Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 512 13 14 15 1695 96 97 98 99
Snapo
06.12.2009 02:14:29 (muokattu 06.12.2009 02:14:48)
Midrange: Herra lonerille sanottakoon että jos minä olen omistanut pari korealaista ibanezia jotka ovat olleet niitä halvimpia japanilaisia parempia (joita 90-luvulla löytyi muistakin kuin prestigeistä) niin ei sen takia sentään tarvitse pikaviestillä solvauksia lähetellä :D Jessus mitä mies

Niin... Tässä näkee nää meidän aikuiset. :)
Niin hyvää puuta...
fox
06.12.2009 02:55:34

Midrange: Herra lonerille sanottakoon että jos minä olen omistanut pari korealaista ibanezia jotka ovat olleet niitä halvimpia japanilaisia parempia (joita 90-luvulla löytyi muistakin kuin prestigeistä)

Ottamatta millään tavalla kantaa teidän keskinäisiin kiistoihin, haluaisin vielä tuota Japani-Korea -maaottelua selventää, semminkin, kun nyt tarkensit tuota juttua, ettei olekaan ihan tämänpäivän malleista kyse, niinkuin tuosta tämän "konfliktin" ;) käynnistäneestä kirjoituksesta (ehkä epähuomiossa) saa vaikutelman..
Juurikin tuotantokustannusten sekä myös dollari/jeni -vaihtosuhteen vuoksi Hoshino alkoi tosiaan siirtää tuotantoaan Koreaan, mutta ei todellakaan niitä mallisarjojen yläpään kitaroita tai bassoja, jotka siis edelleen tehtiin Japanissa. Tuo siirto alkoi siis 1986 nurkilla, MUTTA sinne ei siirretty RG-mallista kuin 2 halvinta 1987.. Sen sijaan siellä tehtiin noiden kahden lisäksi ihan omaa EX-mallistoa. Mitä taas tulee tuohon "laatu" -kysymykseen, niin itse en oikein purematta niele, että ihan vielä 10 vuodessa tuolla oltais ylitetty joku FujiGenin ammattimiesten taso kuitenkaan. Mutta, objektiivisia tuntemuksiahan nämä. Hyvä, jos olet aikanaan saanut hyvälaatuisen koreankitaran. Tuskin se on keneltäkään (luultavimmin) pois.. ei minulta ainakaan. Toivottavasti nyt kuitenkin tiedostat sen tosiasian, että ihan niitä halvimpia malleja EI kyetty Japanissa tekemään ollenkaan 1987 jälkeen. Eli jos sinulla on ollut vaikka joku -87 RG 170 niin ihan syystä moni epäilee, josko se olisi kuitenkaan laadullisesti kilpaillut jonkun Japanissa tehdyn RG 5xx :n kanssa??
Onko esim. joku JEM 555 (joka siis on tehty Koreassa) vastaava laadultaan kuin joku JEM 7 VWH joka on FujiGenin "Team J-Craftin" tekosia?
Ihan syyllistämättä, kyllä täällä on syytä olla jotain faktojakin heittää pöytään, jos lähtee kovin "mullistavia väitteitä" tarjoilemaan, tai muuten saattaa olla, että tulee näitä haasteita. ;)
Nuo muuten olis aika hyvä pari tuohon 1500 euroa vs. 500 euroa -kisaan nuo eri JEM-kitarat.. periaatteessa sama malli, ja käytännössä samoja puita, mutta onko JEM Juniorista haastamaan "oikeaa" japsi-JEMiä?? =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Midrange
06.12.2009 03:07:49 (muokattu 06.12.2009 03:08:26)
fox: Ottamatta millään tavalla kantaa teidän keskinäisiin kiistoihin

Ei tässä mitään keskinäistä kiistaa ole. Vain lonerin pikaviestillä lähettämä solvaus :D Josta toki oli kovin vaikea pahastua.

Minä en enää edes muista mitkä ne tarkat mallinumerot niissä rg:eissä olivat jotka omistin, mutta se jäi kyllä hyvin mieleen että molemmat japskit piti ennen käyttöönottoa käyttää nauhanpäiden hionnassa ja kiillotuksessa, oli meinaan kelvottoman surkeaa viimeistelyä. EIkä ne muutenkin soundannu hyvältä verrattuna korealaisiini.

Ja tosta väitteiden heittelystä. Sanotaan nyt vaatimattomasti näin että nämä on mun mielipiteitä, ei väitteitä. Oikeastaan mielestäni ja korostetaan nyt vielä, mielestäni, kaikki täällä on mielipiteitä, sillä kukaan meistä tuskin on siellä ibanezien tehtailla vartioimassa miten ne tarkalleen ottaen tehdään milloin minäkin vuosina. Saati jos sinne joskus sattuu pieni erä paskempaa puuta tai muuta työtä huonoa työn laatua.

Jos joku ei kestä että minun kokemukset on tuonlaiset niin repikööt sitten mun puolesta pelihousunsa. I dont care :D
fox
06.12.2009 03:28:59

Midrange:
Minä en enää edes muista mitkä ne tarkat mallinumerot niissä rg:eissä olivat jotka omistin, mutta se jäi kyllä hyvin mieleen että molemmat japskit piti ennen käyttöönottoa käyttää nauhanpäiden hionnassa ja kiillotuksessa, oli meinaan kelvottoman surkeaa viimeistelyä. EIkä ne muutenkin soundannu hyvältä verrattuna korealaisiini.

Niin joo, niitä on ollu niin paljon sulla. Toisaalta taas, kyllä minä kaikki omat soittimeni jollain lailla muistan..

Jos joku ei kestä että minun kokemukset on tuonlaiset niin repikööt sitten mun puolesta pelihousunsa. I dont care :D

Se on oikein, kyllä. Toisaalta voi olla että noi Caparisonien omistajat enemmän on järkyttyneitä, että noinkin huonoa työtä tekevät siellä tehtaassa, eikä oo edes hyvää puuta niillä.
Mutta edelleen, se on hyvä että sulla on hyvältä soundaavia ja ennenkaikkea laadukkaita korealaisia RG:tä. Sehän se pääasia kuitenkin on. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
06.12.2009 04:29:44 (muokattu 06.12.2009 04:34:36)
loner: no just sitä rölölöö, mitä tää kaikki on nykyään, toiset myöntää ja toist vaan hymyilee tyhmasti

Ja kolmannet löytää sen asian sieltä seasta. Uskotaan me nyt tietysti että siellä oikeiden eturivin muusikoiden pöydässä on informaatiosisällöltään tanakammat jutut, eikö? Terve ja moikka!

---

Hyvistä (nykykäsityksen mukaan) ja aikoinaan halvoista kitaroista esimerkki on varmaan JV Skujut? Mikä niissä on natsannut silloin aikoinaan niin hyvin kohdalleen talouden realiteettien kahleissa, että niiden arvostus tuntuu nousevan jatkuvasti? Osansa on varmaan Fenderin jenkkitoimintojen silloisella hetkellisellä kriisillä, mutta mikä ne erottaa uutena vastaavan hintaisesta japanin tuotannosta, vaikkapa saman vuoden/vuosien Ibanezin "stratoista" (ei super sellaiset)?

Nim. Ikuisesti katkera joka osti vuonna kasiysi käytetyn Made In Japan RS135:n melkein saman hintaisen käytetyn JV Skujun sijaan. Ei sillä että Ibassa olisi mitään vikaa, päin vastoin, mutta mitään sellaista maagista fiilistä siinä ei ole mitä JV Skujujen ympärillä nykyään leijuu. Muistan kun paikallinen kauppias yritti koijata vetäisemällä vähän Hendrixiä Skujulla, ja ajattelin että tuohon halpaan en mene :D
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Tympee Huttunen
06.12.2009 08:48:28 (muokattu 06.12.2009 08:50:35)
Aika isoja tunteita tämä topic näköjään herättää. Ihan mielenkiintoista kyllä tietää noista eri tehtaista merkkien takana. Sanomattakin on selvää, että se merkki, eli tilaava taho, ottaa aina välistä ja siksi tietynlainen hintavertailu ei aina pidä paikkaansa. Toki se kenties merkittävin tekijä siinä on, että se merkki toimii samalla suodattimena sille huonolle tavaralle. Seulasta ei yksinkertaisesti pääse läpi, kuin tietyn luokan tavara ja mitä tiukempi seula, sitä laadukkaampi merkki, karkeasti olettaen. En pidä laisinkaan mahdottomana, että joltain halpamerkiltä tulisi aivan huippukitara ulos, joka ei häpeäisi juuri millekään samojen specsien kitaralle - oli se sitten tehty käsin jenkeissä tai japanissa. Toisaalta heti sen jälkeen voikin tulla taas täysi susi (tai kymmenen niitä) ja molemmat päätyvät myyntiin. Liikkeissä näkee aika isoja eroja saman halpamerkin kitaroiden välillä, mitä kalliimmaksi taas mennään, niin sitä pienemmäksi ne erot muodostuvat.

Vanhoissa kitaroissa (siis niissä joita on oikeasti käytetty) on taasen se, että niitä on vuosien aikana säädetty jo fiksattu sen verran, että pakostakin ne ovat hyviä. Lisäksi ne täysin susi-yksilöt (joita mahtuu varmasti myös isompien merkkien kitaroihin) ovat jo pudonneet pois. Vuosien saatossa kitaroiden naarmuista yms. tulee myös paljon hyväksyttävämpiä - jopa suotavia. Tuolloin joku tehtaalla tullut jälki bodyyn on merkitykseltään ihan nollassa. Uusia kitaroita arvioidaan ehkä vähän liiankin paljon suurennuslasin kanssa.

Bonecrusher toi tuon Nyatohin mukaan keskusteluun. Kyseessä on siis se indonesialaisten yms. halpatuotantomaiden oma "mahonki". Minulla on kahdessa kitarassa sitä ja varsinkin Radixin Osiris-malli soi todella hyvin, eikä se siis ole vain minun mielipide. Ainoa negatiivinen asia (mielestäni) siitä on sen oksaisuus. Bodyn mahtuu muutama "luomi". Toinen nyatoh-kitara on valkoinen deluxe, johon on tehtaan mukaan käytetty painavampaa mahonkia (tarkoittaakohan se kosteampaa nyatohia:) ) , mutta se ei kyllä soi läheskään yhtä hyvin. Toki osansa voi olla kokovalkoisessa maalauksessa, lakkauksessa ja erityisesti vanhoissa kielissä. Itse uskoisin tuon puumateriaalin vähättelyn johtuvan enemmän siitä, että se rinnastetaan halpiskitaroihin, joissa nyt voi olla ties mitä sointia heikentäviä tekijöitä. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla asiasta joltakin kitararakentajalta. Mielellään sellaiselta, joka ei hehkuta niitä omia puitaan:)
Jii-Gee
06.12.2009 13:03:39

Otsikko: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?

mattim: Monesti uusissa 1500€ kitaroissa on hintaa noin 1000€:n verran enempi kuin 500€ kitaroissa.

Yeah..tämä oli tässä,tack o adjö.
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
tender.insanity
06.12.2009 13:32:00
fox:
Nuo muuten olis aika hyvä pari tuohon 1500 euroa vs. 500 euroa -kisaan nuo eri JEM-kitarat.. periaatteessa sama malli, ja käytännössä samoja puita, mutta onko JEM Juniorista haastamaan "oikeaa" japsi-JEMiä?? =)

Paitsi että JEM555 maksaa sen tonnin verran uutena. Sellaisesta ei 500e enempää viitsisi maksaa, kun talla on paska. Eli tästä voimme päätellä brändin tuovan hintaa lisää tuplat.
Mr. Speed
06.12.2009 13:40:06
tender.insanity: Paitsi että JEM555 maksaa sen tonnin verran uutena. Sellaisesta ei 500e enempää viitsisi maksaa, kun talla on paska. Eli tästä voimme päätellä brändin tuovan hintaa lisää tuplat.

Joo, no JEM555 on ihan oma lukunsa. Paitsi että täällä eräs vastarannan kiiski oli sitä mieltä ettei Edge III:sella ja Edgellä ole juuri eroja, kun Ibanez mainostaa suunnitelleensä Egde kolmosen originaali Edgen pohjalta. Taas kerran... Ei ne materiaalit paljoa vaikuta.

:)
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
HeavyMachinery
06.12.2009 14:03:05

Olisi varmasti myös oma keskustelunsa se miten paljon vaihtelua on 500€ kitaroiden laadussa ja ennen kaikkia merkkien välisissä eroissa.

Jos maksaa kitarasta sen 1000-1500€ tietää saavansa aika samaa laatua riippumatta siitä minkä valmistajan se olisi.

500€ kitaroissa tilanne ei ole ollenkaan näin. Tässä hinta luokassa kaksi kitaraa ei koskaan ole identtiset puut ei ole niin valikoituja laadun tarkkailu ei ole niin hyvä, viimmeistelyn laatu vaihtelee.

500€ voi saada todellakin hyvän kitaran mutta se yksilöllistä 1500€ saat varmasti sen mistä olet valmis maksamaan.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
tender.insanity
06.12.2009 14:04:06 (muokattu 06.12.2009 14:06:58)
Mr. Speed: Joo, no JEM555 on ihan oma lukunsa. Paitsi että täällä eräs vastarannan kiiski oli sitä mieltä ettei Edge III:sella ja Edgellä ole juuri eroja, kun Ibanez mainostaa suunnitelleensä Egde kolmosen originaali Edgen pohjalta. Taas kerran... Ei ne materiaalit paljoa vaikuta.

Joku syy siihen pitää olla että Edge, Lo-Pro Edge ja Edge Pro maksavat kaksinkertaisesti Edge 3:een verrattuna.

Ja talla on sellainen, mistä en lähtisi tinkimään kitarassa. Puilla ei ole paskaakaan väliä (kunhan ei lastulevyä ole), mikäli vire ei pidä vempuloidessa kammen kanssa

HeavyMachinery:
500€ kitaroissa tilanne ei ole ollenkaan näin. Tässä hinta luokassa kaksi kitaraa ei koskaan ole identtiset puut ei ole niin valikoituja laadun tarkkailu ei ole niin hyvä, viimmeistelyn laatu vaihtelee.

Tämän takia en osta kitaroita uusina. Kärsivällinen kun on, tulee vastaan hyviä löytöjä. Tuossa on mulla esim yksi yli 2000e kitara, jonka nappasin mukaan 700e:lla.

Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.
Mr. Speed
06.12.2009 14:11:03
tender.insanity: Joku syy siihen pitää olla että Edge, Lo-Pro Edge ja Edge Pro maksavat kaksinkertaisesti Edge 3:een verrattuna.

Ja talla on sellainen, mistä en lähtisi tinkimään kitarassa. Puilla ei ole paskaakaan väliä (kunhan ei lastulevyä ole), mikäli vire ei pidä vempuloidessa kammen kanssa

Joko mä olen huono kirjoittaja, tai sitten sun pitää lukea toi mun postaus uudestaan :)

Itse olen sitä mieltä etten heikolla lisenssitallalla olevaan kitaraan sekaannu enää ikinä.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Snapo
06.12.2009 14:21:28
Mr. Speed: Joko mä olen huono kirjoittaja, tai sitten sun pitää lukea toi mun postaus uudestaan :)

Itse olen sitä mieltä etten heikolla lisenssitallalla olevaan kitaraan sekaannu enää ikinä.

Itelle jäi sellainen käsitys, että insanity olis tässä sun kans ihan samalla puolella :P
Niin hyvää puuta...
Eemil
06.12.2009 14:30:43
Vois noille kokeneille ammattilaisille perustaa oman keskustelualueen jossa ne voisivat listata faktojaan, ilmeisesti he ovat aina samaa mieltä asioista keskenään. Me muut voitais täällä sitten yrittää opetella näitä asioita huijaamalla kilpaa toisiamme.
Pluto
06.12.2009 15:02:47
Eemil: Vois noille kokeneille ammattilaisille perustaa oman keskustelualueen jossa ne voisivat listata faktojaan, ilmeisesti he ovat aina samaa mieltä asioista keskenään.

Tottakai ne ovat aina samaa mieltä, hehän tietävät Totuuden. Faktoista taas on paha kiistellä...
Dillon, you son of a bitch!
Ukkovaari
06.12.2009 16:38:26 (muokattu 06.12.2009 16:53:43)
Onpa paljon kirjoitusta tässä topikissa ja tunnepitoistakin osittain.
Jätän muiden kirjoitukset kommentoimatta ja yritän keskittyä vastauksessani ihan vaan omaan käsitykseeni tästä topikin aiheesta.

Mitä näitä kitaroita on tullu omistettua sekä myös testailtua erillaisia ja eri hintaluokissaan niin joitain perää oman näkemykseni suhteen on siinä, että kalliimpi kitara on jonnin verran yleensä parempi kuin halvempi (siis jos nyt puhutaan vaikka 1000 euron hintaeroista), toisaalta kyllähän joskus noissa kalliimmissakin vehkeissä saattaa vikoja olla ja laatukin hintaansa nähden heikompaa mutta yleensä selvästi kalliimpi vehje on parempaa laatua ja laatu vaihtelee niissä vähemmän kuin selvästi halvemmissa kitaroissa.

Sinänsä tuo laatu käsitteenä on aika metka eli mitä sillä sitten tarkoitetaan, pelkästäänkö sitä, että kitaran osat on kestäviä ja osat on hyvin tehtyjä vaiko myös laatu käsitteeseen pitäisi ottaa kitaran soundiki mukaan. Itse ajattelen siten, että se laatu tarkoittaa kokonaisuutta eli hyvistä osista, hyvällä työllä tehtyä tehtyä ja myös saattaa olla vähän enempi ominaisuuksia sekä hyvä soundista kitaraa. (tosin soundin suhteen voi hyvinkin olla, että halvemmassa on omaan makuun parempi soundi kuin selvästi kalliimmassa kepukassa).

Omissa Fendereissä ainakin löytyy eroja käytettyjen osien suhteen esimerkkiä alla:

Mexicon Fenderi hinta n. 560 ja Deluxe mallin Fenderi hinta n. 1800 ja eroja alla:

- Mexicon Fenderissä mikit suhisee enempi (tämä tietysti singlecoileissa on vähän ominaisuuskin, mutta toiset mikit vaan suhisee vähempi) kun taas tuossa kalliimmassa on paremmat mikit jotka ei nyt suhise niin kuin Mexicon Fenderissä. (kalliimpi on suhinattomampi).

- Mexicon Fenderissä on normaali talla kierrettävällä kammella kun taas kalliimmassa on painettavalla kammella, joka on parempi käyttää, kestävämpi ja pitää virettä paremmi kuin Mexicon Fenkussa (eli tässä kalliimpi osa on parempi).

- Deluxessa puun laatu ilmeisemmin on hieman parempaa (tämä nyt on sitten musta tuntuu kommentti)

. Ote lauta on kalliimmassa Eben-puuta kun halvemmassa normaalia Rosewood
(se onko Eben puu parempi, niin itse tykkään tuosta enempi kuin normi Rosewoodista eli itselleni on parempi tuo Eben).

- Nauhoissa ei mun mielestä ole hirvittävästi eroa ollut (vähän eri kokoiset nauhat).

- Kalliimmassa on paremmat virittimet ja ne on lukittavat kun taas Mexicossa on normi kiristimet. (Lukittavissa kielen vaihto on kivempaa ja nopeempaa).

- Satula on Deluxessa kestävämpää materiaalia eli sellainen ruller nuts metallinen systeemi kun taas Mexicossa on normaali mitä lie muovi seosta.

- Mexicon Fenderi on väriltään normi musta kun Deluxessa on sellainen nätti puinen väri (se että miten tuo vaikuttaa soundiin onkin sitten eri juttu).

Kokonaisuudessaan tuo Deluxe on parempi vehje, pitää vireensä paremmin ja ääni on sustainikkaampi/soi pidempään.

Tuossa siis vähän omista Fendereistäni juttua.

Sitten taas alempana asiaa joka hieman sekoittaa varmaan muitakin mutta myös itseäni (varsinkin kun ylempänä omalta kohdalta totean että kalliimman olevan yleensä parempi).

Ostin vähän aikaa sitten Fenderin Classic Player 60s Stratocasterin (649 €) enkä suinkaan n. 2000 € maksavaa Fenderiä, jossa tais olla jotkut 57 tai 61-66 jotain mikitys. Molemmat olivat hyviä soittaa mutta se mikä ratkaisi oli soundi, tykkäsin tuon selvästi halvemman 60s Custom Shop 69 mikeistä, ne vaan laulaa nätisti tuottaen omaan korvaani hyvät soundit, tuon kalliimman Fenderin ääni vaan oli mun korviini yksinkertaisesti ei niin hyvä kuin halvemman mallin. Osien laatua en sinänsä vertaillut, soitettavuus siis molemmissa hyvä ja vireenpitävyyskin hyvä. Sustaini molemmissa samaa luokkaa.

Kait tämän oman kirjoituksen olisi voinut pukea lyhyesti sitten pelkistettynä sanontaan, että yleensä selvästi kalliimpi on parempi laatuista mutta poikkeus vahvistaa säännön ja myös oma maku ratkaisee mitä hankkii ;-)

Joo, ja kyllä löytyy myös monta muutakin kitaraa kuin nämä Fenderit esim. Ibanezia, Yamahaa.

Ihan jees topikki.
P-man
06.12.2009 18:06:04
Tässä vaiheessa (laulun aiheessa jne.) kiinnostaisi tietää, että kuka on se rakentaja tuon Caparisonin takana?

Kyowa-Shokai / Itaru Kanno

http://audiozone.dk/index-filer/jackson-professional-history.htm
Teppo2
06.12.2009 22:57:58
Midrange: Herra lonerille sanottakoon että jos minä olen omistanut pari korealaista ibanezia jotka ovat olleet niitä halvimpia japanilaisia parempia (joita 90-luvulla löytyi muistakin kuin prestigeistä) niin ei sen takia sentään tarvitse pikaviestillä solvauksia lähetellä :D Jessus mitä mies

Pikaviestisolvaukset lämmittävät aina mieltä. Ne osoittavat, että joku välittää. Olkoonkin, että se joku on yleensä jokun pirun kusipää.
"Laatu ei tarkoita yksistään virheettömyyttä vaan jotain sellaista joka antaa soittajalle enemmän..."
nannne
06.12.2009 23:05:14

Teppo2: Pikaviestisolvaukset lämmittävät aina mieltä. Ne osoittavat, että joku välittää. Olkoonkin, että se joku on yleensä jokun pirun kusipää.

Hieno keskustelu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)