Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 513 14 15 16 17121 122 123 124 125
Manetti
07.12.2009 21:12:20 (muokattu 07.12.2009 21:22:08)
ÄH, unohtakkaa koko juttu
http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw
blues guitar
07.12.2009 21:24:45

Manetti: ÄH, unohtakkaa koko juttu

Hitsi...mä en kerinny lukee....
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
WanhaWetäjä
07.12.2009 21:25:43

Juzpe: Mites tosta mun jutusta jonka olit tohon lainannu nyt tämmösen päätelmän voi vetää? Enkai mä ottanu ite musiikkiin kantaa millään tavalla. Kunhan ihmettelin näitä lokerointihommia, ku kaikki pitää jakaa johki ryhmiin ja sit laikenmaailman moosekset kiistelee siitä mikä nyt sitten on speed ja thrash metallin ero tai onko Whitesnaken alkupään tuotanto niinq ruutsia vai juurevaa hardrockia...

No se on kato kun pääsee tarpeeksi syvälle johonkin juttuun niin siitä ei enää keksi mitään ja pitää alkaa kaiveleen epäolennaisia juttuja..

Esimerkiksi aika monen tuoreemmankin rock-kitaristin soitto on aika roots/blues/kantripohjasta vääntöö... Joten ei varmaan voi väittää, ettenkö rootspohjasesta menosta diggailis ja vieläpä aika laaja-alasesti erilaisissa ympäristöissä...

No kyllähän se "roots" löytyy lähes jokaisen kitaristin soitosta, jotkut jämähtävät siihen perusjuttuun, jotkut jalostavat sitä vähän pidemmälle.

Mä en vaan oikeen missään asiassa halua kuulua yksisilmästen puristien joukkoon joiden mielestä joku tietyntyyppinen musa on sitä ainoota oikeeta.

Purismi on paholaisesta, on se sitten rrrrrautalanka/hevi/roots/jazz/klasari/humppa...on vain olemassa hyvää ja huonoa musiikkia, siitä pitäis kai lähteä?Mikä sitten tekee musasta hyvää tai huonoa se on kuulijan korvassa se!

Tosin jos nyt tolta pohjalta omaa soitintenräpläystä kelailee, niin oonhan mä nyt tosi vahvasti rokkimiehiä ja toisaalta diggaan mies+kitara menosta, muttei se sitä tarkota että mulla ois kauheesti ennakkoasenteita wanhaa mustaa bluesia, klassista musaa tai jazzia kohtaan.

Ts sä et ole puristi, se on ihan terve merkki nuoressa(?) miehessä se!

Sen taas myönnän ihan avoimesti, että matikka- tai teinihevimussa tai muutakaan modernia metallimenoo en oikeen jaksa, lukkunottamatta Dream Theaterin kolmee ekaa levyä, joilla on kyl aika hyviä sävellyksiä ja varsinkin sanotuksia.

Joo, mä olen wanha humppaturakainen, mä pystyn kuunteleen ihan mitä vaan musaa, humpasta heviin, ja jollain perverssilla tavalla pystyn myös matkiin näitä lajeja soittamalla osaamatta oikeesti ja todellisuudessa yhtään mitään, se on sitä kitarakaraokeismia se!
Kaikesta musasta voi löytää jotain hyvää, kaikkea on kiva soittaa, mun wanhin poika kuuntelee esim Cannibal Corpsia, sen kanssa mennään kyllä jo siinä rajalla...mutta helvetin taitavia soittajia tuossakin on.

Mitä tulee roots-skabaan....täällähän on ihan hyvä meininki, taustoista ei kutenkaan kannata "valittaa", ne on mitä on, jos ei kelpaa niin ei ole pakko osallistua ...ja kas, aasinsiltaa pitkin päästiinkin aiheeseen roots&midi!
Ei pahalla mutta on sitten muuten aiwan HIRVEÄN kuulonen tuo midisaxofoni tossa meneillään olevan skaban alussa!Saisko sitä mitenkään feidattua veke?Millä vitulla joku rohkenee kutsua tuota roots-musiikiksi???Mun tajunnassani
roots liittyy jotenkin aitouteen, eikö tässä ole joku ristiriita?Markan Casio &roots????Ei hyvä ihme...

Joo joo, mä tiedän, ei ole pakko osallistua jos tausta ei miellytä, tausta on sinänsä ihan jees, kunhan vaan totesin ikäänkuin puoliksi kysyen ja puoliksi itsekseni että mitenkä tuollainen midi-hirvitys voi olla rootsia???Tämä kysymys ei ole esitetty mitenkään hampaat irvessä taivastellen, mutta melkein;-)

Luulisi oikeita roots-ukkoja hirvittävän moinen?
Juzpe
07.12.2009 21:28:06 (muokattu 07.12.2009 21:33:34)

uudet skabat

Jotka on tosi kivat. Ja taustat on hyviä, ukot mukavia ja soolotkin hyviä. Palautettakin tulee enemmän ja asiallisempaa ku normi sooloskaban puolella. Ehkä hiukian liian kitara ka ukkovetosta on ollu viime aikoina tosin, eli naisia ja muita soittimia enemmän ois toivomus :D

Mäkin oon rauhaa rakastava pieru... en tiä mikä on vanhan määritelmä täällä niin siihen en uskalla sanoo mitään... Kyllä mä kuitenkin siitä huolimatta asioista ajattelin edelleen yrittää potkia keskustelua liikkeelle, esim kyselemällä juttuja joista en niin kauheesti oo selvillä.

nuoressa(?)

29, ens talvena 30.

unohtakaa...

Hyvä juttu se oli.
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
Manetti
07.12.2009 21:30:14 (muokattu 07.12.2009 21:32:14)
WanhaWetäjä: HIRVEÄN kuulonen tuo midisaxofoni tossa meneillään olevan skaban alussa!Saisko sitä mitenkään feidattua veke?Millä vitulla joku rohkenee kutsua tuota roots-musiikiksi???Mun tajunnassani
roots liittyy jotenkin aitouteen, eikö tässä ole joku ristiriita?Markan Casio &roots????Ei hyvä ihme...

Joo joo, mä tiedän, ei ole pakko osallistua jos tausta ei miellytä, tausta on sinänsä ihan jees, kunhan vaan totesin ikäänkuin puoliksi kysyen ja puoliksi itsekseni että mitenkä tuollainen midi-hirvitys voi olla rootsia???Tämä kysymys ei ole esitetty mitenkään hampaat irvessä taivastellen, mutta melkein;-)

Luulisi oikeita roots-ukkoja hirvittävän moinen?

Oisko siks, et nää ei ole mitkään "kuka tekee hienoimman taustan skabat"? vaikee sanoo. Markan Casiollahan se vasta blyys irtoaakin....8)
Kuha
07.12.2009 21:31:05

WanhaWetäjä: Luulisi oikeita roots-ukkoja hirvittävän moinen?

Kyl varmaan niitä oikeita hirvittääkin.
Manetti
07.12.2009 21:49:05
BigPapa
07.12.2009 21:53:20 (muokattu 07.12.2009 21:55:03)

Tausta on hyvä ja täyttää tehtävänsä moitteettomasti, vaikka muutakin on tässä kuultu.

T. Yksioikoisen tosikko tyyppi.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
padaa@dadaa!
07.12.2009 22:19:29 (muokattu 07.12.2009 22:24:15)

Juzpe: Tuli ny aiheen sivustalta niinku mileeni, että missähän kaikki laulajat, pianistit, fonistit, huuliharputtajat, kazooistit, hanuristit, pedal steelin soittajat jne... mahtaa olla? Ois kauheen kiva kuunnella muitakin soittimia täs skabas ku skebaa.

Samaa mä olen joskus kommentoinut. Mulla olis kyllä huuliharppu, mutta kun sillä ei voi sävellajia vaihtaa kättä liikuttamalla, niin käsittääkseni C-harpulla pitäis olla G-tausta? Ja toisekseen en koskaan ole opetellut sitä soittamaan.

Mut olishan se poikaa jos rootsiskabaan lähdettäisiin kaikilla instrumenteilla omista pieruista lähtien.
BigPapa
07.12.2009 22:20:27 (muokattu 07.12.2009 22:21:14)

mä pystyn kuunteleen ihan mitä vaan musaa, humpasta heviin, ja jollain perverssilla tavalla pystyn myös matkiin näitä lajeja soittamalla osaamatta oikeesti ja todellisuudessa yhtään mitään

Mitä jos tähän skabaan matkisit jotain blues kitaristia?
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
WanhaWetäjä
07.12.2009 22:33:04

Kuha: Kyl varmaan niitä oikeita hirvittääkin.

Laitappa tuo tausta soimaan oikealle roots-"metsä/rämeneekerille" tyyliin "sokea sitruunapiirakka"notta "vedäppä tohon!" niin jo vain saattaa tykätä huonoa hän...

No joo, annetaan siimaa, olen allerginen, mä olen viimeset 20 vuotta kuunnellut työssäni erilaisilla midimuljuttimilla toteutettuja kitaraoita( PITÄS LAILLA KIELTÄÄ!!!), haitareita, foneja, trumpetteja, oboeita, brasseja, urkuja yms...

Mä pidän oikeista soittimista, siksi tuo midifoni kuulostaa mun korvaan ihan karmaisevan kauhealta, sori vaan! Ihan kun olis töissä!!

HOHO!
BigPapa
07.12.2009 22:35:48

mä pystyn kuunteleen ihan mitä vaan musaa, humpasta heviin

ja kun kelataan muutama sivu taaksepäin:

Mulla on yks SVR:n levy, en mä jaksa sitä kuunnella, AK:sta nyt puhumattakaan, oli heidän soitossaan sitten siitä rosoo ja sielua miten paljon tahansa.
WanhaWetäjä
07.12.2009 22:36:01

BigPapa: Mitä jos tähän skabaan matkisit jotain blues kitaristia?

No ketä pitäs matkia?

Mä soitan mieluummin ihan omasta elämästä, mulla on se onni että ei ole noita epäjumalia joita pitäs palvoa ja matkia, kuten eräillä!

Mutta tarvittaessa matkitaan vaikka ketä!

HOHO!
WanhaWetäjä
07.12.2009 22:37:40

BigPapa: ja kun kelataan muutama sivu taaksepäin:

Voi perse...ei kai SRV ole ainoa tyylinsä edustaja?Ja kai silläkin on hyviä tsipaleita?
En vaan ole yhtään ite kuullut!
BigPapa
07.12.2009 22:37:47

WanhaWetäjä: No ketä pitäs matkia?

Mä soitan mieluummin ihan omasta elämästä, mulla on se onni että ei ole noita epäjumalia joita pitäs palvoa ja matkia, kuten eräillä!

Mutta tarvittaessa matkitaan vaikka ketä!

HOHO!

Alkaa näköjään mennä selittelyjen puolelle.
WanhaWetäjä
08.12.2009 01:42:28

BigPapa: Alkaa näköjään mennä selittelyjen puolelle.

Juu ei, niinkun mä tossa aiemmin totesin (LUE AJATUKSELLA NÄITÄ JUTTUJA)
mä matkin "suvereenisti" mitä vaan GENREA, en suinkaan puhunut yksittäisistä
soittajista, enhän?

Mitään suunnattomia kitaristi-imitaattorin lahjoja ei nuo tämän palstan jumalat
AJ,AK,EC ja BBK eivät toki vaadi, mutta mun ajatusmaailmaan suoranainen ja tietoinen toisten matkiminen saati heidän lickiensa kopsaaminen ei ole koskaan kuulunut.

Vedellään vaan omasta päästä käsin niitä näitä kuvitellen että tää saattas passata tähän, tai sitten ei ;-)
arc
08.12.2009 01:51:36 (muokattu 08.12.2009 02:00:58)
Voi perse...ei kai SRV ole ainoa tyylinsä edustaja?Ja kai silläkin on hyviä tsipaleita?
En vaan ole yhtään ite kuullut!

WW ootko kuullut SRV:n vetoa Jimpan Little Wingistä?

Sulle kun ei tunnu maistuvan ihan perus ränttätänttä, niin mun mielestä siinä tulee esiin hyvin SRVn tajuton musikaalisuus ja kyky sovittaa ja tehdä oikeasti tosi diippiä kamaa.

Mulle yleensä SRV on vain törkeän täydellinen suorittaja, ja liveissä välittyy se tunnelmakin soitosta ihan uskomattomasti, mut levyltä ne biisit on välillä vähän liian ykskoikoisia mun makuun. Silti yks suurimmista vaikuttajista nimenomaan kitaransoiton suunnalla. Kuunneltuun määrään nähden vaikuttanut hyvin vähän kuitenkin esimerkiksi mun omaan biisinkirjoitukseen.

Tsekkaa jos et oo kuullut (mitä hyvin epäilen, klassikko se kuitenkin on jo), voisit tykätä.
WanhaWetäjä
08.12.2009 03:22:20 (muokattu 08.12.2009 03:44:37)

arc: WW ootko kuullut SRV:n vetoa Jimpan Little Wingistä?

Juu, en ainakaan muista että olisin....

Sulle kun ei tunnu maistuvan ihan perus ränttätänttä, niin mun mielestä siinä tulee esiin hyvin SRVn tajuton musikaalisuus ja kyky sovittaa ja tehdä oikeasti tosi diippiä kamaa.

En dissaa sinänsä SRV:ta tai ketään muutakaan, toki mä olin kyllä hiton pettynyt tuohon SRV:n levyyn minkä ostin jostain huoltoaseman halpislaarista, periaatteessa ihan ok mutta ei kutenkaan säväyttänyt mitenkään, jäi vaan fiilis että eipä ole kummoinenkaan kitaristi.

Mulle yleensä SRV on vain törkeän täydellinen suorittaja, ja liveissä välittyy se tunnelmakin soitosta ihan uskomattomasti, mut levyltä ne biisit on välillä vähän liian ykskoikoisia mun makuun. Silti yks suurimmista vaikuttajista nimenomaan kitaransoiton suunnalla. Kuunneltuun määrään nähden vaikuttanut hyvin vähän kuitenkin esimerkiksi mun omaan biisinkirjoitukseen.

Joitain pätkiä olen You Tubesta tsekannut, vieläkään sitä todeliista kolahdusta ei ole tapahtunut, mutta pitää ottaa huomioon se että mulla on n. 25:n vuoden musta aukko musan kuuntelussa ja harrastamisessa noin ylipäätään, eli ehkä osin tästä johtuu lievästi mustavalkoiset asenteeni, tietämättömyyteni ja kommentit tiettyihin juttuihin;-)

Robben Fordia ja Larry Carltonia oon kyllä viime aikoina aika paljon kuunnellut "tuubista", pidän kovasti joistain herrojen blues-osastoista, niin yhdessä kuin erikseen.Perversioni mm Carltonin hissiosastoihin myönnän auliisti, kuin myös sen että diggaan Pat Methenya ja Lee Ritenouria, George Bensonista nyt puhumattakaan ;-)

Tsekkaa jos et oo kuullut (mitä hyvin epäilen, klassikko se kuitenkin on jo), voisit tykätä.

Tämän teen ;-)

EDIT kuuntelin "tuubista" 1984 liveversion....emmä tiiä, olihan tuo ihan ok, Jimin versio lienee liian voimakkaan muistoissa, sitä tuli kuunneltua pikkuskidina, so.... mun makuun originaali voittaa tässä kohtaa 6-0 ;-)
velsa
08.12.2009 04:07:28

Kehukaa nyt hyvät miehet kaikki kuorossa WW:tä vähän aikaa ettei sillä tuu paha mieli......ehkä se sitten katsoo peiliin ja lopettaa ton ittensä kehumisen!!!!!
Kauas on pitkä matka........
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)