Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkörumpusetti kerrostaloasuntoon?
1 2 3 4
dilet_antti
03.06.2009 11:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin hankkia sähkörumpusetin, koska rumpuja "soittaessani"
saan paremmin liikuntaa kuin digipianoa pimputellessa.
 
Mitkä kaikki seikat vaikuttavat settien hinnan määräytymiseen?
 
Onko huomattavia eroja pädien äänekkyydessä? Talossa on
puurakenteiset välipohjat, joten ääneneristys on todella heppoinen.
Joissakin snarepädeissä taitaa ainakin olla jonkinlaiset "verkkomaiset"
kalvot, jotka ovat ilmeisesti melko "hiljaiset".
 
Löytyisikö mitään suosituksia, jos olisin valmis investoimaan
noin 1000 - 1500 euroa settiin?
 
funk74
11.06.2009 18:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dilet_antti: Ajattelin hankkia sähkörumpusetin, koska rumpuja "soittaessani"
saan paremmin liikuntaa kuin digipianoa pimputellessa.
 
Mitkä kaikki seikat vaikuttavat settien hinnan määräytymiseen?
 
Onko huomattavia eroja pädien äänekkyydessä? Talossa on
puurakenteiset välipohjat, joten ääneneristys on todella heppoinen.
Joissakin snarepädeissä taitaa ainakin olla jonkinlaiset "verkkomaiset"
kalvot, jotka ovat ilmeisesti melko "hiljaiset".
 
Löytyisikö mitään suosituksia, jos olisin valmis investoimaan
noin 1000 - 1500 euroa settiin?

 
jos tiedat etta talossa on kehnot aanieristeet, kannattaa varautua rakentamaan ainakin vahan korotettu alusta rummuille, esim paksu vaneri joka on jousitettu tennispalloilla (tama nain hyvin yksinkertaistaen), koska muuten basarin jytina, kilina ja kolina kantautuu rakenteiden kautta yllattavan hyvin. tuollainen alusta ja paksu matto seka sen alle etta rumpujen ja vanerin valiin parantaa tilannetta todella paljon. verkkokalvopadit tuskin ongelma, mutta symbaalit kylla jytisevat jonkin verran. riippuu paljon kuinka huono eristys todella on. useimmilla ihmisilla ei ole ongelmaa, mutta minulla on (rivitalossa). aanieristeet niin huonot etta suomessa ei ole yhta huonoja rakennuksia kylla vastaani edes tullut (itse en ole suomessa)..
 
hintaluokassasi esim rolandin td6k setti voisi olla hyva. itse testasin sita ja olin positiivisesti yllattynyt ihan perussaundienkin laadusta. paadyin lopulta td-12k settiin kuitenkin koska se oli mahdollisuuksien rajoissa ja kayttooni sopivampi. hintaan vaikuttaa tietysti moduuli, seka minka tyyppiset padit, montako niita on seka vahan myos kuinka tukeva teline setissa on. moduulissa varmaan se suurin ero syntyy.
 
Premier "Custom Xture Black" fusion set, Tako 13" snare, Tama Iron Cobra, Sabian AAX, etc
Yappis
24.06.2009 00:06:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dilet_antti: Mitkä kaikki seikat vaikuttavat settien hinnan määräytymiseen?
 
Oman käsitykseni mukaan setin hinta määräytyy tosiaankin pitkälti pädien määrästä, niiden materiaalista ja moduulista. Näistä moduuli haukkaa sen leijonan osan.
 
dilet_antti: Onko huomattavia eroja pädien äänekkyydessä?
 
Erot ovat ainakin omassa setissäni huomattavat, noista "verkotetuista" mesh-pädeistä lähtee selvästi pienempi ääni, ja tuntumakin vaikuttaa myöskin hieman enemmän "oikean" rummun kaltaiselta.
 
Lisäksi rumpujen alle kannattaa järjestää matto, tai jotain muuta eristettä mikä syö hieman tärinöitä ja basson melua.
 
Lisäksi voisin suositella lämpimästi Rolandin TD-9 settiä, joka on hinta-laatu suhteeltaan aivan mainio. Näyttäisi tosiaan olevankin thomanilla nyt alennuksessa poistotuotteena http://www.thomann.de/fi/roland_td9k_vdrum_komplett_bundle.htm 1400e. Ja tuossa tulisikin sitten aivan kaikki tarvittava mukaan.
 
Tervetuloa sähkörumpujen ihmeelliseen maailmaan!
 
Pannujen paukuttelua tunteella. Myös paistinpannut ja keramiikkalautaset huomioidaan.
Youni
25.06.2009 17:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin TD-9 setin kerrostaloasuntoon vajaa kuukausi sitten. Kukaan ei ole valittanut, vaikka olen pitkiäkin sessioita soittanut, tosin ihmisten aikaan. 50-luvun talo ja ylin kerros. En ole vaimentanut mitenkään, alla tavallinen matto ja laminaatti.
 
Voi olla myös tuuria naapureiden kanssa. Tässä rapussa muutenkin joku remontoi, imuroi, soittaa musiikkia kovaa tai pitää bileitä. Bileistä on joku joskus itkenyt, mutta alemmissa kerroksissa. Kannattaa vähän kuulostella ensin, että millaisia naapureita on ja kuinka hyvin talo on äänieristetty, jos ollenkaan.
 
TD-9 settiä suosittelen kovasti. Alakertaan kuuluu varmaan basarinpolkeminen eniten, muuten kovinta akustista ääntä pitää mielestäni haikkapädi. Hyvät ja käyttökelpoiset saundit, kiitos monien säätömahdollisuuksien. Metronomi, mix-in liitäntä ja nopea nauhoitusmahdollisuus yllättivät minut kätevyydellään. Olen ennen tätä settiä soittanut vain akustisia rumpuja.
 
Onnea matkaan!
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
td-4
01.09.2009 13:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on Rolandin td-4 setti ja soiteltu sillä nyt pari kuukautta, siis kerrostalossa. Olen aatellu, et varmaan napsutus kuuluu naapuriin mut kukaan ei oo tullu valittamaan aiemmin mut nyt äsken just tuli prkle.
 
Nukkuu kuulemma se pikkunen vauva just seinän takana, et voisko laittaa hieman hiljemmälle! Heh, "laittaa hiljemmälle", laita ny sitte hiljemmälle ku kuulokkeilla soitan ja rajoita nyt sitte hyvässä biisissä lyönin voimakkuutta joka on suuri osa soittamisen fiiliksessä. No se naputtelu siis kuuluu naapuriin, ikävä kyllä.
 
Toi "tennispallolava" kuullostaa siltä, et vois vaimentaa jonkun verran, ainakin basarin polkemisen ääntä, mut muuten tarttee varmaan vaan neuvotella naapurin kanssa vähän soittoaikoja tjm. vastaavaa, ärsyttävää.
 
Muitakin vaimennusideoita otan mielellään vastaan!
 
umebossi
29.10.2009 14:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laitoin vaahtokumi tassujen päälle 3 cm filmivanerin jonka päälle vaahto muovi matto 1cm lopuksi etolasta metri tavarana myytävänä olevaa käytävä mattoa. tuli tosi hyvä
mulle kävi alakerran muija valittamassa mut ton tehtyäni sanoi että ei kuulu enää,
naputus kuuluu omassakin kämpässä vaimeammin. toi tuli maksaa huntin. leveys 1,5m pituus 1,5 mahtuu hyvin td-4 setti ton päälle. setti näyttää hyvältä olohuoneen
nurkassa vähän kun stagella paukuttaisi. suosittelen ! !
 
Ilelee
03.12.2009 16:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naapureiden valituksesta johtuen rakensin oman variaationi tuosta alustasta keväällä, sen jälkeen ei naapurit valittaneet ennen kuin juuri äsken (rapun ilmoitustaululle oli tullut katkeraa kirjoitusta herkkäkorvaiselta naapurilta koskien omaa rummuttelua ja toisen naapurin pienonsoittoa).
 
Otin yhteyttä isännöitsijään ja kerroin avoimesti mun tilanteen (en soita kovin pitkiä aikoja kuin harvoin ja lopetan yhdeksään mennessä) ja ilmaisin yhteistyöhalukkuuteni mikäli naapureille kantautuva ääni on oikeasti selvästi häiritsevällä tasolla. En usko, että kyse on enään rakenteisiin välittyvästä tärinästä (tämän perustan vesilasitestille, eli laitan lattialle lasillisen vettä ja seuraan syntyykö iskuista värähtelyitä, jos värähtelee niin sitten se varmasti päätyy myös naapuriin), joten jos jotain kuuluu, on se kyllä ihan iskuista syntyvää akustista kolinaa (lähinnä cymbaaleista)
 
Tuollekkin voi perjaatteessa tehdä jotain, mutta hintaa sitten tuleekin ihan erilailla (äänieristelevyjä seinille jne), eikä siihen kannata ryhtyä ennen kuin varmistuu, että ääni tosiaan kantautuu naapureille selvästi häiritsevänä.
 
Mikä häiritsee ja mikä ei on niin puhtaasti subjektiivinen asia, mikä tekee tästä vaikeaa. Perjaattteessa myöskään päivällä ei saa aiheuttaa jatkuvaa naapureita häiritsevää toimintaa (ja erityinen varovaisuus koskee yöaikaa), mutta tätä ei ilmeisesti voi mittaa kukaan muu kuin terveysviranomainen.
 
Täytyy kyllä sanoa, että kyllä tuo omia soittofiiliksiä vie kun koko ajan takaraivossa on ajatus, että kuinkahan paljon tämä nyt naapureihin kuuluu todellisuudessa.
 
Eli on se sähkörumpujen hankkiminen kerrostaloon hieman noppapeliä, jos sattuu olemaan herkkä ja herkästi valittava naapuri ni ei välttämättä eristävä alusta (joka on kyllä välttämätön lähes aina) edes riitä naapurirauhan ylläpitoon.
 
kanninen
03.12.2009 16:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten et vaan välitä asiasta ennen kuin sinuun otetaan yhteyttä virallista tietä. Saahan sitä kaikenlaisia lappuja laitella ilmoitustaulut täyteen.
 
jonteroo
07.12.2009 11:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kuumottas sähkörummut pirusti. Asun 70-luvun talossa, ensimmäisessä asuinkerroksessa. Kantautuuko tuo ääni rakenteita pitkin kuinka hyvin yläkertaan? Alakerrasta ei oo nyt haittaa. Luulis ainakin että alapuolen asukkaille tulis enemmän meteliä. Oisko tuommonen korotus tarpeen myös minun tilanteessa, vai riittäiskö paksu matto?
 
anttipi
07.12.2009 12:15:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusteni mukaan juuri basari on (alakerran) naapureiden kannalta pahin. Ehkä ekassa kerroksessa asuva pääsee helpommalla, mutta muuten pelkkä paksu matto ei välttämättä riitä, vaan jonkinlainen vaahtomuovi + vaneri tms. ratkaisu on parempi. Itselläni oli alimmaisena muutaman sentin vaahtomuovipatja, jonka päällä vaneri. Ja setti heilui kuin heinämies...
 
Kumipädeistä lähtee tietysti kopinaa, mutta itse vähensin melua laittamalla kapuloiden päihin hiljentävä kumiset vaimennustassut (ei haitannut soittotatsia). Mesh-pädeihin noi mustat kumitassut jättänee ikäviä viiruja, vaikka eipä mulla ole henk. koht. kokemusta mesheistä.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
Mänä
11.12.2009 13:35:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tuli valituksia rivarissa, kun soittelin sähkörumpuja. Molemmin puolin eläkeläisnaapurit. Ilmeisesti basari kuului rakenteita pitkin naapuriin, mutta naapuri luuli että huudatan stereoita ja väitti että se basso kuuluu. Sittemmin vaihdoin rummut eri huoneeseen ja bassarin alle superloni patjan. Normaali aikoihin olen soitellut eikä oo enää valituksia kuulunut.
 
Aikoi vielä "puuttua soitteluuni" jos jotain häiritsevää ääntä vielä kuuluu. Mutta joillekinhan tuollainen kyttääminen ja valittaminen on elämän tehtävä:).
 
kanninen
11.12.2009 14:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mänä:
...
Aikoi vielä "puuttua soitteluuni" jos jotain häiritsevää ääntä vielä kuuluu. Mutta joillekinhan tuollainen kyttääminen ja valittaminen on elämän tehtävä:).

 
Eikö yhtään tullut kiusausta kokeilla, että mitä hän tuolla "puuttumisella" tarkoitti? :-)
 
anttipi
13.12.2009 00:13:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mänä: Aikoi vielä "puuttua soitteluuni" jos jotain häiritsevää ääntä vielä kuuluu. Mutta joillekinhan tuollainen kyttääminen ja valittaminen on elämän tehtävä:).
 
Ymmärrystä tietysti tarvitaan rivari- ja kerrostaloasumisessa, mutta oikeasti, jos on sopivat rakenteet talossa se bassorumpu voi kuulostaa siltä kuin paukutettaisiin koripalloa lattiaan. Tosin luulisin, että se olisi ongelma lähinnä suoraan alapuolella asuville.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
jtannin
28.12.2009 14:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänieristys hoituu irrottamalla setti talon rakenteista ja pienellä huoneen akustoinnilla (ei siis äänieristys).
Multa löytyy Espoossa tarvittavia materiaaleja. Jäi juuri treenikämpän rempasta yli.
Pontattua lattialastulevyä, josta tekee lattian. Sen alle jotain huokoista materiaalia (tennispalloja, jumppamattoa, palovillaa tms...). Koko komeus istutetaan 2x4 tuumaisesta tai tavallisesta runkopalkista tehtyyn yksinkertaiseen kehikkoon. Lastulevyn päälle vaikkapa muovi- tai kokolattiamattoa.
Ei taatusti äänet mene ainakaan lattian kautta rakenteisiin.
 
Nyt lähtis materiaaleja halvalla ;o)
 
Juiha
08.02.2010 19:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite todennäkösesti käyn ensviikonloppuna hakemassa Td- 9 setin ja aattelin jo valmiiks rakennella jonkunlaisen korokkeen niin pääsee sitte heti soittelemaan.
 
Porukoitten luona on muistaakseen hirmu läjä jääkiekkoja nii aattelin että laittas paksun vanerin ja kiekkoja sen alle korokkeeks, ja ehkä joku kumimatto vielä levyn päälle, miltäs kuulostaa? Vai oisko ne puolikkaat tennispallot hyvempi systeemi? Nii ja riittääkö 1500mm x 1500mm vaneri setille ja rumpalille?
 
Antti1
09.02.2010 12:01:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juiha: Porukoitten luona on muistaakseen hirmu läjä jääkiekkoja nii aattelin että laittas paksun vanerin ja kiekkoja sen alle korokkeeks, ja ehkä joku kumimatto vielä levyn päälle, miltäs kuulostaa? Vai oisko ne puolikkaat tennispallot hyvempi systeemi? Nii ja riittääkö 1500mm x 1500mm vaneri setille ja rumpalille?
 
Jääkiekkosysteemi kuulostaa siltä, että rummut on korkeammalla, mutta meteli menee naapuriin edelleen. Tennispallot lienevät parempi idea, mutta mä en tekisi välttämättä sitäkään. Sensijaan jonkinlainen kerrosrakenne. Sitkeää, kovaa, pehmeää, kovaa, sitkeää/matto. Jokin tuollainen systeemi on suunnitteilla, en ole vielä ihan varma materiaalivalinnoista. Noita monikerroslevyjäkin löytyy tosin kaupallisina ratkaisuina.
 
Miksi sä haluat sijoittaa itsesi myös sen korokkeen päälle? Mä en näe siinä mitään ideaa oikeastaan, vie vaan turhaan tilaa. Kompakti koroke pöntöille ja rumpupenkki lattialle on ainakin mun valintani.
 
I like big butts and I can not lie
rintapek
09.02.2010 13:46:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jääkiekkosysteemi kuulostaa siltä, että rummut on korkeammalla, mutta meteli menee naapuriin edelleen.
 
Jep.
 
Sensijaan jonkinlainen kerrosrakenne.
 
Huokolevy, vaneri ja vanerin päälle matto.
 
Miksi sä haluat sijoittaa itsesi myös sen korokkeen päälle? Mä en näe siinä mitään ideaa oikeastaan, vie vaan turhaan tilaa. Kompakti koroke pöntöille ja rumpupenkki lattialle on ainakin mun valintani.
 
Polkusimet ois hyvä olla just eikä melkein. Voipi olla hankalaa, jos penkki on lattialla
 
One kind of music only - the good kind
Juiha
09.02.2010 16:00:36 (muokattu 09.02.2010 16:01:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Polkusimet ois hyvä olla just eikä melkein. Voipi olla hankalaa, jos penkki on lattialla
 
Tuo oli mullakin ajatuksena siinä että rummut ja ukko ois samalla tasolla, on mulla sen verran tilaa tuossa.
 
Hmm eli hylätään kiekkohommeli, oisko se sitte joku vaahtomuovi/vaneri/kumimatto sandwichi..
 
Jeltz
09.02.2010 16:00:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Polkusimet ois hyvä olla just eikä melkein. Voipi olla hankalaa, jos penkki on lattialla
 
En mä näkisi tuota ongelmana. Korkeussäädöllinen penkki on kuitenkin jo itsessään välttämättömyys ergonomiaa ajatellen, ja basaripadin ja -pedaalin asettelu soittoasennon ehdoilla on kuitenkin varsin simppeliä. Näin ollen sekä korkeus että etäisyys pedaaleista on säädettävissä, vaikka penkki ei korokkeella olisikaan.
 
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
rintapek
09.02.2010 16:48:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeltz: En mä näkisi tuota ongelmana. Korkeussäädöllinen penkki
 
Ei penkin korkeussäätö mikään ongelma olekaan. Mutta siinä penkissä on jalat.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «