Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaraprojekti: Charvel EVH:n rakentaminen
1 2 3
jniska
03.12.2009 14:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopas pukkaa päähän hulluja ajatuksia, mutta tarkoituksena olisi rakentaa ( rakennuttaa ) tuollainen Charvel EVH:n kopio.
 
Muutamia speksejä haluaisin siihen:
-22 nauhaa, skaala 25,5 ( ehkä )
-kaulan radius saisi olla lähellä Ibanez JS:ää ( R= 250 mm ), paksuus samoin.
(paksuus ekalla nauhalla n. 20 mm, leveys n.42 mm, paksuus 12 nauhalla n. 22,5 mm, leveys viimeisellä
nauhalla n. 56 mm )
-pulttikaulainenhan siitä tulee väkisin
-bendaaminen pitää onnistua siten, että muut kielet säilyttävät vireensä
 
Kysymyksiä:
-Mitä muita vaihtoehtoja kaulaan on kuin ostaa Ibanez JS-kaula ( tolkuttoman kallis osana )
-Mikä mikiksi, jos haluaa saada sitä EVH-saundia irti ( pelkkä tallamikki )
-Mikä tremoloksi, en halua täysin kelluvaa floikkaa, ainoastaan löysäävän
-mistäs body, vai tekeekö johonkin vanhaan raatoon sen
 
Ideoita ja asiallista keskustelua.
Neuvoja otetaan vastaan.
 
Ai niin , budjetti: saahan siihen tonni-puoltoista mennä tarvittaessa.
 
Laiha Lissu oli paras
Jucciz
03.12.2009 14:39:02 (muokattu 03.12.2009 14:46:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonnilla-puolellatoista saa kyllä aika hyvän "ihan oikean kitaran", ettei tarvitse alkaa paloista työstämään - ja kaikista vähiten jostain vanhoista raadoista.
 
Mut tietty jos haluaa varta vasten ostaa mahdollisimman hyvät osat ja rakentaa itse... ehkä niihin oikeasti saa ton verran menemään. Eddiehän itse repäisi Gibsonin 335:stä PAF-humbuckerin omaan "frankenstrat":iinsa, jos oikein muistan - sitä ilmeisesti kuullaan ainakin ensimmäisillä äänityksillä.
 
Kitaran ohella vähintään yhtä olennainen osa EVH-soundia on vahvistin ja muu signaaliketju: vanhoilla levyillä oli käytössä 60-luvun lopun 100-wattinen Marshall Super Lead, jonka jännitteitä ainakin toisinaan laskettiin Variac-vempeleellä alemmaksi "ruskeamman" soundin toivossa. Lisäksi käytössä oli ainakin Maestro Echoplex -kaiku, MXR 90 Phaser ja MXR Flanger. Toisinaan Eddie kytki Marshallin kaiutinlähtöön sopivanlaisen kuorman, jotta signaalitaso saatiin tiputettua sellaiseksi, että se voitiin vetää vielä erilliseen trankkupäätteeseen ja siitä vasta kaappeihin. Kaapeissa käytettiin ainakin JBL D-120:ää ja Celestion G12M Greenbackiä.
 
Ja sit kuitenkin loppupeleissä: et kuulosta pätkääkään EVH:lta, ellet soita kuten EVH. :)
 
jniska
03.12.2009 14:58:01 (muokattu 03.12.2009 15:00:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit kuitenkin loppupeleissä: et kuulosta pätkääkään EVH:lta, ellet soita kuten EVH. :)
 
Kiitos Jucciz, tän asian tiesin kertomattakin.
Mikkivinkki laitettu ylös. Anna tulla lisää tietoa.
 
Mikäs se "oikea" kitara olisi, jos lähelle EVH:ta haluaa päästä.
 
Laiha Lissu oli paras
-Juice-
03.12.2009 15:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites, jos teettäisit kaulan jollakin kotimaisella rakentajalla? Saisit juuri sellaisen, kuin haluatkin, eikä tarvitsisi tyytyä kompromisseihin. Sitten vielä ostat torilta jonkun stratobodyn ja pyydät vaikka samaista rakentajaa routtaamaan siihen tilan non recessed floyd roselle? Tai sitten röydät itse sen tilan, entistä aidompi. Eikös se originaal frankenstrat ollut aika röytämällä tehty?
 
Kaula tuossa tietenkin kallein osa olisi, mutta tuohon päälle, kun laskee jonkun ok bodyn ja floydin, niin luulisi menevän budjettiin.
 
Nyt ollaan jännän äärellä!
Jucciz
03.12.2009 15:05:10 (muokattu 03.12.2009 15:06:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eddie itse ilmeisesti aloitti ihan perinteisellä vibratallalla ennenkö Floyd Rosea oli keksitty: kuulemma kitara pysyi kyllä vireessä kun vaan piti huolen siitä, että kielet luistivat satulan kohdalta hyvin: satulan uriin voi kokeilla lyijykynää tai jotain kalliimpia kaupallisia liukastetuotteita. Saman mä oon kyllä huomannut esim. omassa Stratocasterissani: kyllä se vintage-tallakin aikamoista kuritusta kestää, jos kielet eivät ahdista satulan kohdalta ja muutkin osat ovat kunnossa. Eli floikka (tai johdannainen) ei sinänsä ole pakollinen, koska Eddiekin pärjäsi aluksi ilman.
 
Niin ja, kitaran säätiminä toimi pelkkä volume-potikka, koska se oli ainut (ja helpoin) tapa, jonka Eddie osasi: eli mikki -> volume -> ulostulojakki.
 
aristoteles666
03.12.2009 15:10:05 (muokattu 03.12.2009 15:11:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warmothilla on hyviä kauloja ja bodyja, millbrookissa on kanssa ollut käsittelemättömiä leppäbodyja, strato ja tele mallisia, jotka ei ollut pahan hintaisia mutta hyvistä puista tehty, kahden palan bodyja, itse tein neljä stratoa niistä, petsauksen ja lakkauksen jälkeen ne oli aivan lostokitaroita haluamilla mikeillä ja muilla osilla, yksi on jäljellä, lainassa, muut on myyty.hups, on niillä kaulojakin.
 
Jäärä
03.12.2009 15:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Jopas pukkaa päähän hulluja ajatuksia, mutta tarkoituksena olisi rakentaa ( rakennuttaa ) tuollainen Charvel EVH:n kopio.
 
Muutamia speksejä haluaisin siihen:
-22 nauhaa, skaala 25,5 ( ehkä )
-kaulan radius saisi olla lähellä Ibanez JS:ää ( R= 250 mm ), paksuus samoin.
(paksuus ekalla nauhalla n. 20 mm, leveys n.42 mm, paksuus 12 nauhalla n. 22,5 mm, leveys viimeisellä
nauhalla n. 56 mm )
-pulttikaulainenhan siitä tulee väkisin
-bendaaminen pitää onnistua siten, että muut kielet säilyttävät vireensä
 
Kysymyksiä:
-Mitä muita vaihtoehtoja kaulaan on kuin ostaa Ibanez JS-kaula ( tolkuttoman kallis osana ).

 
Eikös JS-mallin kaula ole kopio jostain Fenderin straton kaulasta suorine lapoineen? Warmothilta perus strato kaula standard thin profiililla menee lähelle annettuja mittoja, tilaat kielilukolle valmiina, niin se on siinä. Samasta puljusta body.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
zuppermuhle
03.12.2009 15:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmothilta saa kaiken. Myös banaanilavalla tai tavallisella. Floikankin saa ilman syvennyskoloa.
 
Maalaushan tehdään itse jollakin sprayllä niin tulee autenttinen.
 
Entinen veri heavy
rize88-
03.12.2009 15:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hän myös katkaisi gibson es-335-kitaran bigsby-koneiston tangon, johon kielet kiinnittyivät, niin että vibrakampi vaikutti vain kolmeen ylimpään kieleen. soolon jälkeen pestyi soittamaan kappaleen loppuun kolmella alimmalla kielellä, jotka oli edelleen vireessä. niihin mikkeihin käämitettiin vielä useampi kierros kuparilankaa, tasapainottamaan takamikin terävää ja etumikin pehmeää soundia omalle korvalle mieleiseksi...
 
Explorer
03.12.2009 16:04:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Juice-: Sitten vielä ostat torilta jonkun stratobodyn ja pyydät vaikka samaista rakentajaa routtaamaan siihen tilan non recessed floyd roselle? Tai sitten röydät itse sen tilan, entistä aidompi.
 
Non-recessed tarkoittaa sitä että koloa ei ole routattu.
 
I'll get me coat.
-Juice-
03.12.2009 16:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Explorer: Non-recessed tarkoittaa sitä että koloa ei ole routattu.
 
Jees I nou, mutta jotenkin olen ollut siinä uskossa, että floikka ei mene kuitenkaan ihan heittämällä stratotallan paikalle. Käsittääkseni joitain puutöitä joutuu harrastamaan, vai olenko aivan väärässä? Korjatkaa toki...
 
Nyt ollaan jännän äärellä!
aristoteles666
03.12.2009 16:31:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Juice-: Jees I nou, mutta jotenkin olen ollut siinä uskossa, että floikka ei mene kuitenkaan ihan heittämällä stratotallan paikalle. Käsittääkseni joitain puutöitä joutuu harrastamaan, vai olenko aivan väärässä? Korjatkaa toki...
 
kaksi isompaa reikää täytyy porata, satula on jo isompi juttu.
 
Explorer
03.12.2009 16:35:14 (muokattu 03.12.2009 16:35:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Juice-: Jees I nou, mutta jotenkin olen ollut siinä uskossa, että floikka ei mene kuitenkaan ihan heittämällä stratotallan paikalle. Käsittääkseni joitain puutöitä joutuu harrastamaan, vai olenko aivan väärässä? Korjatkaa toki...
 
Joo, siis kyllähän siihen ainakin tukipaalujen reiät joutuu poraamaan. Edit: hitaus.
 
I'll get me coat.
Spike
03.12.2009 16:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahler tallaan, ei kauheasti anna periksi bendatessa (kaikki kelluvat antaa)
 
Da Make
03.12.2009 17:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: Kahler tallaan, ei kauheasti anna periksi bendatessa (kaikki kelluvat antaa)
 
Eddiellähän ei ole koskaan ollut Floikat kelluvina eikä "recessed" vaan viritettynä bodyyn/kanteen kiinni.
 
D-Tuna-ketjusta (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=177578&o=20) vielä tää lainaus:
 
"Herra EVH vastaa itse:
Guitarist (mag): The way you have your guitar set-up, does the vibrato pull up very far?
EVH: "It doesn't pull up. I hate it when they pull up."

Guitarist (mag): So there isn't even a quarter-tone of upward movement to give you a slight vibrato?
EVH: "No, it just sits flat on the body of the guitar. Actually I've never had mine pull up: I don't see how other people use them. You see, the problem with me is I rest my palm fairly heavily on the bridge when I play and, if it pulls up, or if it's floating a little, it sounds like a warped record." "
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
J_Mantyla
03.12.2009 17:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Mikäs se "oikea" kitara olisi, jos lähelle EVH:ta haluaa päästä.
 
Tuu testaan toi mun GMW ...
;)
 
Ellei tänään niin sitten huomenna
jussi1976
03.12.2009 18:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otas muhun YV niin katsotaan. Tiedän ton EVH;n.
 
zuppermuhle
03.12.2009 19:10:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: Kahler tallaan, ei kauheasti anna periksi bendatessa (kaikki kelluvat antaa)
 
Ei olisi kyllä enää kovin EVH silloin :P
 
Tosiaan floyd rose ilman syvennöstä ja ilman kaulakulmaa pitäisi toimia siten että talla makaa kitaran runkoa vasten(ja kielet oikealla korkeudella). Jos kaulaan laittaa kulmaa niin talla nousee ylemmäs ja on sitten kelluva(kuten 80-luvun Jacksoneissa yms on tehty)
 
Tarvittaessa tallan alle laitetaan vuoden 1976 Ameriikan 25 sentin kolikko parantamaan tallan asentoa :)
 
Entinen veri heavy
Krice
03.12.2009 20:12:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei ole vielä kehdannut kertoa, mutta et tule kuulostamaan EVH:lta, vaikka sinulla olisi täsmälleen samanlainen kitara kuin maestrolla. Vinkki: osta sellainen kitara, joka tuntuu hyvältä sinulle. Kaikki eivät esimerkiksi pysty soittamaan Yngwie-stratolla, varsinkaan yhtä hyvin kuin Ynkkä.
 
aristoteles666
03.12.2009 20:24:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jucciz kertoi jo ensimmäisessä vastauksessa
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «