Aihe: Analogisummain.
1 2 3
sami_sumea
01.11.2009 23:26:52

Teijo K.: En ole ikinä luottanut mihinkään nettitesteihin. Siksi täälläkin jaksaa luuhata kun aina kerran - pari vuodessa käy niin että joku ihan oikeasti on käyttänyt sitä kiinnostavaa vermettä ja osaa sanoa ensikäden tietona asiaa siitä.

Jep.

Mua kiinnostaisi löytää jostain joku suht' luotettavan tahon tekemä testi noista summaimista, koska tähän mennessä en ole sellaisia nähnyt (ainakaan ilmaiseksi).

Se joku 3db-audion tekemä CD oli myynnissä muistaakseni, laadusta en sit tiedä..

...
http://www.adamantiumstudios.com
Teijo K.
06.11.2009 09:51:54

Kaveri soitteli ja sanoi että tilasi ton Neven. Mein bändillä on äänitykset siinä juuri meneillään ja toivottiin että Neve ehtisi ajoissa ennen soolojen ja taustalaulujen purkitusta. Kattoo nyt. Miksauksiin se nyt ehtinee jokatapauksessa, niin voin sitten vaikka kirjoitella fiiliksiä.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Danko
06.11.2009 20:15:35

hiilarilla on tuo neve (pohjautuu 88R-sarjan tiskeihin, ulostulopuolella carnhill custom-muuntimet). pienemmillä tasoilla kliininen, mutta runttaamalla saa sitä nevempää soundia. kuudellatoista kanavalla joutuu tosin isompien miksausten kanssa tekemään väistämättä kompromissin analogi- ja digitaalisummauksen väliltä.
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Teijo K.
07.11.2009 16:40:44

Danko: hiilarilla on tuo neve (pohjautuu 88R-sarjan tiskeihin, ulostulopuolella carnhill custom-muuntimet). pienemmillä tasoilla kliininen, mutta runttaamalla saa sitä nevempää soundia. kuudellatoista kanavalla joutuu tosin isompien miksausten kanssa tekemään väistämättä kompromissin analogi- ja digitaalisummauksen väliltä.

Tosta kanavamäärästä olikin puhetta, ja kun kaverilla on lähinnä akustista ja aika pienimuotoista hommaa ollut, niin erittäin harvoin tulee mitään vastaan missä 16 kanavaa loppuu kesken. Akustisten kanssa taitaa aika usein se kliinimpi homma olla jopa paree.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
mhelin
03.12.2009 19:46:23
Teijo K.: Mutta jos se pointti on siinä, että haluaa päästä hiiren klikkailusta nappuloiden näpelöintiin, koska siinä on enemmän fiilistä niin toi ei auta. Joku sanoi kalliiksi, mutta eihän se ole kallis kuin niitten mielestä joilla ei ole rahaa. :)

Ja tää nyt on myöhässä jo kun kamat on postissa. )

Jos nyt tulisi noi kosketusnäytöt (ei haittaa vaikka ne eivät olisi kalliitakaan) niin pääsisi hipelöimään edes tietokoneen näyttöä, tosin tiedä parantaisiko se fiilistä, ehkä joku 3D näyttötekniikka voisi sen tehdäkin. Onhan niitä miksauspöydän näköisiä kontrolleitakin olemassa (omani on jossain autotallin nurkassa).
Teijo K.
03.12.2009 20:04:13

mhelin: Jos nyt tulisi noi kosketusnäytöt (ei haittaa vaikka ne eivät olisi kalliitakaan) niin pääsisi hipelöimään edes tietokoneen näyttöä, tosin tiedä parantaisiko se fiilistä, ehkä joku 3D näyttötekniikka voisi sen tehdäkin. Onhan niitä miksauspöydän näköisiä kontrolleitakin olemassa (omani on jossain autotallin nurkassa).

Kaverilla on sellainen lyhyt töpökontrolleri. Kyllähän se on kai kivampi kuin hiiri, mutta toivottavasti tuo tuleva on vielä kivampi.

Mitään "Neve soundia" tai maagista laitetta mikä tekee automaattisesti "huipputuottajaksi" ei siltä todellakaan ole missään vaiheessa odotettu. Lauantainahan tuon näkee. Tosin itse olen ihan soittajan ominaisuudessa siinä mukana.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
mhelin
03.12.2009 20:11:49
Teijo K.: Kaverilla on sellainen lyhyt töpökontrolleri. Kyllähän se on kai kivampi kuin hiiri, mutta toivottavasti tuo tuleva on vielä kivampi.

Mitään "Neve soundia" tai maagista laitetta mikä tekee automaattisesti "huipputuottajaksi" ei siltä todellakaan ole missään vaiheessa odotettu. Lauantainahan tuon näkee. Tosin itse olen ihan soittajan ominaisuudessa siinä mukana.

Hyvä peli toi Neve varmaan on, ei sen puoleen...
axelsson
03.12.2009 21:30:18
mhelin: Jos nyt tulisi noi kosketusnäytöt (ei haittaa vaikka ne eivät olisi kalliitakaan) niin pääsisi hipelöimään edes tietokoneen näyttöä, tosin tiedä parantaisiko se fiilistä, ehkä joku 3D näyttötekniikka voisi sen tehdäkin. Onhan niitä miksauspöydän näköisiä kontrolleitakin olemassa (omani on jossain autotallin nurkassa).

Tavallinen kosketusnäyttöhän on aivan hirveästi kankeampi kuin hiiri. Sitten kun näytöt oppisivat tunnistamaan nyt vaikka kymmenen pistettä yhtäaikaa, että pääsisi ruuvaamaan jokaisella sormella liukuja livenä, niin voisi jotain fiilistä siinä ollakin. Joskin edelleen yhtä turhaa kuin ne DAW kontrolleritkin. Kuinka usein oikeasti säädät volumea miksatessa? Jos biisiä miksaa 50 tuntia ni siitä ehkä muutama minuutti voi olla volumejen säätöä - vähän työtavasta riippuen. Monesti ei tule koskettua kanavien volumeihin lainkaan. Ja kun se hiiri nyt kuitenkin on kädessä niin ei semmoiselle kontrollerille kauheasti jää kyllä käyttöä. Ehkä jos tarvii paljon "live-fiiliksellä" lennossa ruuvattua vola-automaatiota, siihen ei hiirellä kykene.
JoKo
03.12.2009 23:24:22
Joskin edelleen yhtä turhaa kuin ne DAW kontrolleritkin.

Mun mielestä noissa kontrollereissa (ja tiskissä) on se etu että kun ei tarvi kattoo ruutua, niin keskittyminen on enemmän äänipuolella. Eikä tuu silmät kipeeksi eikä hiirikäteen rasitusvammaa...
axelsson
04.12.2009 13:03:23
JoKo: Mun mielestä noissa kontrollereissa (ja tiskissä) on se etu että kun ei tarvi kattoo ruutua, niin keskittyminen on enemmän äänipuolella. Eikä tuu silmät kipeeksi eikä hiirikäteen rasitusvammaa...

Toi on totta, mut onhan ne asiat mitä noilla kontrollereilla voi tehdä ihan promilleluokkaa editointi- ja miksausurakkaan hupenevasta ajasta.

On muuten jotenki kieroa ja alkukantasta toi softamikserien ajatusmallikin, että noille kanavien volumeliu'uille annetaan valtavasti kallisarvosta kuvaruututilaa. Cubasessakin mikseriä saa pienennettyä vain niin, että plugarislotit saa piiloon, mutta liu'ut jäävät näkyviin. Ikäänkö miksaaminen olis nykyäänki vielä pelkkää volume-raidausta. Ja sit kuitenkin kun automaatiot on päällä niin ne feiderit jää täysin virattomiks.
olazabal
04.12.2009 13:27:27
On muuten jotenki kieroa ja alkukantasta toi softamikserien ajatusmallikin, että noille kanavien volumeliu'uille annetaan valtavasti kallisarvosta kuvaruututilaa. Cubasessakin mikseriä saa pienennettyä vain niin, että plugarislotit saa piiloon, mutta liu'ut jäävät näkyviin. Ikäänkö miksaaminen olis nykyäänki vielä pelkkää volume-raidausta. Ja sit kuitenkin kun automaatiot on päällä niin ne feiderit jää täysin virattomiks.

Jep, mua on kanssa häirinnyt tämä asia. Miks softamiksereiden pitää ylipäätään matkia oikean mikserin ulkonäköä? No tietenkin niitä on aluksi helpompi käyttää kun käyttöliittymä on rautamiksereistä tuttu. Mutta käyttötehokkuuden kannalta jokin erilainen lähestymistapa vois toimia paremmin.

Toinen häiritsevä juttu on juuri toi volumeautomaatio ja sliderit. Jos saisin päättää, softamikseri toimis niin, että automaatiovolume ja slider-volume olis erilliset. Automaatiovolume vois näkyä stripissä jonkinlaisena ghost-faderina. Nykyään jos on raidalla volumeautomaatio, ja haluaa koko raitaa hiljemmalle, täytyy muokata koko automaatiota - haluaisin että sen voisi tehdä sliderillä. Ja käyttääkö kukaan oikeasti näitä read write touch latch -systeemejä...
cozmo
05.12.2009 00:36:04

olazabal: Jep, mua on kanssa häirinnyt tämä asia. Miks softamiksereiden pitää ylipäätään matkia oikean mikserin ulkonäköä? No tietenkin niitä on aluksi helpompi käyttää kun käyttöliittymä on rautamiksereistä tuttu. Mutta käyttötehokkuuden kannalta jokin erilainen lähestymistapa vois toimia paremmin.

Toinen häiritsevä juttu on juuri toi volumeautomaatio ja sliderit. Jos saisin päättää, softamikseri toimis niin, että automaatiovolume ja slider-volume olis erilliset. Automaatiovolume vois näkyä stripissä jonkinlaisena ghost-faderina. Nykyään jos on raidalla volumeautomaatio, ja haluaa koko raitaa hiljemmalle, täytyy muokata koko automaatiota - haluaisin että sen voisi tehdä sliderillä. Ja käyttääkö kukaan oikeasti näitä read write touch latch -systeemejä...

Itse olen ratkaissut ton niin, että ohjelmoin kaikki volyymiautomaatiot erillisellä trim-plugarilla jota vatkataan, jää se volafader siihen käyttöön mihin pitääkin. Mä en vaan oo jaksanut ottaa niitä read write touch latch juttuja haltuun.
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
olazabal
05.12.2009 12:01:37
cozmo: Itse olen ratkaissut ton niin, että ohjelmoin kaikki volyymiautomaatiot erillisellä trim-plugarilla jota vatkataan, jää se volafader siihen käyttöön mihin pitääkin.

Jep, noinhan se kannattaa tietenkin tehdä. On käynyt usein mielessä tehdä noin, mutta sitten olen laiskuuttani kuitenkin vaan rykäissyt perus-volumeautomaation raidalle. Sitten myöhemmin kaduttaa, kun joutuu kuitenkin lisäämään sen trim-plugarin volafaderin korvikkeeksi.

Uudenvuodenlupaukseni on: Tästä lähin teen volumeautomaatiot aina trim-plugariin.

Sori, täysin offtopic...
Teijo K.
05.12.2009 23:26:31

mhelin: Hyvä peli toi Neve varmaan on, ei sen puoleen...

Hauska ja kätevä peli näytti olevan äänityksissäkin. Kivasti sai kuuntelut reititettyä ton avulla.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
theguru_
06.12.2009 03:00:26 (muokattu 06.12.2009 03:00:57)
Mä olen aika pitkälle automaatiohuo*ra. Kaikille raidoille raavitaan automaatiot. Aikaa vievää, mutta sanoisin, että kannattaa.
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Teijo K.
08.12.2009 12:25:07 (muokattu 08.12.2009 13:37:13)

No laite on käytännössä testattu ja todettu hintansa väärtiksi jo äänityksissä. Vaikka sillä ei tekisi mitään miksauksissa niin se on jo haukkunut hintansa kuuntelujen ja muitten reitittämisessä. Eihän toi nyt kalliskaan ollut loppujenlopuksi. Ihan perus henkilöautossa arvo alenee enemmän siinä kun se ajetaan kaupan ovesta ulos, eikä kukaan ihmettele sen enempää sitäkään asiaa.

Mod Edit

Tästä eteenpäin keskustelu jatkukoon ilman negatiivisia kommentteja. Mhelinille tiedoksi, että teoreettinen mahdollismman värittämätön summausboksi ei kuulunut tähän ollenkaan, vaan sekin kommentti laskettiin provosoinniksi ja poistettiin.
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
mhelin
08.12.2009 19:18:15 (muokattu 08.12.2009 19:18:53)
Mod Edit

Tästä eteenpäin keskustelu jatkukoon ilman negatiivisia kommentteja. Mhelinille tiedoksi, että teoreettinen mahdollismman värittämätön summausboksi ei kuulunut tähän ollenkaan, vaan sekin kommentti laskettiin provosoinniksi ja poistettiin.

En muista mitä tarkalleen ottaen kirjoitin mutta en missään nimessä kyllä tarkoittanut sitä provoksi vaan johdannoksi jatkolle, eli perusteluna sille että "analogisen" saundin saamiseen tarvitaan pidempi signaaliketju. Tarkoin vain että digitaalinen ja analoginen summaus oikein toteutettuna molemmat ovat yhtä "kliinisiä", nimittäin onhan sitä olemassa analogisia tietokoneitatin jotka tekevät oikeita laskutoimituksia. Molemmissa 1+1 = 2.

Mutta tuo Neven "summain" tai paremminkin linjamikseri on käsittääkseni (kuten luulisi edellä oleva kommentistani voivan päätellä jos sen viitsisi lukea) kyllä kysyjän tarpeeseen sopiva laite vaikkakin kallis. Tähän voisi joku parempi kirjoittaja vielä lisätä vielä jonkin samanlaisen loppukaneetin kuin Ihmisten Puolueen lopussa, ne on huitsin hauskoja!
sami_sumea
08.12.2009 19:41:02 (muokattu 08.12.2009 19:42:20)

Nykyään jos on raidalla volumeautomaatio, ja haluaa koko raitaa hiljemmalle, täytyy muokata koko automaatiota - haluaisin että sen voisi tehdä sliderillä.

Cubasessa (ja Sonarissa / Reaperissa) toi onnistuu helposti ku voi pätkiä automaation sijaan raidan regioneihin ja nostaa / laskea / feidailla niiden volaa miten huvittaa suoraan siitä regionista.

Kaikki muut softat joissa tota tukea ei ole tuntuvat käsittämättömän kankeilta sen jälkeen ku tohon on tottunut. Myös Tools ja Logic. Hyyyii :-)

...
http://www.adamantiumstudios.com
axelsson
08.12.2009 20:24:06
sami_sumea: Cubasessa (ja Sonarissa / Reaperissa) toi onnistuu helposti ku voi pätkiä automaation sijaan raidan regioneihin ja nostaa / laskea / feidailla niiden volaa miten huvittaa suoraan siitä regionista.

Vielä kun joku softanvalmistaja älyäisi lisätä hanikan jolla toi volume valittaisiin käyttöön pre/post insertit. Nykyselläänhän se on ennen inserttejä (gain) joka tekee siitä vähemmän monikäyttösen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)