Aihe: Kuinka kauan tämä kestää?
1 2 3 4 525 26 27 28 29 30 31
Tankero
03.12.2009 12:45:10
hollmi-5: Joku lehti (en muista nimeä) valitsi Fender Stratocasterin käyttäjistä parhaan: David Gilmour. Olihan siellä Eric C, Yngvie M, Jimi H... Mutta vasta sitten minäkin kuuntelin David Gilmourin soittoa tarkemmin. Huikean hieno soittaja, joka antaa kitran soida.

Kova poikahan se on. Onpa päässyt Mick Greenin komppikitaristiksikin.
Humppajyrä
damn u
03.12.2009 13:58:04
Olin sijaisena aikaa sitten eräässä konservatoriossa. Tunnille tuli nuori poika joka ei katsonut silmiin, ei tervehtinyt jne.

Tarjosin sitten siinä soitettavaksi erästä klassista pikkurumpuetydiä, jonka olin kokenut hyväksi monista syistä. Kerroin sitten kaverille etydin dynaamisista asioista, artikuloinnista jne. ja kerroin kuinka sen treenaaminen oli avannut minulle ajatuksia setin soiton kannalta. Kaveri siitä sitten oli hetken hiljaa ja totesi sitten "olevansa jazzrumpali". Kysyin että eikö jazzrumpalin ole tarpeen soittaa pikkurumpuetydejä. Ei kuulemma ollut.
Kysyin mitäs sitten ja hän alkoi sitten soittaa komppeja sellaisessa hämykyyryssä jolla saa yläkropan ennenpitkää kipeäksi ja näyttihän se ergonomian kannalta tosi vammaselta.

Kysyin että mistä moinen asento ja sanoi että nokun muutkin soittaa sellaisessa asennossa. Jaa ketkä muut? No Uotila, Mäkynen, Riippa, Pulli ja kaikki. No minä siihen sitten että miksi sinä sitten? Ja hän sitten että "kun se on niin jazz ja groovaa paremmin".
Minulle kun ei ole vielä selvinnyt että miksi sellainen ihme kyyry on niin jazz, niin voisitteko kertoa asijantuntijat, kiitos?
hollmi-5
03.12.2009 14:03:07
damn u: Kysyin että mistä moinen asento ja sanoi että nokun muutkin soittaa sellaisessa asennossa. Jaa ketkä muut? No Uotila, Mäkynen, Riippa, Pulli ja kaikki. No minä siihen sitten että miksi sinä sitten? Ja hän sitten että "kun se on niin jazz ja groovaa paremmin".
Minulle kun ei ole vielä selvinnyt että miksi sellainen ihme kyyry on niin jazz, niin voisitteko kertoa asijantuntijat, kiitos?

Kun niillä jazzareilla on ne pienet setit, niin niiden päälle pitää laskeutua loitsuamaan jazzhenkeä ja tunnelmaa ;-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
mukis
03.12.2009 14:04:13

hollmi-5: Joku lehti (en muista nimeä) valitsi Fender Stratocasterin käyttäjistä parhaan: David Gilmour. Olihan siellä Eric C, Yngvie M, Jimi H... Mutta vasta sitten minäkin kuuntelin David Gilmourin soittoa tarkemmin. Huikean hieno soittaja, joka antaa kitran soida.

Jos et biisiä tunne (tai vaikka tunnetkin..), kannattaa kuunnella ekat kitaranuotit:

http://www.youtube.com/watch?v=n1Ww_GhGAB0

Ainakin kitaran soitossa nopeahko tilutus on huomattavasti helpompi suorittaa jollain tapaa, kuin edellisen linkin tapainen soittaminen.

Nopea rumpujen soitto toisaalta eroaa kitaran soitosta fyysisesti huomattavasti kokonaisvaltaisempana. Väittäisin, että rumpali joutuu tekemään huomattavasti kauemmin töitä saavuttaakseen esim kuuluisassa basarinpolkemisessa ompelukonenopeuksia kuin kitaristi. Työn teon suuri määrä saavuttaakseen kyvyn soittaa nopeasti taas puoltaa urheilumääritelmää.
Niq
03.12.2009 14:20:26

mukis: Ainakin kitaran soitossa nopeahko tilutus on huomattavasti helpompi suorittaa jollain tapaa, kuin edellisen linkin tapainen soittaminen.

Nopea rumpujen soitto toisaalta eroaa kitaran soitosta fyysisesti huomattavasti kokonaisvaltaisempana. Väittäisin, että rumpali joutuu tekemään huomattavasti kauemmin töitä saavuttaakseen esim kuuluisassa basarinpolkemisessa ompelukonenopeuksia kuin kitaristi. Työn teon suuri määrä saavuttaakseen kyvyn soittaa nopeasti taas puoltaa urheilumääritelmää.

Se on ainakin molemmissa yhteistä, että dynamiikkaa pitää olla ja ylisoittamalla saa pilattua helposti kaiken. Yks oikea nuotti oikeessa paikassa on paljon vaikeempaa kuin sata nuottia kymmenessä sekunnissa. Siinä vähän niinkuin varmistellaan että kyl se varmasti osuu kun kokeilee jokaiseen mahdolliseen aika-arvoon.

Sanoisin että kitaralla tiluttaminen vaatii sinänsä erilaista hienomotoriikkaa kuin tuplien lätkyttely, polkeminen on ehkä enemmänkin kestävyyslaji. Kyl mä saan kaks nuottia soitettua 250bpm 16-osia, en enempää jaksa. ;)
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
K.Suninen
03.12.2009 16:04:52
damn u: Minulle kun ei ole vielä selvinnyt että miksi sellainen ihme kyyry on niin jazz, niin voisitteko kertoa asijantuntijat, kiitos?

Olisko jotenkin niin, että kun täytyy soittaa kohtuu hiljasella tatsilla jatsia länkyttäessä(juujuu ei aina mutta kuiteskin), niin jotenkin vaistonvarasesti nojautuu sitä soittopeliään lähemmäks ollakseen sen kaa "yhteydessä?"(non-sexual). No jokatapauksessa se on vaan vika ja huono tapa, jolla ei muutaku rikkoo selkänsä. Eli siis täysin turha asia.
Itse olen huomannut, että kun pitää soittaa etukenoista menoa, niin vaistomaisesti nojaan samalla eteen päin, sitten steadya biittiä vetäessä istun melko toteemimaisesti suorassa ja just eilen, kun piti vetää laid-back bluesia, niin istuma-asento oli selkeä takakeno. Outoa. Tästä tavasta kyllä täytyy päästä eroon myös.
"Chefin isähän on kans kuuluisa rumpali, nimittäin Porcadon Zoe. "
damn u
03.12.2009 16:34:04
Vaarallisinta noissa asennoissa on tavallaan se, että nuoret jannut "asennoituvat" tiettyyn muottiin koska joku iso poika tai tyttö tekee niin.
hollmi-5
03.12.2009 17:27:21
damn u: Vaarallisinta noissa asennoissa on tavallaan se, että nuoret jannut "asennoituvat" tiettyyn muottiin koska joku iso poika tai tyttö tekee niin.

Hanne Pullin kanssa vaihdettiin sähköpostia aiheesta. Hän ei tietoisesti ole valinnut soittoasentoansa "jazzariksi", mutta myöntää ryhdissä olevan korjattavaa. Vaikka itse en ole Hannen asennossa nähnyt suurempaa kyyristelyä.

Minäkin olen selkä hiukan köyryssä ja hartiat hiukan läjässä, mutta en siitä kauheasti kärsi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazzmies
03.12.2009 18:06:48 (muokattu 03.12.2009 18:10:58)
Pyrin istumaan ergonomisesti hyvässä asennossa, mutta aina se ei pysy, sillä musiikki vie mennessään silloin tällöin. Lähtökohtaisesti treenaan selkä suorassa, mutta livenä latausta ja jännitettä on joskus niin paljon, että silloin saattaa "jazzmutkaa" olla kropassa hetkittäin paljonkin, mikä ei tapa, jos se ei ole staattista ja tarkoitushakuista. Jos kelaamme Jarrettin pianonsoittoasentoa, on se juuri yhtä väkevää kuin hänen jännitehakuinen soittonsakin. Jos sitä ei tiedosta, niin saattaa tulla varhennettu eläke, niin kuin monilla on käynyt. Tietoisuus asennosta on hyvä olla ja pyrkimys hyvään asentoon. Musiikissa on tenhoa voimaa, mikä on "ismejä" voimakkaampaa.
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Bobana
03.12.2009 18:11:56
jazzmies: Pyrin istumaan ergonomisesti hyvässä asennossa, mutta aina se ei pysy, sillä musiikki vie mennessään silloin tällöin. Lähtökohtaisesti treenaan selkä suorassa, mutta livenä latausta on niin paljon, että silloin saattaa "jazzmutkaa" olla paljonkin, mikä ei tapa, jos se ei ole staattista skolioosia. Musiikissa on tenho voimaa, mikä on "ismejä" voimakkaampaa.

Mulla on skoljoosi mutta ei onneksi vaivaa.
Tuo on totta että himssuttelussa menee ruoto mutkalle melkeen itsestään mutta taasen pikametallissa ruoto oikenee ikäänkuin "itsestään" kun ripeät sohimiset vaatii sitä. : )
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
moderndrummer88
03.12.2009 18:20:52
Toba: Siitä huolimatta monet muut rumpalit eivät osaa edes metallin soitossa patternin patternia

En kyllä ymmärrä sitten millään, pakko myöntää, varmaan joku lukihäiriö. Siis tarkoitetaanko tässä jotain metallimusiikin patterneja? Mitä ne ovat?
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Bobana
03.12.2009 18:35:09
Jos muuten kattoitte eilen Maria!-ohjelmaa niin jazz-saksofonisti-herra oli sitä mieltä ettei jazz ole sen hienompaa tai parempaa musiikkia kuin mikään muukaan. Eikä hänen mielestään tule laittaa musiikkia mihinkään järjestykseen sen oppimäärän perusteella. Mitäs nyt?
Ymmärrän kyllä että suomenruotsalaiset ovat ainakin omasta mielestää bätre folcke mutta tarkoitinkin nyt normaaleja ihmisiä. : )
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
mukis
03.12.2009 19:13:55

Bobana: Jos muuten kattoitte eilen Maria!-ohjelmaa niin jazz-saksofonisti-herra oli sitä mieltä ettei jazz ole sen hienompaa tai parempaa musiikkia kuin mikään muukaan. Eikä hänen mielestään tule laittaa musiikkia mihinkään järjestykseen sen oppimäärän perusteella. Mitäs nyt?
Ymmärrän kyllä että suomenruotsalaiset ovat ainakin omasta mielestää bätre folcke mutta tarkoitinkin nyt normaaleja ihmisiä. : )

Mun mielestä musiikki nimenomaan pitää laittaa järjestykseen - subjektiivisesti. Jokainen näin myös toimii omassa mielessään.

Vai voisiko joku kyetä kuuntelemaan musiikkia täysin luokittelematta ja arvottamatta?
hansakemanelius
03.12.2009 19:13:56 (muokattu 03.12.2009 19:21:50)

Bobana:

Hupsista mikä väittämä. Junttilan :) puolelta yleensä tuollaiset väittämät tulevat......
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Nolte
03.12.2009 19:33:54
Bobana: Jos muuten kattoitte eilen Maria!-ohjelmaa niin jazz-saksofonisti-herra oli sitä mieltä ettei jazz ole sen hienompaa tai parempaa musiikkia kuin mikään muukaan. Eikä hänen mielestään tule laittaa musiikkia mihinkään järjestykseen sen oppimäärän perusteella. Mitäs nyt?

Mitä hittoa!?! Juuri kun olin tästä ketjusta omaksunut sen, että musiikki PITÄÄ laittaa arvojärjestykseen, niin nyt tulee tämä pommi. Ja ihan OIKEAN jazz-miehen suusta! Menee tämmöinen tavallinen jo ihan sekaisin...
Tätä en allekirjoita!
Kailis
03.12.2009 20:04:05 (muokattu 03.12.2009 20:05:14)

hansakemanelius: Hupsista mikä väittämä. Junttilan :) puolelta yleensä tuollaiset väittämät tulevat......

Tää on kyllä tuskastuttavaa nykyaikana. Tai sitten se oli huumoria joka meni ohi korkealta ja kovaa.

EDIT

Olihan siellä se hymiö. Silti.
damn u
03.12.2009 20:34:38
Kun mainitsin minulle mainitun nuo tietyt rumpalit jotka mainitsin, niin mainittakoon
että kaikki ovat mielestäni hienoja soittajia.

Eräskin heistä veti hienosti eilen telkkarissa, taisi olla juuri tuo mainittu Maria! ohjelma.
Pakko myöntää että vaikka näytti aika pahalta niin kuulosti tosi hienolta.

Varmaankin se onko halukas oppimaan uusia asioita ja eri musiikkityylejä JA SE katsooko silmiin
kohdattaessa ei ole kiinni siitä onko hevari vai jatsari. Eikö tuo liene ihmistyyppikysymys.

Mutta eikö kukaan ole koskaan kiinnittänyt huomiota vaikka erään professorin soittoasentoon?

En väitä että se olisi jatsareiden yksinoikeus, jotenkin vaan olettaisi että kouluttautuneet ihmiset
pitäisivät hyvää ryhtiä tärkeämpänä.
moderndrummer88
03.12.2009 22:19:11 (muokattu 03.12.2009 22:30:19)
damn u: Mutta eikö kukaan ole koskaan kiinnittänyt huomiota vaikka erään professorin soittoasentoon?

Ketolalla on kyllä varsin stydi Ryhti, toisaalta Jukkis Uotilta on taas sellaisessa solmussa soittaessaan, että huh...

En väitä että se olisi jatsareiden yksinoikeus, jotenkin vaan olettaisi että kouluttautuneet ihmiset
pitäisivät hyvää ryhtiä tärkeämpänä.

Sanoisinpa, että kouluttautuneet ihimiset joutuvat viettämään aikaakin siellä setin takana enemmän joten väkisinkin sitä alkaa miettimään, että kestäähän kroppa treenimäärän. Markus Ketolahan on itsekkin kärsinyt erittäin pahoista selkäongelmista joka sitten sai miehen miettimään aivan uusiksi settiajattelun.

E: Offtopic: Pakko sanoa tuosta settiergonomiasta juuri: minulla on ollut jo parin vuoden ajan välillä helvetin kovat kivut lapaluiden seuduilla selässä, oikeastaan säännöllisesti joka kerta treenatessa, välillä kipu sai jopa pyörryttämään varsinkin rudimentteja ja virvelibiisejä hangatessa. Muutama kuukausi sitten otin puheeksi tämän rumputunnilla ja rumpumaikka ehdotti, että siirtäisin virveliä vähän lähemmäs itseeni ja myös siis etutomia, kun pidin ennen virveliä niin, että etureuna oli basarin vanteen kanssa samassa linjassa. Tein tämän ja kivut katosivat, muutaman sentin settiasettelun muutoksella pääsin varsin kivuliaasta vaivasta joka on haitannut treenaamistani useamman vuoden ja saanut jo miettimään, että pitääkö lyödä hanskat tiskiin. Ei voi tarpeeksi painottaa sitä, että käykää kunnon rumpuopettejalla tarkistuttamassa oma soittoergonomia...
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
kincy
03.12.2009 22:34:04

Sanotaans nyt metallimusiikin ystävänä jotain ajatuksia.

Nyt vasta hokasin tämän ketjun, tämähän nyt on ihan naurettavaa. M.netin eliitti jälleen tuomitsee metallin, koska se on yleisesti täällä kiellettyä. Pitää soittaa sitä jatsia tai poppia ja tuplapedaalit ovat suorastaan itse helvetistä.

Milloin tämä (selvästikin) muoti-ilmiö menee ohitse?

Mikä ihmeen muoti-ilmiö? Enemmän minä kuulen joka paikassa tätä Musea, Antti Tuiskua, PMMP:tä, Baseballssia sun muuta radioroskaa kuin metallia. Minusta nämä ovat enemmänkin sitä muotia, ollut jo useamman vuoden. Rahan kiilto silmissä tehtyä moskaa suurin osa.

Miksi suuri osa hevareista on niin sulkeutuneita tai ujoja, etteivät he voi katsoa vastaan kävellessä silmiin tai tervehtiä?"

Teistä etelä-suomalaisista en tiedä, kyllä täälläpäin metallimusiikin ystävätkin osaavat olla kohteliaita ja tervehtiä. Harmittaa vieläkin, kun toinen vuosi ammattikorkeassa syksyllä alkoi, jouduin kaverini kanssa opon juttusille. Muut oppilaat luulivat meitä kouluampujiksi koska kaverillani oli Deathchain paita ja minulla Anthrax. Tuollaisen ärsyttävän yleistämisen voisi jo pikku hiljaa unohtaa.

Täysin idioottimaista suorastaan ajatella, että metalli on vain 11 vuotiaiden musiikkia. Jatsiko se sitten määrittää sen miehen?

On myös pelleä yleistää, että metallin soittajat eivät osaisi mitään muuta kuin polkea sitä tuplabasaria.
Onko kukaan näistä metallimusiikin vainoajista edes vauhkoamiseltaan hokaissut, että metallimusiikissa monesti kyse ihan muusta kuin ahdistuneisuudesta? On olemassa humoristisia sanoituksia, urpoilun meininkiä yms. Silmä pois persiistä, aistin asenneongelmia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)