Aihe: Hyvät uskonnolliset bändit?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
ukko idänmies
02.12.2009 16:43:36
teline: Okei pitänee tarkentaa. Mä en kestä sitä, että musiikkia hyväksi käyttäen yritetään käännyttää jengiä uskoon. Tuo uskonnoille ominainen keinotekoinen syyllisyyden luominen on jotenkin todella halpamaista ja puistattavaa. Hyvä biisi on hyvä biisi. Jos siihen isketään sellainen sanoma että minun, kuuntelijan, pitäisi miettiä oma elämäni uusiksi ja antautua täysin järjenvastaiselle ideologialle, siitä tulee oksettavaa paskaa. Mun mielestä.

Tämä mun mariseminen tosin sotii hieman mun omia periaatteita vastaan, kun olen ehdottoman valinnan- ja yksilönvapauden kannalla. Perustelen mielipiteeni kuitenkin sillä, että uskonto/uskonnot ovat aina yrittäneet joka tuutista tursuttaa ihmisille omaa sanomaansa jopa äärimmäistä väkivaltaa ja uhkailua käyttäen. Tämän takia aika pitkälti kaikki järjestäytyneeseen uskontoon liittyvä materiaali missä tahansa muodossa olisi jopa loukkaavaa jos välittäisin asiasta tarpeeksi.

Tulipa mieleeni yläasteen aikainen uskonnon kirja jonka nimi oli "Uskonto näkyy tekoina." Heti tuli mieleen että minkä helvetin takia kirjan kannessa ei ollut vaikka Espanjalaisen inkvisition viiksivalluja kiduttamassa naapurin lukutaidotonta Seppoa.

Vihat sikseen. Jos gospelbändeillä on hyvä meininki, tekevät musaa itsensä ja ideologiansa puolesta niin tosi hyvä juttu ja toivon vilpittömästi kaikkea hyvää. Mutta jos joku bändi perustetaan tieten tahtoen "julistamistarkoituksessa", painukoot vittuun.

E: Satanic typo örrrrr.

Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Olen erittäinkin samaa mieltä.
Osteri
02.12.2009 22:57:27
teline: Mä en kestä sitä, että musiikkia hyväksi käyttäen yritetään käännyttää jengiä uskoon. Tuo uskonnoille ominainen keinotekoinen syyllisyyden luominen on jotenkin todella halpamaista ja puistattavaa. Mutta jos joku bändi perustetaan tieten tahtoen "julistamistarkoituksessa", painukoot vittuun.

Eihän kyse ole mistään muusta, kuin tietyn ihmisryhmän arvopohjasta, josta seuraa sille tyypillistä toimintaa. Minusta on aika luonnollista, että muusikot joilla on uskonnollinen arvopohja, tekevät uskonnollista musaa, on se tyyliltään sitten humppaa tai hevanderia. Ei sen ihmeellisempää kuin pohja tai näkökulma josta muusikko maailman asioita katsoo ja tulostaa biiseiksi.

Ameriikan maajussit alkoivat tekemään countrymusaa, rock'n roll äijä-meiningissä jutut pyörii paljolti cruisailun/autojen/daamien pohjalta ja norjalaiset kirkonpolttajat vetää omaa juttuansa. Tällaista tää maailma on.

Siitä olen samaa mieltä että jos biisi on hyvä niin se vaan sitten on hyvä.

-Amen-
detroit442
03.12.2009 00:02:25 (muokattu 04.12.2009 15:34:10)
Paramore uskispändi? oih ja voih,... Hayley minkä menit tekemään =P

Uskonto on yleensäkin aina haitallista ja hyödyntavoittelua, henkilökohtanen usko ei sitten oo niin paha, kait.. mut toisaalta se on ihmiselle ihan luontaista, halu kontrolloida ja siirrellä pelinappuloita,
joten en nyt tiä onko ne uskonnotkaan niin väärin, tarviihan lampaat aina kaitsijansa kuiteskin. Oikeen määkimällä useesti kerjää sitä.

Mut Herranen aika tehkää se nyt edes rehellisesti Lucifeerin/ihmisen nimissä ja tyrkätkää vähän Empperooria ja Mayhemia soittimeen,
siit se lähtee suoraan sillai tervehenkisemmille ja autenttisimmille teille. Hoho.

Niin, bläkkis on todellakin uskonnollista musaa, rehellisempää vaan ko joku Creed tai Nickelbackki tai joku vastaava skeida. Ei kaikkien tarvi pukeutua lampaitten vaatteisiin, eikä jotkut edes osaa. Whatever, miun mielenkiinto uskonasioihin on kuitenkin täysin mennyttä päivää,.. taihei jaksoinpas tätäkin kommentoida joten en ihan varma ookkaan :P
Driving by on my way to somewhere else
Jokku
03.12.2009 09:53:11 (muokattu 03.12.2009 09:55:30)

detroit442: Paramore uskispändi? oih ja voih,... Hayley minkä menit tekemään, nytten ompi ainaskin triplasti enemmän turmeltavan houkutteleva "mukasyntivapaa" neitonen tuo ihanainen lauleskelija =P Namm!

Uskonto on aina haitallista ja hyödyntavoittelua,.. mut toisaalta se on ihmiselle ihan luontaista, halu kontrolloida ja siirrellä pelinappuloita,
joten en nyt tiä onko ne uskonnotkaan niin väärin, tarviihan lampaat aina kaitsijansa kuiteskii. Oikeen määkimällä kerjää sitä.

Mut Herranen aika tehkää se nyt edes rehellisesti Lucifeerin/ihmisen nimissä ja tyrkätkää vähän Empperooria ja Mayhemia soittimeen,
siit se lähtee suoraan sillai tervehenkisemmille ja autenttisimmille teille. Hoho.

Niin, bläkkis on todellakin uskonnollista musaa, rehellisempää vaan ko joku Creed tai Nickelbackki tai joku vastaava skeida. Ei kaikkien tarvi pukeutua lampaitten vaatteisiin, eikä jotkut edes osaa. Whatever, miun mielenkiinto uskonasioihin on kuitenkin täysin mennyttä päivää,.. taihei jaksoinpas tätäkin kommentoida joten en ihan varma ookkaan :P

Niin. Siinä ei tosiaan pukeuduta valkoisen lampaan vaatteisiin vaan mustan lampaan... Idealogian sokeata seurasta ihan yhtälailla. Pistetään nyt hymiö vielä, kauhean agressiivinen olen muuten :)

DoThePop: Luultavasti mainitsemasi Jeesuksen huutaminen ja vastaava häiritsee sinua, niin kuin monia muitakin kasvatuksemme takia. Meillä härmässä ei ole totuttu puhumaan omista asioista, eikä varsinkaan omasta uskosta kovinkaan vapaasti. Hyvin harva "rivi" kristitty julistaa tuolla kadunkulmassa Jeesuksen nimeen, eikä muutenkaan tuo avoimesti uskoaan julki. Luulen että moni suomalainen pitää uskoaan täysin henkilökohtaisena asiana, josta ei haluta tai uskalleta puhua. Itse olen kanssa erittäin sisään päin kääntynyt, enkä halua uskoani tuoda näkyvästi esille. Välillä se tuntuu ihan oikealta ratkaisulta, mutta välillä sitä hieman harmittelee. Tavallaan on sääli, ettei voi täysin vapaasti olla oma itsensä, vaan pitää ajatella muiden reaktioita.

Ehkä. Mutta toisaalta mua ei häiritse SATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN-huudot biiseissä yhtään, vaikkei sekään niin katukuvassa näy. Toisaalta, se on kuitenkin esillä metallissa jonkun verran ja kun kristinusko ei omassa elämässä ole uskomisena kauheasti läsnä, mitä nyt parilla kaverilla, niin ehkä tämä sitten...
DoThePop
03.12.2009 11:25:14
Nyt tarttee sen verran mainita omasta tilanteestani, että vaikka luenkin itseni uskovaiseksi, niin en siltikään kuulu mihinkään kirkkoon. Tätä asiaa en jaksa sen kummemmin kommentoida lisää, mutta itselläni tilanne on kuitenkin tämä.

Jokainen saa mielestäni pukeutua ja uskoa mihin haluaa omalla tavallaan. Minä en todellakaan ole siinä asemassa, että voisin ketään tuomita. Sen puolen tunnetusti hoitaa yläkerran kaveri. Itse en pukeudu mitenkään erityisesti, mutta aikoinaan 80 ja 90 luvulla päästä on löytynyt irokeesiä ja jos jonkinlaista väriä ym. Punkkariksi kait itseni luin, vaikka hieman lokeroimista vierastankin. Mulla on kavereita ketkä kuunteli black-metallia ynnä muuta minulle vierasta tavaraa, mutta siltikään se ei vaikuttanut ystävyyteemme. Uskoisin että olen varsin suvaitsevainen, enkä yritä ketään käännyttää. Suurin idolinikin on Muhammad Ali, joka ei tunnetusti ollut kristitty. En vierasta heavy musiikkia, sehän oli ensimmäinen suuri rakkauteni musiikissa, kun sain Kissin Destroyerin vuonna 81 tai 82. Se että olen kristitty, ei vaikuta siihen mitä musiikkia kuuntelen. Toki ison perheen isänä kuuntelen mieluummin sanoituksia, joissa lauletaan rakkaudesta, anteeksi annosta ja uskosta, kuin sitten huumeista, väkivallasta ja pahuudesta. No mutta nämähän on kaikki vain arvo kysymyksiä, jotka jokainen valitsee itse. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jokainen saa kuunnella ja diggailla ihan semmoista musiikkia mistä itse tykkää. Mä diggailen itse sujuvasti esimerkiksi Buzzcocksia, Die Toten Hosenia ja Rancidia, mutta samalla kuuntelu sessiolla levarissa saattaa pyörähtää mustaa gospelia ja sacred steelia. Eikä mikään tai kukaan voita Gov`t Mulea!

Sitä en muuten allekirjoita, että gospel musiikissa varsinaisesti yritettäisiin ihmisille tuputtaa uskoa tai yrittää käännyttää väkisin. Sellaisiin gospel biiseihin en muista edes törmänneeni, mutta jos joku sellaisia on kuullut, niin antakaa vinkkiä. Olisi itsekin niitä hauska kuulla.
National Rifle Association
Jokku
03.12.2009 12:01:54

DoThePop: Nyt tarttee sen verran mainita omasta tilanteestani, että vaikka luenkin itseni uskovaiseksi, niin en siltikään kuulu mihinkään kirkkoon. Tätä asiaa en jaksa sen kummemmin kommentoida lisää, mutta itselläni tilanne on kuitenkin tämä.

Jokainen saa mielestäni pukeutua ja uskoa mihin haluaa omalla tavallaan. Minä en todellakaan ole siinä asemassa, että voisin ketään tuomita. Sen puolen tunnetusti hoitaa yläkerran kaveri. Itse en pukeudu mitenkään erityisesti, mutta aikoinaan 80 ja 90 luvulla päästä on löytynyt irokeesiä ja jos jonkinlaista väriä ym. Punkkariksi kait itseni luin, vaikka hieman lokeroimista vierastankin. Mulla on kavereita ketkä kuunteli black-metallia ynnä muuta minulle vierasta tavaraa, mutta siltikään se ei vaikuttanut ystävyyteemme. Uskoisin että olen varsin suvaitsevainen, enkä yritä ketään käännyttää. Suurin idolinikin on Muhammad Ali, joka ei tunnetusti ollut kristitty. En vierasta heavy musiikkia, sehän oli ensimmäinen suuri rakkauteni musiikissa, kun sain Kissin Destroyerin vuonna 81 tai 82. Se että olen kristitty, ei vaikuta siihen mitä musiikkia kuuntelen. Toki ison perheen isänä kuuntelen mieluummin sanoituksia, joissa lauletaan rakkaudesta, anteeksi annosta ja uskosta, kuin sitten huumeista, väkivallasta ja pahuudesta. No mutta nämähän on kaikki vain arvo kysymyksiä, jotka jokainen valitsee itse. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jokainen saa kuunnella ja diggailla ihan semmoista musiikkia mistä itse tykkää. Mä diggailen itse sujuvasti esimerkiksi Buzzcocksia, Die Toten Hosenia ja Rancidia, mutta samalla kuuntelu sessiolla levarissa saattaa pyörähtää mustaa gospelia ja sacred steelia. Eikä mikään tai kukaan voita Gov`t Mulea!

Sitä en muuten allekirjoita, että gospel musiikissa varsinaisesti yritettäisiin ihmisille tuputtaa uskoa tai yrittää käännyttää väkisin. Sellaisiin gospel biiseihin en muista edes törmänneeni, mutta jos joku sellaisia on kuullut, niin antakaa vinkkiä. Olisi itsekin niitä hauska kuulla.

Muutenkin nykymetallissa löytää ties kuinka paljon bändejä, jotka eivät ylistä saatanaa, urhaa lapsia, murhaa läjäpäin ihmisiä jne, niinkuin monet haluavat yleistää. Enkä nyt siis tietenkään viittaa suhun.
Jokku
04.12.2009 12:15:59

tcitc: Kuinkahan monet nykyään? Jos kukkahattutädit lasketaan siis pois.

Stereotyyppiset jazz/klassinen/proge/poppi/mikävaan kuuntelijat. Itse ainakin törmännyt aika paljon tähän luuloon.
Zarmo
04.12.2009 12:46:33

Jokku: Stereotyyppiset jazz/klassinen/proge/poppi/mikävaan kuuntelijat. Itse ainakin törmännyt aika paljon tähän luuloon.

Vähän niiku stereotyyppiset hevarit palvoo Saatanaa ja grillaa kissanpentuja.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Teijo K.
04.12.2009 12:52:06

Jokku: Stereotyyppiset jazz/klassinen/proge/poppi/mikävaan kuuntelijat. Itse ainakin törmännyt aika paljon tähän luuloon.

Mie olen hevareissa törmänyt usein sellaiseen luuloon, että ne kuvittelee olevansa jotenkin niin tärkeitä, että kaikki muka miettisivät millaisia hevarit ovat. Kun oikeasti suurinta osaa ei-hevareista ei vaan kiinnosta ollenkaan. Ovat mitä ovat. Toi on kyllä tosi suomalainen ilmiö yleisemminkin.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Jokku
04.12.2009 12:54:48

Teijo K.: Mie olen hevareissa törmänyt usein sellaiseen luuloon, että ne kuvittelee olevansa jotenkin niin tärkeitä, että kaikki muka miettisivät millaisia hevarit ovat. Kun oikeasti suurinta osaa ei-hevareista ei vaan kiinnosta ollenkaan. Ovat mitä ovat. Toi on kyllä tosi suomalainen ilmiö yleisemminkin.

Varmasti. Mutta stereotypioista puhuttaessa moni kuitenkin tuntuu uskovan näin. Vähän sama kuin että kaikki metalli on vain tuplabasareita ja melua...
geeza
04.12.2009 13:54:08

Vittu Aeon on namibändi.
If found, please return to the pub.
Teijo K.
04.12.2009 14:52:00

Jokku: Varmasti. Mutta stereotypioista puhuttaessa moni kuitenkin tuntuu uskovan näin. Vähän sama kuin että kaikki metalli on vain tuplabasareita ja melua...

Ite en ole koskaan tuohon luuloon törmännyt. Joku joskus vitsillä heittää kun hevari oikein tivaa et mitä mieltä siitä ollaan.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Jokku
04.12.2009 14:55:03

Teijo K.: Ite en ole koskaan tuohon luuloon törmännyt. Joku joskus vitsillä heittää kun hevari oikein tivaa et mitä mieltä siitä ollaan.

No vitsillähän sitä heitetään aina ties mitä. Kyllähän sivarit paljon toisiaan homoksi väittää. Kyllä mä nää erotan.

Mutta esim Talkbass forumilla joku selitti jossain ketjussa, että metalli ei iske kun kaikki mitä se edustaa ja koskee on kuolema, veri ja saatana. Höhö.
MetalfortheKing
04.12.2009 18:08:18
Vaikka yleensä vierastan tätä aihetta koskevia kirjoituksia niin pakko tänne oli kai sitten jotain mainita.

Oon uskossa ja kuuntelen lähinnä kristillistä musaa, mutta myös paljon maallista. Pitäähän sitä tietää mitä skenessä tapahtuu. Mutta joo, asiani oli siis se, että jos yhtye on kristillinen sen pitäisi olla ovela ja välttää liian suoraa sanomaa. No, riippuu tietysti siitä onko yleisössä mummoja vai nuoria. Amerikkalaiset kristilliset bändit (monet niistä siis) osaavat lyriikoiden kirjoittamisen paljon paremmin kuin täällä Suomessa. Lyriikat ovat niissä hyvin runollisia ja tarkkaan pohdittuja (divine inspiration). Bändillä on tosi suuri vastuu tässä.
Oon huomannu ittestäni sen että en jaksa kauheasti kuunnella sellaista kristillistä musaa jossa sanoma on liian suora. Tuleehan sitä sellaistakin kuunnelltua, mutta kaipaan enemmän pohtivia ja kaikille sopivia lyriikoita.

Ja topicin aiheeseen, tässä jotain bändejä jota itse kuuntelen, jotka tosin ovat vähän raskaampia: Demon Hunter, Saviour Machine, Haste the Day, Becoming the Archetype, As I Lay Dying, Lumina Polaris, Living Sacrifice, August Burns Red, Oh Sleeper, The Famine, Impending Doom...
Jonain päivänä muusikoilta kysytään miten käytit saamaasi lahjaa...
Chester
07.12.2009 09:23:58
Jesse vai Lusse, onko sillä nyt sitten niin kovasti väliä.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
detroit442
07.12.2009 14:48:38
Chester: Jesse vai Lusse, onko sillä nyt sitten niin kovasti väliä.

ei. Samassa pöydässä ne shakkia spelaa kuiteskii =P
Driving by on my way to somewhere else
teemuite
07.12.2009 16:43:58
Pakko sanoa kyllä, vaikka en kovin aktiivinen keskustelija tässä ketjussa okkaan, kiitokset kaikille tähän mennessä keskusteluun osallistuneille. siis täälähän on oikeasti keskusteltu musiikista, eikä tehty uutta "Kristillinen metalli"-topiccia. Kiitos, koitetaan pysyä samalla linjalla.

Ja nyt vähän aiheeseenkin. Ite kuuntelen myös aika lailla paljon hengellistä rockia ja muutakin musiikkia. Toki myös "maallista" tulee kuunneltua. Tärkeintä mun mielestä on ainakin hengellisessä musiikissa se, että seisoo sanojensa takana. Ja kyllä muussakin. Vähän ihmetytti esimerkiksi kun luin jotain juttua Tom Arayasta. Mieshän sanoo olevansa hurskas katolilainen. Kun häneltä kysyttiin Slayerin kristinuskonvastaisista sanoituksista, hän ei pitänyt ollenkaan ristiriitaisena laulaa tuollaisista asioista. Tietenkin jokainen saa olla mitä mieltä haluaa mutta itseäni tuo vaan kummastutti.

Joku mainitsi Aspin Samin tuossa aikaisemmin. Jätkähän on aikalailla ammattilainen. Ja osaa myös laulaa. Kuunnelkaa vaikka Wingdomia.
Jag
07.12.2009 17:01:23

MewithoutYoun pojat taitaa olla aika uskonnollisia.

http://www.youtube.com/watch?v=1KCWsJd0qgQ
"Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja". -MOT
sakkemule
07.12.2009 20:13:53
etsikää facebookista ja youtubesta

Hevinkelium
www.fillmore.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)