Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointiin liittyvää
1
Timo JM
30.11.2009 20:30:43 (muokattu 30.11.2009 20:31:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä duunailemassa omaa levyä, jonka aion tehdä itse kokonaan, ja tuli masteroinnista mieleen seuraavaa.
 
Mikähän mahtaa olla käytäntö siinä kuinka paljon biisin alkuun jätetään tyhjää? Ainakin jotkin soittimet haukkaavat alusta palan pois jos aloitus tulee heti siihen mistä aaltomuoto alkaa. Onko puoli sekkaa jo liian paljon?
 
Entä mitä mieltä ollaan RMS tasoista silloin kun tehdään poppista, vai voiko tällaista edes kysyä? Eli, että kaikki tulis mahdollisimman puhtaasti mutta ei kuitenkaan jäis jalkoihin muiden vastaavien kaupallisten tuotteiden kanssa. (Hevijutut saa möykätä omissa tasoissaan.)
 
Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa kun jätetään ne "vie ammattilaiselle masteroitavaksi" kommentit tällä kertaa pois? ;-)
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Timo |
south_of_heaven
30.11.2009 20:58:09 (muokattu 30.11.2009 20:58:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kannattaa tietenkin verrata tavaraa kaupalliseen matskuun kylki kyljessä, ja hakea siten se volyymitaso. Mutta nykyään varmaan voisi jo sanoa, että väännä niin lyttyyn kuin hanoista lähtee jos samalle tasolle haluat. :)
 
Life in plastic, it's fantastic!
theguru_
04.12.2009 01:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa kun jätetään ne "vie ammattilaiselle masteroitavaksi" kommentit tällä kertaa pois? ;-)
 
No miten olis: Osta ne ammattimasteroijan kamat? ;)
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Janie Jones
04.12.2009 02:17:41 (muokattu 04.12.2009 02:22:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM:
Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa kun jätetään ne "vie ammattilaiselle masteroitavaksi" kommentit tällä kertaa pois? ;-)

 
Ei sitten sanota niin, vaan niin, että "minä veisin ammattilaiselle masteroitavaksi, ja veinkin"... Lisättäköön, että kyllä siinä myös neuvottelemista oli halutussa soundissa. Ja maksoi helvetisti (Finnvox). Mutta kannatti.
 
No joo. Hmm, tuliskohan silleen selvyyttä, että heität siihen rinnalle DAW:hon niitä referenssejä, ja kattelet kyseiset lukemat vertaamalla halutuiksi. En minä tiedä, mutta arvaan.
 
Puoli sekuntia alussa ei ole minusta mitenkään liikaa, ainakaan jos sillä välttää tuommoisen haukkausongelman. Eikä kukaan tule sanomaan, että tossa on pari kymmenystä liikaa nyt ärsyttävästi tyhjää. Itse tykkään leikata biisin alun niin, että play-painallus osuu jollekin nuottiarvolle ennakoivasti. Ja sitten levyllä haluan biisien välit tunnelman kannalta perustellusti vaihtelevan pituiseksi ja samalla (melkein aina) niin, että edellisen biisin lopusta voi ikään kuin laskea sen tempon perusteella seuraavan biisin ensimmäisen iskun. Siis sikäli mikäli kyseessä ei ole jonkinlainen fade out/in.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
JoKo
04.12.2009 11:32:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa kun jätetään ne "vie ammattilaiselle masteroitavaksi" kommentit tällä kertaa pois? ;-)
 
Yksi todella tärkeä juttu on se että masterointi kannattaa tehdä sellaiseen puuhaan sopivassa huoneessa. Tai ainakin eri huoneessa missä se on miksattu. Miten muuten masteroidessasi voisit huomata mahdolliset miksaustilan aiheuttamat ongelmat?
 
Kannattaa myös kuunnella sitä mahdollisimman monessa paikassa ja monilla eri mankoilla ennen lopullista versiota.
 
cozmo
05.12.2009 16:48:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Olen tässä duunailemassa omaa levyä, jonka aion tehdä itse kokonaan, ja tuli masteroinnista mieleen seuraavaa.
 
Mikähän mahtaa olla käytäntö siinä kuinka paljon biisin alkuun jätetään tyhjää? Ainakin jotkin soittimet haukkaavat alusta palan pois jos aloitus tulee heti siihen mistä aaltomuoto alkaa. Onko puoli sekkaa jo liian paljon?
 
Entä mitä mieltä ollaan RMS tasoista silloin kun tehdään poppista, vai voiko tällaista edes kysyä? Eli, että kaikki tulis mahdollisimman puhtaasti mutta ei kuitenkaan jäis jalkoihin muiden vastaavien kaupallisten tuotteiden kanssa. (Hevijutut saa möykätä omissa tasoissaan.)
 
Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa kun jätetään ne "vie ammattilaiselle masteroitavaksi" kommentit tällä kertaa pois? ;-)

 
Mitä RMS tasoihin tulee lainaan Bob Katzia, "Ei ole kyse siitä kuinka kovalle sen laitat, vaan siintä kuinka laitat sen kovalle". Äänenlaatu on liian usein kääntäen verrannollinen äänenvoimakkuutteen.
 
IMHO Puol sekkaa ei todellakaan ole liian paljon. Sekunti tai kaksikin on vielä aika lyhkäsiä. Riippuen toki materiaalista, mutta nuo biisien välit on aina taiteellinen päätös ja niiden pitää tukea kokonaisuutta. Esimerkkinä, että nopean ja hitaan rallin välissä kannattaa olla hiukan pidempi tauko, jotta pystyy hengähtämään hetken ja virittäytyä seuraavan rallin tunnelmaan. Nämä tietysti vähän outoja ajatuksia aikana jolloin albumikokonaisuudet ovat häviämässä, kappaleita kun kuunnellaan yksittäin.
 
Ja toisekseen mun mielestä "Hommaa ne ammattilaismasteroijan kamat" on myös väärä vastaus. Oikeammin kuuluisi muodossa "Hommaa niiden ammattimasteroijan taidot" ;) Hyvää huonetta ja kuuntelua unohtamatta.
 
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Mikael
05.12.2009 19:43:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Yksi todella tärkeä juttu on se että masterointi kannattaa tehdä sellaiseen puuhaan sopivassa huoneessa. Tai ainakin eri huoneessa missä se on miksattu.
 
Tässäpä onkin yksi itsemasteroinnin isoista ongelmista. Kuinka monella on useampia itselle tuttuja sekä luotettavia tarkkaamoita käytettävissään, niin että miksauksen ja masteroinnin voisi suorittaa eri paikoissa?
 
Jos mun olis jostain syystä pakko olla käyttämättä erillistä masteroijaa, niin tekisin kyllä koko homman omassa tutussa tarkkaamossani.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «