Aihe: Mikä on vaikein soitin soittaa?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
baron
04.12.2009 18:37:17

Lukematta koko säiettä niin "hyvin" soittaminen on kaikilla soittimilla yhtä vaikeaa. Kaikkien soittimien soitto viedään inhimillisen suorituskyvyn ylärajoille.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
04.12.2009 19:26:48 (muokattu 04.12.2009 20:56:34)
Nyt kyllä puhut pehmeitä. Posetiivia on helpompi soittaa eli veivata "hyvin" tasaisessa sopivassa tempossa kuin on soittaa "hyvin" fagottia. Muitakin automaattisoittimia on. Ja vaikka esimerkiksi perinteisempiä marakasseja joutuu kyllä opettelemaan ja soittamaan aika tarkkaan, niin silti se on suhteellisen helppoa verrattuna esimerkiksi fagottiin tai käyrätorveen. Fagotin kanssa pitää olla pirun tarkkana monen yksityiskohdan kanssa, esimerkiksi kun suunnittelee ja valmistaa röörin juuri tiettyä esitystä varten, kun kahden ruokolehdykän muoto, tapa, jolla ne asetetaan vastakkain, kosteus ja kaikki vaikuttaa värähtelyominaisuuksiin, äänen väriin ja loppupeleissä käytettävään äänialaan ja sen suhteeseen dynamiikkaan. Soittele siinä sitten kiertoilmahengityksellä sooloa äärimmäisistä rekistereistä. Vastaavia haasteita ei käytännössä vaan esiinny marakasseilla. Menee ehkä näsäviisauden puolelle, mutta varsinaisten soittokoneiden ja automaattien ohella on myös olemassa akustisia instrumentteja, kuten tuulikellot, tuuliharppu ja oikeastaan myös suikinkutsu, jotka ihminen vain asentaa ja jotka sitten alkavat soida ilman, että ihminen tai muukaan eläin niitä suoranaisesti soittaisi. Ja niin edelleen. Nykyisistä klassisista soittimista wienintorvi kuulunee vaikeimpien joukkoon, tai luonnontorvi, jos sen voi vielä kelpuuttaa vertailuun.
ipzkk
04.12.2009 22:45:09
Olen soittanut viulua kuusi ja puoli vuotta, ja on huomattavasti vaikeampi soitin kuin esimerkiksi piano tai kitara. Ei ole paljoakaan kokemusta muista soittimista, mutta tiedän kyllä että joitakin puhallinsoittimia on vaivalloista soittaa.
rkellu
04.12.2009 23:28:44

mitä tahansa soitinta "on vaikea soittaa" jos sille omistautuu, neropatit
baron
05.12.2009 01:08:28 (muokattu 05.12.2009 01:13:33)

levesinet: Nyt kyllä puhut pehmeitä.

1. Mä kuvittelin että claves (ne puupalikat, macho y hembra, "mies ja huora") olisi helppo soitin mutta kun Kuubassa yrittivät mulle opettaa
- Miten sitä perusclaverytmiä voi varioida
- Miten soundia voidaan varioida siten miten hembraa pidetään kädessä ja miten macholla lyödään
niin huomasin että sitäkin pitää oikeesti opetella ajan ja vaivan kanssa.

2. Mä oon kuvitellut että tamburiini olisi joteskin helppo soitin kun kyllästyneet laulajat silloín kun niillä on laulutauko ajankulukseen sitä hakkaavat väärään rytmiin mutta olin kesällä kursseilla, jossa taitaja esitti kuinka monipuolinen ja hieno soitin se on kun sen osaa, esitti pitkän taiteellisen tamburiinisoolon.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rkellu
05.12.2009 01:56:40

jee
joskus tsekkasin jonkun brassimusadokkarin missä ne soitti tamburiinia ja tajusin et
_sekin_ on vaikea soitin jos sitä haluaa tosissaan soittaa
velipesonen
05.12.2009 03:45:56

Joo kyllä tamburiini on hyvin vaikea. Intialainen tabla ja käyrätorvi ehkä myös.
Sergei Fallinen
05.12.2009 13:26:29
varmaan vaikeinta olla paras siinä soittimes, mis on eniten kilpailua
HarriP
05.12.2009 14:15:03

Synat on vaikeimpia soittimia soittaa, mä en ole satavarma että niitä pystyy soittamaan ollenkaan.
baron
05.12.2009 16:23:27

hibernance: varmaan vaikeinta olla paras siinä soittimes, mis on eniten kilpailua

Nyt tuli pointti, jos hankkii soittimen, jota ei kellään muulla ei tässä maassa ole, on helppoa olla Suomen paras.

(Mä oon toteuttanut tän toisissa ympyröissä: halusin olla duunissani Suomen paras ja aloin tehdä duunia jota kukaan muu ei tässä maassa tehnyt ja onnistuin)
sub zero
05.12.2009 18:52:48
5. brandenburg konserton cembalo-tilulilut kuulostaa paljon nopeammilta kuin mitkään mozartin pianojutut. onko bachin cembaloa vaikeampaa soittaa kuin mozartin pianoa?
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
Prophet
05.12.2009 20:51:37
levesinet: Fagotin kanssa pitää olla pirun tarkkana monen yksityiskohdan kanssa, esimerkiksi kun suunnittelee ja valmistaa röörin juuri tiettyä esitystä varten, kun kahden ruokolehdykän muoto, tapa, jolla ne asetetaan vastakkain, kosteus ja kaikki vaikuttaa värähtelyominaisuuksiin, äänen väriin ja loppupeleissä käytettävään äänialaan ja sen suhteeseen dynamiikkaan. Soittele siinä sitten kiertoilmahengityksellä sooloa äärimmäisistä rekistereistä. Vastaavia haasteita ei käytännössä vaan esiinny marakasseilla.

Hyvä perhonsitoja varmasti pärjäisi myös röörintekemisessä. Kauanko tuollaisen tekemiseen menee aikaa?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Bassoon_Reeds.jpg

Entä mikä on kaksoisruokolehdykkäpuhaltimien vaikein instrumentti? Oboe d'amore vai kontrafagotti?
levesinet
05.12.2009 21:25:53 (muokattu 05.12.2009 22:12:43)
Prophet: Hyvä perhonsitoja varmasti pärjäisi myös röörintekemisessä. Kauanko tuollaisen tekemiseen menee aikaa?

Jaa-a, kuinkas se menikään oikeaoppisesti. Ensin pitäisi kai matkustaa Ranskaan Var'in departementtiin, koska juuri siellä kasvaa ensiluokkaista Arundo donax -ruokoa. Jossain vaiheessa ruokoja piti kai liottaa vedessä, jotta saadaan pidennettyä lopputuotteen eli ruokolehdyköiden käyttöikää. Mutta tavallinen kuolevainen soittaja hankkii ruokolehdykkänsä hyvin varustetusta soitinliikkeestä ja vain huolellisesti viimeistelee röörin.(?)

http://www.2reed.net/bdp/
Tuolta voi tsekata esimerkiksi osion Reed Finishing. Tarkkaa puuhaa. Taidanpa itsekin katsoa kertauksena, miten se oikein menikään.
Dr Dominant
05.12.2009 22:27:15

Vaikein instrumentti on mnet. Aina kun kuka tahansa yrittää sitä soittaa, niin siitä lähtee aivan kauhee kitinä ja raaste. ;-) Sori, oli aivan pakko!!
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
05.12.2009 22:32:28

Dr Dominant: Vaikein instrumentti on mnet. Aina kun kuka tahansa yrittää sitä soittaa, niin siitä lähtee aivan kauhee kitinä ja raaste. ;-) Sori, oli aivan pakko!!

Tuutko jammaileen M-nettiä 20.12? Jos sopii, pistä pikaviestiä.
inde
15.12.2009 15:51:00
Ääni täältäkin käyrätorvelle. Sillä kun pistää tiluttaen niin siinä ehtii aina käydä jääkaapilla ennekuin sävel vaihtuu toiseksi. Eipä taida kovin montaa muuta soitinta olla jossa puhtaan yksittäisen äänen tuottaminen vaatii niin paljon työtä ja taitoa.

Nyt oon kyllä ihan samaa mieltä. Itse cornistina voin sanoa että vaikea on. Eikä tuo jääkaappivertaus todellakaan ole kaukaa haettua. Myös tuo oboe on kanssa vaikea. Molemmissa vire on vaikea saada kohdalleen myös äänen muodostus on haasteellista. Eli mie kyllä sanon cornon ja oboen vaikeimmiksi.
sub zero
15.12.2009 15:56:58
inde: Nyt oon kyllä ihan samaa mieltä. Itse cornistina voin sanoa että vaikea on. Eikä tuo jääkaappivertaus todellakaan ole kaukaa haettua. Myös tuo oboe on kanssa vaikea. Molemmissa vire on vaikea saada kohdalleen myös äänen muodostus on haasteellista. Eli mie kyllä sanon cornon ja oboen vaikeimmiksi.

harjoittelevatko käyrätorven soittajat sitten enemmän kuin konserttipianistit?
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
inde
15.12.2009 16:02:16
harjoittelevatko käyrätorven soittajat sitten enemmän kuin konserttipianistit?

sitä en osaa sanoa kun en ole ammattilainen enkä tiiä kuinka paljon konserttipianistit reenaa. villi veikkaus et se on täysin kiinni soittajasta.
Pekkapoika
15.12.2009 22:27:05
Ei nyt välttämättä liity klassiseen, mutta olen kuullut että Chapman stick olisi erittäin vaikea hallita. Onko joku kenties kokeillut?
Turn on, tune in, drop out
Music, sweet music is a frustrating mess...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)