Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Joko oli aikakin - vai oliko jo?
1 2 3 4 5 6
isojussi
06.12.2009 11:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liiton esa vielä myöntää tessistä tinkimisen:
 
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/200 … anmaksutavasta_kiistaa_1242799.html
 
Mitenkähän vaikuttaa jatkossa?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
hvinnamo
06.12.2009 11:50:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän se hölmö juttu on.Eipä siitä verottajan kassa paljoa heilahda,teki niin tai näin.Kyllähän se ihme homma on että jos naapurin metallimies lähtee vaikka Kuopioon hitsaamaan keikkaluonteisesti, niin hän saa täydet kilometrikorvaukset,päivärahan ja palkan jopa ajoajalta.Ja jos menee ylitöiksi niin ylityökorvaukset.Muusikon bruttosumma ei riitä aina edes niihin kilometrikorvauksiin.
Sen ymmärrä toki että ei esim. Helsinki-Oulu välille voi joka jätkälle maksaa kilometrikorvauksia ja olisiko tässä siitä kyse? Eli tekaistuista km korvauksista vai pyrkiikö verottaja eväämään km-korvaukset soittajilta tyystin?
 
baron
06.12.2009 12:49:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käyttänyt keikkabussina "Kovasta" ja sillähän ei kovin kauas lähdetä, jos aikoo liksaakin saada.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rintapek
06.12.2009 13:39:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Verottajan mielestä musiikkialalla on vuosikausia maksettu palkkoja lainvastaisesti, Ohjelmatoimistot maksavat usein suuren osan keikkapalkkioista verovapaina kilometrikorvauksina ja päivärahoina. Ohjelmatoimiston otettua osuutensa esiintyjälle tilitetään päivärahat ja kilometrikorvaukset verovapaina. Jäljelle jäävä osuus maksetaan palkkana. Pitkillä matkoilla kilometrikorvausten osuus voi nousta niin suureksi, ettei verotettavaa palkkatuloa jää lainkaan. Muusikkojen liiton lakimies Miika Tarhio kertoo, että alalla on yleinen tapa myydä esiintyjä ravintoloille kiinteällä hinnalla riippumatta siitä, kuinka pitkä matka keikkapaikalle on. Verottajan mielestä tässä ylitetään lain rajat.
 
Minust tos verottajan tulkinnassa ei ole nokan koputtamista. Jos meikäläisellä siviiliduunissa päivärahat ja km- korvaukset pienentäisi kk- liksaa vastaavasti, ni perseeni ei virkajakkaralta päivän mittaan nousis ko kahville ja lounaalle.
 
Se (= verottaja ) on alkanut pitää esiintyjille maksettuja kilometrikorvauksia palkkana ja määrännyt niitä jälkiveroa. Kymmenet muusikot ovat saaneet käytännön vuoksi suuria jälkiveroja, joita puidaan parhaillaan hallinto-oikeudessa. Kuopion ja Hämeenlinnan hallinto-oikeuksissa käsitellään noin 50 viihdetaiteilijan saamia tuhansien eurojen jälkiveroja, jotka on määrätty kilometrikorvausten vuoksi.
 
Toi ongelmaan valittu ratkaisu sit vaan on minust valittu väärin. Tos vedetään 50 enempivähempi viatonta yksityishenkilöä käräjille syystä, että ovat suostuneet jonkinmoiseen vakiintuneeseen käytäntöön. Luulis, että verottajakin ois päässy helpommalla haluttuun lopputulokseen laatimalla asiasta ohjeen? Ja ilmoittamalla, et entinen peli ei enää kelpaa.
 
Verottaja tietty ei voi puuttua ko veroihin ja ne on itsekunkin omat, mut jos varsinainen ongelma on palkanmaksukäytännössä, niin sitä kenties kandeis korjata ohjeistamalla palkanmaksajaa ko jälkiverottamalla palkansaajaa?
 
Toisekseen, jos ja kun asia päättyy siihen, että palkkaa on maksettu päivärahoina ja km- korvauksina, niin minust se vastaavasti tarkoittaa, et joko päivärahat on sit maksamatta, tai palkkaa on maksettu liian vähän?
 
Jos verottajan näkemys menee läpi, ohjelmatoimistot voivat joutua muuttamaan palkanmaksuaan.
 
Joku osaavampi korjatkoon, mut jos lakituvassa todetaan, et palkkoja tai päivärahoja on joltain aikaväliltä maksamatta, niin ne kuuluis maksaa?
 
One kind of music only - the good kind
AngryMouth
06.12.2009 17:12:43 (muokattu 06.12.2009 17:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on käynyt niin, että olin sopinut erään bändin kanssa keikkapalkkioksi summan X netto. EDIT br/nt
 
Ohjelmatoimistoon toimitin verokortin ja yhteystiedot, en mitään muuta. Kuitenkin palkkalaskelmissa oli mulle valmiiksi laskettu km-korvaukset ja päivärahat, niin että varsinaista veronalaista palkkaa oli jäänyt keikasta esim, 0,10 € ja siitä veron osuus oli jotain 0,02 €. En siis ikinä tehnyt matkalaskua.
 
Keikasta tuli siis se mitä oli sovittukin. Mutta mitenköhän tällaisissa tapauksissa verottaja katsoo, että kuka joutuu maksamaan jälkiveroja? Minä vai toimisto?
 
synteettinen
06.12.2009 17:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngryMouth:... Mutta mitenköhän tällaisissa tapauksissa verottaja katsoo, että kuka joutuu maksamaan jälkiveroja? Minä vai toimisto?
 
...jos joutuis ihan rahapanoksella veikkaamaan; NIIN SINÄ maksat ja muut levittelee vain käsiään..jos jotain positiivista pitäs löytää niin...-turabändit ei enää vie/ voi viedä ammajätkien töitä niin paljoa...
 
AngryMouth
06.12.2009 17:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

synteettinen: ...jos joutuis ihan rahapanoksella veikkaamaan; NIIN SINÄ maksat ja muut levittelee vain käsiään..jos jotain positiivista pitäs löytää niin...-turabändit ei enää vie/ voi viedä ammajätkien töitä niin paljoa...
 
Aika hassulta silti tuntuu ajatus, että olen sopinut palkkasumman, ja palkanmaksaja on multa mitään kysymättä (edes onko mulla autoa) tehnyt mun puolesta matkalaskuja yms.
 
AngryMouth
06.12.2009 17:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngryMouth: Aika hassulta silti tuntuu ajatus, että olen sopinut palkkasumman, ja palkanmaksaja on multa mitään kysymättä (edes onko mulla autoa) tehnyt mun puolesta matkalaskuja yms.
 
Ja korjasinkin tuohon ekaan postaukseen, että kyseessä siis oli nettosumma eli mitä mulle jää käteen keikasta.
 
synteettinen
06.12.2009 17:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngryMouth: Aika hassulta silti tuntuu ajatus, että olen sopinut palkkasumman, ja palkanmaksaja on multa mitään kysymättä (edes onko mulla autoa) tehnyt mun puolesta matkalaskuja yms.
 
....hienoa että oaat suhtautua noin,että olis hassua...turakaisten yleinen käytäntö, että pistetään kaverille jolla ei ole autoa, EI EDES KORTTIA huikeat kilometrikorvaukset ja kerätään rahulit pois...et ole ainoa...-onnea vaan valitsemallesi tielle...
 
Ukko
06.12.2009 18:12:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus kauan sitten kysyin yksissä häissä tv:ssäkin esiintyneeltä "talent" ihmeeltä että kuinka paljon hujiaat näitä myymiäsi muusikoita palkka-asioissa. Tyyppi meni hiljaisen vaivautuneeksi ja alkoi selittelemään jotain bisnes asioista. Sen jälkeen ei olla oltu tapauksen jälkeen juurikaan puheissa.
 
COVS jäsen nro 6
baron
06.12.2009 18:17:00 (muokattu 06.12.2009 18:18:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mikä mua on joteskin särähtänyt pro/puoli pro kirjoituksissa:
Se on karmean tärkeä hintaan vaikuttava tekijä soitetaanko kolme vai neljä settiä.
Sen sijaan se, onko keikkapaikalle 5 vai 1000 km ei vaikuta yhtään mitään, pelkkää huvia Suomi-sightseeing.
(Mä lasken että duuni alkaa kun lähden himasta ja loppuu kun kamat treenikämpällä ja itse takaisin himassa tai lähipubissa)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
half
06.12.2009 18:20:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

synteettinen: ...jos joutuis ihan rahapanoksella veikkaamaan; NIIN SINÄ maksat ja muut levittelee vain käsiään..jos jotain positiivista pitäs löytää niin...-turabändit ei enää vie/ voi viedä ammajätkien töitä niin paljoa...
 
Eikö vie? Ja millä perusteella?
 
COVS jäsen N:o 5
synteettinen
06.12.2009 18:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

half: Eikö vie? Ja millä perusteella?
 
..na,vaikka siten että loppuu se helvetinmoinen kulukorvausjippoilu; palkka on palkkaa ja muut extraa...tai näin luulen , korjausta jos puhun TAAS pa*k**...
 
half
06.12.2009 18:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

synteettinen: ..na,vaikka siten että loppuu se helvetinmoinen kulukorvausjippoilu; palkka on palkkaa ja muut extraa...tai näin luulen , korjausta jos puhun TAAS pa*k**...
 
Jep, jep, mutta tuskin se loppuu ja jos loppuu ilmestyy joku muu vedätys.
 
COVS jäsen N:o 5
synteettinen
06.12.2009 18:36:37 (muokattu 06.12.2009 18:37:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

half: Jep, jep, mutta tuskin se loppuu ja jos loppuu ilmestyy joku muu vedätys.
 
....näin kait se sittenkin toimi...ei lisättävää...
 
AngryMouth
06.12.2009 18:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka moni trion/isomman bändin soittajista saa toimiston kanssa sovitun keikkapalkan (joka on minimissään SML:n tes) päälle päivärahat, km-korvaukset, yörahat, roudauslisät yms. asiaankuuluvat korvaukset?
 
half
06.12.2009 18:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

synteettinen: ....näin kait se sittenkin toimi...ei lisättävää...
 
Ei ole nyt soittajan markkinat,
 
COVS jäsen N:o 5
WanhaWetäjä
07.12.2009 01:03:47 (muokattu 07.12.2009 01:36:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Liiton esa vielä myöntää tessistä tinkimisen:
 
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/200 … anmaksutavasta_kiistaa_1242799.html

 
Hoho...vai myöntää?Tuohan on niiiiiin wanha juttu kun olla voi, täytyy vaan TEHDÄ näitä keikkoja niin tietää mitkä ovat yleisimmät toimintamallit, eiks je?
Liksa vs matkat ovat ihan perseellään tänä(kin) päivänä, eihän siinä ole mitään järkeä että tes-liksalla tehdään käytännössä keikkabändin hommia!Tuo tes-osastohan on muinaisjäänne ajoilta jolloin bändit olivat joko kuukauden tai 2 viikkoa samassa mestassa, ja sillon se toimi!
 
Mitenkähän vaikuttaa jatkossa?
 
Villi veikkaus, ei mitenkään!Nythän on monella soittajalla pelko perseessä että "jumalauta tässähän joutuu kohta maksaan veroa keikoistaan!". Sitäpaitsi...MIKÄÄN toimisto/ julkisen puolen tilaaja ei suostu maksaan esim triolle lisähintaa +300€ kun ne tulee niin kaukaa.Tämän tietää jokainen.
 
Tiedätkö miksi tämä topicci ei kiinnosta juuri ketään?Kenties siksi että se liippaa pikkasen liian läheltä monen ammattiesankin toimintamallia!Ainoa asia mistä välitetään on se että siitä OMASTA yhdestä keikasta jäis mahdollisimman paljon käteen!Mistäkö tiedän?
Muutama vuosi sitten mulla oli vain satunnaisia keikkoja, sain liitosta korvausta, ei ollut mitään järkeä tehdä yhtä-kahta keikkaa/kk koska se olisi ollut suoraan pois korvauksista, ja koska se on/oli täysin laillista, meni työttömyyskassassa läpi, käytin km-korvauksia vähennyksinä, TOKI ajoin nuo keikat omalla autolla.
 
Plus olen tehnyt tuurauksia joissa ENSIMMÄINEN kysymys on "mitä vähennyksiä käytetään" + olen välittänyt muutaman tuurauksen kun en ole ite päässyt, tuuraajani on kysynyt ensimmäisenä "voiko käyttää km-korvauksia?"...
 
Suomeksi sanoen ; kun annetaan mahdollisuus käyttää joitain "konkeloita" niin kyllä niitä lähes kaikki käyttää, oli se sitten miten järjetöntä hyvänsä, pidemmän päälle.
 
Jos "palkkaa EI VOI maksaa kulukorvauksina" menee läpi ja tulee todellakin osaksi todellisuutta ja kaikki tuota noudattaa niin sillonhan siinä asiassa ei ole enää mitään epäselvää kellekkään?
 
isojussi
07.12.2009 02:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Hoho...vai myöntää?Tuohan on niiiiiin wanha juttu kun olla voi, täytyy vaan TEHDÄ näitä keikkoja niin tietää mitkä ovat yleisimmät toimintamallit, eiks je?
Liksa vs matkat ovat ihan perseellään tänä(kin) päivänä, eihän siinä ole mitään järkeä että tes-liksalla tehdään käytännössä keikkabändin hommia!Tuo tes-osastohan on muinaisjäänne ajoilta jolloin bändit olivat joko kuukauden tai 2 viikkoa samassa mestassa, ja sillon se toimi!

 
No höh - tes:hän määrittelee kyllä matkakorvaukset jotka perustuvast työmatkoista koituviin kustannuksiin. Samalla perusteellahan ne joka alalla maksetaan. Siis niille, joille kustannuksia koituu. Ei kyytiläisille.
 
Villi veikkaus, ei mitenkään!Nythän on monella soittajalla pelko perseessä että "jumalauta tässähän joutuu kohta maksaan veroa keikoistaan!". Sitäpaitsi...MIKÄÄN toimisto/ julkisen puolen tilaaja ei suostu maksaan esim triolle lisähintaa +300€ kun ne tulee niin kaukaa.Tämän tietää jokainen.
 
No mitä sitten? Eiks tää tois just sillon järkee siihen monen itkemään järjettömään sinne tänne puikkimiseen ja sukuloimiseen? Ja tolla 300:llahan trio kiskasee vasikka perässä menemään jo ... 300€ / 58 snt/km = 517 km, eli edestakaisin maksettuna melkein koko Etelä-Suomi
 
Tiedätkö miksi tämä topicci ei kiinnosta juuri ketään?Kenties siksi että se liippaa pikkasen liian läheltä monen ammattiesankin toimintamallia!Ainoa asia mistä välitetään on se että siitä OMASTA yhdestä keikasta jäis mahdollisimman paljon käteen!Mistäkö tiedän?
Muutama vuosi sitten mulla oli vain satunnaisia keikkoja, sain liitosta korvausta, ei ollut mitään järkeä tehdä yhtä-kahta keikkaa/kk koska se olisi ollut suoraan pois korvauksista, ja koska se on/oli täysin laillista, meni työttömyyskassassa läpi, käytin km-korvauksia vähennyksinä, TOKI ajoin nuo keikat omalla autolla.
 
Plus olen tehnyt tuurauksia joissa ENSIMMÄINEN kysymys on "mitä vähennyksiä käytetään" + olen välittänyt muutaman tuurauksen kun en ole ite päässyt, tuuraajani on kysynyt ensimmäisenä "voiko käyttää km-korvauksia?"...
 
Suomeksi sanoen ; kun annetaan mahdollisuus käyttää joitain "konkeloita" niin kyllä niitä lähes kaikki käyttää, oli se sitten miten järjetöntä hyvänsä, pidemmän päälle.
 
Jos "palkkaa EI VOI maksaa kulukorvauksina" menee läpi ja tulee todellakin osaksi todellisuutta ja kaikki tuota noudattaa niin sillonhan siinä asiassa ei ole enää mitään epäselvää kellekkään?

 
Sehän tässä niin vitun kornia onkin, että ohjelmatoimistot noin toimiessaan syyllistyvät työnantajamaksujen laiminlyöntiin ja soittajat veronkiertoon. Lisäks jokainen muusikkojen liittolainen on liittyessään sitoutunut noudattamaan liiton tariffeja.
 
Muistelkaas, miten kävi muuten niille komennusmiehille taannoin...
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
rintapek
07.12.2009 11:43:17 (muokattu 07.12.2009 11:45:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Villi veikkaus, ei mitenkään!
 
Veikkaan, että vaikuttaa.
 
Sitäpaitsi...MIKÄÄN toimisto/ julkisen puolen tilaaja ei suostu maksaan esim triolle lisähintaa +300€ kun ne tulee niin kaukaa.Tämän tietää jokainen.
 
Mm. tost syystä tarvitessani vaik sähköliikkeen palveluita mä en tilaa asentajaa Rovaniemeltä.
 
liippaa pikkasen liian läheltä monen ammattiesankin toimintamallia!
 
Kenenkäs sitten. Asia ei todellakaan heilauta hitustakaan kaltaistani harrastehumpauttajaa.
 
Jos "palkkaa EI VOI maksaa kulukorvauksina" menee läpi ja tulee todellakin osaksi todellisuutta ja kaikki tuota noudattaa niin sillonhan siinä asiassa ei ole enää mitään epäselvää kellekkään?
 
Asia ikäänkuin muuttuisi normaalitodellisuudeksi. Jos vaik WW sais tost sähköliikkeestä parin päivän mittaisen kaapeliojan kaivuutuurauksen. Firmasta sit sanottais, et sorry, tuli myytyä urakka niin alihintaan, että ei o varaa maksaa sulle palkkaa, mut hei älä välitä, saat kumminkin päivärahan ja kilsakorvaukset. Lähtisitkö? Kuka lähtis?
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «