Corto 26.11.2009 22:53:33 | |
---|
Aki: Mites se jakki? Kyllä sekin (Switchcraft) on vaihdettu alkuperäiseen kinuskiversioon. Ja mittarilla tsekattu, että jakkiplugin tinaukset johtaa niinku pitää. Menee vähän henkimaailman hommiksi kohta. Mutta palatakseni vanhaan, alkuperäiseen kysymykseeni: voiko esim. konkka tai potentiometri rikkoutua kolvilla kuumentamalla? Mä nyt kuitenkin olen juotellut noita maadoituksia molempien potikoiden kuoriin aika urakalla. Samoin se uusi mikkikytkin (Oak Grigsby) on saanut melkoista kyytiä, kun olen joutunut pyörittelemään sitä, arpomaan oikeaa asemointia ja vielä tinaamaan hyppylankoja. Ja välillä on käytetty kasattua kitaraa trankkucombossa hurinoita kuuntelemassa. Mutta senhän mä jo vaihdoin alkuperäiseen kiinalaisversioon, joten mikkivalitsin pitäis olla ainakin kytkennän puolesta nyt ok. Eli siis käytössä tämä perinteinen johdotus: http://www.seymourduncan.com/suppor … ematics.php?schematic=standard_tele Ei ollu minusta stratomieheksi. |
Klezberg 26.11.2009 23:05:39 | |
---|
Corto: Kyllä sekin (Switchcraft) on vaihdettu alkuperäiseen kinuskiversioon. Ja mittarilla tsekattu, että jakkiplugin tinaukset johtaa niinku pitää. Menee vähän henkimaailman hommiksi kohta. Sitä saattaa joskus tarkistaa kaiken ja silti jotain on väärin. Itselle kävi yhtä radiovärkkiä rakentaessa kauan sitten. Sitten yhtäkkiä kadulla kävellessä tuli ne kytkennät mieleen ja tajusin mikä oli pielessä. Yksi mitä voi katsoa on potikat täysille ja piuha jakkiin kiinni ja sitten mitata ohmimittarilla että siinä on tosiaan yhteys mikin navoista sinne piuhan napoihin, ja ettei mikään ole oikosulussa. Jos on aivan mystistä voisin myös koemielessä kytkeä yksittäisen mikin suoraan jakille tai peräti suoraan piuhalla vahvariin. Jos mikit toimivat yksinään, sitten kytkin mukaan väliin, sitten volyymi- ja tonepotikat sopivassa järjestyksessä. Tai toisinpäin, poistaa niitä yksitellen ja muuttaa kytkentää vastaavasti. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
fox 27.11.2009 00:14:33 | |
---|
Corto: Lopputulos? Pelkkää hurinaa, ei ääntä millään mikkikytkimen asennolla. D.Brosnack toteaa: Symptom: Loud hum, no string sound Diagnosis: Possible broken ground connection eli katsopa vielä se maapuoli, meneekö ihan jakille asti. Myös kannattaa tsekata, ettei oo esim. johto vaan tylysti poikki. Mahdolliset kylmäjuotokset ja huonot kontaktit myös tietenkin... |
joomak 28.11.2009 18:59:10 | |
---|
Minulla on olemassa 1/2W vahvistin boksi, jossa Tone, Gain ja Volume säädöt. Toinen boksi on 5W vahvistin piiri volume säädöllä. Tarkoitus on laittaa nämä piirit peräkkäin ennen kaiutinta. Onko merkitystä kumman laitan ensin? |
päänahka 29.11.2009 03:47:42 | |
---|
joomak: Minulla on olemassa 1/2W vahvistin boksi, jossa Tone, Gain ja Volume säädöt. Toinen boksi on 5W vahvistin piiri volume säädöllä. Tarkoitus on laittaa nämä piirit peräkkäin ennen kaiutinta. Miksi? Onko merkitystä kumman laitan ensin? On. 0,5 watin vahvistimesta saat tehoa 0,5 wattia, ihan sama ajatko sitä 100 watin vahvistimella. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. |
Pitkavirta 29.11.2009 13:45:09 | |
---|
Tyhmä kysymys, mut pakko varmistaa: Kun maalaan kitaran/basson bodyn, ruuvailenko irti olevan kaulan rautaa löysemmälle? Kuinka paljon? Mitä muuta tulee ottaa huomioon? Nimim. jo yks Squierin kaula fjongalla (tosin se oli jo ennen irrottamista vähän kiero) |
joomak 30.11.2009 22:01:18 | |
---|
päänahka: Miksi? Ajattelin että saan 3W tehoa ja kaikki nuo namiskat eli tonen, gainin ja volumen. Hauska homma kun olen nyt viimeisen kuukauden aikana puuhaillut niin vahvistin projektin kuin sähkökitaraprojektin kanssa. Muuten asiat on selviä, mutta sähköhommissa joutuu tämän foorumin puoleen kääntymään. Ja joka ainoa kerta tulee kysyttyä jotain tyhmää. Pirun hauskoja nää sähköpuolen kikkailut, mutta kun perustietämys ei ole tarpeeksi laaja. Josko se tästä :P |
päänahka 30.11.2009 23:34:35 | |
---|
joomak: Ajattelin että saan 3W tehoa ja kaikki nuo namiskat eli tonen, gainin ja volumen. Mistä tuo 3 wattia nyt tuli? Joka tapauksessa ne gainit ja tonet tuskin on niin maagisia että kannattaa lähteä niiden takia kikkailemaan. Joku särö- ja EQ-spede vaan siihen 5-wattisen eteen. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. |
Pavezer 01.12.2009 21:27:09 (muokattu 01.12.2009 21:27:53) | |
---|
Oon kyllästyny aukomaan vahvaria biasoinnin yhteydessä ja ajattelin integroida simppelin bias test point systeemin koppaan potikalla ja banaaniliittimillä. Yleisimmissä ohjeissa mainitaan 1ohm vastukseksi 2W normaali vastustyyppi. Mulla sattuu olemaan tuossa ylimääräisenä 1ohm 5W lankavastuksia, joten kysynkin, että onko tuolla vastustyypillä tässä merkitystä? Että voinhan hyvillä mielin tehdä kytkennän noilla 1ohm lankavastuksilla ja luottaa mittaustuloksiin? Voinhan? Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
SirElwood 01.12.2009 21:36:25 (muokattu 01.12.2009 21:36:58) | |
---|
Pavezer: Että voinhan hyvillä mielin tehdä kytkennän noilla 1ohm lankavastuksilla ja luottaa mittaustuloksiin? Voinhan? Mittaa niiden vastusten resistanssi mahdollisimman tarkalla mittarilla. Nuo lankavastukset taitaa olla yleensä 5% tai jopa 10% toleranssilla, kun 2W metallikalvot on 1%. Mitä tarkemmin saat sen 1ohm sitä tarkempi mittaustulos myös biasoidesessa. |
tommiot 01.12.2009 22:09:01 (muokattu 01.12.2009 22:09:12) | |
---|
SirElwood: Mittaa niiden vastusten resistanssi mahdollisimman tarkalla mittarilla. Nuo lankavastukset taitaa olla yleensä 5% tai jopa 10% toleranssilla, kun 2W metallikalvot on 1%. Mitä tarkemmin saat sen 1ohm sitä tarkempi mittaustulos myös biasoidesessa. Voihan sen mitatun jännitteen sit jakaa mitatulla resistanssilla, niin tulee ainakin oikee tulos. Tai niin tarkka kuin mitä katodilta mitatessa voi yleensä tulla. Meidän basisti himoitsee tubescreameria bassosäröks. Pitäis kai rakentaa sille semmonen. Mut pitäiskö siihen kuitenkin joku alipäästö laittaa särön ohi, ettei ihan kaikki bassotaajuudet menis ruttuun? Kokemuksia? How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
Juicy 01.12.2009 22:15:29 | |
---|
Moridin: Voihan sen mitatun jännitteen sit jakaa mitatulla resistanssilla, niin tulee ainakin oikee tulos. Tai niin tarkka kuin mitä katodilta mitatessa voi yleensä tulla. Meidän basisti himoitsee tubescreameria bassosäröks. Pitäis kai rakentaa sille semmonen. Mut pitäiskö siihen kuitenkin joku alipäästö laittaa särön ohi, ettei ihan kaikki bassotaajuudet menis ruttuun? Kokemuksia? Kokemuksia ei ole, mutta säädettävä alipäästö kuulostais fiksulta. "Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies." |
SirElwood 01.12.2009 22:23:40 (muokattu 01.12.2009 22:24:22) | |
---|
Moridin: Voihan sen mitatun jännitteen sit jakaa mitatulla resistanssilla, niin tulee ainakin oikee tulos. Tai niin tarkka kuin mitä katodilta mitatessa voi yleensä tulla. Nojoo... Helpompi vaan laskea sillä ykkösellä. Tai siis eihän sitä varsinaisesti tartte edes sitten laskea. Ja en minä ainakaan muistaisi jotain 1.143R juttuja. =/ Mutta toki kukin omillaan. |
tommiot 01.12.2009 23:22:31 | |
---|
SirElwood: Nojoo... Helpompi vaan laskea sillä ykkösellä. Tai siis eihän sitä varsinaisesti tartte edes sitten laskea. Ja en minä ainakaan muistaisi jotain 1.143R juttuja. =/ Mutta toki kukin omillaan. Jos ei haluu hommata tarpeeks lähellä 1ohm olevia vastuksia niin se jää ainooks vaihtoehdoks jos haluu luotettavat luvut :) Tietty eihän tommonen 10% toleranssi vielä maailmaa kaada (40mV 0,9 ohmin vastuksella mitattuna 44,444...mA) , kun se katodivastus näyttää kuitenkin yläkanttiin. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
Aki 02.12.2009 07:45:51 | |
---|
Moridin: Meidän basisti himoitsee tubescreameria bassosäröks. Pitäis kai rakentaa sille semmonen. Mut pitäiskö siihen kuitenkin joku alipäästö laittaa särön ohi, ettei ihan kaikki bassotaajuudet menis ruttuun? Kokemuksia? Enemmän kuin ruttuun menemisen takia alipäästöä tarttee matalien taajuuksien säilymiseen. TS kun ei matalia juuri lävitseen päästä. Huomaa kuitenkin että moni pedaali kääntää signaalin polariteetin. Tällöin passiivinen ohipäästö aiheuttaa aikamoista signaalikatoa. Normi TS tosin ei käsittääkseni käännä polariteettia. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
rosberg 02.12.2009 10:56:03 | |
---|
Moi Jantterit. Olen ollut tosi laiska ja valourkuideani akryylikitaraan ei jaksa valmistua. Ajattelinkin vain nykiä parit ledit kepin sisään, että kun piuhan tunkee jakkiin niin valot syttyy helottamaan. Kitarassa on aktiivimikit, joten ongelmaa ei synny virran kanssa. Voin vaikka nykiä 18v systeemin. Mutta miten saisin mahd. yksinkertaisesti ne valot sinne kytkettyä. Esim. tällainen ledinauha olisi kiva kytkeä: http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=1037_1674Aina sladdissa. |
tommiot 02.12.2009 11:08:26 (muokattu 02.12.2009 11:10:36) | |
---|
Aki: Enemmän kuin ruttuun menemisen takia alipäästöä tarttee matalien taajuuksien säilymiseen. TS kun ei matalia juuri lävitseen päästä. Huomaa kuitenkin että moni pedaali kääntää signaalin polariteetin. Tällöin passiivinen ohipäästö aiheuttaa aikamoista signaalikatoa. Normi TS tosin ei käsittääkseni käännä polariteettia. Mikäs tossa kytkennässä hukkaa sen alapään sitten? Ehkä sen alipäästön vois tehdä TL071:llä.. Mut riittääks että ohittaa RC4558:n ekan puoliskon jossa signaali clippaa, vai täytyykö vetää vasta volapotikalle se signaali? How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
s151669 02.12.2009 11:22:47 | |
---|
Moridin: Meidän basisti himoitsee tubescreameria bassosäröks. Pitäis kai rakentaa sille semmonen. Mut pitäiskö siihen kuitenkin joku alipäästö laittaa särön ohi, ettei ihan kaikki bassotaajuudet menis ruttuun? Kokemuksia? Kokemuksia ei ole - mutta tuohan on rakennettu alunperinkin niin, että se säröttää bassotaajuuksia vähemmän. Tuolla: http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.htm on hyvä selitys siitä, miten se on tehty ja mitä muuttamalla bassovaste muuttuu. Eli kokeilisin tuota ensin ihan sellaisenaan. Jos tuntuu, ettei toimi, niin sitten vasta modaamaan. Antikitarasankari |
Aki 02.12.2009 14:28:06 (muokattu 02.12.2009 14:33:47) | |
---|
Moridin: Mikäs tossa kytkennässä hukkaa sen alapään sitten? Enpä tiedä. Mutta jos olet ikinä kokeillut TS:ää niin tiedät mistä puhun. Edit: Ylläannetussa linkissä mainitaan näin: "More bass - remember that 4.7K/0.047uF network on the (-) input of the clipping amp? To give yourself more bass, increase that cap to about 0.1uF. The (-) input is pin 2." "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
Aki: Enpä tiedä. Mutta jos olet ikinä kokeillut TS:ää niin tiedät mistä puhun. On mulla ollu TS9, Boss SD-1 ja tällä hetkellä on Kanen tekemä tissi-screameri. Kitaralla se alapään leikkaus on mun mielestä vaan hyvä juttu, kun käytän TS:ää vahvistimen särön päälle. Mut ajattelin vaan et jos bassolle sais jotenkin lisättyy sitä alapäätä niin että se pysyis kuitenkin kasassa. Ylläannetussa linkissä mainitaan näin: "More bass - remember that 4.7K/0.047uF network on the (-) input of the clipping amp? To give yourself more bass, increase that cap to about 0.1uF. The (-) input is pin 2." Mut mä haluisin lisätä bassotaajuuksia ilman että ne säröytyy How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |