Aihe: Isolation box
1 2 3 4 5 6
samantien
29.11.2009 22:19:44 (muokattu 29.11.2009 22:30:34)
Mun omakuvasta löytyy halvalla tehty isoboxi. Laatikko ihan tavallista lastulevyä. Itseasiassa kierrätettyä keittiönkaapistoa.

Materiaaleista kalleimmaksi tuli sisäpinnoille asennettu akustointivilla ja 10" Celestion elementti. Laatikon keskellä oleva levy missä elementti on kiinni, kelluu akustovilloista, eikä kosketa laatikon seiniä.

Toimii suoraan sanottuna helvetin hyvin. Laatikon ulkopuolelle kuuluu vain vaimeata muminaa, vaikka vahvistinta huudattaa reippaammallakin volalla.

Eli ei ole vaikea projekti ollenkaan. Teet laatikosta vaan mahdollisimman tukevan ja ilmatiiviin, niin ei pitäis tulla ongelmia.
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
jpjanhun
29.11.2009 22:41:27

moi,

jos jaksat niin voitko kertoa tuon laatikon mitat (pituus, leveys, korkeus)? öö..mieluiten sisäpuolelta mitattuna (siis tuon ilmatilan koko). onko laatikko symmetrinen kuution muotoinen?

nuo tekemäsi äänitteet kuulostavat kyllä sen verran hyviltä että väite laatikon toimivuudesta kuulostaa hyvinkin uskottavalta ja luotettavalta. epäilyt niinkuin jotenkin haihtuivat välittömästi.
samantien
29.11.2009 22:49:13
jpjanhun: moi,

jos jaksat niin voitko kertoa tuon laatikon mitat (pituus, leveys, korkeus)? öö..mieluiten sisäpuolelta mitattuna (siis tuon ilmatilan koko). onko laatikko symmetrinen kuution muotoinen?

nuo tekemäsi äänitteet kuulostavat kyllä sen verran hyviltä että väite laatikon toimivuudesta kuulostaa hyvinkin uskottavalta ja luotettavalta. epäilyt niinkuin jotenkin haihtuivat välittömästi.

Moi.

Näkeehän sen kuvastakin, ettei ole kuution muotoinen?
Sisämitat ilman villaa on noin 48 x 38 x 33. Ihan fiilispohjalta tuli leikeltyä.
Villakerros on 3cm joka puolelta. Ecophonin akustointilevyä.
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
jpjanhun
29.11.2009 23:18:02

Näkeehän sen kuvastakin, ettei ole kuution muotoinen?

Joo, niin sen näkee, mutta kysyin varmuuden vuoksi. Tai ehkä tää oli johdatteleva kysymys.

Ok, joka tapauksesa loistavaa, kiitos infosta. Jos tulikin leikattua fiilispohjalta niin ilmeisesti tuli vahingossa hyvät mitat.
samantien
30.11.2009 00:35:13 (muokattu 30.11.2009 00:36:33)
jpjanhun: Joo, niin sen näkee, mutta kysyin varmuuden vuoksi. Tai ehkä tää oli johdatteleva kysymys.

Ok, joka tapauksesa loistavaa, kiitos infosta. Jos tulikin leikattua fiilispohjalta niin ilmeisesti tuli vahingossa hyvät mitat.

Jo vain :)

Itseasiassa olen tehnyt vastaavan kuution mallisenakin aiemmin, mutta se oli mitoiltaan huomattavasti isompi. Hyvin toimi 12" elementin kanssa, eikä kuulostanut mitenkään laatikkomaiselta.
Pystyi äänittään rumpalia ja kitaristia samassa huoneessa ilman että soittimet olisivat vuotaneet toistensa raidoille.
jpjanhun
30.11.2009 02:04:02

Hyvin toimi 12" elementin kanssa, eikä kuulostanut mitenkään laatikkomaiselta.

Aijaa, eli sä käytännössä heität aika paljon aiheeseen liittyviä perusoletuksia roskikseen ja homma toimii silti? Kummallista. En toisaalta kyllä epäile etteikö äänitys olisi ollut hyvä. Onkohan niin että sun tapauksessa äänityksestä tulee jotenkin aina hyvä? Jos osaat painaa rec-nappia jotenkin oikein eikä kukaan vain ole tästä tietoinen? Onko kyseessä salaliitto?

No tuota joo, ehkä tuolla muodolla ei sittenkään ole niin suurta merkitystä kuin olen kuvitellut.
efunkelist
30.11.2009 11:38:52

tässä vastuksista tehtyä attenuaatiota:
http://amps.zugster.net/articles/attenuation

Ja tosiaan kitarakaiuttimissa ei päde hifikaiuttimien "lainalaisuudet" vaan sinnepäin-kunhannnyvaan-mitat toimii usein.

mä rakennan oman prototyyppini sittenkin creativen pc-kajarin subielementistä. se on 4" elementti ja vaikuttais toimivan, yllättävää kyllä, kitaran vahvistamiseen ihan kohtuullisesti.
botnea siitä ei taida irrota, ei ainakaan ekalla kokeilemalla mutta haen tänään kaupasta vähän tarvikkeita kolikoilla ja sitten kokeilen mikittää tuota. jos elementistä saa mikitettynä käytännöllistä soundia niin sitten koitan eristää tuon pömpelin isomman laatikon sisään. tuo pc-subi on noin 25x15x15 cm (silmämääräisesti) joten eristykseen ei tarvita pakastimen kokoista lootaa.

tässä aiheessa nuo kierrätysmateriaalit (kuten vanha keittiöhylly) on hyvää matskua koska seinien ei missään nimessä pidäkään resonoida. kunhan tosiaan tekee ilmatiiviin ja hoitaa kellutukset villoilla tms pehmeällä ja mikitetyn tilan pinnat akustoi ettei heijastelisi.

omasta projektistani voin ottaa kuvia ja tehdä ääninäytteitä viitsimisen, jaksamisen ja ehtimisen puitteissa. en ole suunnittelemassa myytävää laitetta joten ei tarvitse jättää salaisuuksiksi metodeja :)
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
humppahanuristi
30.11.2009 13:21:02 (muokattu 30.11.2009 13:25:06)

Niin, joo tuo minunkin loota on kierrätysmateriaaleista. Traktoritehtaalle tulee joltain intialaiselta alihankkijalta jotain romua vanerisissa laatikoissa. noitaa lootien seiniä sitten on muutama kulkeutunut mutkan kautta minulle ja sellaista ihmeen punertavaa 10mm höttövaneria se on.
Ohuudestaan ja keveydestään huolimatta laatikko toimi yllättävän hyvin.
http://www.kolumbus.fi/petteri.savolainen/isolaatio1.jpg
http://www.kolumbus.fi/petteri.savolainen/isolaatio2.jpg
http://www.kolumbus.fi/petteri.savolainen/isolaatio3.jpg
http://www.kolumbus.fi/petteri.savolainen/isolaatio4.jpg
Ja elementtilevy ei ole minun versiossa kelluva vaan kiinni myös ulkoreunoissa.
Vaahtomuovi on melko jäykkää ja painavaa tavaraa, ei sellaista peruspatjaa. Oli maanmittauslaitoksen jonkun mittalaitteen entisessä kuljetuslootassa.
Pientä resonanssia nuo sivut ottaa ja siitä syystä tuollaisia lukkoja, mitkä kuvassa näkyy, ei kannata käyttää. Nuo lukot on sen takia, että tuota voi käyttää vaikka romulootana keikoilla, soittotilanteessa ne alkavat rämisemään ellei esim. ilmastointiteipillä niin hillitse.

Ai niin, tuo ilmastointiteippi on sen takia, ettei tule tikkuja sormiin...

EDIT: käyttövaiheessa se ei ole ihan noin täynnä tuota superlonia. Jämäpalat on vaan nyt jemmattuna tuonne lootaan.
Ja levyä ei ole vielä julkaistu, joten ääninäytteitä ei voi antaa.
Humpasta rautalankaan...
samantien
30.11.2009 14:00:47
jpjanhun: Aijaa, eli sä käytännössä heität aika paljon aiheeseen liittyviä perusoletuksia roskikseen ja homma toimii silti? Kummallista.

Toiset suunnittelee paperilla ja toiset vaan tekee ;)

En toisaalta kyllä epäile etteikö äänitys olisi ollut hyvä. Onkohan niin että sun tapauksessa äänityksestä tulee jotenkin aina hyvä? Jos osaat painaa rec-nappia jotenkin oikein eikä kukaan vain ole tästä tietoinen? Onko kyseessä salaliitto?

ON!

No tuota joo, ehkä tuolla muodolla ei sittenkään ole niin suurta merkitystä kuin olen kuvitellut.

Lähes elementtiin kiinni laitettu 57 tai muu vastaava mikki poimii ääntä noin euron kolikon kokoisesta kohdasta, jolloin vaimennetuista sivuseinistä tuleva mitätön heijastuma ei tule ongelmaksi. Tämän takia en ole ottanut paineita itse kotelon suunnittelussa muuta kuin sen suhteen, että tarvittavat rojut mahtuu sisälle ja ulkonäkö saa myös hameväen hyväksynnän.

Tuo 3cm ecophon tuntuu vaimentavan juuri mun haluaman kitarasaundin taajuuksia riittävästi, mutta jos haluaa enemmän matalia taajuuksia, niin silloin 3cm villa tuskin riittää estämään kuminaa yms. paskaa.
efunkelist
30.11.2009 18:14:59

pitää tässä välillä käydä hehkuttaa että pc-kajarin subbari toimii käsittämättömän hyvin kitarakaiuttimena. on vieläpä niin epäherkkä ettei välttämättä tarvi edes isolationboxia ympärille laittaa. tuuttaan tuota nyt 20w putkinupilla, volat klo12 ja ihan tällane kerrostalokäypänen mökä.

57 testailen juuri tuossa edessä ja mikkikanavasta joutuu gainia laittaa hirmu paljon, eli hiljaista on.

vielä lisää testauksia, heittelen sitten linkittäen ääninäytteitä jossain vaiheessa. tuo on pieni 4" subbari leivänpaahtimen kokoisessa lootassa, se on helppo eristää johonkin lootaan kyllä :)
jpjanhun
30.11.2009 23:30:03

vielä lisää testauksia, heittelen sitten linkittäen ääninäytteitä jossain vaiheessa.

-Loistavaa! Kiitän jo etukäteen. Kuulostaa kyllä vähän hurjalta ajaa 20w putkivahvistinta tuollaiseen kaiuttimeen. Eikös tuossa jos kaiutinsäröä ala tulemaan aika reippaasti. Vai onko niin että tuo kaiutinsärö on jopa mallikasta. Jälleen kuulostaa uskomattomalta, mutta toisaalta.. elämä lienee täynnä yllätyksiä.

Toiset suunnittelee paperilla ja toiset vaan tekee ;)

-Öö..eikös hyvin suunniteltu ole puoliksi tehty. Vai eikö tämäkään enää päde. Olen tullut vanhaksi.

jos haluaa enemmän matalia taajuuksia, niin silloin 3cm villa tuskin riittää estämään kuminaa yms.

-No itse haluisin tuollaista 70-luvun soundia, joten matalille taajuuksille ei mulla ole tarvetta. Eli varmaan tuollainen toimisi ainakin mulla.

Tilasin nyt muuten tuollaisen säädettävän 8 euron l-padin ja sitten pari tehovastusta. Ehkä saan niillä pääteastesäröt irti. Voin laittaa jotain clippiä jossain vaiheessa jos jotain kiinnostaa. Ellei kiinnosta niin en mä sitten laita. Tai ehkä laitan kuitenkin ja sitten tyrkytän niitä kaikille. Kun mun mielestä tuo valve jr on jotenkin hyvä ja haluaisin todistaa sen. Mulla on näet tarve olla oikeassa, eheh.
efunkelist
01.12.2009 00:04:43

Tuosta pc-subbari-kajarista on juuri menossa video youtubeen, postaan siitä linkkiä omassa threadissaan heti kun se on available.
Löytyy otsikolla "Creative guitarcab"

Jos/kun tuon änkään toisen lootan sisään, eli teen sen isolation-cabin, tai siis sitten "kun" niin jatkan siitä tämän otsikon alla.
efunkelist
03.12.2009 21:36:28

Jep. Isolaatio-projekti on nyt piirustuspöydällä. Kävin jo hakemassa joitakin tarvikkeita. Sanottakoon että etolasta "askarteluvanu" on sen verran edullista että samapa tuo hakeeko sieltä vaiko kirppikseltä vanhoja tyynyjä. Itse hain nyt kuitenkin tyynyjä, onhan se ekologisempaa uusiokäyttää ja kierrättää. Lisäksi ostin vanhan vaahtomuovipatjan eristeiksi, etolassa sitä tavaraa myydään neliöhintaan ja on muuten kallista. Mutta jämäpalat myydään kilohintaan, ne on halpoja. Ostin vähän jämiä kun oli ohuempia lajeja kuin kirppispatja.

Kirppikseltä ostin myös vanhan paksua umpitammea olevan sohvapöydän, tosin se ei yksinään riitä iso-boxin kyljiksi joten jotain siistiä pitää vielä keksiä että tuota viittii olohuoneessa pitää. Ehkä sivuille liimalevytammea niin pysytään "hyvännäköisyydessä" - tukevasti kun tuon tekee niin sitten se toimii vaikkapa rahina tai pikkupöytänä, riippuen lopullisista mitoista.

Pöytä maksoi 23
patja ja tyynyt 15
jämävaahtomuovit 3 euroa.

lisäksi joutsenkaulamikkiteline, xlr-johtoa, jakkia yms pientarviketta laatikkoon noin 15 eur

creative-kaiuttimessa ei nyt ole kuin hiluja kiinni...
56eur törsätty siis tähän mennessä.
sekalaista pientarviketta tarvitaan vielä noin kympillä ja sen jälkeen kalleimpia osia lienee lisäpuutavara ja jonkinlaiset jalat/renkaat jos alle laittaa.

lopputulema jää alle 100 eur enivei.
axetrak käytettynä 390 yksi mitä näin ja kaupassa ne on 500-600 että hyvä tästä tulee vielä...
samantien
03.12.2009 22:52:51
efunkelist: Jep. Isolaatio-projekti on nyt piirustuspöydällä. Kävin jo hakemassa joitakin tarvikkeita. Sanottakoon että etolasta "askarteluvanu" on sen verran edullista että samapa tuo hakeeko sieltä vaiko kirppikseltä vanhoja tyynyjä. Itse hain nyt kuitenkin tyynyjä, onhan se ekologisempaa uusiokäyttää ja kierrättää. Lisäksi ostin vanhan vaahtomuovipatjan eristeiksi, etolassa sitä tavaraa myydään neliöhintaan ja on muuten kallista. Mutta jämäpalat myydään kilohintaan, ne on halpoja. Ostin vähän jämiä kun oli ohuempia lajeja kuin kirppispatja.

Kirppikseltä ostin myös vanhan paksua umpitammea olevan sohvapöydän, tosin se ei yksinään riitä iso-boxin kyljiksi joten jotain siistiä pitää vielä keksiä että tuota viittii olohuoneessa pitää. Ehkä sivuille liimalevytammea niin pysytään "hyvännäköisyydessä" - tukevasti kun tuon tekee niin sitten se toimii vaikkapa rahina tai pikkupöytänä, riippuen lopullisista mitoista.

Pöytä maksoi 23
patja ja tyynyt 15
jämävaahtomuovit 3 euroa.

lisäksi joutsenkaulamikkiteline, xlr-johtoa, jakkia yms pientarviketta laatikkoon noin 15 eur

creative-kaiuttimessa ei nyt ole kuin hiluja kiinni...
56eur törsätty siis tähän mennessä.
sekalaista pientarviketta tarvitaan vielä noin kympillä ja sen jälkeen kalleimpia osia lienee lisäpuutavara ja jonkinlaiset jalat/renkaat jos alle laittaa.

lopputulema jää alle 100 eur enivei.
axetrak käytettynä 390 yksi mitä näin ja kaupassa ne on 500-600 että hyvä tästä tulee vielä...

Enpä usko vaahtomuovista olevan mitään hyötyä. Liian höttöistä, ei vaikuta kuin ihan korkeimpiin taajuuksiin, eikä varmasti tee yhtään mitään vaimentaakseen kotelon resonointia. Ecophon akustolevyn saa noin 15€ hintaan rautakaupasta. Mulle riitti yksi levy kattamaan kaikki sisäpinnat.

Lastulevykotelokin resonoi ja soi yllättävän paljon ilman sitä villaa.

Tuon mun isoboksin hinnaksi tuli noin 50€, mukaanlukien elementti ja vinyylipinta.
efunkelist
04.12.2009 07:47:23

samantien: Enpä usko vaahtomuovista olevan mitään hyötyä. Liian höttöistä, ei vaikuta kuin ihan korkeimpiin taajuuksiin, eikä varmasti tee yhtään mitään vaimentaakseen kotelon resonointia. Ecophon akustolevyn saa noin 15€ hintaan rautakaupasta. Mulle riitti yksi levy kattamaan kaikki sisäpinnat.

Lastulevykotelokin resonoi ja soi yllättävän paljon ilman sitä villaa.

Tuon mun isoboksin hinnaksi tuli noin 50€, mukaanlukien elementti ja vinyylipinta.

Mjaaa! Kiitos, hyvä tietää.
Täytyy eka kokeilla saisko tuota vaahtomuovia vähän prässättyä tuonne lootaan, kyllä se sillä ainakin koteloresonansseja vähentää. Onneksi toi mun creative on kuitenkin tosi hiljainen purkki joten se ei aseta vaimennuksille niin suuria vaatimuksia.
Ecophonia pitää käydä tsekkaa ja ostaa tarvittaessa kyllä myös.

Muutenkin on hiinä ja hiinä että nuo tammet käytän johonkin muihin aiheisiin ja isoloota tehdään jostain halvemmasta ja riittoisammasta...
humppahanuristi
04.12.2009 16:17:06 (muokattu 04.12.2009 16:19:29)

samantien: Enpä usko vaahtomuovista olevan mitään hyötyä. Liian höttöistä, ei vaikuta kuin ihan korkeimpiin taajuuksiin, eikä varmasti tee yhtään mitään vaimentaakseen kotelon resonointia.
Onhan vaahtomuovejakin monenlaisia, kevyitä ja vähemmän kevyitä.
Ja ei se varmaan itsessään kovin paljon ääntä pysäytä mutta jos vedetään vaikka liimalla kiinni kotelon ulkoseinään, niin se estään laatikon värähtelyn, ainakin jossain määrin.

Itsekin yllätyin tuon oman lootan hiljaisuudesta ulospäin.

Muuten tuosta joutsenkaulamikkipidikkeestä tuli mieleen, että meinasin kaikenlaisia viritelmiä kehittää mikille mutta sitten vaan heitettiin E606 sisään johdostaan roikkumaan.

Niin, no tuon minun lootan hinnaksi tuli nuo lukot 4kpl ja ilmastointiteippi kulmiin tikkuja estämään. Kaikki muu löytyi ennestään ja elementti palvelee toisessa Uraltone combossa tällä hetkellä.
Humpasta rautalankaan...
samantien
04.12.2009 20:27:37
Niin. Pistäkää sinne sisään vaikka ilmapalloja ja vaahtokarkkeja, jos siltä tuntuu. Kaikkea voi kokeilla.
jpjanhun
04.12.2009 22:35:08

Niin. Pistäkää sinne sisään vaikka ilmapalloja ja vaahtokarkkeja, jos siltä tuntuu. Kaikkea voi kokeilla.

Jaa, voiko laittaa vaikka mämmiä?
efunkelist
04.12.2009 23:49:30

Meikäläisen materiaaleilla ja tuolla pikkuämyrillä tuon patjamateriaalin tärkein tehtävä lienee kyllä kelluttaa sitä kaiutinkoteloa.
Tällä hetkellä tosin ongelmana se että mun puumateriaalit ei riitä tarpeeksi ison laatikon tekemiseen, tarvii hakee lisää puumateriaa ja samakossiinä on rautakaupasta tuota akustolevyä ostaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)