Muusikoiden.net
11.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rinnakkaiskompurointi ja vaiheet
1 2
htm
04.12.2009 10:23:31 (muokattu 04.12.2009 10:28:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yrittänyt saada laulusoundeihin lisäjytää rinnakkaiskompuroinnilla, mutta saan aikaan jonkinlaisen vaihevirheen.
 
Teen siis Reaperissa kopion raidasta samoilla eq-asetuksilla, erona ainoastaan jytymmät kompura-asetukset (attack ja release samat, treshold alempana ja ratiota lisää). Lopputulos kuulostaa siltä että raidat ei olisi ihan synkassa. Kokeilin myös nopeilla attack- ja release -säädöillä, sama lopputulos.
 
Ymmärrän toki, että kompura voi aiheuttaa vaihevirhaan, kun kaksi raitaa pumppaa eri tahtiin.
 
Miten te teette rinnakkaiskompression DAW:illa?
 

 
EDIT:kirotusvihre
 
JoKo
04.12.2009 11:35:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa siltä että latenssinkorjaus ei oikein toimi. Plugarit aiheuttavat viivettä ääneen jota sitten softa kompensoi. Reaperista en tiedä mitään joten sen tarkemmin en osaa auttaa.
 
Kainz
04.12.2009 11:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Reaperis on täysin tomiva ja automaattinen delay kompensaatio. Itellä ei oo koskaan ollu moisia ongelmia Reaperissa, vaikka rinnakkaiskompuroin enemmän mitä laki sallii.
 
Epäilisin, että ongelmat johtuu jostain muusta ku raidan viivästymisestä johtuvasta vaihevirheestä, ellei sitten ko. kompressoriplugari ilmoita viivettään hostille jotenkin oudosti - mikähän mahtaa olla plugarin nimi?
 
Koitappa tehdä hieman enemmän eroa nohin raitoihin. Esimerkiksi melko rankka EQ lyttyyn kompressoituun raitaan ja/tai ehkäpä pieni levitys stereokuvassa todella miedon choruksen tai lyhyiden viiveiden avula. Poistuukos ongelma? Kyseessä saattaa nimittäin olla ongelma, jossa nuo raidat ovat niin saman kuuloisia toistensa kanssa (olematta kuitenkaan identtisiä), että lopputulos on hieman phaseria/chorusta muisttutava hässäke.
 
htm
04.12.2009 13:41:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä duplikoin sen raidan suoraan, joten latenssia ei pitäisi syntyä missään välissä.
 
Kyseessä saattaa nimittäin olla ongelma, jossa nuo raidat ovat niin saman kuuloisia toistensa kanssa (olematta kuitenkaan identtisiä), että lopputulos on hieman phaseria/chorusta muisttutava hässäke.
 
Jotain tällaista mä olen ajatellu. Kuitenkin mielestäni tuo hässäke ilmeni myös silloin, kun molemmat kanavat oli kuivia ja flättejä (tällöin saattoi olla tosin volume-eroa).
 
Pitänee siis kokeilla agressiivisempaa käsittelyä tolle rinnakkaiskanavalle. Säröä ehkä. Tai sitten "reamppaan" sen rautakompuran/etusen läpi. Toissalta haussa oli vaan kevyttä tukevuutta...
 
JoKo
04.12.2009 13:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuitenkin mielestäni tuo hässäke ilmeni myös silloin, kun molemmat kanavat oli kuivia ja flättejä (tällöin saattoi olla tosin volume-eroa).
 
Sitten toinen niistä on siirtynyt. Kokeile laittaa raidat yhtä lujaa ja käänä toisen vaihe. Jos ääni ei häviä kokonaan niin sitten toinen on siirtynyt/ei ole identtinen kopio.
 
myslique
04.12.2009 13:55:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bounssaa rinnakkaiskompressoitu raita ja laita se hiirellä samplen tarkkuudella kohdalleen alkuperäisen raidan kanssa, jos ei muuten ota onnistuakseen. Aaltomuotoa silmäilemällä näkee samalla, ettei raita ole mennyt jostakin syystä vastavaiheeseen.
 
samantien
04.12.2009 14:03:37 (muokattu 04.12.2009 14:05:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tuo ongelma on tullut vastaan vain Blockfish kompuran kans. Ei koskaan millään muulla. Vaihda kompuraa.
 
Wavesit, Modern Pluginsit, Kjaerhusit, Rough Rider ja Density MKII toimii ainakin hyvin.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
myslique
04.12.2009 15:05:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wavesit, Modern Pluginsit, Kjaerhusit, Rough Rider ja Density MKII toimii ainakin hyvin.
 
Mitä Modern-kompuraa käytät rinnakkaiskompressointiin?
 
samantien
04.12.2009 15:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myslique: Mitä Modern-kompuraa käytät rinnakkaiskompressointiin?
 
Kovin harvoin tulee käytettyä rinnakkaiskompuraa yleensä missään. Sen verran vaan, että tiedän niitten toimivan tuossa. Tarkempiin yksityiskohtiin en mene, koska se on salaisuus ;)
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Kainz
04.12.2009 18:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Mä duplikoin sen raidan suoraan, joten latenssia ei pitäisi syntyä missään välissä.
 
Jotain tällaista mä olen ajatellu. Kuitenkin mielestäni tuo hässäke ilmeni myös silloin, kun molemmat kanavat oli kuivia ja flättejä (tällöin saattoi olla tosin volume-eroa).

 
Jos näin on, olet todennäköisesti vahingossa onnistunut siirtämään jompaa kumpaa raitaa jossain vaiheessa hieman suuntaan tai toiseen. Jos molemmat raidat ovat täysin kuivia ja soivat samplen tarkkuudella rinnakkain ei mainitsemaasi vaihehässäkkää esiinny. Volume ei vaikuta tähän.
 
Deletoi toinen raita ja tee uusi kopio. Varmasti samplen tarkkuudella homma onnistuu actionilla Track -> Duplicate Selected Tracks. Vaihtoehtoisesti voit lukita itemeiden left/right akselin global lock ominaisuuksista (mm. rclick lukon kuvaa main "toolbarissa") ja vetää CTRL pohjassa kopion itemistä alemma raidalle.
 
kivi
04.12.2009 18:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Kovin harvoin tulee käytettyä rinnakkaiskompuraa yleensä missään. Sen verran vaan, että tiedän niitten toimivan tuossa. Tarkempiin yksityiskohtiin en mene, koska se on salaisuus ;)
 
Mä käytän rinnakkaiskompuroita koko ajan ja kaikkialla, mutta enpä juuri muista koska olisin kopioinut raitaa (paitsi autotunea varten), vanhanaikainen kun oon niin teen kaiken aliryhmissä ja reitittämällä.
 
Melkein epäilisin että kysyjältä on unohtunut lainalaisuus nume ro 1 - jokainen vahvistusaste kääntää vaiheen. Tää yhdistyneenä kahden identtisen raidan yhtäaikaiseen ajoon suoraan samasta raitaikkunasta voi hyvinkin ilmentyä kampasuodatuksena. Eli nyt on syytä tilkitä äänivuodot ohjelman sisältä ja sitten voi kokeilla kääntää vaihetta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
04.12.2009 18:48:02 (muokattu 04.12.2009 19:31:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Mä käytän rinnakkaiskompuroita koko ajan ja kaikkialla, mutta enpä juuri muista koska olisin kopioinut raitaa (paitsi autotunea varten), vanhanaikainen kun oon niin teen kaiken aliryhmissä ja reitittämällä.
 
Mäkin käytän jonkin verran rinnakkaiskompuraa ja muutakin rinnakkaisefektointia, mut mä kyllä kopsailen raitoja koska se on niin nopeaa ja helppoa eikä nykyään useinkaan ole vaarana resurssien loppuminen.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
htm
04.12.2009 21:25:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kainz: Jos näin on, olet todennäköisesti vahingossa onnistunut siirtämään jompaa kumpaa raitaa jossain vaiheessa hieman suuntaan tai toiseen. Jos molemmat raidat ovat täysin kuivia ja soivat samplen tarkkuudella rinnakkain ei mainitsemaasi vaihehässäkkää esiinny. Volume ei vaikuta tähän. Nope, en siirtänyt. Ja näin minäkin luulin.
 
Deletoi toinen raita ja tee uusi kopio. Varmasti samplen tarkkuudella homma onnistuu actionilla Track -> Duplicate Selected Tracks. Vaihtoehtoisesti voit lukita itemeiden left/right akselin global lock ominaisuuksista (mm. rclick lukon kuvaa main "toolbarissa") ja vetää CTRL pohjassa kopion itemistä alemma raidalle.
Tein tämän.
 
Kivi: kerroppa lisää, en ole unohtanut, kun ei ole tiedossakaan...
 
kivi
05.12.2009 02:49:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mäkin käytän jonkin verran rinnakkaiskompuraa ja muutakin rinnakkaisefektointia, mut mä kyllä kopsailen raitoja koska se on niin nopeaa ja helppoa eikä nykyään useinkaan ole vaarana resurssien loppuminen.
 
Mä kai sitten ihan tietoisesti vältän sitä, jo senkin takia että se muuttaa stereokuvan stereosta binauraaliksi (millä ei oikeastaan oo muuta väliä kuin keskikentän +3dB korostus jonka normaali panorointi kompensoi). Tykkään ajatella prosessointia puumallisena kaaviona. Se, montako raitaa jaksaa pyöriä, ei yleensä ole ongelma, koska en muutenkaan oo kauhean innostunut hahmottamaan päässäni yli sadan raidan sessioita.
 
Mutta, htm, tässä se jo oli:
jokainen vahvistusaste kääntää vaiheen. Tää yhdistyneenä kahden identtisen raidan yhtäaikaiseen ajoon suoraan samasta raitaikkunasta voi hyvinkin ilmentyä kampasuodatuksena. Eli nyt on syytä tilkitä äänivuodot ohjelman sisältä ja sitten voi kokeilla kääntää vaihetta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
05.12.2009 13:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko tuo vahvistusaste kääntää vaiheen -systeemi plugareissakin? Niin se kyllä kitaravahvistimen sisällä tekee, mutta jotenkin epäilyttää tällainen näin yleinen lainalaisuus.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cozmo
05.12.2009 13:49:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Toimiiko tuo vahvistusaste kääntää vaiheen -systeemi plugareissakin? Niin se kyllä kitaravahvistimen sisällä tekee, mutta jotenkin epäilyttää tällainen näin yleinen lainalaisuus.
Vähän jäin kans tätä pohtimaan. Eikös digitaalinen vahvistaminen ole vaan yksinkertaisesti kertolaskua?
 
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
kivi
05.12.2009 14:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo: Vähän jäin kans tätä pohtimaan. Eikös digitaalinen vahvistaminen ole vaan yksinkertaisesti kertolaskua?
 
Mielenkiintoinen ajatus; enkä kyllä tykkää ollenkaan ajauksesta että jos mulla on mahdollisuus ostaa jonkin laitteen rauta- tai plugariversio, niin se plugariversio perustuisi pelkkään kertolaskuun samoissa kuorissa. Olisi vähän liian helppoa.
 
Vaiheen kääntyminen on niin olennainen osa kaikkien laitteiden toimintaa, ja vaikuttaa siihen mitä sille signaalille tapahtuu vahvistusasteiden välissä (no vaikuttaa vaikuttaa, ja aika usein siihen summaan vuotaa jossakin toivotussa määrin edellistäkin signaalia) että mun on mahdoton ajatella että tämä osa mallintamisesta jätettäisiin pois.
 
Toisaalta, mistäs sitä tietää, kun usein operaatiovahvistimen tai vaikka putken molemmat puolet on kytketty käyttöön molemmin puolin jotain piiriä, jolloin vahvistusasteita on parillinen määrä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
koopop
05.12.2009 14:55:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ole kertaakaan joutunut kääntää vaihetta parallelhommissa, ja oon käyttäny aikamoista arsenaalia, softaa, plugareita, rautaa, analogipöytiä jne. Tosin kaikista halvimman pään analogikalustoa ei tule käytettyä, niiden vaihekäännöistä en tiedä.
 
Koneen/plugarin sisällä varmasti tapahtuu vaihekääntöjä, mutta tuntuu uskomattomalta että lopullinen ulostulo olisi vastavaiheessa sisäänmenoon. Mitä siitä tulisi jos isossa studiossa olisi satapäin laitteita, kanavia, joissa olisi summanmutikassa vaiheenkääntöjä. Hulluksi siinä tulis jos ei ulkoa muistais mikä laite kääntää ja mikä ei..
 
Kainz
05.12.2009 15:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän Kivi ajaa tässä takaa?
 
Meinaatko, että jos minulla on 2 identtistä raitaa ja summaan nämä yhteen, niin tämä summa on vastavaiheessa alkuperäisten raidan/raitojen kanssa? Eihän siinä näin käy, vaan tulos on yksinkertanen summa - ja tuplasti kovemalla.
 
Postaajan ongelmaa ei pitäisi esiintyä, mikäli molemmat raidat ovat samplen tarkkuudella synkassa ja efektejä ei raidalla ole. Esim. pöydän volumefader tai vastaava ei vaikuta mitään. Jotain melko outoa tuossa nyt on meneillään, jos vastaanvalaista vaihehässäkkää esiintyy tässäkin tapauksessa.
 
Miten olet reitityksen tuossa rinnakkaiskompuroinnissasi hoitanut? Saattaa olla jotain mielenkiintoista siinä, mikä näin oirehtii.
 
cozmo
05.12.2009 16:22:32 (muokattu 05.12.2009 16:33:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Mielenkiintoinen ajatus; enkä kyllä tykkää ollenkaan ajauksesta että jos mulla on mahdollisuus ostaa jonkin laitteen rauta- tai plugariversio, niin se plugariversio perustuisi pelkkään kertolaskuun samoissa kuorissa. Olisi vähän liian helppoa.

Vaiheen kääntyminen on niin olennainen osa kaikkien laitteiden toimintaa, ja vaikuttaa siihen mitä sille signaalille tapahtuu vahvistusasteiden välissä (no vaikuttaa vaikuttaa, ja aika usein siihen summaan vuotaa jossakin toivotussa määrin edellistäkin signaalia) että mun on mahdoton ajatella että tämä osa mallintamisesta jätettäisiin pois.


Tuonoinniin, ymmärsinkö oikein, että väität audiosekujen trim-plugien, kanavafaderien ja muiden pyrkivän mallintamaan todellisuutta ja jostain syystä kääntäisivät vaihetta ympäriinsä joka kerrallla? Eihän se pidä paikkansa, näissä tilanteissa tapahtuu ihan puhdasta kertolaskua, vai onko multa mennyt jotain ohi?
Tottakai todellisuudessa jokainen vahvistinaste kääntää vaiheen (tosin mitenkäs tämä meni kaskodikytkennällä, se ei taida kääntää vaihetta jollen väärin muista? Pahoittelut off-topicista)
 
En nyt siis puutu mallintaviin plugareihin, mutta vaikea kuvitella, että digitaalikompressorit muutoin matkisivat tältä osin analogimaailmaa.
 
Kerrothan vielä, että miten se napaisuuden kääntäminen "vaikuttaa vaikuttaa" vahvistinasteiden välissä?
 
Toisaalta, mistäs sitä tietää, kun usein operaatiovahvistimen tai vaikka putken molemmat puolet on kytketty käyttöön molemmin puolin jotain piiriä, jolloin vahvistusasteita on parillinen määrä.
 
Eikös tämä ole ihan toivottavaa? Mua ainakin kyrsisi suunnattomasti jos omistaisin analogilaitteen, jonka ulostulo olisi vastavaiheessa sisäänmenon kanssa, ilman siis, että kyseistä toimenpidettä laitteelta pyytäisin. Ja ilmeisesti mulla on mennyt jotain ohi analogiaelektroniikan tunneilla, mutta eikös yhtä oparia tai kaksoisoparin yhtä puoliskoa käyttäessa, ei-invertoivassa kytkennässä signaali säilytä napaisuutensa?
 
kivi: Mä kai sitten ihan tietoisesti vältän sitä, jo senkin takia että se muuttaa stereokuvan stereosta binauraaliksi (millä ei oikeastaan oo muuta väliä kuin keskikentän +3dB korostus jonka normaali panorointi kompensoi). Tykkään ajatella prosessointia puumallisena kaaviona. Se, montako raitaa jaksaa pyöriä, ei yleensä ole ongelma, koska en muutenkaan oo kauhean innostunut hahmottamaan päässäni yli sadan raidan sessioita.
Tämäkin multa meni jostain syystä ohi. Eli mikä ero on sillä, että sama stereoraita kopioidaan kahdelle raidalle ja sillä, että yhdestä stereoraidasta ohjataan signaali kahteen paikkaan esim kahteen ryhmään tms. ?
 
- Niko
 
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «