Juzpe 07.12.2009 12:28:46 | |
---|
ameriikkalaista kansanmusiikkia Eli siis se brittivingutus ei oo rootsia. Asia selvä. Tai on ainaki ihan yhtä rootsia ku irkkustandardit. Voitaneen siis puhua eurooppalaisista roots-vaikutteisista yhtyeistä näiden brittihemmojen kohdalla. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
BigPapa 07.12.2009 12:34:51 (muokattu 07.12.2009 12:35:26) | |
---|
Juzpe: Eli siis se brittivingutus ei oo rootsia. Asia selvä. Tai on ainaki ihan yhtä rootsia ku irkkustandardit. Voitaneen siis puhua eurooppalaisista roots-vaikutteisista yhtyeistä näiden brittihemmojen kohdalla. Blues on bluesia olkoon sitten vaikka brittibluesia tai ameriikanbluesia. Ei o vaikeeta. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
arc 07.12.2009 12:39:24 | |
---|
Folkloriikkaanhan se Roots viittaa. Yleisimmin Pohjois-Amerikan kansanmusaan, mutta laajemmin koko maailman kansojen musaan. Joka kansalla tällöin olisi siis oma Roots-musa. Meillä ehkä jokin Ugrilainen kaksipapoikaalalalala lei. Eipä tolla termillä varmaan hirveesti oo väliä, täällä mennään pohjois-amerikan meiningeillä, ne on loppujenlopuksi määrittäny lähes kaiken populaarimusiikin, mitä kuunnellaan, ni ehkä se on sitten eniten ruutsia meille :) |
Juzpe: Eli siis se brittivingutus ei oo rootsia. Asia selvä. Tai on ainaki ihan yhtä rootsia ku irkkustandardit. Voitaneen siis puhua eurooppalaisista roots-vaikutteisista yhtyeistä näiden brittihemmojen kohdalla. no jos ameriikkalaista kansanmusiikkia soittaa jonkun muun maalainen ihminen kuin syntyperäinen amerikkalainen ( esim britti ) niin onhan se musiikki siltikin ameriikkalaista kansanmusiikkia eli on se brittibluesikin rootsia |
Juzpe 07.12.2009 14:19:59 | |
---|
Ehkä mä lakkaan sit pohtimasta mitähä vittua se roots tarkottaa ja keskityn johonki helpompaan aiheeseen kuten zen-buddhalaisen filosofian syvimmän ymmärtämyksen hallintaan. Jotenki tää rootsihomma on karannu ihan täysin lapasesta määrittelyjensä suhteen... Minusta ainoo selkee määritelmä rootsille nimittäin on se, että ku joku paikallinen mukamooses sanoo jonkun musan olevan juurevaa tai rootsia tai saman jollain muulla kielellä, niin se nyt sitte vaan saa kaikki hännystelijät ja perseennuolijat sanomaan kuorossa "niinmuutenonki". Koskee kyllä vitun montaa muutakin musagenreluokitteluhommaa tää sama jutuu. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
padaa@dadaa! 07.12.2009 14:49:52 (muokattu 07.12.2009 14:54:04) | |
---|
Juzpe: Minusta ainoo selkee määritelmä rootsille nimittäin on se, että ku joku paikallinen mukamooses sanoo jonkun musan olevan juurevaa tai rootsia tai saman jollain muulla kielellä, niin se nyt sitte vaan saa kaikki hännystelijät ja perseennuolijat sanomaan kuorossa "niinmuutenonki". Koskee kyllä vitun montaa muutakin musagenreluokitteluhommaa tää sama jutuu. Otas plussaa. Tästä tuli mieleeni yksi Geezer Butlerin haastattelu jonka luin joskus vuosi sitten. Siinä Geezer kertoi miten 70-luvun alussa kriitikot inhosivat Black Sabbathia... kunnes Frank Zappa meni heitä julkisesti kehumaan. Sen jälkeen tuli musiikkijournalismissa jos ei nyt suoraan ylistäviä lausuntojatullut mutta kuitenkin selkeitä takinkääntöjä oli havaittavissa. Korggari: wikipedian määritelmän mukaan rootsmusiikki on ameriikkalaista kansanmusiikkia, eli tuskinpa irlantilaiset juomalaulut silloin ovat ruutsia,, Mutta eikös country ja bluegrass ole juuriltaan kuitenkin eräänlaista uudella mantereella hieman muotoaan muuttanutta jatkumoa irlantilaiselle/kelttiläiselle lauluperinteelle? |
Juzpe 07.12.2009 14:56:32 (muokattu 07.12.2009 14:57:27) | |
---|
kunnes Frank Zappa meni heitä julkisesti kehumaan Frank Zappa... popmusiikin Paavo Lipponen. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
blues guitar 07.12.2009 15:02:04 | |
---|
Eiks me voitais jo unohtaa toi "Roots-musiikista aidosti pitävä" kohta ja paneutua sen sijaan soittamiseen? Jos tausta miellyttää niin siitä vaan osallistumaan. Voittaja sitten valitsee seuraavan taustan. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Juzpe 07.12.2009 15:08:49 | |
---|
Jos tausta miellyttää niin siitä vaan osallistumaan. Voittaja sitten valitsee seuraavan taustan. Just näin mä oon tähänki asti tehny... harmi, että himassa ei oo tiskiä ja laulukamoja... vois tohon taustaan osallistua joikhaamalla. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
blues guitar 07.12.2009 15:18:10 | |
---|
Juzpe: Just näin mä oon tähänki asti tehny... harmi, että himassa ei oo tiskiä ja laulukamoja... vois tohon taustaan osallistua joikhaamalla. Meinasitko vetää tohon "Minä vaan tiskaan astiioita ja luutalla lakasen lattiioita..." :) Eiks sen mikin voi tyrkätä samaan reikään kun kitarankii? Eihän siihen sen kummempia laulukamoja tarvita. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Juzpe 07.12.2009 15:25:44 | |
---|
Eiks sen mikin voi tyrkätä samaan reikään kun kitarankii? Niin että ihan POD-kopion kautta vetäs... no nou tänks. Mikitkin on kaikki jossain perkeleen keskisuomessa. Muutenhan oisin osallistunu jo useempaan ruutsiskabaan laulamalla. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
MaQ 07.12.2009 15:44:51 | |
---|
Juzpe: Just näin mä oon tähänki asti tehny... harmi, että himassa ei oo tiskiä ja laulukamoja... vois tohon taustaan osallistua joikhaamalla. blues guitar: Meinasitko vetää tohon "Minä vaan tiskaan astiioita ja luutalla lakasen lattiioita..." :) Eiks sen mikin voi tyrkätä samaan reikään kun kitarankii? Eihän siihen sen kummempia laulukamoja tarvita. Mukavat väittelyt menossa :) Josko juzpe meinas että ei voi laulaa ku kamoissa, ja just nyt ei sellaisia kasviksia ole kotosalla. Tai sitten se on vaan niin stara laulaessaan että ei voi vetää ku tiskillä haara-asennossa ja vitun isot kamat kybällä :D |
Juzpe 07.12.2009 15:46:30 (muokattu 07.12.2009 15:57:27) | |
---|
Josko juzpe meinas että ei voi laulaa ku kamoissa, ja just nyt ei sellaisia kasviksia ole kotosalla. Tai sitten se on vaan niin stara laulaessaan että ei voi vetää ku tiskillä haara-asennossa ja vitun isot kamat kybällä :D Tästä huumorin kukasta ansaitset ihan plussan. Harmi ettei niitä huumorin kukkia oo täälä kotona niin ei voi laulaa kamoissa.... "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
BigPapa 07.12.2009 18:27:54 (muokattu 07.12.2009 18:28:07) | |
---|
On sellanen tausta, että on vähän Holy Grail, saa nähdä saako senverran tipautetua itsekritiikkiä, että vois osallistua. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
BigPapa 07.12.2009 18:33:07 | |
---|
Juzpe: Ehkä mä lakkaan sit pohtimasta mitähä vittua se roots tarkottaa ja keskityn johonki helpompaan aiheeseen kuten zen-buddhalaisen filosofian syvimmän ymmärtämyksen hallintaan. Jotenki tää rootsihomma on karannu ihan täysin lapasesta määrittelyjensä suhteen... Minusta ainoo selkee määritelmä rootsille nimittäin on se, että ku joku paikallinen mukamooses sanoo jonkun musan olevan juurevaa tai rootsia tai saman jollain muulla kielellä, niin se nyt sitte vaan saa kaikki hännystelijät ja perseennuolijat sanomaan kuorossa "niinmuutenonki". Koskee kyllä vitun montaa muutakin musagenreluokitteluhommaa tää sama jutuu. Jos et pidä roots-musasta, niinkuin nyt vaikuttaa, niin älä osallistu. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Juzpe 07.12.2009 20:19:12 | |
---|
Jos et pidä roots-musasta, niinkuin nyt vaikuttaa... Mites tosta mun jutusta jonka olit tohon lainannu nyt tämmösen päätelmän voi vetää? Enkai mä ottanu ite musiikkiin kantaa millään tavalla. Kunhan ihmettelin näitä lokerointihommia, ku kaikki pitää jakaa johki ryhmiin ja sit laikenmaailman moosekset kiistelee siitä mikä nyt sitten on speed ja thrash metallin ero tai onko Whitesnaken alkupään tuotanto niinq ruutsia vai juurevaa hardrockia... Esimerkiksi aika monen tuoreemmankin rock-kitaristin soitto on aika roots/blues/kantripohjasta vääntöö... Joten ei varmaan voi väittää, ettenkö rootspohjasesta menosta diggailis ja vieläpä aika laaja-alasesti erilaisissa ympäristöissä... Mä en vaan oikeen missään asiassa halua kuulua yksisilmästen puristien joukkoon joiden mielestä joku tietyntyyppinen musa on sitä ainoota oikeeta. Tosin jos nyt tolta pohjalta omaa soitintenräpläystä kelailee, niin oonhan mä nyt tosi vahvasti rokkimiehiä ja toisaalta diggaan mies+kitara menosta, muttei se sitä tarkota että mulla ois kauheesti ennakkoasenteita wanhaa mustaa bluesia, klassista musaa tai jazzia kohtaan. Sen taas myönnän ihan avoimesti, että matikka- tai teinihevimussa tai muutakaan modernia metallimenoo en oikeen jaksa, lukkunottamatta Dream Theaterin kolmee ekaa levyä, joilla on kyl aika hyviä sävellyksiä ja varsinkin sanotuksia. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
BigPapa 07.12.2009 20:21:08 | |
---|
Mites tosta mun jutusta jonka olit tohon lainannu nyt tämmösen päätelmän voi vetää? Enkai mä ottanu ite musiikkiin kantaa millään tavalla. Kunhan ihmettelin näitä lokerointihommia, ku kaikki pitää jakaa johki ryhmiin Miksi sitä pitää ihmetellä roots-skabassa? For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Juzpe 07.12.2009 20:27:34 | |
---|
Miksi sitä pitää ihmetellä roots-skabassa? 1. Tätä ketjua lukee ihmiset jotka on kiinostuneita ja innostuneita rootsmenosta, joten vastauksia noihin mun heittämiin kysymyksiin varmaan löytyy. 2. Aika paljon täälä vedetään bluesia verrattuna näihn muihin roots tyyleihin (kantri, etelärokki, rock n' roll, rockabilly, cajun, zydeco, gospel...) 3. Eiks täälä nyt juttu saa vähä rönsyillä aiheesta välillä... ei kai tää niin tiukkapiposta hommaa oo.... :D P. S. Kohta 2 EI (toisin kuin eräs jäsen #45225 asian ehkä tulkitsee) tarkoita sitä, ettäkö en diggais bluesista. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |
BigPapa 07.12.2009 20:30:59 (muokattu 07.12.2009 20:35:26) | |
---|
2. Aika paljon täälä vedetään bluesia verrattuna näihn muihin roots tyyleihin (kantri, etelärokki, rock n' roll, rockabilly, cajun, zydeco, gospel...) Vedetään joo, mutta on ollut kaikenlaisia taustoja täälläkin. Mukavempaa ehkä sellaisia taustoja täällä käyttää, joilla saadaan myöskin osallistujia mukaan. Kohta 2 EI (toisin kuin eräs jäsen #45225 asian ehkä tulkitsee) tarkoita sitä, ettäkö en diggais bluesista. Ihan kiva jos diggaat bluesista. Taisin tässä pari skabaa sitten itsekin laittaa hiukan erilaisen taustan kisaan mukaan, että äläpäs nyt viitsi jaksaa tälläistä. Ja soitin kai itse johonkin reggae taustaankin, joka sit feidattiin, joka sekään ei minua haitannut. Voittaja valitsee taustan ja sillä mennään. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Juzpe 07.12.2009 21:11:45 | |
---|
Tuli ny aiheen sivustalta niinku mileeni, että missähän kaikki laulajat, pianistit, fonistit, huuliharputtajat, kazooistit, hanuristit, pedal steelin soittajat jne... mahtaa olla? Ois kauheen kiva kuunnella muitakin soittimia täs skabas ku skebaa. "Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan |