Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten liutusäänet akustisella (teräsk.)
1 2 3
hemuu
05.08.2009 17:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jotain tapoja vähentää noita rasittavia ääniä, joita syntyy kun sormia liutetaan kielien päällä - siis sekä silloin kun kielet on painettuna pohjaan, mutta myös siirtymillä jolloin ei halua nostaa sormia kokonaan irti? Varsinkin akustisella kitarallani (yamaha cpx700) ne ovat häiritsevän äänekkäitä paksummilla kielillä. Voiko kielien valinnalla tehdä asialle jotain?
 
tilujätkä
05.08.2009 17:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä hiottuja kieliä löytyy, ainakin jazzkitaroissa niitä on näkynyt paljonkin.
 
speech
05.08.2009 19:12:32 (muokattu 05.08.2009 23:41:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta ne äänet kuuluu asiaan, kuulostaa soitetulta ja elävältä.
 
Äh.
McNulty
05.08.2009 19:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

speech: Minusta ne äänet kuuluu asiaa, kuulostaa soitetulta ja elävältä.
 
Komppia tuolle... mutta autetaas nyt topikin aloittajaa hädässä.
 
Teräskieliseen akustiseen voi vaihtaa esim. Elixir Polyweb-pinnotteiset kielet. Ne ovat tuntumaltaan liukkaammat ja punoksen päälle tuleva pinnoite vähentää "fret noisea" huomattavasti. Samalla kun vähennät fret noisea, muutat myös soittimen soittotatsia. Polyweb-pinnotteiset Elixirit kun tuntuvat täysin erilaisilta sormien alla kuin normaalit pronssikielet. Suosittelen silti kokeilemaan, siinä ei kauheasti menetä, korkeintaan voittaa jotain jos niistä sattuukin diggailemaan (kuten minä teen).
 
esim: http://www.thomann.de/fi/elixir_11025.htm
 
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Klapp
05.08.2009 21:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs puolihiotut, vai miks niitä suomeksi kutsutaan? Kaikissa mainospuheissahan tämmösten kohdalla painotetaan, jotta soundi kuin roundeissa, tuntuma ja sormikitkan kitinä olematonta kuin flateissa. Kannatan toki myös polywebin testaamista, mut ei se vaan tunnu menevän kaikille läpi. Mulle ei menny.
 
Että puolihiottuja, esmes daddariolta löytyy. Ja varmaan monelta muultakin.
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
Antti1
05.08.2009 21:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä konsti vähentää sitä meteliä on pestä kädet aina ennen soittoa.
 
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
Mando
05.08.2009 21:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemuu: Onko jotain tapoja vähentää noita rasittavia ääniä, joita syntyy kun sormia liutetaan kielien päällä - siis sekä silloin kun kielet on painettuna pohjaan, mutta myös siirtymillä jolloin ei halua nostaa sormia kokonaan irti?
 
Fast fret auttaa tuohon.
 
Satu ja Tuija
05.08.2009 21:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään kiinnitetään huomiota siihen mitä tulee sävelten välissä, ennen säveliin...tai jotai...
:)
 
LaMotta
05.08.2009 22:05:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahaa
 
Asia joka jakaa soittajat kahteen leiriin.
 
Itse pidän noita liu'utusääniä ei toivottuna, ja pyrin niitä soittaessani välttämään.
 
"Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhan hoito...eikä sekään ole kovin tärkeää." -vanha kiinalainen sananlasku-
Satu ja Tuija
05.08.2009 22:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkkok: ahaa
 
Asia joka jakaa soittajat kahteen leiriin.
 
Itse pidän noita liu'utusääniä ei toivottuna, ja pyrin niitä soittaessani välttämään.

 
Sitten pitää nostaa sormea välillä, niin välttyy liukuilulta. Eihän pannakkaan voi koko ajan pohjaan asti yms. ;)
 
nikovirtala
05.08.2009 22:21:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Hyvä konsti vähentää sitä meteliä on pestä kädet aina ennen soittoa.
 
Toi on hyvä ja toinen hyvä on pitää käsien iho pehmeänä rasvaamalla niitä. Kuullostaa ihan tyttöjen jutuilta, mutta toimii. The Body Shopin hamppurasvan olen todennut ainakin omille käsille parhaaksi.
 
What is life? - A bad trip.
hemuu
05.08.2009 22:42:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos runsaasta määrästä vastauksia. Itse hyväksyn nuo äänet jos ne pysyy kohtuullisina, mutta liian äänekkäitä on tuossa omassa akkarissani. Tai oikeestaan ne ei mun korvaan pahaa tee, mutta pari (ei-musiikkia-harrastavaa) tuttuani on vähän valittanut että ei kiva.
 
jra
05.08.2009 22:53:09 (muokattu 05.08.2009 22:57:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä noita liu'utusääniä kuuluu ihan tekijämiehilläkin esim. klassisen ja blue grassin puolella. Pop-levyiltä siivotaan Protools-aikana enimmät vinkaisut kait pois, mutta jos livenä pääsee kuuntelemaan akustisen soittoa, niin kyllä niitä ääniä pakosta tulee oli soittajana kuka tahansa. Varmasti soittotekniikalla, kielillä, käsien pesulla ja rasvauksella niitä voidaan ja pyritään minimoimaan, mutta omasta mielestä kuuluvat asiaan kuten urkupedaalien lonksunta, Glenn Gouldin jakkaran narina tai Keith Jarretin epävireinen mölinä :D Tietysti niitä kannattaa välttää silloin kuin siirretään otetta ei-liu'uttumalla, mutta jos liu'uttaessa kuuluu, niin se on yksi soittimen ominaispiirre.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
panche
06.08.2009 00:27:20 (muokattu 06.08.2009 00:28:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain Opethin akustisissa kohdissa tuntuu että noita liu'utusääniä on oikein korostettu.
 
Mikäs siinä, siinähän kuuluu!
 
hemuu
04.12.2009 16:26:28 (muokattu 04.12.2009 16:27:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan tähän vanhaan ketjuun siltä varalta että joku muu pohtii tätä samaa asiaa. Ostin lopulta kielet, joita oli hieman hiottu string/fret noisejen vähentämiseksi (tämä luki paketin kannessa myös). En muista merkkiä, mutta Tapiolan F-musiikista ostin ja hinta oli ehkä 17 euron luokkaa. Näihin olen täysin tyytyväinen: liutteluäänet jäävät sille tasolle minkä siedän hyvillä mielin. Se, että uudet kielet ovat ohuemmat (009) kuin edelliset (010 tai 011), saattaa myös vaikuttaa.
 
Jucciz
04.12.2009 20:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satu ja Tuija: Nykyään kiinnitetään huomiota siihen mitä tulee sävelten välissä, ennen säveliin...tai jotai...
:)

 
Väitäksää, ettei tauot muka oo musiikissa yhtä tärkeitä ku nuotit? :)
 
Zeeboo
05.12.2009 14:33:49 (muokattu 05.12.2009 14:37:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Väitäksää, ettei tauot muka oo musiikissa yhtä tärkeitä ku nuotit? :)
 
Niinpäjoo... Ihan niinkuin tuossa mun allekirjoituksessa seisoo... =D
 
Mutta tuohon alloitusviestiin:
Itse en ole teräskielisen (enkä liiemmin naikkarin kohdalla) bassokielien nihinään aseman vaihdossa. Sain taannoin teräskielisen kaupan yhteydessä SIT:n kielisetin jossa punottujen kielien pinta on kevyesti hiottu. Ei niin roimasti kuin jossain half-roundeissa, vaan just sen verran, että liukuu vähän paremmin. Nämä tuli soitettua aika nopeesti tukkoon, ja seuraavaksi pistin kiinni Elixirit ja näihin olen ollut tyytyväinen. Soundi OK, soitettavuus erittäin hyvä (ei siis sitä nihinää) ja tuntuvat kestävän: Nämä ovat olleet kiinni jo syyskuusta (!) ja vieläkin heläkästi soivat, vaikka soitettu on. Paljon.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Pnctocn
06.12.2009 15:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaimon kummipoika käsitteli huulipunalla akustisen kielet - ei vingu eikä nirskahtele. Tilapäiseen käyttöön voisi siten kokeilla esim vaselinia, itse en tohdi koska minustakin kitarasta lähtevät äänet kuuluvat asiaan.
 
Lapland - the land of lap-dancers.
Ukkovaari
06.12.2009 16:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleehan noita liutusääniä soitossa akkarilla, kuulunevat ainakin jollain tapaa kitaran soittoon ja kait niitä sitten voi vähän tehokeinonakin käyttää.
 
Jos kauheen häiritseviä nuo ovat niin löytyyhän noita hiottuja kieliä mutta eri asia sitten mitä niistä pitää.
 
Ite käytän pelkästään Elixir merkkisiä kieliä tätä nykyä, niissä on ehkä aavistuksen vähemmän tuota liutusääntä soitossa mutta kuitenkin on. Kaikki ei noista Elixireistä tykkää ja nykysin akkarissa on Elixirin Phosphor Bronze 011 setti, ite tykänny.
 
Jucciz
06.12.2009 17:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on muuten "liu'utus" eikä "liutus".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «