Aihe: Pientä putkikomboa kotisoitteluun
1 2 3 4
MJS
05.12.2009 21:32:27
Jucciz: ...laitetaanhan jookosta ensin maadoitukset ja häiriösuojaukset kuntoon

Haha! Niin totta, jokunen nuoruusvuosi meni hukkaan ennenkuin tajusin että kannattaa pistää rahaa siihen instrumenttikaapeliinkin :D No, silloin ei ollut nettiä mistä olisi moisen tiedonmurusen vaivatta havainnut!
Jucciz
05.12.2009 21:34:15
MJS: Haha! Niin totta, jokunen nuoruusvuosi meni hukkaan ennenkuin tajusin että kannattaa pistää rahaa siihen instrumenttikaapeliinkin :D No, silloin ei ollut nettiä mistä olisi moisen tiedonmurusen vaivatta havainnut!

Jep. Harvoinpa kitarakamoissa on signaaliketjussa semmoista paikkaa, jossa kannattaa tinkiä laadussa - paitsi siis jos tykkää häiriöistä.
jpjanhun
05.12.2009 21:58:50

korjataan virheet siellä, missä ne on sen sijaan, että kirjoitettaisiin ensin väärin ja saman tien uuteen viestiin oikaisu

Eikun julkaistaan versio hienoilla ominaisuuksilla jotka eivät toimi. Sitten testataan asiakkailla ja julkaistaan uusi versio johon viat ehkä korjattu ja samalla lisätty uusia hienoja ominaisuuksia jotka eivät toimi. Tällä kertaa myös osa vanhoista ominaisuuksista jotka aina ennen ovat toimineet on mennyt rikki. Lopulta kaikki joudutaan kirjoittamaan uudestaan.

Olen tottunut soveltamaan tätä tapaa. Ohoh. taas jauhoin ***. No kun osaan käyttää sitä edittiä niin tulin rohkeammaksi.
Jucciz
05.12.2009 22:18:48
jpjanhun: Olen tottunut soveltamaan tätä tapaa. Ohoh. taas jauhoin ***. No kun osaan käyttää sitä edittiä niin tulin rohkeammaksi.

Hienoo, tästä se lähtee! Itekin oon webmasteria joskus leikkiny ja kuulostaa siltä, että sinäkin... ;)
tracyjacks
06.12.2009 16:39:16
Itse voisin kans oman kysymykseni esittää tähän ketjuun. Olen nyt kahden vaiheilla, että ostaako Vox AC4TVH nuppi ja kaappi tai sitten Blackstar HT-5 combo, ja siihen tulevaisuudessa myös lisäkaappi. Kotisoitteluun tulisivat pääsääntöisesti, mutta ei se treeniksellä/pienillä keikoilla soittelukaan pahaa samalla vahvistimella tekisi.

Molempia olen soitellut hieman, mutta vain kaupassa, jolloin voluumitasot ovat olleet pienet, eikä saa tietoa, että riittääkö noista tehoa sitten treenikselle ja keikoille. Mikitettynä tietty keikoille varmasti. Omakohtaisia kokemuksia siis kiitos. :)
Son, your ego is writing checks your body can't cash!
Pallo-Kala
06.12.2009 17:20:04
tracyjacks: Itse voisin kans oman kysymykseni esittää tähän ketjuun. Olen nyt kahden vaiheilla, että ostaako Vox AC4TVH nuppi ja kaappi tai sitten Blackstar HT-5 combo, ja siihen tulevaisuudessa myös lisäkaappi. Kotisoitteluun tulisivat pääsääntöisesti, mutta ei se treeniksellä/pienillä keikoilla soittelukaan pahaa samalla vahvistimella tekisi.

Molempia olen soitellut hieman, mutta vain kaupassa, jolloin voluumitasot ovat olleet pienet, eikä saa tietoa, että riittääkö noista tehoa sitten treenikselle ja keikoille. Mikitettynä tietty keikoille varmasti. Omakohtaisia kokemuksia siis kiitos. :)

Kannattaa katsastaa Voxin Night Train siitä riittää potkua pienille keikoillekin.
hemmo
06.12.2009 17:29:29

Itse hankin kotikäyttöön käytetyn halvan Piiwii valveking Royal 8-pikkucombon, johon tuli ryhtiä tosin vasta putkien ja ämyrin vaihdolla. Ihan ok. Master volume on himakäytössä ihan must.
Pikkujättiläinen (WSOY, 1952) kirjan mukaan Hemmo tarkoittaa soturia.
vänkylä
06.12.2009 21:32:15
tracyjacks: Itse voisin kans oman kysymykseni esittää tähän ketjuun. Olen nyt kahden vaiheilla, että ostaako Vox AC4TVH nuppi ja kaappi tai sitten Blackstar HT-5 combo, ja siihen tulevaisuudessa myös lisäkaappi. Kotisoitteluun tulisivat pääsääntöisesti, mutta ei se treeniksellä/pienillä keikoilla soittelukaan pahaa samalla vahvistimella tekisi.

Mulla oli toi Blackstarin HT-5 combo eikä siinä riittänyt puhdas eikä särö soundi alkuunkaan bändin kanssa soittaessa.Vaihdoin sen sitten H&K edition tubeen eikä senkään puhdas kanava riittänyt,säröjen kanssa pärjäsi.Vaihdoin sen sit H&K Statesmanin 40w versioon ja nyt riittää puhtaat ja säröt pikku baari keikoille.
Grugi
06.12.2009 22:48:54
Niin tässä ei kai haettu vaffaria bändi tai treenis käyttöön vaan ihan kotiin ja siihen toi Blackstar on kyllä omiaan.
SDMF
runrunrun
06.12.2009 23:52:57 (muokattu 06.12.2009 23:54:34)

Soukka: Minua sitten vituttaa tämä "toimiva master volume" -fraasi. Siis, nythän on niin että vaikka se masteri olisi miten toimiva tahansa, se on masteri. Ja kun soitellaan sitä nykyameriikanmusiikkia niin hyvä, etuastesäröillähän siinä pelataankin. Mutta kun jotkut toivovat vahvistimelta jotakin elämää myös pääteasteen suunnalta. Nykyäänhän löytyy monenmoista power scalingtapaa ja eri tavalla (eri paikassa signaalitiellä) toimivaa masteria, itseäni kiinnostaisi kovasti omaan non-mastervolume-nuppiin laittaa VVR, joka clippien perusteella vaikuttaa varsin asialliselta tavalta ottaa päätettä mukaan inhimillisillä äänenpaineilla. Siis; pelkästään toimiva master ei tee vahvistimesta kummoista. Ja joo, Buddassa on semmoinen, mutta mun Buddassa ei ole masteria.

Tää on nyt taas niin tätä jauhatusta suuntaan ja toiseen... mutta mun mielestä hyvä master volume on kyllä kans hyvä juttu kotikäytössä. Toki VVR varmasti parempi. Mutta mun edesmenneessä Monster La Meserassa oli 2 watin moodilla ja masterin (poiskytkettävän) avulla erittäin hyvät vanhan liiton särösaundit jopa puhevolalla... siis puhutaan 60-luvun lopun / 70-luvun rock-saundeista, ei todellakaan nykyrockista. En tiedä, (enkä varmaankaan ymmärtäisi) miten tuo masteri oli tossa toteutettu mutta se oli erittäin käyttökelpoinen mun mielestä. Kultakorvilla voi toki olla oma mielipiteensä asiasta.

Ehkä mastervola alkaa oleen jo vähän eri juttu 50 watin styrkkarilla kerrostalokäytössä, kun vaaditaan että se master on tosi pienellä, mutta pienitehosella toosalla sillä saa sopivasti kesytettyä volan määrää saundin sen kummemmin kärsimättä.
"Play from your fucking heart!" - Bill Hicks
jpjanhun
07.12.2009 01:19:02

Okei, tossa pikainen hutaisu jossa monacor l-pad 15w, blackheart little giant marshall 1960a kaappiin (g12t75 kait? en oo katsonu enkä osaa tunnistaa kuuntelemalla). Taas kerran äänitetty tosi halvalla mikillä, enkä mä muutenkaan juuri osaa äänittää, mutta toivon mukaan tuosta nyt saa jotain kuvaa.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=6179

Vahvistimen vola oli 9/10 eli melkein täysillä. Kitarana vähäisesti modattu harley benton sg, Tallamikki käytössä. Ei pedaaleita kitaran ja vahvistimen välissä. Näytettä ei efektoitu tai ekvalisoitu.

Clipin alussa koputtelen sinne tänne jotta saa kuvaa tuosta soittovolyymista. Tosi hiljaisella on, kerrostalovolyymi. Surinat tulevat pelkästään kitarasta, kitaran volyymin laittaminen kiinni poistaa ne kokonaan (joo, parempi häiriösuojaus pitäisi tehdä). Kitaraa en viitsinyt virittää, soittaa usempaa raitaa tai yleensäkään mitään järkevää kun meni hermot ihan tarpeeksi noiden äänityslaitteiden virittelyssä kaiken romun keskellä.

Clipissä nyt yritin soittaa sointuja, yksittäisiä ääniä ja soittaa hetken vähän nopeammin että vähän selviäis millainen tuo viritys on soittotuntumaltaan. Joo, eli soittotuntuma tietty tosi raskas, eli näpätä saa aika hervottoman lujaa. Ei siis tosiaan mikään "kitaranhiplailusoundi" mikroskooppisella tatsilla. Pedaalilla tuntuman voi tietty muuttaa täysin.
yanera
07.12.2009 12:02:26

Osta Ibanezin ValBee!
Toiset menee, toiset tulee, mutta minä tärisen.
rosberg
07.12.2009 13:44:18
Koch Studiotone
Aina sladdissa.
efunkelist
07.12.2009 15:17:40

rosberg: Koch Studiotone

Jota saa nykyään nuppinakin!
Itselläni on pedaltone. Sitä voi ajella sitten ihan minkä hyvänsä vahvistuksen kautta, studiomonitoreista suoraan vaikkapa.
Nythän on käsillä "creative guitarcab"-projekti josta jatko-osa "creative pieni iso guitarcab" joka tekee kotisoittelusta entistä mukavampaa.

Em. ääninäyte kuulostaa ihan kitaralta eikä ollenkaan huono "tone". Sinänsä käypäiseltä vaikuttais tuo keinukuormittaminen. Aionkin pienen isokaappini kaveriksi puuhata jonkun keinokuorman jota käyttää varsinkin iltasella ja muutenki hiljaiseen touhuun. Päiväseltään voipi pikkutehoisilla availla hanoja ihan riittävästi epäherkän kajarin kanssa.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
sepisti
07.12.2009 20:07:13
rosberg: Koch Studiotone

Tätä mäkin jostain syystä suosittelen. Menee kotona, treeniksellä ja keikalla. Taitaa mennä hieman budjetista ohi, jos alkupässä oli tarkoitus hommata valvejunnua tms.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
rosberg
07.12.2009 21:48:39
menee ohi, mutta osuu soundiltaan kaikkeen. hevi-jazz-humppa-trääshh.
Aina sladdissa.
Teppo2
08.12.2009 03:19:49
Jos vain kotiin, niin BH:n Killer Ant + kaappi on hyvä yhdistelmä. Ei ole combo, mutta tätä suosittelen.
"Laatu ei tarkoita yksistään virheettömyyttä vaan jotain sellaista joka antaa soittajalle enemmän..."
efunkelist
08.12.2009 07:23:53

Blackheaertin killer ant ja BH5 ovat molemmat hyviä pikkuputkareita kotipeleiksi, minäkin suosittelen. Kumpaakin harkitsin ostavani koesoittojen jälkeen mutta päädyinkin DIY-ratkaisuun ja rakennan ampmaker WF55-nupin itselleni.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
rosberg
08.12.2009 13:34:35
Itse rakennan sen 5a-mallin. Hyvä Efu!
Aina sladdissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)