Aihe: Parhaat sanoittajat
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
velipesonen
24.07.2009 13:42:03

sub zero: ei ollut kyse schubertin laulamisesta vaan hän alkoi esittää elektronista musiikkia (eli semmoista kaaoottista kamaa, kuten kappale "kaukana väijyy ystäviä"). schubertilla numminen ärsytti ihmisiä suomessa.

Sähkökvartetin pahennus tapahtui Bulgariassa. Kyllä se MAN on myös Itävallassa käynyt ääniä päästelemässä.
itsy
25.07.2009 01:30:31
Kotimaisista mainittakoon Juice Leskinen, Hector, Gösta sekä Samuli Putro. Putron tekstit kolahtivat soololevyn myötä melko lujaa, Zen Cafésta en aiemmin ole pahemmin välittänyt.

Ulkomaisista sanottakoon 'Skotlannin paras runoilija', Belle & Sebastianin Stuart Murdoch.
Ilez885
18.09.2009 14:22:22

Kotimaiset: Gösta Sundqvist, Vesa Jokinen ja Toni Wirtanen

Ulkomaiset: Dave Mustaine, Brian Johnson
Sitä saa, mitä on!
velipesonen
18.09.2009 16:39:04

Kyllä mun mielestä sittenkin se Lennon on ehkä kaikkein paras. Ja onkin. Sillähän on lentokenttä Englannissa.
Licenced distributor of nothing.
Mad-Mike
03.10.2009 22:55:13 (muokattu 03.10.2009 22:55:33)
Hmmm..

Kotimaiset:

-Vesa Jokinen
-Jouni Hynynen
-Timo Kotipelto

Ulkomaiset:

-Klaus Meine
-Axel Rudi Pell
-Jeff Scott Soto
-Blackie Lawless
-Johnny Van Zant ja Ronnie Van Zant
-Ronnie James Dio

Siinä mun mielipiteet.
-Ei se nopeus vaan se taito-
Lesko
06.10.2009 14:38:09 (muokattu 06.10.2009 14:39:20)
Mun mielestä ei oikeestaan ole kauheen hyviä sanoittajia populaarimusiikin saralla, mutta Juha Jyrkäs on yksi todella kova, Jan Jämsen on kova noin niinku kotimaisista. Ulkomaalaisista Morrisonin Jim on ehkäpä paras, Elliott Smithillä oli joitain hyviä sanoja ja Ian Andersonilla myöskin.

E: Mielipiteitä nämä toki on, mutta sellaiset nimet kuin esim. Jouni Hynynen, on aivan käsittämättömiä tällaisissa listauksissa.
Kalevalamittaisia runoja "kalevalarunoilijakyrpäperseessäkoskaansustamitääntulejostolleenajatteletlesko." -Kailis
velipesonen
06.10.2009 15:23:03

Ai niin kotimaisista: Unohtui Olli Pauke listalta. On hyvä.
Beatles freak, a serious case.
something
09.10.2009 18:33:47
Kotimaiset:
- Marko Annala
- Antti Hyyrynen
- Jarkko Martikainen

Ulkomaalaiset:
- J.J. Cale
I don't care what mama don't allow I'll play my guitar anyhow.
oo-p
09.10.2009 21:38:59

Viimeaikojen kuuntelujen perusteella olen vahvistunut myös siitä, että kyllä myös Samuli Putro lukeutuu ehdottomasti maan parhaimmistoon. Jopa kirkkaasti. Elämä on juhla sen todistaa.

Ja ellen vielä ole maininnut Sami Kukkaa, niin siinäpä yksi kultakynä parhaasta päästä.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Junkhead/
17.11.2009 12:18:03
Kotimaiset:

Hyrde (tyylillä suurehkoa eroa omanimetyn ja rajan välillä, mutta kyllähän ne langat vieläkin käsissä pysyy)

Hynynen (kulta-aika ennen helvetistä itään- levyä, tämänkin jälkeen muutamia osumia)

Nygård (suomalaiseksi englanninkieliseksi ((typerästi ilmaistu muuten)) hemmetin tyylikästä lyriikkaa)

Ulkomaiset:

Chuck Chuldiner (Kaikenmoista touhua mahtuu deathin - ah, niin mahtavaan- tuotantoon, mutta kyllähän se Chuldinerin kynä koko ajan terävänä pysyy)

Myös Slayerin sanoitukset lämmittävät mieltä, riippumatta siitä, kuka teurastajista on kynänsä musteeseen lykännyt.
Nick Bone
03.12.2009 19:09:23
Bon Scott.
All work and no play makes Nick a dull boy!
Calliope
03.12.2009 20:20:46
Jim Pembroke!
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
Torikulli
19.12.2009 14:41:49 (muokattu 19.12.2009 14:42:46)
Kotimaisista A.W. Yrjänä, Ville Malja, Teemu Brunila ja Antti Hyyrynen

Ulkomaisista Billy Corgan, Brian Molko ja Paul Banks Ja Hetfield tietty.
Living is wrong and justice isn't right.
Supreme74
01.01.2010 17:52:01
Kummallisia valintoja teillä, ...no makunsa kullakin.

Yleensä punkin puolelta löytyy paljon hyviä sanoittajia. Punkissahan tuo sanomisen tarve on usein tärkeämpää kuin laulu ja soittotaito.

Otetaan nyt vaikka Adverts yhtyeen yhteiskunta kriittinen runoilija T.V. Smith esimerkiksi. jos puhutaan sanoittajista niin kai siellä nyt jotain sanomaakin saa olla.

Mä laittaisin listaan:
Lou Reed. Susanne Vega, Leonard Cohen, jotkut Iggy Popin sanoitukset ( ei niinkään Stoogesit vaan nää myöhemmät Iggyn soololätyt.) Bob Dylan, Michael Stipe (tai kuka niitä R.E.M - yhtyeen sanoja sitten rustaakin) Patti Smith, Nick Cave, jne. Nurmio, Lindholm, Ismo Alanko,

Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää CMX:n Yrjänää - on jo sen verran kummallisia tekstejä. Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että Yrjänä tekee sanoittajana tekotaiteellista huttua ja pilaa potenttiaalisen hyvät biisit paskoilla " taide"-runoilla.

Dave Mustaine oli varmaan vitsi.
mikainen
01.01.2010 21:38:05
Supreme74: Kummallisia valintoja teillä, ...no makunsa kullakin.
Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää CMX:n Yrjänää - on jo sen verran kummallisia tekstejä. Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että Yrjänä tekee sanoittajana tekotaiteellista huttua ja pilaa potenttiaalisen hyvät biisit paskoilla " taide"-runoilla.

Vähän niinkuin runoilijat pilaavat tekstinsä "runoilemalla" sen sijaa, että toteaisivat vain, että vituttaa, ahdistaa tai panettaa.
NHR
01.01.2010 21:52:32

Supreme74: Lindholm

Dave varmaanki oli mielessäs, eikä Olli? :D
"Juum en onneks ole asiantuntija, tykkään vain traktoreista..." - Rojekti
Koivulahti
01.01.2010 23:27:09

Supreme74:

Yrjänän lyriikahan on lähempänä 'normaalia' runoutta kuin laululyriikkaa ja hänen ilmaisustaan on todella vaikea saada mitään, ellei suhtaudu siihen samalla tavalla kuin kirjalliseen runouteen suhtaudutaan.

Nauttiakseen pitäisi siis ensin hyväksyä ajatus siitä, ettei lyriikkaa välttämälttä tarvitsekaan ymmärtää.

Sama juttu on myös monissa Samuli Putron, Essi Wuorelan, Anni Sinnemäen tai vaikkapa joissain J.Karjalaisenkin sanoituksissa.

Tietystikin Yrjänä poikkeaa porukasta myös äärimmäisyyksiin viedyllä metaforisuudellaan, mikä luo illuusion siitä että avaimet tekstin käsittämiseksi olisivatkin olemassa (ehkä välillä ovatkin). Lisäksi, ainakin välillä tuntuu siltä, että tekstit ovat tarkoituksellisesti silkkaa onomatopoetiikkaa ja välittävät vahvoja mielikuvia / tunnelmia olematta kuitenkaan millään lailla järjellisiä.
- Tämä siis mun näkemykseni.
Calliope
02.01.2010 07:03:50
Punkissa sanoitukset ovat kyllä tärkeitä, mutta missä huumori?
Minulle menee parhaiten perille sanoitukset joissa on sanottavaa JA huumoria. Esim. Jim Pembroke on tällainen sanoittaja. Muita, joita tulee nyt mieleen; John Lennon, Howard Devoto,Donald Fagen, Juice Leskinen.
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
Koivulahti
02.01.2010 11:00:05

Calliope: Punkissa sanoitukset ovat kyllä tärkeitä, mutta missä huumori?
Minulle menee parhaiten perille sanoitukset joissa on sanottavaa JA huumoria. Esim. Jim Pembroke on tällainen sanoittaja. Muita, joita tulee nyt mieleen; John Lennon, Howard Devoto,Donald Fagen, Juice Leskinen.

Eppu Normaali (Martti Syrjä), Klamydia (Vesku Jokinen) ja Tapio (Juha-Pekka Pellinen)?!

Kyllä huumori on tosi tärkeä juttu mullekin, vaikka toisaalta pelkkää huumorimusaakaan on vaikee ottaa vakavasti. Eniten kolahtaa biisit jotka ravistelee tunteita laidasta laitaan, joskaan jokaisen biisin ei tarvitse käsitellä koka skaalaa, vaan painopisteet saa vaihdella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)