Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käsi kramppaa
1
HotWheels
05.12.2009 12:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illalla keikalle ja käsi tuntuu kramppaavan/kipeytyy herkästi kyynärvarresta/ kyynärpäästä ja jonkin aikaa soitettua tulee kipu myös peukalon ja etusormen väliseen lihakseen > kapulan pitäminen vaikeutuu. Sormet on kun nippu k..piä. Pikaneuvot?
 
jonteroo
05.12.2009 12:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile paksumpia kapuloita. Saattas helpottaa tuo peukalokipu.
 
sahkuifk
05.12.2009 12:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämmittele ja venyttele. Buranaa jos on hätä, ei muita ns. puuduttavia...
 
Ei se ei ole väärin, ja itseasiassa meidän likaisten nettirunkkareiden mielissä mikään ei ole väärin
kimizu
06.12.2009 12:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervetuloa kerhoon :-/ wi..umaista on, varsinkin keikalla kun soittaa pitää, sormet on puutuneet niin ettei kapulaa enää tunne kädessä ja lepotaukoon ei ole mahdollisuutta.
 
Lämmittely ja venyttely ennen soittoa auttaa jonkin verran. Kiinnitä huomiota kapulaotteeseen. Puristat liian lujaa josta seuraa noita ongelmia. Treenaa ajatuksella soittamaan mahdollisimman kevyellä otteella. Ei ole pika-apu mutta auttaa aikanaan kun pahoista tavoistaan oppii eroon.
 
Timing stinks but cheerfully winks...
Nolte
06.12.2009 13:42:25 (muokattu 06.12.2009 13:45:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh joo. On tuttu tunne tuo peukalon puutuminen. Ei tosin enää nykyään niinkään, mutta ennen kävi aina silloin tällöin niin, ettei biisin puolivälissä enää tuntenut kapulaa kunnolla (oikeassa) kädessä, ja loppu meni pelkällä tahdonvoimalla ja jonkinnäköisellä kouristuksenomaisella koko kämmenen puristusotteella. :)
 
Tuo siis joissain rankoissa biiseissä, missä haitsua paiskottiin voimallisemmin. Epäilemättä noin käy vielä joskus vastaisuudessakin.
 
EDIT: Niin, mikä avuksi... Itse olen tulkinnut hommelin ihan simppelisti huonoksi tekniikaksi ja turhaksi puristamiseksi. Eli yritän tarkkailla kapulaotetta ja olla mahdollisimman rentona. Ei helppoa.
 
Tätä en allekirjoita!
OPJ1974
06.12.2009 14:35:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nolte: Itse olen tulkinnut hommelin ihan simppelisti huonoksi tekniikaksi ja turhaksi puristamiseksi. Eli yritän tarkkailla kapulaotetta ja olla mahdollisimman rentona. Ei helppoa.
 
Tämähän se. Ainakin samban puolella on joutunut treenamaan sitä rentoutta ihan hitosti, esim. caixa-rummulla kun soittaa trad gripp 16-osia vaikka pari tuntia putkeen temmolla 150 bpm, niin kyllä alkaa tuntua jossain vaiheessa hyvälläkin tekniikalla. Alkuaikoina 10 minsan jälkeen oli ihan Kippari-Kalle kädet jo.
 
Kyllä se treeni on settisoitoonkin auttanut, ei mene raajat tukkoon enää, kuten nuorempana.
 
(Joissain samba-soittimissa ei edes se treeni ja teknikka paljon auta, esim. tamborimissa 16-osat soitetaan yhdellä kädellä ja kidutustahan se joka tapauksessa 15 minsan jälkeen :D)
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
pääsiäishenu
06.12.2009 18:14:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihoin puoltoista vuotta sitten kapulaotteen peukalo-etusormi otteesta peukalo-keskisormi otteeksi. Peukalokivut loppuivat saman tien. Tosin nopeammassa menossa aluksi tuppasi nahka lähtemään sormista mutta sekin loppui aikanaan.
 
Kailis
06.12.2009 23:07:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pääsiäishenu: Vaihoin puoltoista vuotta sitten kapulaotteen peukalo-etusormi otteesta peukalo-keskisormi otteeksi. Peukalokivut loppuivat saman tien. Tosin nopeammassa menossa aluksi tuppasi nahka lähtemään sormista mutta sekin loppui aikanaan.
 
Hetkinen...mähän vaihdoin myös joskus muutamia vuosi sitten ja samoihin aikoihin ajoittuu tuo peukalon ison lihaksen kramppaamisen loppuminen. Toki se nykyäänkin yrittää jos lämmittelemättä vetää jotain liian rankkaa. Tremoloissa vielä siirryn tuohon etusormiotteeseen mutta muuten ei ole ikävä.
 
hollmi-5
06.12.2009 23:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koeta lämmitellä ennen keikkaa. Naputtele kapuloilla singlejä ja tuplia vaikka padiin. Juo litra vettä (ei vitsi) ja venyttele käsiä, että lihakset lämpenisivät.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
toba
07.12.2009 07:00:19 (muokattu 07.12.2009 07:02:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ihan sama homma tuon peukalo etusormi homman kanssa, ja se tosiaan ulottuu kämmeneen saakka. Itse käytän peukalo-etusormi otetta, niin että loput sormet tottakai myös ovat kapulassa kiinni. En purista koskaan kapulaa ainakaan tietoisesti.. Huomaan kramppaamisen hieman hitaammissa tempoissa, nopeassa soitossa sitä ei juurikaan esiinny. Eli kun mennään alle 200bpm niin rupeaa tuntumaan. Varsinkin noin 150bpm paikkeilla 8-osissa rupeaa tuntumaan. Itse treenatessa sitä ei niinkään huomaa mutta bänditreeneissä ja keikoilla olen huomannut biisien aikana. Aika ikävä homma. Venyttelen aina ja vettä juon kyllä!
Oikeaan käteen näyttäisi käyvän. Kyynärpäässä tai muualla kipuja ei tunnu. Aika freestroke-painotteisesti olen pyrkinyt treenailemaan.
 
EDIT: Pitänee vissiin ruveta jauhamaan noita "keskitempoja" enemmän ihan peruskompeilla ja singlestrokerolleilla ja peilailla enemmän käsiin niissä kohti.. Josko auttaisi ja staminakin samalla kehittyisi.
 
Ruutikallo
07.12.2009 11:23:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista vaivoista olen itekkin aikoinani kärsinyt.
Lämmittely on tärkeää ja nykyisin tärkeämpää kun ikää jo tulee.
Venyttely rentouttaa, mutta aika "hienovarainen"sellainen, liika kiristys saa lihaksen kimmottomaksi, kertoi eräs liikkujien parissa työskentelevä lääkärisherra.
 
Magnesium on auttanut itseäni, en ole juurikaan krampeista kärsinyt kun niitä aloin popsimaan.
En tiedä onko placebo ilmiö vai oikein todellista hyötyä, mutten tohdi lopettaakaan.
Pirkka-magnesium, piparmintun makuinen pureskelutabletti kerran pvässä(edulinen).
 
Ja nestetankkausta keikoilla, siis vettä tms.
Olut ei ainakaan vähennä kramppeja.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Ruutikallo
07.12.2009 11:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HotWheels: jonkin aikaa soitettua tulee kipu myös peukalon ja etusormen väliseen lihakseen > kapulan pitäminen vaikeutuu. Sormet on kun nippu k..piä. Pikaneuvot?
Tuo viittaisi kapulaoteongelmaan tai liikaan puristamiseen, kuten jo aiemmin tuolla mainittiinkin.
 
Kokeile enemmän keskisormi painotteista otetta, ja tilanteen mukaan.
Mulla ainakin ote vaihtele biisien aikana, ei niinkään krampeista tai kivusta johtuen vaan ergonomiasta.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
toba
07.12.2009 14:33:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohhoh, edittiä edelliseen kirjotukseeni. Tosiaan käytän siis peukalo-keskisormi otetta. Etusormi lähinnä vaan on löysänä. Ja iskut ovat mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman freestroke. Tänään treeniksellä jauhoin jo aika paljon keskitempo hommia aika paljon raajapari kerrallaan.. Eiköhän se vielä siitä suttaannu.
 
timus
14.12.2009 23:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Juo litra vettä (ei vitsi) ja venyttele käsiä, että lihakset lämpenisivät.
 
Ei vitsi tosiaankaan. Jossain toisessa ketjussa tästä samasta veden nauttimisesta vaikkapa noin tunti ennen keikkaa mainitsin. Olen aiheesta muutaman ammattisoittajan kanssa puhunut ja he ainakin kertoivat tuon auttaneen edes jonkin verran.
 
"The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums" -Larry Mullen Jr (U2).
gulfstream650
15.12.2009 07:55:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikka on kuin urheilusuoritus. Lämmittely, nesteytys yms eivät ole vitsejä.
 
Svengaa kuin saksanhirvi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «