Aihe: Soldano 50w putkinuppi projekti 1 2 | |
---|---|
![]() 11.09.2008 09:35:01 (muokattu 11.09.2008 09:35:57) | |
Olisi kyllä hienoa päästä kuulemaan Mallory 150 -konkilla varustettujen SLO:jen ääninäytteitä. Kuulin joitain näytteitä davideanastasia.com sivulta, ja niiden perusteella Orange Dropsit kuulostivat mielestäni paremmilta. Eli ko. tyyppi teki kaksi samanlaista SLO:ta käsittääkseni kaikilla samoilla osilla. Eroina oli vain, että toisessa on Mallory 150:iä ja toisessa Orange Drops 715P:tä. Malloreilla varustettu oli terävämpi ja "raaemman" kuuloinen. Orange Dropseilla siis pehmeämpi ja "smoothimpi". Tässä linkit: http://www.davideanastasia.com/?p=212 ja http://www.davideanastasia.com/?p=215 Tietenkin johtojen vedoissa, sekä kaikissa osissa on eroavaisuuksia mm. arvoissa ja miksei materiaaleissakin, joten ei kai voi vetää ihan suoraan johtopäätöksiä tuollaisista vertailuista. Toisaalta aidoissa Soldanoissakin näyttää olevan joitakin Orange Dropseja (mallia en tiedä/muista). Mitäs mieltä muut ovat konkkien malleista ja vaikutuksesta soundiin? Niin joo, itse valitsin Mallory 150:t ihan tarkoituksella Orange Dropsien sijaan. Olen saanut sen käsityksen että SLO:ssa riittää yläpäätä joten ajattelin että hieman tummempi kondensaattori olis paikallaan (stratolla soitettaessa). Sitten toisaalta haluan että middlet tuuttaa tarvittaessa (stratolla soitettaessa) kunnolla ja laskin että Mallory 150 olis ehkä siinäkin parempi valinta. Käytössäni on myös Les Paul mutta toi aiemmin mainitsemani Clapton kokemus on ollut päällimmäisenä mielessä (Clatonin SLO:n konkista nyt ei tietenkään ole sen kummempaa hajua ehkä ne olikin ne tavallisimmat eli jotkut Orange Dropsit). Mikään ei estä vaihtamasta Orange Dropseihin myöhemmin jos siltä tuntuu, kustannus ei ole hirveä. Pariin Marshalliin signaalikonkat vaihtaneena olen vakuuttunut että kondensaattoreilla on väliä. Marshalleihin vaihdoin Sozo konkat. Kiitos noista linkeistä, mielenkiintoisia. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 11.09.2008 19:56:32 (muokattu 11.09.2008 21:48:26) | |
Mistäs nuo Malloryt on tehty jos niiden suorituskyky on noin kyseenalainen? Ei herneitä mut insinööriä vaan taas ihmetyttää. Omassa vahvarissa käyttelin sekaisin mitä sattui löytymään: Mallory, Orange Drop ja joitain random polypropeeni konkkia Elfalta. Tiedä sitten olisiko lopputulos ollut erilainen jollain yhdellä tietyntyyppisellä konkalla. EDIT: Suoritin pikaisen tutkimuksen. Ainakin Mallory 150 konkkien Dissipation Factor on reilusti suurempi kuin polypropy konkilla (kuten Orange Drop 716p). Esimerkiksi ICEL polypropeeni konkalla DF oli 100kHz:lla 6x10^-4 ja Mallorylla 250x10^-4. Paljonko vaikuttaa? Empäs tiedä. Kamalan hankala oli muuten vertailla speksejä kun oli vähän vaikeasti löydettävissä ja esitetty ties missä yksiköissä. Kerrottakoon kuitenkin että Mallory 150 on listattu "general purpose" konkaksi valmistaja sivuilla. Eli ei mikään yyberkyyber hipokonkka vaan ihan perus tavaraa. Tiedä sitten miten päätyi näin suosituksi kitaravahvistimissa. Pekka | |
![]() 12.09.2008 07:55:44 | |
Minäkin olen aina ihmetellyt, huomaako ihan oikeasti konkissa soundillisesti eroja. Jotkut sanovat, että konkkien valmistustapa on se, mikä vaikuttaa eniten. Sitä en muista miten sitä perusteltiin. Joku sanoo, että ei soundissa huomaa mitään eroa riippumatta konkan tyypistä. Joku taas sanoo huomaavansa jopa heti, mitä konkkatyyppiä on käytetty pelkästään soundin perusteella. Itse en todennäköisesti huomaisi mitään eroa. Vahvistimissakin on niin monia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen soundiin. On mahdotonta tehdä kaksi täydellisen identtistä vahvistinta, joissa on vaan käytetty eri konkkia (kuitenkin täysin samoilla arvoilla). Eli henkilökohtaisesti en oikein usko, että pelkällä konkkatyypillä on oleellista merkitystä kokonaisoundiin. Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg
ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922 | |
![]() 29.11.2009 11:29:17 | |
No niin reilua vuotta myöhemmin SLO klooni projektini lopulta valmistui. Loppujen lopuksi muuntajien saapumisen kanssa oli ongelmia + että kun masiina oli mun käsistä valmis se ei toiminut heti niin kuin piti vaan tarvittiin ammattilaisen apua. Tuossa stoori pääpiirteissään ja lopussa muutama klippi: http://www2.uiah.fi/~jlummaa/SLOclone/ Sen verran on signaalikondesaattoreista viisastunut että oikeassa Soldano SLO:ssa on polyesteri konkat että sikäli mun Mallory 150 valinta osui nappiin. Tämän tiedon (mikäli se paikkansa pitää) löysin Metro Amp foorumilta. Oikeassa Soldano SLO:ssa signaalikondensaattorit näyttävät Orange Dropseilta mutta eivät kuulemma ole sitä. Hienosoundinen vahvistin tuli, ei voi muuta sanoa. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 30.11.2009 22:00:19 | |
Ootko mitään modauksia vielä ehtinyt koittamaan tohon peruskytkentään? | |
![]() 01.12.2009 08:35:04 (muokattu 01.12.2009 08:46:30) | |
Joel Harald: Ootko mitään modauksia vielä ehtinyt koittamaan tohon peruskytkentään? En ole kokeillut mutta olen tutkinut kyllä erilaisia vaihtoehtoja. Mikään ei ole tuntunut siltä että se olisi muutos parempaan suuntaa (jos ei Depth potikkaa oteta lukuun, ja joka siis on kyllä Soldano SLO peruskytkentään verrattuna erittäin suositeltava). Yksi asia mikä on tullut mieleen on se että saattaisin haluta vaihtaa etuasteputkia hieman kirkkaampaan suuntaan Les Paulin kanssa. Stratolle nuo JJ:t on just hyvät. (Kerrottakoon että mulla on kaapissa Celestion G12H30 Anniversary kaiuttimet jotka ei ole tummimmasta päästä kaiuttimia.) Se että clean kanava on vastavaiheessa "päällä" OD kanavan kanssa ei ole mua edes teoriassa häirinnyt. Hehkut mulla on ihan normi AC perinteiseen tyyliin. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 01.12.2009 11:39:39 | |
Kuinkahan paljon nuo pääteputkivalinnat vaikuttaa tässä tapauksessa? Mulla on tuo Sloclone EL34 päättärillä, ja se on kovin "marsumainen" nyt. Ajattelin 6L6 laittaa seuraavaksi niinkuin sullakin. | |
![]() 01.12.2009 12:20:03 (muokattu 01.12.2009 14:42:18) | |
Joel Harald: Kuinkahan paljon nuo pääteputkivalinnat vaikuttaa tässä tapauksessa? Mulla on tuo Sloclone EL34 päättärillä, ja se on kovin "marsumainen" nyt. Ajattelin 6L6 laittaa seuraavaksi niinkuin sullakin. Kyllä pääteputket oman EQ kurvinsa tuo soundiin. Niiden erilaisella säröytymisellä kai ei ole nyt juuri merkitystä koska SLO:n pääte ei paljon särön puolelle mene. Henk koht en diggaa niin EL34:sta joten 6L6GC oli selkeä valinta. Tosin 6550 tuubit kiinnostaisi vielä enemmän. Lisäys: Päätemuuntajalla on toki myös merkitystä soundiin. Perinteinen SLO muuntajahan on hifi verrattuna moneen muuhun. Rule #1: There are no rules. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)