Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivisubbareita, jossa olisi kaksi päätettä?
1
Dj.Dumbass
30.11.2009 22:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnittelin uudeksi rumpalin monitoriksi sellaista aktiivisubbari+passiivikulmamonitori -ratkaisua.
 
Sellaisia subbareita näyttää olevan jopa jonkin verran olemassa, mutta laadun ja koon ei tarvitsisi olla HK:n CTA-118 -luokkaa..
 
Sitten on noita pienempiä, pikku-PA subbareita, joissa on subbaripäätteen lisäksi esim. 2x250w yläpäille. Saako tällaisissa tuon yläpääpäätteen monoksi?
Tehon tarve olisi kulmamonitoria varten 500-700w/8ohm.
 
Olisiko ideoita, mitä komoottia kattelisin? T-market -linkkejä ei tarvitse alkaa tähän heittelemään, lähinnä ajattelin että jos jollakin on kokemuksia näistä.
 
But what would Musamies do?
Sami_T
01.12.2009 01:31:55 (muokattu 01.12.2009 01:52:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Suunnittelin uudeksi rumpalin monitoriksi sellaista aktiivisubbari+passiivikulmamonitori -ratkaisua.
 
Sellaisia subbareita näyttää olevan jopa jonkin verran olemassa, mutta laadun ja koon ei tarvitsisi olla HK:n CTA-118 -luokkaa..
 
Sitten on noita pienempiä, pikku-PA subbareita, joissa on subbaripäätteen lisäksi esim. 2x250w yläpäille. Saako tällaisissa tuon yläpääpäätteen monoksi?
Tehon tarve olisi kulmamonitoria varten 500-700w/8ohm.
 
Olisiko ideoita, mitä komoottia kattelisin? T-market -linkkejä ei tarvitse alkaa tähän heittelemään, lähinnä ajattelin että jos jollakin on kokemuksia näistä.

 
Jos bändi pyytää riderissaan rumpufilliä niin tyypillisesti sieltä ajetaan jo pelkästään basaria sen verran railakkaasti että toi sun ehdottamasi systeemi kasvattaa jalat ja juoksee ovesta ulos heti kättelyssä.
 
Noin vertailun vuoksi mulla oli jossain välissä rumpufillinä Crown XTi 4000:n perässä (ei riittäny...) ja sittemmin QSC PLX3602:n perässä JBL SRX718S ja d&b MAX siinä päällä ja se läjä oli ihan siinä ja kintaalla että pysyykö se kyydissä vai ei.
 
Budjettiratkaisu tohon filliin on ottaa joku hyvä ja tehokas 2x12" / 2x15" yläpää ja järeä pääte.
 
Itse olette lihava.
aimotuska
01.12.2009 08:14:42 (muokattu 01.12.2009 08:21:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se vara venettä oo ennenkään kaatanut, mutta ihan kaikki ei kuitenkaan tartte 2x18" rumpufilliä. Voisin kuvitella, että mun systeemeihin tommmonen DjD:n ehdottama ratkaisu olis myös varsin mukiinmenevä, kun tähän mennessä ollaan pärjätty ihan hyvin (=ei valituksia) joko 1x12" tai 1x15" monitorikulmalla korvien tasolle nostettuna. Ei sieltä mitään jytinää tietenkään tule, se on varma, mutta parantaa olennaisesti kaikkien kuulemista, mahtumista ja elämisen laatua.
 
Sitä en kiellä, etteikö se olis rumpalille mukava fiilis, kun selän takana möyhyää 5kW raakaa voimaa. Ihan aina se vaan ei oo tarkoituksenmukaista.
 
E: Mutta kieltämättä vähän skeptinen olo on tuota kohtaan, että löytyis edes se kilo tai kaks päätetehoa tommosesta aktiivi-subutexista.
 
http://picasaweb.google.com/hjunnila/Baah#5381179186100182066
Sami_T
01.12.2009 08:23:18 (muokattu 01.12.2009 08:28:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Eihän se vara venettä oo ennenkään kaatanut, mutta ihan kaikki ei kuitenkaan tartte 2x18" rumpufilliä. Voisin kuvitella, että mun systeemeihin tommmonen DjD:n ehdottama ratkaisu olis myös varsin mukiinmenevä, kun tähän mennessä ollaan pärjätty ihan hyvin (=ei valituksia) joko 1x12" tai 1x15" monitorikulmalla korvien tasolle nostettuna. Ei sieltä mitään jytinää tietenkään tule, se on varma, mutta parantaa olennaisesti kaikkien kuulemista, mahtumista ja elämisen laatua.
 
Sitä en kiellä, etteikö se olis rumpalille mukava fiilis, kun selän takana möyhyää 5kW raakaa voimaa. Ihan aina se vaan ei oo tarkoituksenmukaista.
 
E: Mutta kieltämättä vähän skeptinen olo on tuota kohtaan, että löytyis edes se kilo tai kaks päätetehoa tommosesta aktiivi-subutexista.

 
Oota vähän mä kaivan sulle tosta kirjoituksestani sen olennaisimman osan (mihin sen kaikki loppu perustui) mikä sulta tais mennä vähän ohi.
 
Se menee että:
 
Jos bändi pyytää riderissaan rumpufilliä niin
 
-----
 
Niin jos sitä ei pyydetä niin sitten tolla mun jorinalla ei ollu mitään virkaa.
 
Itse olette lihava.
aimotuska
01.12.2009 08:56:44 (muokattu 01.12.2009 09:21:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Oota vähän mä kaivan sulle tosta kirjoituksestani sen olennaisimman osan (mihin sen kaikki loppu perustui) mikä sulta tais mennä vähän ohi.
 
Ei toki. Mä vaan toin sen asian esille, että ihan aina ei tartte mennä sen kaikkein isoimman tarpeen mukaan (HK CTA118). Kyllä mä sen ymmärrän, että sun miksuttelemat bändit varmaan vaatii just tommosta tosi mehevää filliä, eikä siinä mitään.
 
Jos bändi pyytää riderissaan rumpufilliä niin...
Niin jos sitä ei pyydetä niin sitten tolla mun jorinalla ei ollu mitään virkaa.

 
Mää vähän luulen, että DjD tunnistaa kyllä omat tarpeensa ja ainakin mulle ne kuulostaa olevan nyt kokoluokkaa pienemmät, kuin tää sun ehdotus. Mutta kuten sanoin, ei se vara venettä toki kaada (niin kauan kuin mahdutaan lavalle).
 
http://picasaweb.google.com/hjunnila/Baah#5381179186100182066
Dj.Dumbass
01.12.2009 10:18:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavoite olisi todella vain päästä pykälää parempaan tilanteeseen tämänhetkisestä, joka on juuri tuollainen Hjunnilan kuvailema 1x12 kulma rumpalia varten. Sieltä kun vaan ei rumpalille tule sitä basarin jytinää... Pääsisi sitten siitä jokakertaisesta jupinasta että "''ttu kun ei oikein kuule tota basaria, no mut kai tällei pärjää."
 
Jos tarvitaan se 2x18 ja 5kW rumpufilli niin vuokraan sen sitten jostain... =)
 
But what would Musamies do?
eetuss
01.12.2009 10:32:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Ei toki. Mä vaan toin sen asian esille, että ihan aina ei tartte mennä sen kaikkein isoimman tarpeen mukaan (HK CTA118). Kyllä mä sen ymmärrän, että sun miksuttelemat bändit varmaan vaatii just tommosta tosi mehevää filliä, eikä siinä mitään.
 
TADAA!! Oon ihan samaa mieltä hjunnilan kanssa. Kyllä siitä supparista on hyötyöä, vaikka sitä ei kukaan pyytäisi. Ja vaikka pyytäsi niin parempi tuokin kuin ei mitään.
 
Ei se tästä..
Groovi
01.12.2009 11:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä alapäätä saa olla vaikka kuinka paljon, koska sen basarin "kuuluminen" on enempi siitä atakista ja napseesta kiinni. Se alapää lyö oikeastaan kaiken muun vaan tukkoon ja kamat pitää joka kerta olla vähän isommalla.
 
Varsinkin sellaisessa musiikissa missä rumpu-basso akselilla on suotavaa osua kohdilleen melko tarkasti, se basson ja basarin mölinä tekee homman epäselväksi.
 
Tämä siis näin rumpalin näkökulmasta kommentoituna, ei niinkään miksaajan. Jos rumpali ei kuule omaa basariaan, niin voihan sitä koittaa kohteliaasti kertoa vähän faktista tietoa siitä mistä se johtuu.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Sami_T
01.12.2009 13:11:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Sitä alapäätä saa olla vaikka kuinka paljon, koska sen basarin "kuuluminen" on enempi siitä atakista ja napseesta kiinni. Se alapää lyö oikeastaan kaiken muun vaan tukkoon ja kamat pitää joka kerta olla vähän isommalla.
 
Varsinkin sellaisessa musiikissa missä rumpu-basso akselilla on suotavaa osua kohdilleen melko tarkasti, se basson ja basarin mölinä tekee homman epäselväksi.
 
Tämä siis näin rumpalin näkökulmasta kommentoituna, ei niinkään miksaajan. Jos rumpali ei kuule omaa basariaan, niin voihan sitä koittaa kohteliaasti kertoa vähän faktista tietoa siitä mistä se johtuu.

 
Riippuu niin rumpalista. Kahta samanlaista ei oo. Ja se "kuuleminen" tuntuu olevan aika suhteellinen käsite.
 
Jos joku haluaa vaan sitä naksua niin mä ainakin siinä vaiheessa splittaan sen kanavan ja sorvaan pelkästään sinne rumpalille sellasen naksun että varmasti kuuluu. Ja siihen on oltu tyytyväisiä. Ja toi nyt on ihan perushommaa ja siihen kulma riittää.
 
Sitten on ne jotka ei halua ainoastaan kuulla sitä naksahdusta vaan pitää tulla sitä alapäätä (ja paljon) ja niiden pitää tuntea ne rummut kropassaan ennenkuin on hyvä ja se rumpali "kuulee" itsensä. Niin ei tollanen taatusti paranna lavasoundia ei mutta mikä minä oon kertomaan popparille että miten sen pitäis oma kuuntelunsa haluta.
 
Itse olette lihava.
aimotuska
01.12.2009 13:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: mikä minä oon kertomaan popparille että miten sen pitäis oma kuuntelunsa haluta.
 
...silleen että kaikilla muillakin olis kivaa? :)
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
Danko
01.12.2009 13:30:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pätevän oloinen vastaan tullut vuokraviritys on ollut HK Powerworks RS 15 Sub A ja RS 82-passiivisatelliitit rumpalin pään molemmin puolin. kyseisillä kinkereillä ei tosin yksikään illan kannuttajista edustanut halonhakkuu-osastoa, joten setupin äärimmäinen headroom jäi käymättä läpi.
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Tomppis2
01.12.2009 14:29:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilemisen arvoinen juttu tossa basarin monitoroinnissa, oli kyseessä sitten mikä tahansa komero, on kääntää basarin vaihetta. Joskus rupeaa tulemaan niin perhanasti vaiheenkäännön jälkeen. Joskus taas ei:-)
 
Ja monesti myös se että se komero on siinä pään vieressä auttaa huomattavasti.
 
eetuss
01.12.2009 16:35:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ton supparin käytössä on edut siinä että saa sen kulman lähemmäs rumpalin korvia, jotka yleensä ruukaavat olla siellä päässä. Toinen on se juurikin se että se alapää ei imase sitä yläpäätä tukkoon. Eli siis musta siinä on selvät hyödyt olemassa VAIKKA siellä ei oliskaan 2X210" elementtejä ja 500kW päätettä.
 
Ei se tästä..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «