei mee yhtään. Tallalle tai satulalle ei ole tehty välissä mitään.
 
Ysisetti varmaan on hieman herkempi katkeamaan kuin .012- tai .013-setti...;D Mutta aloittajalla on kuitenkin .011-setti kiinni. Epäilisin, että kyse on huonoista talla tai satulaurista. Tai sitten hän ryystää kieliä oikein kunnolla.
 
Onhan se tietysti tekniikasta ja plekustakin kiinni. Muistan joskus hurjina nuoruusvuosina, kun oli floikkakeppi (JEM), kieliä katkesi urakalla, kun käytin extra heavy -plekua. Kun siirryin takaisin mediumeihin, niin kielien katkeilu loppui siihen.
 
rize88-
08.12.2009 23:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Ajattelin kysellä, kun tänään taas tuli eteen tilanne, jossa kaverilta katkes kieli skitastaan. Mites on muilla, katkeileeko teiltä kielet? Useinkin?
 
alkuunsa mulla katkeili useasti paksuudesta tai vaihtovälistä riippumatta. nyt en muista että olisi viimeisen 5v. aikana katkennut kuin ehkä kerra. käytän 9-42 settiä. mutta ei tuo tekniikan kehittyminen tässä asiassa silti varmaan koko totuutta kerro. tunnen itseäni parempia soittajia, joilta napsuu kielet useastikkin, ja soittimissa tuskin vikaa on. kai toisilla vaan on vähän rajumpi se tatsi, niin kielet napsuu. vaikka ei periaatteessa mitään vikaa missään ole.
 
Peku911
09.12.2009 00:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaus kysymykseen: epäilen, että kitarassasi on joku vika.
 
Minähän siis en ole saanut vuosiin yhtään kieltä katki ja siksi ihmettelin, että miksi joillakin niitä vaan katkeilee, vaikka taidot ja muut asiat ovat varmasti minuakin paremmin. Ajattelin vain tarkentaa :)
 
mll
09.12.2009 08:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Minähän siis en ole saanut vuosiin yhtään kieltä katki ja siksi ihmettelin, että miksi joillakin niitä vaan katkeilee, vaikka taidot ja muut asiat ovat varmasti minuakin paremmin. Ajattelin vain tarkentaa :)
 
Aivan. Niinhän tuolla lukeekin;D Piräis ottaa silmät käteen ja kattoa tarkemmin.
 
Mä epäilen, että jos kielet katkeilee koko ajan, niin kitarassa on jotain vikaa. Näin ainakin oli minun tapauksessani.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «