Aihe: Pura turhautuneisuutesi osa I
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Tankero
23.11.2009 17:11:38
markkuliini: Jep. Eiköhän tää ollu tässä. :)

Voispa olla. :)
Humppajyrä
velipesonen
23.11.2009 18:03:57

zak69: Hieno huomata että löytyy "kohtalotovereita" :)
Joku sanoikin joskus (olikohan hollmi) että kyllä se vastuu esim. timestä kuuluu koko poppoolle. Hyvin sanottu ja pitää täysin paikkansa kyllä.
Tosin käytännössä menee juuri niin kuin äsken todettu että soita sinä vaan sitä komppia täydellisellä timellä, ja katso ettet kiilaa tai sleebaa......

Aika paljon on soittajia, ammattilaisiakin, joiden mielestä rumpalin tehtävä on soittaa tarkasti niin että heidän ei tarvitse. He voivat soittaa miten vaan. Mutta soitapa tasaista timea silloin kun on "tosi raju soolo" meneillään, niin sinut haukutaan "kun soitto ei kulje". Ja soitapa fillit vain virveliin ja bassariin, niin ne menee sekaisin siinä missä on säkeistö ja missä kertosäe. Kato kun tomit on rumpusetissä sitä varten, että silloin kun rumpali soittaa niitä, niin muutkin tietää vaihtaa "biisinkohtaa".

Epäkiitollista hommaa, toisinaan.
Kailis
23.11.2009 18:17:03

Ainakin niillä kitaristeilla kenen kanssa mä olen ollut tekemisissä on ollut taipumuksena nimenomaan kiilata. Kuulostaa sitten kivalta kun biisin henki vaatisi laid back soittoa ja yrittää sitä toteuttaa, kun kitara on nokillaan kuin humalainen ankka. Epäkiitollista? Jep.
zak69
23.11.2009 18:42:43
Kahteen edelliseen vastaukseen ei mitään lisättävää, noinhan se juuri ikävä kyllä on.
"No pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane....."
Epämuusikko
29.11.2009 17:47:28
Toss Panos.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
moderndrummer88
30.11.2009 10:54:33
Kailis: Ainakin niillä kitaristeilla kenen kanssa mä olen ollut tekemisissä on ollut taipumuksena nimenomaan kiilata. Kuulostaa sitten kivalta kun biisin henki vaatisi laid back soittoa ja yrittää sitä toteuttaa, kun kitara on nokillaan kuin humalainen ankka. Epäkiitollista? Jep.

Hitto että on ollu hankalaa soittaa nyt yhden porukan kanssa pikkujoulukeikkoja, laulaja kiilaa ihan helvetisti valsseissa, soittamisesta tulee aivan uskomattoman vaikeaa.
Relaxin' At Camarillo...
Nolte
30.11.2009 11:07:17 (muokattu 30.11.2009 11:16:49)
moderndrummer88: Hitto että on ollu hankalaa soittaa nyt yhden porukan kanssa pikkujoulukeikkoja, laulaja kiilaa ihan helvetisti valsseissa, soittamisesta tulee aivan uskomattoman vaikeaa.

Sano sille, että "elä saa**na kiilaa koko ajan, vi*un 'omo". Rakentava kritiikki auttaa aina! :)

EDIT: Asiasta vähän toiseen. Ihmeen monelle pitkäänkin soittaneelle on ihan hepreaa "eteen", "taakse" tai "keskelle" soittaminen. Ei se sinänsä olekaan välttämätön asia ajatella itse soittotilanteessa, eikä ehkä viisastakaan, mutta sitten kun ruoditaan, että miksei joku biisi toimi, niin hyvinkin käyttökelpoinen pohtimisen kohde minusta. Tämä nyt ei todellakaan sillä, että osaisin itse jotenkin paremmin, mutta ainakin tiedostan asian.
Tätä en allekirjoita!
moderndrummer88
30.11.2009 11:38:16
Nolte: Sano sille, että "elä saa**na kiilaa koko ajan, vi*un 'omo". Rakentava kritiikki auttaa aina! :)

Ei uskalla enää sanoa mitään noille hepuille, niin monesta pikkujutusta ovat vetäneet jo herneet nenään...
Relaxin' At Camarillo...
zak69
30.11.2009 11:42:03
Nolte: Sano sille, että "elä saa**na kiilaa koko ajan, vi*un 'omo". Rakentava kritiikki auttaa aina! :)

EDIT: Asiasta vähän toiseen. Ihmeen monelle pitkäänkin soittaneelle on ihan hepreaa "eteen", "taakse" tai "keskelle" soittaminen. Ei se sinänsä olekaan välttämätön asia ajatella itse soittotilanteessa, eikä ehkä viisastakaan, mutta sitten kun ruoditaan, että miksei joku biisi toimi, niin hyvinkin käyttökelpoinen pohtimisen kohde minusta. Tämä nyt ei todellakaan sillä, että osaisin itse jotenkin paremmin, mutta ainakin tiedostan asian.

Juu tuohan olisi lottovoitto jos kaikki pumpussa tajuais nuo eteen/taakse/keskelle soittamiset.
Yleensä menee vaan niin kun alat noita puhumaan, että muut katsovat että mitä tuo selittelee. Joko rumpali soittaa timessa tai ei, muu on sitten "selittelyä"
Sitten kannattaa jättää asia siihen, purra hammasta ja soittaa kakkosnelosta keskelle ja kaikki on tyytyväisiä, prkl..........
Nolte
30.11.2009 11:48:49
zak69: Juu tuohan olisi lottovoitto jos kaikki pumpussa tajuais nuo eteen/taakse/keskelle soittamiset.
Yleensä menee vaan niin kun alat noita puhumaan, että muut katsovat että mitä tuo selittelee. Joko rumpali soittaa timessa tai ei, muu on sitten "selittelyä"
Sitten kannattaa jättää asia siihen, purra hammasta ja soittaa kakkosnelosta keskelle ja kaikki on tyytyväisiä, prkl..........

Ihan täsmälleen noin. Olenkin aina sanonut, että bändihommat ovat persheestä... :) Vitsi vitsi, mutta totta toinen puoli.
Tätä en allekirjoita!
moderndrummer88
30.11.2009 11:51:23 (muokattu 30.11.2009 11:56:06)
zak69: Juu tuohan olisi lottovoitto jos kaikki pumpussa tajuais nuo eteen/taakse/keskelle soittamiset.

Muutenhan oisin antanu temmon kyllä kiriä ihan rauhassa jos kerta siltä tuntuu, mutta noi valssit on siitä ongelmallisia, että siinä on kuitenkin aika livakka jalkakuvio ja jos tempo on vähänkin liian kova, niin tulee tanssaamisesta erittäin hankalaa...

E: Tai mitäs minä niistä tiedän, mutta siltä se ainakin näyttää :)

Itsellä on siinä mielessä oikein hyvä tilanne, että tossa mun "oikeassa" bändissä, on kitaristi jonka kanssa ollaan pikkuskidistä asti soitettu kimpassa, sen kanssa aloitinkin soittotouhut aikanaan ja pieniä breikkejä lukuunottamatta melkein aina ollaan samoissa kuvioissa oltu, joten yhteissoitto keikoilla on kehittynyt aika hyväksi.
Relaxin' At Camarillo...
haupade
30.11.2009 18:02:24
Oliskohan se sillee ton soiton huojumisen kanssa ,että kun
kitaristi ja basisti joutuu laskemaan tahteja tietääkseen missäkohdalla
sointu vaihtuu niin keskittyminen itse soittoon kärsii.
Itse kyllä huojun ihan muista syistä,heh.Mutta en kyllä laske.
Kylläkai biisit pitää tulla selkäytimestä,vai kuinka se menee ammattimiehillä?
moderndrummer88
30.11.2009 18:08:21
haupade: Oliskohan se sillee ton soiton huojumisen kanssa ,että kun
kitaristi ja basisti joutuu laskemaan tahteja tietääkseen missäkohdalla
sointu vaihtuu niin keskittyminen itse soittoon kärsii.

Tässä voi olla kyllä vinha perä, samaa huomasin ite kun aloittelin näitä tanssimusatouhuja ja joutu ekaa kertaa kunnolla pelaamaan lähinnä nuotteja seuraten, niin bändikavereilta tuli sitten kommenttia temmon seilaamisesta.

Itse kyllä huojun ihan muista syistä,heh.Mutta en kyllä laske.
Kylläkai biisit pitää tulla selkäytimestä,vai kuinka se menee ammattimiehillä?

No kyllä siinä vaiheessa kun yksillä kaksilla treeneillä pitäis ottaa haltuun +20 biisiä, niin ei ne lähde vielä selkäytimestä :) Ammattimiehistä en tiedä...
Relaxin' At Camarillo...
Kailis
30.11.2009 18:42:31

Haupadelle pari juttua. Älä paina enteriä rivien lopussa, jollet halua jaksottaa kirjoitusta. Myös väli pilkun tai pisteen JÄLKEEN selkeyttää kummasti. Kiitos =D
haupade
30.11.2009 22:48:28
Jaahas.Tämä onkin sitten vielä vaikeampaa kuin soittaminen näemmä.Toki yritän
parhaani, siis virheet sallittakoon.Kumma ettei ollu sitten varsinaiseen asiaan mitään kommentoitavaa, kun juuri ammamiesten mielipidettä haeskelin.No tahdissa
aion huojua edelleen, ja muut perässä tai edellä laskien tai laskematta.
zak69
30.11.2009 22:55:10
haupade: Jaahas.Tämä onkin sitten vielä vaikeampaa kuin soittaminen näemmä.Toki yritän
parhaani, siis virheet sallittakoon.Kumma ettei ollu sitten varsinaiseen asiaan mitään kommentoitavaa, kun juuri ammamiesten mielipidettä haeskelin.No tahdissa
aion huojua edelleen, ja muut perässä tai edellä laskien tai laskematta.

Löytyihän ne välimerkit ;)
Ammattimies en ainakaan itse ole, mutta mielestäni niin pitkään kun se biisi ei ole 110% selkäytimessä joudut laskemaan, tavalla tai toisella.
Ja silloin tuppaa yleensä huojumaan instrumentista riippumatta.
haupade
30.11.2009 23:10:14
No juu.Ammttilaiset on keikalla ja sillee. En sitten millään usko, että kerkee hirveesti laskemaan.Kyllä se pitää tulla ytimestä.Jos koko bändi laskee, niin mikäköhän on lopputulos.Ja kuinka ihmeessä kitaristi soolon aikana voi laskea?On ne taitavia!No juu, nyt taidan vaan laskea alleni ja ostaa kalkulaattorin ja metronomin ehkä vielä merkonominkin.
moderndrummer88
30.11.2009 23:43:25 (muokattu 30.11.2009 23:46:49)
haupade: No juu.Ammttilaiset on keikalla ja sillee. En sitten millään usko, että kerkee hirveesti laskemaan.Kyllä se pitää tulla ytimestä.Jos koko bändi laskee, niin mikäköhän on lopputulos.Ja kuinka ihmeessä kitaristi soolon aikana voi laskea?On ne taitavia!No juu, nyt taidan vaan laskea alleni ja ostaa kalkulaattorin ja metronomin ehkä vielä merkonominkin.

Voin sanoa sulle suoraan tässä, vaikka en itse ammattilainen olekkaan, että kyllä ne nekin laskee. Ei ammattilaisilla (puhutaan nyt jostain sessiosoittajista yms.) ole aikaa ja mahdollisuutta alkaa pitkää aikaa hinkkaamaan jotain biisejä, ne tulee studiolle ja saa siellä laput käteen, nopea tsekkaus läpi ja homma purkkiin. Sama telkkarilähetysten kanssa.

E: Laskemisesta vielä sen verran, en tiedä oletko itse hirveästi miettiny biisejä ja tahtimääriä, mutta hyvin usein mennään jollain neljällä jaollisella määrällä tahtien osalta, vaikka 8+16+4+4 jne... Aikansa kun niitä tahteja on laskenu niin noi neljän tahdin rajat kyllä oppii kuulemaan päässä ja tunnistamaan harmoniasta, tämä helpottaa sitä itse laskemistyötä huomattavasti.
Relaxin' At Camarillo...
haupade
01.12.2009 00:10:44
Juuri tuota hainkin, että oppii tuntemaan biisin harmonian ja sen myötä se tulee ikäänkuin ytimestä. Kaiketi ammattimiehet sisäistää homman heti samantien kun näkevät laput. Luulisin. Ja pakkohan se on. Itselle homma on vain harrastus. Ja pysyy,heh. Laskeminen siis sallittakoon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)