Aihe: Kielten liutusäänet akustisella (teräsk.)
1 2 3
padaa@dadaa!
06.12.2009 18:07:06 (muokattu 06.12.2009 18:28:00)

Jucciz: Se on muuten "liu'utus" eikä "liutus".

Jess...kieli oppia ja oikein krijoitusta kaipasimme.

Voiko nykyisin sanoa liuuutus. Ainakin vaakaa on hyväksyttävää taivuttaa "vaaalle".
tonicaster
06.12.2009 18:10:26
Se on muuten "liu'utus" eikä "liutus".

Varmaankin näin, mutta onhan toi oikea ainakin hölmön näköisesti kirjoitettu... =)
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
Ukkovaari
06.12.2009 18:21:16 (muokattu 06.12.2009 18:49:06)
Ihan sama mulle miten tuo "liutus" tai "liu´tus" sana kirjoitetaan.

Luulin että täällä kirjoitetaan ihan muista asioista kuin tartutaan kielioppiin ;-)

Mutta jos tälläiseen lähdetään niin miten olisi jos Jucciz vaikka tarkistaisi omaa kirjoitustaan hieman ennen kuin oikaisee toisten kirjoituksia?

"En tiiä ku ei oo 1500 euron kitaroita." pitäisi kirjoittaa En tiedä kun ei ole 1500 euron kitaroita" eikä "tiiä" "ku" "oo"

"Samaan tulokseen oon tullu" pitäs kirjoittaa Samaan tulokseen olen tullut"

"Aika paljon enempi inflaatiokorjattuna. Ei todellakaan mitään 800 euron tuntumassa. Mut tietty paitsi että valuuttakurssit ja rahan arvo heittelevät, myös tietyt soittimet ovat olleet ihan eri hintaisia eri aikakausina johtuen niiden saatavuudesta, statusarvosta ja luonnollisesti iän tuomasta vintage-lisästä."

"tietty paitsi että" kohdasta puuttuu ainakin pilkku ja tuskinpa tuo "vintage-lisästä" on oikein kirjoitettu eli pitäsikö siinä olla tavuviivaa? Ja ei ole hyvää suomenkieltä kirjoittaa tietty paitsi sanoja peräkkäin, haiskahtaa vähän ns. täytesanan käytöltä, mitä pitäisi välttää kirjoittamisessa.

"Väitäksää, ettei tauot muka oo musiikissa yhtä tärkeitä ku nuotit? :)"
Väitätkö ettei tauot muka ole musiikissa yhtä tärkeitä kun nuotit (pitäis kirjoittaa näin)

Mun mielestä jos nyt halutaan siis oikaista toisten kieliopillista kirjoittamista niin ehkä olisi kuitenkin parempi alkuun tarkistaa sen oman kirjoituksen kielioppi

Kuhan nyt vähän piruilin takasin ;-)

Nyt meni kyllä ihan ohi itse aiheen mutta menköön.
Jucciz
06.12.2009 18:56:06
Turhaan piruilet: murteen tai puhekielen käyttäminen kirjakielen sijasta on tietoinen valinta. Väärin kirjoitetut sanat kuten "kuullostaa", "enään", "liutus" ja muut ainoastaan näyttävät tyhmältä ja kertovat kirjoittajan sivistymättömyydestä - aivan kuten erilleen kirjoitetut yhdyssanat, virheellisesti yhteen kirjoitetut sanat sekä usein huomattavan paljon tekstiä selventävien välimerkkien puuttuminen. "Vintage" on sanana vierasperäinen (jos nyt suomea ollenkaan), joten sen kanssa on suositeltavaa käyttää väliviivaa sen ollessa yhdyssanan osa.
Jucciz
06.12.2009 18:56:44
tonicaster: Varmaankin näin, mutta onhan toi oikea ainakin hölmön näköisesti kirjoitettu... =)

Näin ainoastaan, jos on tottunut aina kirjoittamaan sen väärin. Mun mielestä oikea muoto näyttää oikealta.
papitsu
06.12.2009 19:13:36 (muokattu 06.12.2009 19:15:04)
Jucciz: "Vintage" on sanana vierasperäinen (jos nyt suomea ollenkaan), joten sen kanssa on suositeltavaa käyttää väliviivaa sen ollessa yhdyssanan osa.

Muuten komppaan kirjoitustasi kovasti, mutta lainaamastani kohdasta olen - yhdessä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kanssa - hieman eri linjoilla: http://www.kotus.fi/index.phtml?i=622&s=2611#faq_622

Jos yhdyssanan osana oleva vierassana on outo tai hankalasti hahmottuva, yhdysmerkkiä voi käyttää selvyyssyistä ... Muutoin vierassanaa ei tarvitse erottaa yhdysmerkillä.

Vintage tuskin on erityisen outo sana, varsinkaan tällaisella foorumilla.
Mielipiteeni on fakta.
Satu ja Tuija
06.12.2009 19:18:47
Hups! Perseestäni kuului *poks!*
Ei lähinnä muuta, mutta kakan pitääkin liukua, kakka tykkää että se liukuu.
Ukkovaari
06.12.2009 19:25:01
Jucciz: Turhaan piruilet: murteen tai puhekielen käyttäminen kirjakielen sijasta on tietoinen valinta. Väärin kirjoitetut sanat kuten "kuullostaa", "enään", "liutus" ja muut ainoastaan näyttävät tyhmältä ja kertovat kirjoittajan sivistymättömyydestä - aivan kuten erilleen kirjoitetut yhdyssanat, virheellisesti yhteen kirjoitetut sanat sekä usein huomattavan paljon tekstiä selventävien välimerkkien puuttuminen. "Vintage" on sanana vierasperäinen (jos nyt suomea ollenkaan), joten sen kanssa on suositeltavaa käyttää väliviivaa sen ollessa yhdyssanan osa.

Niinpä varmaan on tietoinen valinta. Samaten voi olla tietoinen valinta se, ettei halua omassa kirjoittamisessa mennä kieliopin mukaan vaan yrittää panostaa siihen tekstin sisältöön eikä niinkään kielioppiin, itse en näe tämän foorumin tarkoituksena kielioppiasioita, toki on hienoa jos jollain on taito kirjoittaa hyvää tekstiä kieliopillisesti oikein tai käyttää tietoisesti murteen tai puhekielen ilmaisuja kirjoituksessaan.

Se, että joku kirjoittaa sanoja väärin ei tee hänestä sivistymätöntä, sivistykseen kuuluu paljon muutakin kuin taito lukea ja kirjoittaa. Esimerkiksi huumorintaju on yksi sivistykseen kuuluva asia, väärässä paikassa esitetty huumori osoittaa käyttäjänsä sivistymättömyyden.

Mutta näin, ehkäpä tästä ei tämän enempää tämän topikin alla kannata kirjoittaa koska aiheena on jotain ihan muuta.
Jucciz
06.12.2009 19:37:21 (muokattu 06.12.2009 19:38:05)
... voi olla tietoinen valinta se, ettei halua omassa kirjoittamisessa mennä kieliopin mukaan vaan yrittää panostaa siihen tekstin sisältöön eikä niinkään kielioppiin ...

Täh? Miksi kukaan valitsisi, että "määpä kirjoitan mahdollisimman paskaa suomea (tai ylipäätään en niin välitä kieliasusta), kunhan sisältö on asiaa"? Laiskuudella tota mun mielestä on turha perustella - tai sillä, että "emmää netissä panosta, vaan pelkästään ainekirjoituksessa". Olen suht varma siitä, että ne, jotka ylipäätään osaavat kirjoittaa hyvää kieltä, osaavat sen kyllä paikasta, välineestä ja jopa vireystilasta riippumatta: ei heillä kynän vaihtuessa näppäimistöön kielioppisäännöt unohdu.

Papitsulle: Vintagekitara ja Vintage-kitara voisi tietty olla kaksi eri asiaa tällä foorumilla, koska Vintage on myös kitaramerkki, jolloin ensiksi mainittu tarkoittaa ylipäätään vanhoja vuosikertakitaroita ja jälkimmäinen Vintage-merkkistä kitaraa.
Jucciz
06.12.2009 19:49:10
papitsu: Tuokin on hyvä huomio, mutta jollei ilmaus esiinny virkkeen alussa, merkitysero hahmottuu myös isosta alkukirjaimesta.

Pointtini olikin se, ettei vieraasta kielestä lainatun sanan muodostamassa yhdyssanassa pääsääntöisesti tarvitse käyttää yhdysmerkkiä. Erikoistapauksia toki löytyy.

No joo, ehkäpä sana on vakiintunut suomen kieleen, tai ainakin täällä foorumilla sen verran vahvasti, ettei väliviivaa enää tarvita. Yritän opetella pois. :)
Ukkovaari
06.12.2009 20:10:22 (muokattu 06.12.2009 20:13:22)
Täh? Miksi kukaan valitsisi, että "määpä kirjoitan mahdollisimman paskaa suomea (tai ylipäätään en niin välitä kieliasusta), kunhan sisältö on asiaa"? Laiskuudella tota mun mielestä on turha perustella - tai sillä, että "emmää netissä panosta, vaan pelkästään ainekirjoituksessa". Olen suht varma siitä, että ne, jotka ylipäätään osaavat kirjoittaa hyvää kieltä, osaavat sen kyllä paikasta, välineestä ja jopa vireystilasta riippumatta: ei heillä kynän vaihtuessa näppäimistöön kielioppisäännöt unohdu.

Tottahan toki olet oikeassa tuossa, että ne ketkä osaavat ylipäätään kirjoittaa hyvää kieltä, osaavat sen paikasta ym. riippumatta.

Tarkoitin sitä, että tietoisesti ei kiinnitä kirjoittaessaan huomiota oikeaan kieliasuun/kielioppiin tai hyvään kirjoittamiseen jos taidot on mitä on kuten minulla kirjoittamisen suhteen, joten en näppäile tekstiä kielioppikirja aukinaisena vieressä vaan menen sillä taidolla ja fiiliksellä mitä kulloinkin on. Tätä siis tarkoitin, ainakin omalta kohdaltani puhun tietoisesta valinnasta. (jos kirjoittaisin tänne foorumille tekstiä ja tarkistaisin kieliopin ja sen onko kirjoittaminen hyvän kielen mukaista niin siihen menisi liikaa aikaa).

Loppuun sanon Peace Rauhaa ja toivottavasti ei jääny pahaa makua suuhun tästä mun kirjoittelusta koska sitä en suinkaan halunnut tai hakenut.

PS. Jucciz, sulla on hienot soittokamat, olisin kateellinen mutta se ei kuulu minun luonteeseeni ja tyydyn näihin omiin soittopeleihin, jotka ovat liiankin hyviä soittotaitoihini nähden ;-)
Satu ja Tuija
06.12.2009 20:20:14 (muokattu 06.12.2009 20:21:59)
Ukkovaari: PS. Jucciz, sulla on hienot soittokamat, olisin kateellinen mutta se ei kuulu minun luonteeseeni ja tyydyn näihin omiin soittopeleihin, jotka ovat liiankin hyviä soittotaitoihini nähden ;-)

Eihän sul oo ku yks Strato ja sekin on ihan hirveen valkonen! Mul aineki koski öögaan! ;D
Jucciz voi kertoa tarkemmin mikä on menny kuvauksessa vituilleen. Hohohoho.
On tää tää kans yks helevetin foorumi. :D
Ukkovaari
06.12.2009 20:25:50 (muokattu 06.12.2009 21:54:30)
Satu ja Tuija: Eihän sul oo ku yks Strato ja sekin on ihan hirveen valkonen! Mul aineki koski öögaan! ;D
Jucciz voi kertoa tarkemmin mikä on menny kuvauksessa vituilleen. Hohohoho.
On tää tää kans yks helevetin foorumi. :D

On mulla enemmän kuin tuo yksi Strato.
Löytyy mm. 5 sähkökitaraa joista tuo 60s ja Mexico on niitä halpiksia (muut sitten ovat sellaisia n. 2000 € molemmin puolin.
+ parit akustiset, nailon ja teräskielinen tai no ovat elektroakkareita
+ Putkivehje, joka ei mikään halpis (sähkikselle)
+ akustisille oma kombo
+ tallenninta, mikkejä pari ja standi, efektipolkusimia ja muuta rompetta

Ei ole vaan tullut tuonne profiiliin laitettua noita kaikkia, joku vois ajatella että mulla on liian hyvät kamat soittotaitoihin nähden ;-)

Nyt täytyy pyytää jo anteeksi tätä omaa kirjoittelua, sen verran on mennyt jo ihan täysin offtopikin joten Anteeksi kaikille ja yritänpä jatkossa pysyttäytyä itse topikin aiheessa.
Jucciz
06.12.2009 20:26:26
Ukkovaari: Ei pahoja fiiliksiä, hyvällä meiningillä ja kovalla sykkeellä vaan eteenpäin. Ja hyvinhän sää rustaat, ei siinä mitään. :)
M4ss3 m/
06.12.2009 21:44:22
Itse joskus ihmettelin miksen noita ääniä saa aikaan vaikka kuinka jyystin sitä kaulaa eestaas. On muuten Gameboy-peleissäkin noita ääniä. Kaikki ei toki tykkää, mutta minä tykkään.
[hullu ukko: Särö pedalli musta slip knot ääni http://ultimate-guitar.com/metalzoneasaasdasd]
MES
06.12.2009 22:17:04
Ukkovaari:

"Väitäksää, ettei tauot muka oo musiikissa yhtä tärkeitä ku nuotit? :)"
Väitätkö ettei tauot muka ole musiikissa yhtä tärkeitä kun nuotit (pitäis kirjoittaa näin)

Tääny on jo hirveetä. Otetaanpa viellä kerran uusiksi:

Väitätkö, etteivät tauot muka ole musiikissa yhtä tärkeitä kuin nuotit?
padaa@dadaa!
06.12.2009 22:46:05

rölöketjum
Satu ja Tuija
06.12.2009 23:04:23
Ukkovaari: Nyt täytyy pyytää jo anteeksi tätä omaa kirjoittelua, sen verran on mennyt jo ihan täysin offtopikin joten Anteeksi kaikille ja yritänpä jatkossa pysyttäytyä itse topikin aiheessa.

Ei täällä ainakaan mun mielestä tarvi anteeks pyydellä. Samaa kerhoa kuitenkin kaikki; rakkaudesta ja vihasta kitarointiin. Pienellä pilkkeellä yritän ainakin itte mennä, mut aina löytyy sekaan jokunen jäykkä kakka. Toivottavasti heille helpotus tulee. Läppää kitaroinnista.
:D
Ukkovaari
06.12.2009 23:10:52
MES: Tääny on jo hirveetä. Otetaanpa viellä kerran uusiksi:

Väitätkö, etteivät tauot muka ole musiikissa yhtä tärkeitä kuin nuotit?

ÖÖ..tuota.. meikä ei ole puhunut tästä tauot ja nuotit asiasta, menny noi lainaukset jotenkin sekaisin varmaan.

Mutta, kyllähän tauot on tärkeitä mun tietääkseni kanssa niin kuin nuotitkin ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)