Aihe: Kuinka kauan tämä kestää?
1 2 3 4 521 22 23 24 2527 28 29 30 31
markkuliini
01.12.2009 15:18:58 (muokattu 01.12.2009 23:32:23)

Aegis: Minun mielestäni hyvä rumpujen soitto lähtee liikkeelle siitä halusta pystyä välittämään se soittamansa musiikin tunne/olotila/viesti/mikä tahansa, eikä ensisijaisesti esim. siitä että pyritään välittämään oma rytmimusiikin historian tuntemus läpikotaisesti. Vai?

Ensisijaisesti juuri noin. Ei brassailu saisi koskaan tulla ilmaisun tielle.
Rumpujensoiton historian huono tuntemus usein vaan ikävä kyllä kuuluu yksipuolisena ilmaisuna. Ei tunneta niitä vaihtoehtoja, millä se oma tunnetila tms. saataisiin vielä paremmin esille.

Minusta historiaa tuntematon muusikko on ihan yhtä typerä ja vähän jopa pelottavakin ajatus kuin historiaa tuntematon poliitikko. Ei senkään tarvitse tiedolla brassailla, mutta se voi tehdä viisaita päätöksiä perustuen tietoon siitä mikä toimii tai vielä parempaa perustuen tietoon siitä mikä ei toimi.

Vielä kääntäen minä voisin listata tähän dynaamista rumpalointia sisältävää metallia, mutta ei se olisi mikään todiste että kaikki metalli on yleensä dynaamista.

Listaa nyt edes jotain. Odotan edelleenkin myös niitä jazzia hyvin soittavia metallirumpaleita.

Dynamiikka on taiteellinen valinta ja dynamiikan vähäisyys ei luo yhtäläisyysmerkkejä huonoon musiikkiin.

Ei ole.
Dynamiikkan pitäisi olla itsestäänselvyys, koska kontrastit ovat olelnnainen osa musiikkia.
Ei kovaa ole kovaa, jos ei välillä soiteta hiljaa. Ei nopeasti ole nopeasti, jos välissä ei soiteta hitaasti.
Dynamiikattomasta ja tasapaksusta soittamisesta tulee nopeasti äänitapetti joka ei merkitste mitään, ei välitä viestiä, ei kosketa.
Kysehän on kommunikoinnista, niinkuin puhuessa. Koeta puhua tasaisella volmakkuudella, niin että kaikki sanat tulevat aivan samalla voluumilla. Puhuuko kukaan noin? Jaksaako kukaan kuunnella? Mun mielestä ei jaksa.
Tai kuvittele ihminen joka huutaa jokaisen asiansa. Välittyykö hänen tunteensa?
"HEI SINÄ! SAISINKO 400 GRAMMAA JAUHELIHAA! 390 GRAMMAA KELPAA HYVIN! HYVÄÄ ILLAN JATKOA JA OIKEIN MUKAVAA JOULUN ODOTUSTA!"
Ei mun mielestä välity.

Ole hyvä vaan, mutta pitääkö rumpalin aina ja kaikessa musiikissa svengata? Jos Nilen rumpali on huono koska ei svengaa niin onko AC/DC:n rumpali huono koska ei blastaa?

Tuo 'svengata' sana on aika vaarallinen koska siitä tulee mieleen sellainen kolmimuunteinen fraseeraus sun muuta. Svengauksella ei tässä varmaan tarkoitettu mitään jazzin soittoa, vaan sitä että komppi ei vaan "toiminut".
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
markkuliini
01.12.2009 15:21:29

Epämuusikko:
Tätä ajatusmallia jatkaakseni: onko enää rankkaa olla rankka?

Tämä onkin ollut yksi avainkysymyksistäni alusta alkaen.
Mun mielestä tuon rankka-filosofian käyttö heavy-musiikin yhteydessä nykyään on aika höpsöä. Rankkuus meni, kun heavy tuli muotiin.
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
toba
01.12.2009 15:27:25

Markkuliini, mites sitten esim. tämmöset rumpalit, listaa voisi jatkaa loputtomiin:

http://www.youtube.com/watch?v=FCKKfMtU2jM&feature=related (todella dynaaminen rumpali)

http://www.youtube.com/watch?v=K3naB-LGhmQ (kaikki tietää kuinka monipuolinen rumpali)

http://www.youtube.com/watch?v=xmWA0eLfIDE (tästä tyypistä kuullaan vielä, todella monipuolinen rumpali! tuokin video on jo kolme vuotta vanha)

..pistin nuo nyt ihan vaan siksikin että minäkin tunnen heidät ja tiedän kyllä tasantarkkaan mistä puhun..
Että mitäs jos nyt vaan luovuttaisit kapeakatseiset mielipiteesi?
Ja niinkuin itse sanoit, et tiedä itsekkään rumpaleita jotka omassa kategoriassasi pystyisivät yhtä monipuoliseen soittoon, kun taas mitä monet metallirumpalit ovat.
markkuliini
01.12.2009 15:41:11

toba: Markkuliini, mites sitten esim. tämmöset rumpalit, listaa voisi jatkaa loputtomiin:

http://www.youtube.com/watch?v=FCKKfMtU2jM&feature=related (todella dynaaminen rumpali)

http://www.youtube.com/watch?v=K3naB-LGhmQ (kaikki tietää kuinka monipuolinen rumpali)

http://www.youtube.com/watch?v=xmWA0eLfIDE (tästä tyypistä kuullaan vielä, todella monipuolinen rumpali! tuokin video on jo kolme vuotta vanha)

Niin kuin aiemmin sanoin, kotimaisia kavereita en lähde ruotimaan.

Ja niinkuin itse sanoit, et tiedä itsekkään rumpaleita jotka omassa kategoriassasi pystyisivät yhtä monipuoliseen soittoon, kun taas mitä monet metallirumpalit ovat.

En ole noin sanonut. Mä nimenomaan tiedän monia todella monipuolisia esim. rock-soittajia. Mähän puhuin siitä, että jazz-rumpalit eivät hallitse blastia, ja miksi niiden pitäisi?

Mun mielestähän metalirumpalit nimenomaan yleisestiottaen ovat tosi kapea-alaisia. Ne aina sanovat treenaavansa monia tyylilajeja, mutta yleensä se on aika ulkokohtaista patternien opettelua.

Niin ja mikä on mun "oma kategoria"? Jazzko? :D Just...
toba
01.12.2009 16:02:06

Niin kuin aiemmin sanoin, kotimaisia kavereita en lähde ruotimaan.

Nii-i, minä taas mielellään lähden, koska niistä on enemmän faktatietoa saatavilla.

En ole noin sanonut. Mä nimenomaan tiedän monia todella monipuolisia esim. rock-soittajia. Mähän puhuin siitä, että jazz-rumpalit eivät hallitse blastia, ja miksi niiden pitäisi?

No mähän nimenomaan puhuin siitä, että mitä enemmän tulee tuollaisia "miksi niiden pitäisikään osata sitä sun tätä" niin sitä enemmän mäkin voin vedota siihen että "miksi sitte taas metallirumpaleiden pitäisi osata sitä sun tätä" vaikka ne kaikesta huolimatta kuitenkin yleisesti ottaen osaavat vaikka mitä. Joo, ja hyvähän tuohon rock-rumpalointiin on vedota, se nyt kuitenkin käsittää AIKA MONTA alalajia.

Mun mielestähän metalirumpalit nimenomaan yleisestiottaen ovat tosi kapea-alaisia. Ne aina sanovat treenaavansa monia tyylilajeja, mutta yleensä se on aika ulkokohtaista patternien opettelua.

Haha, siitä huolimatta monet muut rumpalit eivät osaa edes metallin soitossa patternin patternia. Okei, voithan sä soittaa singlejä haikkaan ja snareen vuorokäsin, sehän se onkin metallin soitossa tärkeintä, säkin varmaan osaisit sen! ;D

Niin ja mikä on mun "oma kategoria"? Jazzko? :D Just...

Ei välttämättä olekaan, mutta se on hyvä vertauskuva..
moderndrummer88
01.12.2009 16:04:27 (muokattu 01.12.2009 16:05:04)
toba: Haha, siitä huolimatta monet muut rumpalit eivät osaa edes metallin soitossa patternin patternia. Okei, voithan sä soittaa singlejä haikkaan ja snareen vuorokäsin, sehän se onkin metallin soitossa tärkeintä, säkin varmaan osaisit sen! ;D

Kyllä kaikki osaa sen metallisoiton vakiopatternin "ov".
Relaxin' At Camarillo...
toba
01.12.2009 16:05:57

moderndrummer88: Kyllä kaikki osaa sen metallisoiton vakiopatternin "ov".

Voi jumalauta niinhän mä just sanoin!
moderndrummer88
01.12.2009 16:08:21
toba: Voi jumalauta niinhän mä just sanoin!

Nyt kun aloin miettimään tarkemmin niin mitä hittoa tämä tarkoittaa
toba: Haha, siitä huolimatta monet muut rumpalit eivät osaa edes metallin soitossa patternin patternia
?
Relaxin' At Camarillo...
markkuliini
01.12.2009 16:12:53 (muokattu 01.12.2009 16:18:09)

toba:
No mähän nimenomaan puhuin siitä, että mitä enemmän tulee tuollaisia "miksi niiden pitäisikään osata sitä sun tätä" niin sitä enemmän...

Vähän niinkuin vertailisi suomen ja englannin kieltä samalla viivalla. "Miksi puhuisin englantia, eihän englantia puhuva maailma puhu suomea."

Toistan itseäni varmaan, mutta menkööt:

Luulisin että jazz-rumpaleilla ei kiinnosta metallirummutus, koska se on heidän mielestä tylsää, monotonista, mielikuvituksetonta, dynamiikatonta ja suorituskeskeistä urheilua.

Metalli-rumpaleiden pitäisi olla kiinnostunut jazz-rummutuksesta koska siitä kaikki nykytyylit ovat peräisin. Monien muiden syiden lisäksi.
markkuliini
01.12.2009 16:13:38

moderndrummer88: Nyt kun aloin miettimään tarkemmin niin mitä hittoa tämä tarkoittaa ?

Niin, sieltähän se tuli. Pattern on kuningas! :)
toba
01.12.2009 16:22:00

Metalli-rumpaleiden pitäisi olla kiinnostunut jazz-rummutuksesta koska siitä kaikki nykytyylit ovat peräisin. Monien muiden syiden lisäksi.

No olenko sanonut etteivät he ole??
toba
01.12.2009 16:23:39 (muokattu 01.12.2009 16:23:58)

moderndrummer88: Nyt kun aloin miettimään tarkemmin niin mitä hittoa tämä tarkoittaa ?

Tarkoittaa juuri sitä mitä siinä lukee. Markkuliini osaa varmaan antaa vastauksen, se kun noista patterneista lähti lässyttämään.
markkuliini
01.12.2009 16:24:36

toba: No olenko sanonut etteivät he ole??

Et ole. Mutta noin niinkuin yleensä ottaen heidän pitäisi.
Valoitin vain tuota vastakkainasettelua. Toinen on vähän niinkuin the isoisä, ja toinen joku niistä 165:stä lapsenlapsenlapsesta.
moderndrummer88
01.12.2009 16:25:26
toba: Tarkoittaa juuri sitä mitä siinä lukee. Markkuliini osaa varmaan antaa vastauksen, se kun noista patterneista lähti lässyttämään.

Ehkä sinä voit kertoa, kai edes itse tiedät mistä kirjoitat?
Relaxin' At Camarillo...
Lucky 7
01.12.2009 17:08:25
Älä välitä pikku markkuliini, pojat vaan vähän koittaa.
Kyllä nekin viä iskelmämusiikista löytää itsensä. Ja tietää sen kaikki genret.

Loppu peleissä musiikkia on vaan hyvää ja huonoo. Eikä se ole genrestä kii.(hyi vittu mikä sana)
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
jazzmies
01.12.2009 19:22:24
Lempiaiheeni, mmm! On aivan turhaa edes keskustella siitä, kumpi musiikeistsa, jazz vaiko metal, on merkittävämpää musiikkina ja sitä rataa haltuunottamisen arvoista rumpujensoiton kannalta.

Nykymetallirummutuksessa keskimäärin on muutamia arvoja, jotka nousevat rumpujensoiton asiantuntijana minulle esiin soittamisen luonteesta selkeinä: 1) tekninen virtuoositeetti, 2) metronominen tarkkuus, 3) läpisävellyksellisyys rumpuraidoissa, 4) "luonnontiedemäisyys" rytmiikassa matemaattisine suhteineen, 6) dynaaminen tasapaksuus tai polariteetti (kaksinapaisuus), 7) uuden luomisen pakko (ei-traditiolähtöinen musiikin generointi), 8) soitinlähtöinen soundimuodostus, 9) kuviopohjainen musiikkikäsitys ja kaikinpuolinen vertikaalisuus (pystysuora rytminen ajattelu).

Jazzrummutuksessa on taas seuraavat arvot esillä keskeisillä sijoilla: 1) mikrorytmiikkakylläinen groove-estetiikka, 2) lähes 100 % improvisointilähtöisyys, 3) perinteen kunnioitus ja lickien jalostaminen omaksi sanavarastoksi, 4) melodia/muotorakennelähtöisyys, 5) spontaani vuorovaikutus, 6) soittajalähtöinen soundimuodostus, 7) portaaton dynaamisuus jopa eri ruumiinjäsenten välillä, 8) vispilät ja 9) kaikinpuolinen horisontaalisuus (vaakasuora rytminen ajattelu).

On oma asiasi, kumman joukoissa seisot, mutta itse seison jazzrummutuksen joukoissa, koska uskon jazzin korkampaan taiteelliseen arvoon ja substanssiin. Jazzin arvot ovat ikään kuin "aikuisten" arvoja, missä svengaavuus on itseisarvo, ja metallirummutuksen "vaiheessa olevien" sekundaarisia välinearvoja oppia jotain syvempää musiikista. Olkaa huoleti, kyllä tekin saatatte alkaa ymmärtää ja siirtyä musiikissa "aikuisten maailmaan", koska itsekin olen hylännyt metallin ja alkanut rakastaa enemmän aikajanassa kehittyvää musiikkia hetkellisen välineellisyyden sijasta. Jos joku jämähtää metalliin, niin silloin sitä rakastaa todella, mutta omalla kohdallani se olisi näin jälkeenpäin ollut aika bizarre. Toki vieläkin jotkut metallikappaleet tuottavat elämyksiä, esim. Metallican musta albumi ja etenkin 'Wherever I May Roam', mikä onkin jo sitten oikeastaan silkkaa afroamerikkalaista groovea.

Ja mitä esimerkiksi Kai Hahdon "jazzsoittoon" tulee, niin joitakin jazzin elenmenttejä siinä on kuultavissa, mutta valtaosa edellä luettelemistani jazzin arvoista ei käy ilmi. Kaikella kunnioituksella Hahtoa kohtaan haluan ilmaista tämän teille hyvät lukijat: jazz ei synny siitä, että lainataan joitakin jazzin elementtejä, vaan jazz, ja ylipäätänsä afroamerikkalainen musiikkikokonaisuus, on oma esteettiskielellinen musiikkimaailmansa, joka lähtee aina perinteestä ja päättyy perinteeseen, välillä tosin rönsyten suuntaan ja toiseen.
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Aegis
01.12.2009 20:00:58
Hei, hyviä tekstejä ilmestynyt!

Mielipiteitähän nämä ovat, mutta miksi tästä asiasta keskustelu menee aina niin että valitaan puolet ja sitten lähtee?

Ymmärrän kiinnostuksen puutteen/menettämisen mihin tahansa musiikkilajiin koska ihminen on muuttuva olento... tai en nyt täysin, koska itse olen aina luullut että ihmisen ymmärrys asioille laajenee, eikä suinkaan supistu.

Jazzmiehen viestissä eksplikoitiin aika komeasti mistä nuo tyylit koostuvat. Vaikka omat kiinnostuksen kohteeni asettuivat vahvasti sinne ensimmäiseen listaan, niin en haluaisi koskaan sulkea pois jotain kokonaista musiikin lajia elämästäni. Tämä jostain tyylistä ulos kasvaminen kun minun kokemuksieni mukaan sisältää piirteitä juuri sellaisesta musiikin kuuntelun tavasta, jota aina vertaan siihen rasti ruutuun-listaamiseen. Etsitään vain mahdollisimman vaikeita ja monisyisiä musiikillisia ulottuvuuksia ja jaetaan sitten pisteet niiden perusteella ja lopulta laitetaan kaikki arvojärjestykseen.

Ymmärrän tyylilajien sisäisen vertailun siitä, missä teoksessa tyylilajin ihanne toteutuu parhaiten, mutta en pysty sisäistämään sitä koko musiikin spektrin arviointiin.
Tame wolves are nothing but dogs.
south_of_heaven
01.12.2009 21:56:32
Nuoret jazz-rumpalit ovat aina nörttejä.

------

osaan jazzia periaatteessa jonkin verran, mutta käytän sanaa 'periaatteessa' koska en ole ikinä soittanut jazzia *kenenkään kanssa*. Se on ikävää, sillä jazzin yhteissoiton henki on hyvin erilainen kuin vaikka metalli/rokkipumpussa kohkatessa, vaikka samaa asiaahan siinä sinällään tehdään.
Life in plastic, it's fantastic!
Kailis
01.12.2009 22:01:19

vaikka samaa asiaahan siinä sinällään tehdään.

Istutaan pallilla kapulat kädessä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)