Aihe: The Beatles
1 2 3 4 594 95 96 97 98122 123 124 125 126
Andy Six
04.12.2009 23:30:57
Mr. Mustard: Onko kukaan lukenut Philip Normanin Lennon -kirjaa? Se on itsellä hyllyssä vielä lukemattomana. Samaten löytyy hyllystä lukemattomana Larry Kanen Lennon-kirja, joka ainakin silmäilyn perusteella tuntuu olevan heppoinen?

Joo,luettu on jo silloin kun se ilmestyi....Hyvin puolueellinen tekele (Lennon oli 50% Beatlesista),mutta faktat otin kyllä todesta...; mun käsitys Beatlesin vaiheista perustuu paljolti juuri tähän teokseen...
Have you ever seen the eyes of Ian Hunter...?
padaa@dadaa!
05.12.2009 20:50:52

EN ole kahlannut näin pitkää ketjua läpi mutta sanottakoon että jostain syystä mä en oikein välitä noista Beatlemanian aikaisista tuotoksista kuten Hard Day's Nightista tai Helpistä. Mun suosikkeja on Please Please Please Me ja Revolver plus sitten Abbey Roadilla ja Let It Bellä on hyvät hetkensä.
MK73
07.12.2009 19:15:15 (muokattu 07.12.2009 20:49:39)
Tänään kaupasta tarttui remaster-sarjan Abbey Road, ja voi veljet miten hieno päätös yhtyeen aktiivilevytysuralle! Sen lisäksi, että Something on yksi maailman upeimpia pop-lauluja (ellei upein), levyltä löytyy niin ihanan keinuvasti svengaavia kappaleita kuten Maxwell's silver hammer, Oh! Darling, Octopus's Garden ja väkevää blues-tulkintaa tyyliin I want you (She's so heavy) + monta muuta kelpo biisiä. Kaikki huipentuu sähäkkään The End -lopukkeeseen ja Ringon kuuluisaan rumpusooloon. :-)

Vaikka jätkät kulkivat jo omia polkujaan, jättivät he studion tyylikkäästi kadun yli marssien.

Joskus on todellakin tehty jotain! Kiva, että minäkin tajuan sen viimein :D
Hiki ja vääntö.
vepsi
08.12.2009 19:20:52
8.12 1980 tuli ikäviä uutisia.
Rest in peace John
Andy Six
08.12.2009 19:37:55
vepsi: 8.12 1980 tuli ikäviä uutisia.
Rest in peace John

Joo,eka mitä kuulin asiasta oli linja-autossa matkalla kouluun,kun keski-ikäinen mies kertoi toiselle,että"Nyt se piitles lennon on ampunu poikansa".Vasta koulussa kuulin mitä oli todella tapahtunut...
velipesonen
08.12.2009 19:56:13

Sehän kuoli vähän ennen yhtätoista New Yorkin aikaa, eli meillä vähän ennen aamukuutta, ja siitä tiedotettiin melkein heti että sitä oli ammuttu. Vähän ajan päästä kerrottiin että oli myös kuollut. Äitini tuli herättämään minua seitsemän aikaan kouluun, avasi oven ja sanoi "John Lennon on murhattu". Tuli outo olo.

Muistan että Double Fantasya soitettiin Suomen radiossa paljon jo ennen kamalaa tapausta. Sitten sitä vasta alettiinkin soittaa. Itse taisin ostaa levyn vanhemmilta kerjätyillä rahoilla muutamaa päivää ennen laukauksia. Jostain syystä JF Kennedyn ja Lennonin murhat ovat olleet sellaisia joista ei pääse oikein yli ja jotka kaipaavat jonkinlaisen hyvityksen. Ainakin täällä Euroopassa koimme saavamme JFK:lle hyvityksen kun Obama valittiin. Milloin tulee Lennonin vuoro?

(Offtopic JFK: Olemme täällä tottuneet pitämään Kennedyä pyhimyksenä mutta amerikkalaiset ovat kaiken aikaa kiistelleet hänen poliittisesta linjastaan, heille hän on enemmän tavallinen poliitikko, meille taas pelastajakandidaatti.)
Andy Six
08.12.2009 20:32:52
velipesonen: Sehän kuoli vähän ennen yhtätoista New Yorkin aikaa, eli meillä vähän ennen aamukuutta, ja siitä tiedotettiin melkein heti että sitä oli ammuttu. Vähän ajan päästä kerrottiin että oli myös kuollut. Äitini tuli herättämään minua seitsemän aikaan kouluun, avasi oven ja sanoi "John Lennon on murhattu". Tuli outo olo.

Muistan että Double Fantasya soitettiin Suomen radiossa paljon jo ennen kamalaa tapausta. Sitten sitä vasta alettiinkin soittaa. Itse taisin ostaa levyn vanhemmilta kerjätyillä rahoilla muutamaa päivää ennen laukauksia. Jostain syystä JF Kennedyn ja Lennonin murhat ovat olleet sellaisia joista ei pääse oikein yli ja jotka kaipaavat jonkinlaisen hyvityksen. Ainakin täällä Euroopassa koimme saavamme JFK:lle hyvityksen kun Obama valittiin. Milloin tulee Lennonin vuoro?

(Offtopic JFK: Olemme täällä tottuneet pitämään Kennedyä pyhimyksenä mutta amerikkalaiset ovat kaiken aikaa kiistelleet hänen poliittisesta linjastaan, heille hän on enemmän tavallinen poliitikko, meille taas pelastajakandidaatti.)

Joo,meinasin vaan,että tätä on huhumylly...Kun Breznev kuoli,yks muija kiersi silloisella työpaikallani kertomassa kaikille että "Kekkonen on kuallu"
velipesonen
08.12.2009 21:03:54

CeeCeeÄr: Joo,meinasin vaan,että tätä on huhumylly...Kun Breznev kuoli,yks muija kiersi silloisella työpaikallani kertomassa kaikille että "Kekkonen on kuallu"

Joo en mää sillä, kunhan vaan osallistuin muisteloihin. Sillähän oli muuten tämä Number Nine, eli hänen kotimaassaan Englannissa oli meneillään yhdeksäs päivä. Number Nine takaperin kuultuna on "Turn me on dead men".

Lennon oi hämmästyttävän huono artimetiikassa, ja havaintoni mukaan sellaiset ovat kaikkein altteimpia numerologialle. Niiden numerologiajuttujen takia se esimerkiksi ei lentänyt Tokiosta New Yorkiin vuonna 77 lyhintä reittiä vaan kummallisen monta koneenvaihtoa käsittäneen uuvuttavan manööverin kautta. Tämä ja moni muu asia pistää ajattelemaan että se oli aika kuutamolla vielä 70-luvun lopulla, vaikka usein toisin halutaan väittää.
varakeef
08.12.2009 21:52:06
No nyt on monoboxi kuuntelussa. Pepperin ja Revolverin kuunneltuani on vähän hämmentynyt olo... en oikein pysty sanomaan, että monomiksaus olisi ainakaan noissa kategorisesti parempi. vaan itse asiassaa väittäisin sitä paikoin selvästi huonommaksi.

Suttuisempi, säröisempi ja basso kovemmalla ja laulut hiljaisemmalla. Siis rokimpi, ehkä. Jotenkin sellaista minua kovemmalle-tyyppistä demokraattista miksausta. Joissain biiseissä mono kyllä on selkeästi parempi (esimerkiksi LSD).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Calliope
09.12.2009 15:33:26
velipesonen: Tämä ja moni muu asia pistää ajattelemaan että se oli aika kuutamolla vielä 70-luvun lopulla, vaikka usein toisin halutaan väittää.

Kiinnostaa..Nimeä tarkemmin niitä asioita! Ei sillä, että olisin erimieltä, mutta kiinnostaa, koska esimerkiksi tuossa viimeisessä haastattelussa hän väittää, että ei huumeet ole vaikuttaneet häneen millään lailla. Hän oli siinä haastattelussa sitä mieltä, että hän on elävä esimerkki siitä, että ei niistä mitään haittaa ole, eikä hän ole koskaan itse kokenut eikä tiedä muista, joille olisi tullut näitä LSD:n jälkivaikutuksia. Että kyllä hra miljonääri oli minusta jonninverran vieraantunut todellisuudesta ainakin tässä asiassa. Ihan niinkuin sitä tuollainen luksus- lukaalissa asusteleva tietäisi, millaisia vaikutuksia huumeilla voi olla.
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
velipesonen
09.12.2009 17:25:53

No, Cold Turkeyssä ainakin lauletaan erään toisen huumeen jälkivaikutuksista.

Voi tietysti olla, ja ehkäpä onkin, että Lennon olisi ollut suunnilleen yhtä pihalla vuonna 67 ilman LSD:täkin, eli huumeella ei olisi ollut ratkaisevaa vaikutusta. Minun oma oletukseni on, että hän koki jonkin sortin hermoromahduksen talvella 65-66.

Niitä muita hörhöasioita? Hillitön tarrautuminen numerologiaan ja horoskooppeihin joka asiassa, makrobioottinen terveysterrorismi (kaikkien vieraiden oli purtava jokaista ruokapalaa suussaan 20 kertaa tai saivat saman tien häipyä), lapsenomainen, täysin sokea usko siihen että Yoko on aina oikeassa mitä tahansa keksiikin sanoa tai tehdä, viehtymys karismaattiseen herätyskristillisyyteen jonkin sortin kalvinistisen puritanismin hengessä. Näitä on runsaasti Colemanin, Goldmanin ja Normanin kirjoissa, ja vaikka kirjat ovatkin mielestäni huonoja, ei tämänluonteisten faktojen todenperäisyyttä voine epäillä.
Kailis
09.12.2009 22:20:42

Kaverini kertoi että oli herännyt Lennonin kuolemaa edeltävänä yönä ja tämän hahmo oli seissyt sängyn vieressä. Ei mikään sekopää eikä sillä ollut tapana jekuttaa. Siis oli niin tai näin, niin tämä tuli nyt mieleen.
Atomic Cafe
10.12.2009 02:04:06 (muokattu 10.12.2009 02:18:47)
Calliope
10.12.2009 14:45:15
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
vepsi
10.12.2009 20:02:44
lapsenomainen, täysin sokea usko siihen että Yoko on aina oikeassa mitä tahansa keksiikin sanoa tai tehdä,
Tämä olikin ihan uutta mulle. Olisiko sulla antaa tuohon suoraan joku lähde?
Ja paikkansa pitävä. Ja miksi Yoko olisi välillä jättänyt tällaisen "lampaan"?
velipesonen
10.12.2009 20:16:47

vepsi: lapsenomainen, täysin sokea usko siihen että Yoko on aina oikeassa mitä tahansa keksiikin sanoa tai tehdä,
Ja paikkansa pitävä.

Mielestäni ilmoitin tuon jo äsken mutta vaikkapa Ray Coleman: John Lennon, Jalava 2005, sivun 600 molemmin puolin. Näiden lähteiden paikkansapitävyyttä voi aina epäillä, jos kirjailija itse sanoo jotain tuollaista että "täysin sokea usko". Esittämäni on minun oma arvioni, jonka olen muodostanut luettuani hyvin monia lähteitä. Asiahan on niinkin, että kun lukee tarpeeksi monia lähteitä eli katsoo tarpeeksi monella kiikarilla, niin yksittäisten kirjoittajien a) uskaliaat johtopäätökset ja b) epämääräiset väitteet jäävät väkisinkin omaan arvoonsa.

Ja miksi Yoko olisi välillä jättänyt tällaisen "lampaan"?

Arvioni koski Lennonia vuosien 1975 ja 1980 välillä eli 70-luvun lopulla. Palattuaan pitkältä viikonlopulta Yokon luo ja Yokon tultua raskaaksi.
mikainen
10.12.2009 20:54:14
vepsi: lapsenomainen, täysin sokea usko siihen että Yoko on aina oikeassa mitä tahansa keksiikin sanoa tai tehdä,
Ja paikkansa pitävä. Ja miksi Yoko olisi välillä jättänyt tällaisen "lampaan"?

Kyllähän se nyt järki-ihmiselle käy raskaaksi lampaan kanssa eläminen.

Tosin, en tiedä oliko Lennon lammas tai onko Yoko järki-ihminen. :)
vepsi
10.12.2009 21:26:08 (muokattu 10.12.2009 21:50:21)
velipesonen: Mielestäni ilmoitin tuon jo äsken mutta vaikkapa Ray Coleman: John Lennon, Jalava 2005, sivun 600 molemmin puolin. Näiden lähteiden paikkansapitävyyttä voi aina epäillä, jos kirjailija itse sanoo jotain tuollaista että "täysin sokea usko". Esittämäni on minun oma arvioni, jonka olen muodostanut luettuani hyvin monia lähteitä. Asiahan on niinkin, että kun lukee tarpeeksi monia lähteitä eli katsoo tarpeeksi monella kiikarilla, niin yksittäisten kirjoittajien a) uskaliaat johtopäätökset ja b) epämääräiset väitteet jäävät väkisinkin omaan arvoonsa.

Arvioni koski Lennonia vuosien 1975 ja 1980 välillä eli 70-luvun lopulla. Palattuaan pitkältä viikonlopulta Yokon luo ja Yokon tultua raskaaksi.

Valitettavasti tuolla sivulla 600 ei ole mitään "Sokeasta uskosta".
Siihen on kirjoitettu näin: "Totta kai mekin riitelimme", Yoko sanoo. "Olimme
molemmat hyvin temperamenttisia ja tunteellisia ihmisiä....ym.

Enkä löydä lähi-sivuiltakaan mitään mikä viittaisi siihen suuntaan.

Ja noista 1975-1980 vuosista ei juuri tiedä kukaan muu kuin leski ja
lapset, kun mies vietti "isyyslomaa".
Sekin aika on pystytty mystifioimaan jälkikäteen.
velipesonen
10.12.2009 22:02:03

vepsi: Valitettavasti tuolla sivulla 600 ei ole mitään "Sokeasta uskosta".
Siihen on kirjoitettu näin: "Totta kai mekin riitelimme", Yoko sanoo. "Olimme
molemmat hyvin temperamenttisia ja tunteellisia ihmisiä....ym.

Enkä löydä lähi-sivuiltakaan mitään mikä viittaisi siihen suuntaan.

Ja noista 1975-1980 vuosista ei juuri tiedä kukaan muu kuin leski ja
lapset, kun mies vietti "isyyslomaa".
Sekin aika on pystytty mystifioimaan jälkikäteen.

No voi hyvä tavaton. Colemanin kirjasta s. 594 suora lainaus kuuluu näin:

"Jos Yoko vaikka sanoi että Johnin tai minun oli viisasta lentää kymmenentuhatta kilometriä idän suuntaan ja viipyä perillä täsmälleen neljä ja puoli päivää, John kehotti minua uskomaan häntä", Elliot Mintz sanoo. "'Luota Yokoon. Hän on aina oikeassa.'" (viime lainaus Lennonilta Mintzin kertomana)

Eli luehan vähän tarkemmin. Ja vaikka 70-luvun loppua kutsutaan Lennonin erakkokaudeksi, hän tapasi paljon ihmisiä, myös kotonaan. Ja hän liikkui ihmisten ilmoilla melkein joka päivä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)